K karlmb skrev:
Mindre korruption kanske.
Eller:
- enklare regelverk
- billigare arbetskraft
- mindre komplexa metoder att utföra arbetet

Om något oväntat händer så kan man få problem med att man måste söka nya tillstånd, man måste planera om osv. Man kör inte längre på och ser hur det blir. Oftast är det billigare och bättre att bara tugga på.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla "resonemang" om "orättvisa priser", "överpriser" och liknande bygger på att det finns en rätt(vist) pris på allting. Det är naturligtvis helt fel på en fri marknad, men av någon anledning finns det (för) många människor som tycker att staten ska reglera vissa priser. Planekonomi, helt enkelt. Jag tror inte att alla dessa människor ens är kommunister.
Svårigheten ligger väl här att elnätsförtagen har ett monopol på distribution samtidigt som de är vinstdrivande aktiebolag, De testar gränserna hela tiden för vad de kan ta ut med diverse olika förklaringar tills någon sätter ned foten från myndighetssverige, eftersom vi kunder inte har något att säga till om (d.v.s byta bolag, som normalt sker när man är tillräckligt missnöjd med ett företag). Ett annat sätt att utmana monopolet är att gå ihop flera hushåll och teckna ett gemensam anslutning (kräver dock undermätning och eget arbete med att fördela fakturan).

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Vem tänkte du annars skulle utreda frågan, urmakare, innebandyspelare, du måste erkänna att då ligger nationalekonomer närmre?
Nationalekonomer ser inte en nation som en samling individer med olika förutsättningar i livet. Skatter är inte enbart en optimeringsfråga. Det är också en moralisk fråga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Mindre korruption kanske.
Det tvivlar jag lite på, men med fakta kan jag övertygas.
Jag tror mer på mindre byråkrati och mindre detaljreglering.

Samt, framförallt, större samsyn om vad som är viktigt i samhällsbygget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
H Hocke68 skrev:
Svårigheten ligger väl här att elnätsförtagen har ett monopol på distribution samtidigt som de är vinstdrivande aktiebolag, De testar gränserna hela tiden för vad de kan ta ut med diverse olika förklaringar tills någon sätter ned foten från myndighetssverige, eftersom vi kunder inte har något att säga till om (d.v.s byta bolag, som normalt sker när man är tillräckligt missnöjd med ett företag). Ett annat sätt att utmana monopolet är att gå ihop flera hushåll och teckna ett gemensam anslutning (kräver dock undermätning och eget arbete med att fördela fakturan).
Monopol måste antingen regleras hårt (gäller för naturliga monopol) eller bekämpas med antitrustlagar.
Staten ska inte låta monopol hålla på hur som helst.

• Gilla
Hocke68 och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Monopol måste antingen regleras hårt (gäller för naturliga monopol) eller bekämpas med antitrustlagar.
Staten ska inte låta monopol hålla på hur som helst.
Verkar som regeringen har tillsatt en myndighet som heter Energimarknadsinspektionen. Man skulle kunna tro att deras uppgift är att stävja monopolen?
Kanske jag missförstod deras syfte

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns många goda anledningar, vi skulle också behöva få igång flyttkedjorna och införandet av nuvarande reavinstbeskattningsmodell och borttagandet av fastighetsskatten har skapat en stor inlåsningseffekt, det är för billigt att sitta kvar och för dyrt att flytta, väldigt negativt.
Hoppas jag missförstår - "inlåsningseffekt"?

Menar du att avsaknad av fastighetsskatt binder folk vid sina hem?

Att låga skatter är en börda eller ett straff?

L Lundabon skrev:
Verkar som regeringen har tillsatt en myndighet som heter Energimarknadsinspektionen. Man skulle kunna tro att deras uppgift är att stävja monopolen?
Så är det.

D
S Sir Duke skrev:
Hoppas jag missförstår - "inlåsningseffekt"?

Menar du att avsaknad av fastighetsskatt binder folk vid sina hem?

Att låga skatter är en börda eller ett straff?
Jag anar att du lägger in personliga värderingar och kanske inte är så bevandrad i ekonomi men om du slipper skatt när du bor kvar men får mycket skatt om du säljer, så skapar man en inlåsning.

D djac skrev:
Jag anar att du lägger in personliga värderingar och kanske inte är så bevandrad i ekonomi men om du slipper skatt när du bor kvar men får mycket skatt om du säljer, så skapar man en inlåsning.
Oj...

Diskuterar inte min eller din person, men var nyfiken på sakfrågan. Vi ska väl tåla nyfikna uppföljningsfrågor, annars blir det ju bara en blogg.

Hade svårt att intuitivt och omedelbart tolka att avsaknad av skatt kan vara en börda eller fastlåsning.

Ja jag vet vad inlåsning betyder. Men vänder mig mot fastighetsskatt som verktyg för att hantera det, ideologiskt och praktiskt.

Man kan ju minska kostnader för att flytta på andra och mer direkta och effektiva sätt än att straffa "kvarboende". Reavinstskatt är absolut en inlåsning. Medan fastighetsskatt är alltför abstrakt, konstruerad, trubbig, ologisk och orimlig. Att ordna tak över huvudet för skattade och/eller lånade pengar är ingen lyxkonsumtion, det är ett grundläggande levnadsvillkor.

Annars blir det som att kalla avsaknad av skatt för att andas som en inlåsning eftersom skattebefrielsen hindrar folk från att flytta till havsbotten eller månen. Det är för långsökt.

Eller att precis allt i tillvaron ska beskattas, annars har folk det för bra och gynnas otillbörligt. Skattepolitik handlar inte om ekonomisk optimering, det är i hög grad en moralisk fråga, som någon skrev längre upp.

Men nu vet jag nog hur du menade, vi kan lämna det där och ta diskussionen om fastighetsskatt i andra trådar.

P
L Lundabon skrev:
Att staten inrättar en myndighet gör inte automatiskt att allt blir bra.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Fastighetsskatt betalar man om man äger en fastighet. Det spelar ingen roll om man bor på den eller ej.
(Fastighetsskattens utformning varierar med fastighetstyp).

P pmd skrev:
Att staten inrättar en myndighet gör inte automatiskt att allt blir bra.
Är väl det som Ebba går till val på.....men vi ser igenom, kan hennes departement inte sträcka upp dessa EI-pundhuvud så blir hon inte omvald.

P
Vad går KD till val på när det gäller inrättande av en ny myndighet?

D
S Sir Duke skrev:
Oj...

Diskuterar inte min eller din person, men var nyfiken på sakfrågan. Vi ska väl tåla nyfikna uppföljningsfrågor, annars blir det ju bara en blogg.

Hade svårt att intuitivt och omedelbart tolka att avsaknad av skatt kan vara en börda eller fastlåsning.

Ja jag vet vad inlåsning betyder. Men vänder mig mot fastighetsskatt som verktyg för att hantera det, ideologiskt och praktiskt.

Man kan ju minska kostnader för att flytta på andra och mer direkta och effektiva sätt än att straffa "kvarboende". Reavinstskatt är absolut en inlåsning. Medan fastighetsskatt är alltför abstrakt, konstruerad, trubbig, ologisk och orimlig. Att ordna tak över huvudet för skattade och/eller lånade pengar är ingen lyxkonsumtion, det är ett grundläggande levnadsvillkor.

Annars blir det som att kalla avsaknad av skatt för att andas som en inlåsning eftersom skattebefrielsen hindrar folk från att flytta till havsbotten eller månen. Det är för långsökt.

Eller att precis allt i tillvaron ska beskattas, annars har folk det för bra och gynnas otillbörligt. Skattepolitik handlar inte om ekonomisk optimering, det är i hög grad en moralisk fråga, som någon skrev längre upp.

Men nu vet jag nog hur du menade, vi kan lämna det där och ta diskussionen om fastighetsskatt i andra trådar.
Det blir för mycket åsikter igen, jag kan bara konstatera att de flesta sakkunniga verkar tycka att den borde finnas, de flesta jämrförbara länder har en sådan och vårt upplägg verkar istället ge fler nackdelar.

I slutändan handlar ju alla skattediskussioner bara om hur bördan ska fördelas, vi kommer liksom inte undan utgifterna oavsett och en del har alltid ståndpunkten att någon annan ska betala, den är inte hållbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.