67 623 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
HejK karlmb skrev:
Vad menar du med administration i mitt svar
Man separerar på att mata in och ta ut elenergi i elnäten
Det gäller bland annat om att kunna hantera olika skatter och avgifter
En produktionsanläggning mäter och betalar separat för den elenergi som den förbrukar
Den mäter separat och får betalt för det som den säljer
Står produktionen stilla så behövs ändå elenergi till tex värme och belysning som köps utifrån och som det betalas skatter och avgifter för
Elnätsbolagen köper av av elhandelsbolag den energi som behövs för förluster i elnäten
Ställ då en tydlig fråga där sammanhanget framgår
Citera och länka gärna det du avser så kan alla som läser här hänga med
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Investera i mera batterier , kostar inte mer än en vintersäsongs elräkningN Närkemannen skrev:Det resonemanget håller inte, batteri är inte lösningen. I maj/juni producerar jag upp till 95 kWh/dag. Av det använder jag max 10 kWh själv. Om jag skaffar batteri på 20 kWh så kan jag trycka in kanske 18 kWh för att använda på natten. Men på natten förbrukar jag nästan ingenting. Varför producerar jag så mycket? Ja det var det rådet man fick för 5 år sedan.
En intelligent uppkopplad lösming istf brett bottensvep. Ska vi behöva snegla på UK av alla ställen?
Där är det tydligen möjligt med innovativa lösningar redan idag:
https://www.linkedin.com/posts/joha...d&rcm=ACoAAAR1GCoBbbD3uSV868i_3KAcinoq_c500zk
Där är det tydligen möjligt med innovativa lösningar redan idag:
https://www.linkedin.com/posts/joha...d&rcm=ACoAAAR1GCoBbbD3uSV868i_3KAcinoq_c500zk
Har läst det där tidigare. Som vanligt är det oklart hur rapporten egentligen kommer att se ut.M Martin Lundmark skrev:Hej
I uppdraget jag hänvisade till så står bland annat; ”För att regeringen ska få ett bättre underlag för att i framtiden säkerställa att Sveriges elkunder inte debiteras oskäliga elnätsavgifter har Ei fått i uppdrag att utreda flera frågor som rör utfallet av den nuvarande regleringen av elnätsavgifter.”
Det står även; ”I uppdraget ingår även att tydligt redovisa och offentliggöra elnätsföretagens höjningar av elnätsavgifterna och relevanta nyckeltal som speglar elnätsföretagens lönsamhet.”
[länk]
Klicka på den länk jag gav, gå dit och läs så behöver du inte fråga mig vad där står
Det jag vill se är redovisningar på lokalnätsnivå och iaf då en statistisk överblick över hur många lokalonråden som EI har konsterat verkligen kommer att behöva uppgraderas vid en viss nivå av elbilsladdning resp solpaneler tex.
Och givetvis då en lista iaf på hur många lokalnät detta är aktuellt i för resp nätägare.
Och detta idag, inte i form av ngn oklar gissning för framtiden.
HejK karlmb skrev:Har läst det där tidigare. Som vanligt är det oklart hur rapporten egentligen kommer att se ut.
Det jag vill se är redovisningar på lokalnätsnivå och iaf då en statistisk överblick över hur många lokalonråden som EI har konsterat verkligen kommer att behöva uppgraderas vid en viss nivå av elbilsladdning resp solpaneler tex.
Och givetvis då en lista iaf på hur många lokalnät detta är aktuellt i för resp nätägare.
Och detta idag, inte i form av ngn oklar gissning för framtiden.
Vi har ca 150 elnätsbolag övervakade av energimarknadsinspektionen som nu skall genomföra en utredning som jag hänvisade till
Vem skall göra och bekosta dina extra utredningar
C4 har meddelat att man kommer att ta ut effektavgift även för el man matar ut på nätet.P Pin skrev:Jag förstår inte vad du klagar på. Kanske ser modellen för beräkning av effekttariffen annorlunda ut för dig än för mig. Jag betalar för snittet av de tre högsta topparna (dygnen) varje månad. Om dessa toppar är konsumtion till uppvärmning på vintern och produktion från solceller på sommaren får jag betala för det. Eller menar du att du får betala för både konsumtion och produktion samma månad?
I finland blir effektavgiften frivillig.Man får välj att inte ha effektavgift eller att betala exstra om elen överstiger 8kw per timme.Finland är väl med i eu.Då gäller väl samma för sverige så det är bara att ta bort avgifterna och gå tillbaka till det gamla systemet
Jag ser inte att effektaxa i sig är ett problem, men dess utformning kan vara problematisk.S Sir Duke skrev:
Om det kostar att förbruka eller mata ut mycket under korta tider så skapas incitament att förändra förbrukningsmönster. Det handlar om att flytta delar av förbrukningen till andra tider, eller att minska sin förbrukning. Men det gäller att taxemodellen är genomtänkt annars missar man syftet.
Ja, vi har effekttaxa på sommaren. Den gäller dygnet runt, året runt. Vardagar på vintern tillkommer en ytterligare effekttaxa. Samtidigt som effekttaxan infördes så sänktes den fasta avgiften något. Överföringsavgiften under höglasttid sänktes 60% och för låglasttid höjdes den 50%.
Eftersom jag har elbil så kommer min avgift att öka med runt 2000/år. Men med batterier så kommer den i stället att minska med 1000-2000.
Jag googlade bara snabbt på några bolag som dök upp i huvudet, ansvarar inte för vad de skriver sin hemsida. 🙃Och är de inte nätägare så stämmer det att man inte får något från deras håll.R roli skrev: