67 616 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Svaret är nej, det har i alla fall aldrig gjorts, folks förväntningar ändras inte så snabbt helt enkelt. Man kan byta namn från skatt till avgift och man kan ändra avsändare och på det sättet lura några att tro att de fått en avgiftssänkning. Alla länder som liknar oss har ungefär samma nivå på dessa kostnader över ett liv, de som privatiserat mycket av det gemensamma ligger lite högre och tjänsterna är något sämre men vi ligger ungefär mitt i.K karlmb skrev:
Det man måste lösa är hur man kan skapa något av inget, den är inte lätt.
Om man ser på hur skattepengar förslösas i Sverige inser man att skatterna kan sänkas.D djac skrev:Svaret är nej, det har i alla fall aldrig gjorts, folks förväntningar ändras inte så snabbt helt enkelt. Man kan byta namn från skatt till avgift och man kan ändra avsändare och på det sättet lura några att tro att de fått en avgiftssänkning. Alla länder som liknar oss har ungefär samma nivå på dessa kostnader över ett liv, de som privatiserat mycket av det gemensamma ligger lite högre och tjänsterna är något sämre men vi ligger ungefär mitt i.
Det man måste lösa är hur man kan skapa något av inget, den är inte lätt.
Jag påstår att Sverige är relativt ineffektivt. Korruptionen ökar och ren inkompetens också.D djac skrev:
Hmm ja ett monopolföretag behöver ju inte göra reklam så det var lite oväntat.pacman42 skrev:
Men om vi ska spekulera - kanske varumärkesskapande? Vårda kundrelationer och bättra på ett lätt skamfilat rykte?
De har väl fått myndigheterna på sig och möjligen fått lite kalla fötter.
De säljer väl el också?S Sir Duke skrev:
Lite som reklam för alkoholfri öl..
Nationalekonomer ser det mesta i fågelperspektiv. "Åsikter" är ofta baserade på etiska och moraliska överväganden (åtminstone genomtänkta åsikter). Det går inte alltid att reducera till skatteoptimering.D djac skrev:
Huruvida vi "kommer undan" bördan har en hel del att göra med hur stor bördan är. I min privata ekonomi måste jag förhålla mig till inkomsternas storlek när jag planerar utgifter.D djac skrev: