66 573 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Nog skulle det gnällas, tvivelsutan. Men med tanke på att det skett så många gånger så blir det "Fool me once, shame on you... fool me twice..."D djac skrev:
Har det verkligen det, jag tycker det är ganska sällan som det sker?S Snikholt skrev:
Men tillbaks till frågan så är min åsikt att om man hade gjort som man bör, dvs kommunicera ett slutdatum vid införandet så hade man undvikit problemen och varit mindre bedräglig i sitt handlande.
Ett aktuellt exempel är ju den korkade matmomssänkningen, som ju kommer bli omöjlig att komma ur, hade den tidsbegränsats till en eller någon månad så hade saken varit löst.
Matmomssänkningen är ju bara över valet (till 20271231) sedan återgår det till tidigare momssats.D djac skrev:Har det verkligen det, jag tycker det är ganska sällan som det sker?
Men tillbaks till frågan så är min åsikt att om man hade gjort som man bör, dvs kommunicera ett slutdatum vid införandet så hade man undvikit problemen och varit mindre bedräglig i sitt handlande.
Ett aktuellt exempel är ju den korkade matmomssänkningen, som ju kommer bli omöjlig att komma ur, hade den tidsbegränsats till en eller någon månad så hade saken varit löst.
Fast det finns en skillnad där. 60-öringen var en gökunge.D djac skrev:Har det verkligen det, jag tycker det är ganska sällan som det sker?
Sänkt matmoms kostar i och för sig staten. Men ju mer mat det handlas, desto mer momsintäkt.
Sen håller jag med om att det är svårt att höja tillbaka, precis som med alla andra skatter. Det är lätt att få hurrarop när man sänker dem, men tvärtom när man höjer dem.
Att sedan prisnivåer i stort sett alltid hamnar på en nivå vad marknaden är villig att betala, oavsett skattenivå... gör att jag tycker momssänkningen på mat var kass. Det hade varit bättre med riktade stöd till de som har det sämst.
Ja, vi har många såna mycket olyckliga exempel, stimulanser kan vara bra för att snabbt ändra ett mönster men de ska vara tydligt avgränsade och helst korta, det är mycket jobbigt att komma ur de beroenden man skapar.S Snikholt skrev:
Sänkningen av matmomsen var mycket dålig och blir nog omöjlig att återställa.
Det är redan beslutatD djac skrev:
Jaså?D djac skrev:
Som jag tolkat det så handlar det om att handlar det om att ge omedelbar ekonomisk lättnad till hushållen. Precis som med elåterbäringen.
Sedan har man fört fram:
- Köpkraft och inflation
- Fördelningspolitik
- Psykologisk och politisk signal
Den sistnämnda kan man ju också koppla till att sätta press på matvarukedjornas prissättning, ett sätt att lyfta den frågan igen.
Detta har sagts men förklarats falskt av sakkunskapen, det finns andra billigare och mer träffsäkra sätt som hade åstadkommit mer, detta är pengar till kampanjkassan, ur stadskassan, en transferering helt enkelt, vi lånar dessutom upp pengarna till kampanjen.pacman42 skrev:
Jaså?
Som jag tolkat det så handlar det om att handlar det om att ge omedelbar ekonomisk lättnad till hushållen. Precis som med elåterbäringen.
Sedan har man fört fram:
- Köpkraft och inflation
- Fördelningspolitik
- Psykologisk och politisk signal
Den sistnämnda kan man ju också koppla till att sätta press på matvarukedjornas prissättning, ett sätt att lyfta den frågan igen.
Jag tror dock att det har en effekt. Sedan håller jag med om att det är valfläsk också.D djac skrev: