66 604 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Faktum är att jag har gjort det. Jag unnade mig en dyrare köttbit i helgen när priset sjunkit. Jag passade också på att köpa köttfärs, vilket det har varit lite av i huset på senare tid. Kyckling och fläskkött är gott, men man vill gärna ha mer variation också.D djac skrev:
Du köpte ett helt djur då antar jag, annars blir ju prisskillnaden knappt märkbarpacman42 skrev:
Initialt blir det någon liten sänkning för oss som handlar. Men i praktiken kommer avansen stanna hos leverantören på längre sikt.
Kommer vara väldigt svårt som politiker att säga att momsen ska upp igen, om man vill sitta kvar.
Lantarbetare är väl bland de sämst betalta, så man kan hoppas att det kommer dom till gagn. Föga troligt dock, men storbonden blir fet.
Kommer vara väldigt svårt som politiker att säga att momsen ska upp igen, om man vill sitta kvar.
Lantarbetare är väl bland de sämst betalta, så man kan hoppas att det kommer dom till gagn. Föga troligt dock, men storbonden blir fet.
Tja, man får äta mycket, säg att du handlar livsmedel för 10.000kr/månad, då är det max 540kr besparing per månad, din köttbil, säga att den kostar 1.000kr/kg (du sa det var dyrt) och du unnade dig en 200-grammare, då var det högst en tia billigare, en femma om den kostade hälften.pacman42 skrev:
Jag tror inte att någon producent blir speciellt fet, detta absorberas i distributionskedjan, som vanligt, de stora kedjorna handlar av sig själva i flera steg, lite här och lite där så är vi tillbaks.S Snikholt skrev:Initialt blir det någon liten sänkning för oss som handlar. Men i praktiken kommer avansen stanna hos leverantören på längre sikt.
Som sagt så borde detta ha tagits från partikassan, det är ren förskingring.
Tråden handlar om EI:s mörkande av effekttariffen. Snart kommer de med ett nytt upplägg som lyckas med konststycket att föra över pengarna till nätbolagen. Elnätsbolagens lobby går för högtryck just nu att övertyga EI att solceller ska debiteras en avgift.
Och så var vi tillbaka till skitsnacket om att effekttarifferna för över pengar till nätbolagen, det gör de inte. De är intäktsneutrala. Om något så minskar de bolagens intäkter, vilket förklarar varför flera stora privatägda bolag är negativa till effektavgifterna.L Lundabon skrev:
Och hur tänker du att intäkterna då isåfall ska "betala" för elektrifieringen?pacman42 skrev:
Ska vi inte ha någon utveckling alls av näten?
Det är en omöjlig spådom. De kan defintivt öka ifall EI inte lyckas följa upp alla 170 elnätsbolag och hitta alla försök att slinka in extrakostnader. Effekttarifferna blir bara ytterligare buskage i snårskogen de hittils misslyckats totalt att ta sig igenom.pacman42 skrev:
Men det är något tiotal som är privatägda och de övriga sköter sig väl redan idagK karlmb skrev: