66 635 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
HejF Frippegubben skrev:Det är ju hål i huvudet om man debiteras effektavgift per månad och skall debiteras för en topp åt båda hållen varje månad.
Jag kan gå med på att det kan vara den av dem som är högst men inte för 10kW in och dessutom för 8kW ut samma månad. Det är ju samma ledning de går i.
Och dessutom är det samma avgifter om jag tar 24A på en fas som om jag tar 8A på tre…
Elnätet till husen är bara byggt för effektriktningen mot husen
Tittar man tex på spänningsfallet i elnätet så uppstår det i effektriktningen
Med eleffekt i två riktningar så behövs större utrymme i elnäten för att rymma dessa två (dubbla) spänningsfall när man skall klara elkvalitekraven
Inte ifall produktion o konsumtion sker i närområdet.M Martin Lundmark skrev:
HejK karlmb skrev:
I uppdraget jag hänvisade till så står bland annat; ”För att regeringen ska få ett bättre underlag för att i framtiden säkerställa att Sveriges elkunder inte debiteras oskäliga elnätsavgifter har Ei fått i uppdrag att utreda flera frågor som rör utfallet av den nuvarande regleringen av elnätsavgifter.”
Det står även; ”I uppdraget ingår även att tydligt redovisa och offentliggöra elnätsföretagens höjningar av elnätsavgifterna och relevanta nyckeltal som speglar elnätsföretagens lönsamhet.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2026/2...retagens-avgifter-investeringar-och-lonsamhet
Klicka på den länk jag gav, gå dit och läs så behöver du inte fråga mig vad där står