D djac skrev:
vi kommer liksom inte undan utgifterna
De kan dock kraftigt minskas om man verkligen ville.

D
K karlmb skrev:
De kan dock kraftigt minskas om man verkligen ville.
Svaret är nej, det har i alla fall aldrig gjorts, folks förväntningar ändras inte så snabbt helt enkelt. Man kan byta namn från skatt till avgift och man kan ändra avsändare och på det sättet lura några att tro att de fått en avgiftssänkning. Alla länder som liknar oss har ungefär samma nivå på dessa kostnader över ett liv, de som privatiserat mycket av det gemensamma ligger lite högre och tjänsterna är något sämre men vi ligger ungefär mitt i.

Det man måste lösa är hur man kan skapa något av inget, den är inte lätt.

D djac skrev:
Svaret är nej, det har i alla fall aldrig gjorts, folks förväntningar ändras inte så snabbt helt enkelt. Man kan byta namn från skatt till avgift och man kan ändra avsändare och på det sättet lura några att tro att de fått en avgiftssänkning. Alla länder som liknar oss har ungefär samma nivå på dessa kostnader över ett liv, de som privatiserat mycket av det gemensamma ligger lite högre och tjänsterna är något sämre men vi ligger ungefär mitt i.

Det man måste lösa är hur man kan skapa något av inget, den är inte lätt.
Om man ser på hur skattepengar förslösas i Sverige inser man att skatterna kan sänkas.

D
K karlmb skrev:
Om man ser på hur skattepengar förslösas i Sverige inser man att skatterna kan sänkas.
Ah, det där är såklart sant och man ska aldrig sluta sträva efter förbättring men om du ser dig runt i världen så förekommer detta och debatten om detta, i alla demokratier. Mindre i diktaturer.

D djac skrev:
Ah, det där är såklart sant och man ska aldrig sluta sträva efter förbättring men om du ser dig runt i världen så förekommer detta och debatten om detta, i alla demokratier. Mindre i diktaturer.
Jag påstår att Sverige är relativt ineffektivt. Korruptionen ökar och ren inkompetens också.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag påstår att Sverige är relativt ineffektivt. Korruptionen ökar och ren inkompetens också.
Så är det! När elnätsbolag tillåts åka till Almedalen har det gått fett snett.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Ja men det är fel, vi får väldigt mycket för pengarna. Det är därför vi rankas så högt som land ständigt.

D djac skrev:
Ja men det är fel, vi får väldigt mycket för pengarna. Det är därför vi rankas så högt som land ständigt.
Vi halkar ner mer o mer. Mkt för pengarna? Jfrt med vilket land?

L Lundabon skrev:
Så är det! När elnätsbolag tillåts åka till Almedalen har det gått fett snett.
Jag hörde just radioreklam från Ellevio. Varför behöver de göra reklam?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En del funderar väl på att gå offgrid.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm ja ett monopolföretag behöver ju inte göra reklam så det var lite oväntat.

Men om vi ska spekulera - kanske varumärkesskapande? Vårda kundrelationer och bättra på ett lätt skamfilat rykte?

De har väl fått myndigheterna på sig och möjligen fått lite kalla fötter.

• Gilla
Lundabon
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hmm ja ett monopolföretag behöver ju inte göra reklam så det var lite oväntat.

Men om vi ska spekulera - kanske varumärkesskapande? Vårda kundrelationer och bättra på ett lätt skamfilat rykte?

De har väl fått myndigheterna på sig och möjligen fått lite kalla fötter.
De säljer väl el också?
Lite som reklam för alkoholfri öl..

K karlmb skrev:
De säljer väl el också?
Lite som reklam för alkoholfri öl..
Nej, de har bara elnät.

• Gilla
Lundabon och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de har bara elnät.
ok

• Haha
pacman42
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det blir för mycket åsikter igen, jag kan bara konstatera att de flesta sakkunniga verkar tycka att den borde finnas, de flesta jämrförbara länder har en sådan och vårt upplägg verkar istället ge fler nackdelar.
Nationalekonomer ser det mesta i fågelperspektiv. "Åsikter" är ofta baserade på etiska och moraliska överväganden (åtminstone genomtänkta åsikter). Det går inte alltid att reducera till skatteoptimering.
D djac skrev:
I slutändan handlar ju alla skattediskussioner bara om hur bördan ska fördelas, vi kommer liksom inte undan utgifterna oavsett och en del har alltid ståndpunkten att någon annan ska betala, den är inte hållbar.
Huruvida vi "kommer undan" bördan har en hel del att göra med hur stor bördan är. I min privata ekonomi måste jag förhålla mig till inkomsternas storlek när jag planerar utgifter.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.