66 573 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Det är helt rätt och det är just därför det poppar upp denna typ av företag som skall kränga solceller och batterier hela tiden. Om folk kunde göra en investeringskalkyl så skulle det visa sig för många att det är helt olönsamt. Jag ställde en rak fråga till ett solcellsbolag om deras elpris i kalkylen var ett medelspotpris, vilket det var och när jag ville ha ett volymviktat (månadsviktat) pris i kalkylen ville de inte prata med mig längre.D djac skrev:
Jag har fått samma resultat när jag ville vikta priserna enligt mitt excelark på förbrukning per timme och hur mycket last jag kunde flytta till de ljusa timmarna.H Hocke68 skrev:Det är helt rätt och det är just därför det poppar upp denna typ av företag som skall kränga solceller och batterier hela tiden. Om folk kunde göra en investeringskalkyl så skulle det visa sig för många att det är helt olönsamt. Jag ställde en rak fråga till ett solcellsbolag om deras elpris i kalkylen var ett medelspotpris, vilket det var och när jag ville ha ett volymviktat (månadsviktat) pris i kalkylen ville de inte prata med mig längre.
De sade att deras produkt nog inte var något för mig...
Hört talas om koncernbidrag. Att inte energibolagen tjänar pengar på näten är så bs så hälften kunde vara sant. De skyfflar runt pengar och beter sig.S Snikholt skrev:Jadu... att det tjänas pengar inom den branschen är ingen hemlighet.
Men kikar man lite närmre så sticker inte nätverksamheten ut i bokföringen i all fall.
Det verkar vara främst kärnkraft, vattenkraft och prissäkringar därutav som gjort att koncernen tjänat grova pengar.
Anekdot: inom Vattenfall eldistribution erbjöds de anställda inget julbord förra året pga. besparingskrav.
Men de gjorde ändå miljardvinster.
Om man är en engagerad konsument och inte tycker om producentens pris, oavsett kostnadstäckning eller ej, så köper man helt enkelt inte av den producenten.D djac skrev:
Alla "resonemang" om "orättvisa priser", "överpriser" och liknande bygger på att det finns en rätt(vist) pris på allting. Det är naturligtvis helt fel på en fri marknad, men av någon anledning finns det (för) många människor som tycker att staten ska reglera vissa priser. Planekonomi, helt enkelt. Jag tror inte att alla dessa människor ens är kommunister.D djac skrev:
Man behöver installera en automatisk frånskiljare och ett jordtag för att kunna fortsätta att producera elektricitet med sina solpaneler om elnätet slutar leverera el.J JohanLun skrev:
De flesta ekonomer? Det vill jag se väl underbyggda referenser för innan jag tror på det.D djac skrev:
Möjligen att en stor andel av nationalekonomerna har denna omoraliska åsikt, men ska ekonomer ha mer att säga till om i den frågan än alla andra?