S
D djac skrev:
Jag tror du har fel, låt oss prova att meddela idag att sänkningen av skatten efter tre år för fossilfordon upphör från idag och de som redan sänkts åker upp igen, får du ingen reaktion på det så ger jag dig rätt i att folk är mycket tåliga.
Nog skulle det gnällas, tvivelsutan. Men med tanke på att det skett så många gånger så blir det "Fool me once, shame on you... fool me twice..."

D
S Snikholt skrev:
Nog skulle det gnällas, tvivelsutan. Men med tanke på att det skett så många gånger så blir det "Fool me once, shame on you... fool me twice..."
Har det verkligen det, jag tycker det är ganska sällan som det sker?

Men tillbaks till frågan så är min åsikt att om man hade gjort som man bör, dvs kommunicera ett slutdatum vid införandet så hade man undvikit problemen och varit mindre bedräglig i sitt handlande.

Ett aktuellt exempel är ju den korkade matmomssänkningen, som ju kommer bli omöjlig att komma ur, hade den tidsbegränsats till en eller någon månad så hade saken varit löst.

D djac skrev:

Men tillbaks till frågan så är min åsikt att om man hade gjort som man bör, dvs kommunicera ett slutdatum vid införandet så hade man undvikit problemen och varit mindre bedräglig i sitt handlande.

Ett aktuellt exempel är ju den korkade matmomssänkningen, som ju kommer bli omöjlig att komma ur, hade den tidsbegränsats till en eller någon månad så hade saken varit löst.
Matmomssänkningen är ju bara över valet (till 20271231) sedan återgår det till tidigare momssats.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:

Fast det finns en skillnad där. 60-öringen var en gökunge.
Sänkt matmoms kostar i och för sig staten. Men ju mer mat det handlas, desto mer momsintäkt.

Sen håller jag med om att det är svårt att höja tillbaka, precis som med alla andra skatter. Det är lätt att få hurrarop när man sänker dem, men tvärtom när man höjer dem.

Att sedan prisnivåer i stort sett alltid hamnar på en nivå vad marknaden är villig att betala, oavsett skattenivå... gör att jag tycker momssänkningen på mat var kass. Det hade varit bättre med riktade stöd till de som har det sämst.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Matmomssänkningen är ju bara över valet (till 20271231) sedan återgår det till tidigare momssats.
Ja så är det visst!
Men vi får väl se - priserna kommer att öka, det har vi ju sett med exempelvis ROT.
Så det kommer att bli svårt att ta bort det.

D
S Snikholt skrev:
Ja så är det visst!
Men vi får väl se - priserna kommer att öka, det har vi ju sett med exempelvis ROT.
Så det kommer att bli svårt att ta bort det.
Ja, vi har många såna mycket olyckliga exempel, stimulanser kan vara bra för att snabbt ändra ett mönster men de ska vara tydligt avgränsade och helst korta, det är mycket jobbigt att komma ur de beroenden man skapar.

Sänkningen av matmomsen var mycket dålig och blir nog omöjlig att återställa.

D
lilytwig lilytwig skrev:
Ja, det är en riktig bajsmacka för nästa regering.

D djac skrev:
Ja, det är en riktig bajsmacka för nästa regering.
Syftet är (förutom att vara valfläsk) att driva konsumtionen så att vi inte åker ned i lågkonjunktur pga Trumps frispel.

D djac skrev:
Ja, vi har många såna mycket olyckliga exempel, stimulanser kan vara bra för att snabbt ändra ett mönster men de ska vara tydligt avgränsade och helst korta, det är mycket jobbigt att komma ur de beroenden man skapar.

Sänkningen av matmomsen var mycket dålig och blir nog omöjlig att återställa.
Det är redan beslutat

D
lilytwig lilytwig skrev:
Det är redan beslutat
Nej, det är det inte, det finns inget slutdatum.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Syftet är (förutom att vara valfläsk) att driva konsumtionen så att vi inte åker ned i lågkonjunktur pga Trumps frispel.
Syftet är endast valfläsk, det är konstaterat att det inte finns någon sådan effekt.

• Wow
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det är det inte, det finns inget slutdatum.
Så skatteverket lägger ut felaktig information. Eller vad menar du?

• Screenshot_20260421_104840_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djac skrev:
Syftet är endast valfläsk, det är konstaterat att det inte finns någon sådan effekt.
Jaså?

Som jag tolkat det så handlar det om att handlar det om att ge omedelbar ekonomisk lättnad till hushållen. Precis som med elåterbäringen.

Sedan har man fört fram:
- Köpkraft och inflation
- Fördelningspolitik
- Psykologisk och politisk signal

Den sistnämnda kan man ju också koppla till att sätta press på matvarukedjornas prissättning, ett sätt att lyfta den frågan igen.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jaså?

Som jag tolkat det så handlar det om att handlar det om att ge omedelbar ekonomisk lättnad till hushållen. Precis som med elåterbäringen.

Sedan har man fört fram:
- Köpkraft och inflation
- Fördelningspolitik
- Psykologisk och politisk signal

Den sistnämnda kan man ju också koppla till att sätta press på matvarukedjornas prissättning, ett sätt att lyfta den frågan igen.
Detta har sagts men förklarats falskt av sakkunskapen, det finns andra billigare och mer träffsäkra sätt som hade åstadkommit mer, detta är pengar till kampanjkassan, ur stadskassan, en transferering helt enkelt, vi lånar dessutom upp pengarna till kampanjen.

D djac skrev:
Detta har sagts men förklarats falskt av sakkunskapen, det finns andra billigare och mer träffsäkra sätt som hade åstadkommit mer, detta är pengar till kampanjkassan, ur stadskassan, en transferering helt enkelt, vi lånar dessutom upp pengarna till kampanjen.
Jag tror dock att det har en effekt. Sedan håller jag med om att det är valfläsk också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.