P
D djac skrev:
Det finns många goda anledningar, vi skulle också behöva få igång flyttkedjorna och införandet av nuvarande reavinstbeskattningsmodell och borttagandet av fastighetsskatten har skapat en stor inlåsningseffekt, det är för billigt att sitta kvar och för dyrt att flytta, väldigt negativt.
Ja, det vore bra att ta bort "flyttskatten". Inget behöver komma i dess ställe.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja såklart kan man kombinera så att det funkar men de flesta önskar ju bibehålla ungefär samma standard och umgänge, som ofta finns där man bor.
Med bil kan man åka och träffa sina vänner när som helst (i princip) även om de inte bor i närheten, men i större städer (riktiga storstäder finns inte i Sverige) går det sällan att parkera så värst nära sin destination eftersom Sverige är ett bil-U-land.

Dessutom lär det finnas en fundering om solceller och effekttariffer i början av den här tråden. Är det någon som minns det?

P
J JohanLun skrev:
Jag håller med, rent teoretiskt med nationalekonomiska teorier så är fastighetsskatten utmärkt sätt att krama ut skattepengar som folk har väldigt svårt att fly från.
Det är ett sjuk resonemang. Ett bra skattesystem är accepterat av befolkningen. Ingen, eller åtminstone en mycket liten del av befolkningen, ska känna att de vill fly från skatten.
J JohanLun skrev:
Att se till att stat och kommun ordnar så att det finns en rimlig mängd hyresrätter med vettiga hyror,
Marknadshyror.
J JohanLun skrev:
Rot, Rut, laddboxbidrag, solcellsbidrag, elbilsbidrag (eller avdrag kan det också vara) gör bara att vissa brancher kan få en högre lönsamhet. Bättre "straffa" det som är direkt skadligt, tex bilar med höga utsläpp. Så kommer folk automatiskt välja de bättre alternativen.
Dagens fordonskatt är baserad på mängden växthusgas som bilen släpper ut.

Redigerat:
P
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, den går det inte att komma ifrån oavsett hur man planerar.
Man kan flytta sitt fastighetsägande till ett land med mindre, eller ingen, fastighetsskatt. Fastighetsskatt gynnar alltså folk med mycket pengar.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Skulle kommunerna själva låta bygga hyresrätter så är jag övertygad att det skulle gå att få ned priserna.
(. Ja, planekonomi har alltid fungerat bra. .)

P
D djac skrev:
Mitt svar är nej, mest för att jag inte tycker att man ska ljuga, den var inte tidsbestämd och en inropare, som sen dras undan hux flux, det är som att man köper en fossilbil där skatten ska sänkas efter tre år men helt plötsligt gör man inte det, det är lite fult att locka med något och sen ta bort det.
60-öringen togs inte bort hux flux. Beslutet togs med 18 månaders varsel.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Förresten, det kan vara värt att notera att det var alliansregeringen 2015 som införde stödet, så det var inget MP fick igenom.
2015 var Stefan Löfven statsminister.

• Gilla
Fuge
  • Laddar…
P
S Snikholt skrev:
Att sedan prisnivåer i stort sett alltid hamnar på en nivå vad marknaden är villig att betala, oavsett skattenivå... gör att jag tycker momssänkningen på mat var kass. Det hade varit bättre med riktade stöd till de som har det sämst.
Det kan man tycka är rimligt (och jag tycker inte att det vore helt orimligt), men behovsprövade bidrag kostar en hel del i administration och leder till en del fusk.

Jag tror att det är skälet (eller åtminstone ett skäl) till att barnbidrag inte är behovsprövade.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Syftet är endast valfläsk, det är konstaterat att det inte finns någon sådan effekt.
Trump har alltså ingenting med världsmarknadspriset på olja att göra?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Detta har sagts men förklarats falskt av sakkunskapen, det finns andra billigare och mer träffsäkra sätt som hade åstadkommit mer, detta är pengar till kampanjkassan, ur stadskassan, en transferering helt enkelt, vi lånar dessutom upp pengarna till kampanjen.
Vilken sakkunskap hänvisar du till?

P
D djac skrev:
Du köpte ett helt djur då antar jag, annars blir ju prisskillnaden knappt märkbar ;)
Under 18-19 månader kommer det nog att märkas.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
L Lundabon skrev:
De kommer säkert sänka nätavgifter......inom ramar är bara ett sätt som de övertygar EI att blunda för förmögenheseöveröfingen. Och Busch ser på medans hennes regering håvar in skatten...så enorm BS

[bild]
Varifrån kommer tidningsklippet?
Gäller det Vattenfall Eldistribution AB eller något annat Vattenfallbolag??

D
P pmd skrev:
Ja, vafan får du för pengarna?
Jag är inte missnöjd på det sättet, även om jag förstår att det alltid finns förbättringspotential.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
De flesta ekonomer? Det vill jag se väl underbyggda referenser för innan jag tror på det.
Möjligen att en stor andel av nationalekonomerna har denna omoraliska åsikt, men ska ekonomer ha mer att säga till om i den frågan än alla andra?
Vem tänkte du annars skulle utreda frågan, urmakare, innebandyspelare, du måste erkänna att då ligger nationalekonomer närmre?

P pmd skrev:
Varför gick det så bra för 40-60 år sen?
Mindre korruption kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.