S
K karlmb skrev:
Mätarna är toppmoderna i hela landet. Kan tom skicka signal om effektneddragning vad jag förstått. Och vi har redan betalt dem (flera ggr om). Antar de var med i föregående ramar.
Ingen aning faktiskt, men betala dem får vi.
Och jag har insyn i ett bolag med abonnemang hos ett 30-tal olika nätbolag (rikstäckande).

Så jag kan med säkerhet säga att mätare har bytts i förtid, baserat på hur kort det varit mellan bytesomgångar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och ändå slutade det med en höjning..
Inflation är naturligtvis orsaken.
 
S Snikholt skrev:
Ingen aning faktiskt, men betala dem får vi.
Och jag har insyn i ett bolag med abonnemang hos ett 30-tal olika nätbolag (rikstäckande).

Så jag kan med säkerhet säga att mätare har bytts i förtid, baserat på hur kort det varit mellan bytesomgångar.
Definitivt, det är en av orsakerna till att elnäten blivit dyrare än inflationen på senare år. Även kostnadsutvecklingen på arbetsinsatser i nätet (elektriker, grävmaskinister osvv) ligger bakom dessa höjningar. Sedan har vi arbetet med att gräva ned ledningar som också fördyrar, dessa nedgrävningar sker ofta innan kablarnas och stolparnas livslängd har uppnåtts.

Och ökar man kapaciteten under dessa förtida arbeten så drar man på sig kostnader som inte elnätsbolagen får dra på sig. Man får inte bygga för framtida behov, man får bara bygga för den nära framtidens behov. Man får enligt reglerna inte bygga ut ledningarna för att kompensera för elbilsladdning om 5 år.
 
S Snikholt skrev:
Ingen aning faktiskt, men betala dem får vi.
Och jag har insyn i ett bolag med abonnemang hos ett 30-tal olika nätbolag (rikstäckande).

Så jag kan med säkerhet säga att mätare har bytts i förtid, baserat på hur kort det varit mellan bytesomgångar.
Ja, de bytte ju pga kvartspriserna har jag för mig. Men det är gjort nu och inget tyder på att några nya mätare behövs framöver.
 
S Snikholt skrev:
Möjligt att jag tolkar detta fel, men jag tycker inte detta lirar särskilt bra med aviserade höjningar:
[länk]
149% avskrivningar? Eller vad betyder siffrorna?
 
S
K karlmb skrev:
149% avskrivningar? Eller vad betyder siffrorna?
Det är index över nätbolagens utveckling vad gäller OPEX, i princip driftkostnader.
Uppenbarligen är de sjunkande.

Tyvärr baseras intäktsramarna mest på CAPEX, kapital och investeringskostnader.
Och det i sin tur bygger på prognoser för nödvändiga investeringar inom nästkommande fyraårsperiod.
Underlag som de själva tar fram, och EI sedan mappar mot egna beräkningar.

Uppenbarligen är CAPEX kostnaderna enormt stigande.
Man motiverar detta med ökad elektrifiering, tillkommen produktion, datacenter, system för smarta nät och whatnot....
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
S
Man kan säga att bolagen har incitament att överprojektera CAPEX, det skapar en uppåtgående spiral.
Lita aldrig på nätbolagen., utom möjligen de minsta kommunala.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
149% avskrivningar? Eller vad betyder siffrorna?
Siffrorna säger att trenden är att näten är billigare att drifta.
Vilket är rimligt eftersom att det har grävts ned massor med luftledningar genom åren.

Och de höjda nätavgifterna säger oss att de investerar utav h-vete, annars skulle de aldrig få höja.

Det innebär också att de ökar sina vinster - i kronor.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
De kommer säkert sänka nätavgifter......inom ramar är bara ett sätt som de övertygar EI att blunda för förmögenheseöveröfingen. Och Busch ser på medans hennes regering håvar in skatten...så enorm BS

1777451574033.png
 
  • Ledsen
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Intressant info från Booli
Det betyder att en ny köparevärderar solceller betydlig högre än kalkylerna visar. Undrar hur deras kalkyl sett ut om de investerat 290 000 i en anläggningen. Bara räntekostnaden är 9000 om året (6300 efter avdrag) som skall täckas av kostnadsminskningen för el och sen skall ju skulden betalas tillbaka också
 
S
L Lundabon skrev:
De kommer säkert sänka nätavgifter......inom ramar är bara ett sätt som de övertygar EI att blunda för förmögenheseöveröfingen. Och Busch ser på medans hennes regering håvar in skatten...så enorm BS

[bild]
Jadu... att det tjänas pengar inom den branschen är ingen hemlighet.

Men kikar man lite närmre så sticker inte nätverksamheten ut i bokföringen i all fall.
Det verkar vara främst kärnkraft, vattenkraft och prissäkringar därutav som gjort att koncernen tjänat grova pengar.

Anekdot: inom Vattenfall eldistribution erbjöds de anställda inget julbord förra året pga. besparingskrav.
Men de gjorde ändå miljardvinster.
 
D
H Hocke68 skrev:
Det betyder att en ny köparevärderar solceller betydlig högre än kalkylerna visar. Undrar hur deras kalkyl sett ut om de investerat 290 000 i en anläggningen. Bara räntekostnaden är 9000 om året (6300 efter avdrag) som skall täckas av kostnadsminskningen för el och sen skall ju skulden betalas tillbaka också
Jag tror att exakt ingen räknar så, man lever inte sitt liv som ett investeringscase helt enkelt, det synsättet tillhör företagsvärlden. Det gäller inte bara solceller utan allt annat till huset, bilar, kläder, prylar i allmänhet.
 
  • Gilla
Hocke68
  • Laddar…
L Lundabon skrev:
De kommer säkert sänka nätavgifter......inom ramar är bara ett sätt som de övertygar EI att blunda för förmögenheseöveröfingen. Och Busch ser på medans hennes regering håvar in skatten...så enorm BS

[bild]
Elnät inom Vattenfall är ett eget bolag som har egna förutsättningar. Man kan inte se koncernens vinster som något som har med elnäten att göra. Därmed inte sagt att inte Vattenfall tjänar för mycket pengar på elnäten, men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Siffrorna säger att trenden är att näten är billigare att drifta.
Vilket är rimligt eftersom att det har grävts ned massor med luftledningar genom åren.

Och de höjda nätavgifterna säger oss att de investerar utav h-vete, annars skulle de aldrig få höja.

Det innebär också att de ökar sina vinster - i kronor.
Intressant att Pacman gillar detta inlägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.