T
lutorm lutorm skrev:
Elpriserna har ju inget med effekttariffen att göra, kostnaden för att leverera en viss effekt till konsumenterna beror ju inte på hur mycket varje kWh kostar.

Men jag fattar heller inte hur TS menar. Säger du att om du tex konsumerat 5kW på kvällen och levererat 5kW på dagen så tänker de ta betalt för 10kW effekt den dan? Det verkar ju rätt knepigt. Sen kan det ju mycket väl vara så att produktion belastar nätet på ett annat sätt än konsumption.

I allmänhet tycker jag "de 15min med max effekt" måste vara ett väldigt trubbigt instrument för att approximera infrastrukturkostnaden. Det beror ju mest på hur mycket effekt totalt som används i nätet, om jag använder mina kW när ingen annan gör det borde jag ju belönas. Jag tycker "min effekt under de 15min med högst total belastning på nätet" borde vara en bättre kostnadsproxy. Fast det blir väl svårt att förstå hur mycket man kommer att behöva betala då.
Villaägare på en gård med solkraft producerar el på dagen om 10kW ut från nätet, den får nu betala för det med effekt-avgiften, mottagaren grannen brevid utan solceller laddar sin bil med 10kW, får nu också betala för den överföringen.
Totalt överfört 10kW, totalt betalat 20kW.

Kan man förklara det enklare än så här?

• Gilla
Krille63
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Villaägare på en gård med solkraft producerar el på dagen om 10kW ut från nätet, den får nu betala för det med effekt-avgiften, mottagaren grannen brevid utan solceller laddar sin bil med 10kW, får nu också betala för den överföringen.

Vad du du resp din granne förbrukar har ingen koppling. Ditt resonemang ärhelt i det blå.

• Gilla
  • Haha
GK100 och 1 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:

Vad är det som är konstigt med det?

Man kan ju jämföra det lite med att betala broavgifter (t.ex. Öresundsbron). Där är det självklart att betala en avgift oavsett åt vilket håll man färdas. Man nyttjar infrastrukturen och den behöver både driftas och underhållas. Dessutom kräver det ett vist re-investeringsbehov med tiden.

P Peter__1 skrev:
Hela modellen om effekttariffer är helt förståndshandikappad. Det finns bara 2 sätt att se det på. Antingen så är den övervakande myndigheten verkligen så dum som det verkar eller är dom mutade. Jag kan inte på något sätt i världen få till ett annat sätt att se det här på. Effekttarifferna är direkt samhällsfarliga.
Effekttarifferna är inte funktionell för något, allraminst för utjämning.
Det är bara ett sätt för elbolagen att ta ut de 350 miljarder de blivit lovade av våra naiva tandlösa myndigheter. Tycker synd om Ebba Bush som alltför ensam skall bemöta o försvara vad tidigare regering lovat. Var finns statsministern?

• Arg
karlmb
  • Laddar…
B Boan5419 skrev:
Det är bara ett sätt för elbolagen att ta ut de 350 miljarder de blivit lovade av våra naiva tandlösa myndigheter. Tycker synd om Ebba Bush som alltför ensam skall bemöta o försvara vad tidigare regering lovat. Var finns statsministern?
Hej
Varför skulle inte effektavgiften efter säg 20 år i bruk innebära en utjämning av effektflödet i elnätet gentemot 20 år utan effektavgiften
Så här skriver Energimarknadsinspektionen på sin hemsida under; ”Tariffer (nättariffer)https://ei.se/bransch/tariffer-nattariffer

Scrolla ned och tryck på ”Effektavgift”.

Där kan du då läsa; ”Effektavgiften är en framåtblickande tariffkomponent vilket innebär att den är en tariffkomponent som innehåller prissignaler till kunderna om hur deras nuvarande beteende påverkar framtida behov av investeringar i överföringskapaciteten.
Effektavgiften ska återspegla kostnader för att främja effektivt nätnyttjande på lång sikt. Syftet med prissignalen är att visa kunderna vilka kostnader deras nätanvändning för med sig och därigenom ge dem incitament att anpassa sin förbrukning och därmed minska behoven av fördyrande investeringar i nätet.
Framåtblickande tariffkomponenten kan prissättas på olika sätt. Eftersom nätets dimensioneringsbehov och de framåtblickande kostnaderna beror av hur mycket effekt som överförs i nätet under de tillfällen då nätet är som mest belastat, snarare än den sammanlagda energimängden som överförs över tid, ska den tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet.”

Redigerat:
  • Gilla
SnyggPer och 2 till
  • Laddar…
B Boan5419 skrev:
Visst är effektavgifterna funktionella. De syftar ju till att sprida belastningen över tid. Det är många som agerar på det på olika sätt. Hur mycket påverkan det sedan har på balansen I nätet får vi vänta på analysen för att veta. Det verkar som att några väljer att betala i stället för att agera, mendet är upp till dem.
Nätbolagen har inte alls blivit lovade Några extra intäkter genom effektavgifter. Det ska vara intäktsneutralt. Om deras intäkter skulle öka pga effektavgifterna så ska de betala tillbaka.
Du behöver läsa på rejält innan du uttalar dig. Du har ju noll koll.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nätbolagen [...] Om deras intäkter skulle öka pga effektavgifterna så ska de betala tillbaka.
Stämmer det? Blir nyfiken på hur det går till i praktiken. Om de betalar direkt till konsumenterna eller till någon fond eller myndighet eller så.

S Sir Duke skrev:
Stämmer det? Blir nyfiken på hur det går till i praktiken. Om de betalar direkt till konsumenterna eller till någon fond eller myndighet eller så.
Betala tillbaka var kanske fel uttryckt. Det ska vara intäktsneutralt. Vad som sker om bolagen inte följer det verkar inte vara definierat.

L Lundabon skrev:
ENERGIMARKNADSINSPEKTIONEN CENCURERADE FRÅGA OCH SVAR
Fråga:
Då har vi nu fått konstaterat att det som elnätsföretagen upprepade gånger har lovat inte skulle ske, men som EIs regelverk faktiskt tillåter, nu har blivit verklighet. Även mikroproducenter åläggs effekttariff för inmatning till nätet. C4 Energi har satt praxis, och mycket talar för att fler elnätsbolag kommer att följa efter.

Mot den bakgrunden vill jag ställa följande fråga till EI:
Hur menar EI att denna tariffmodell inte öppnar för att en och samma kund i praktiken betalar nätavgift två gånger, både som förbrukare och som producent?
Om effekttariff tas ut i båda riktningarna, det vill säga både för uttag och för inmatning, blir den rimliga konsekvensen att man betalar för nyttjandet av samma ledning två gånger. En gång för effekttoppen vintertid eller nattetid vid förbrukning (exempelvis elbilsladdning), och en gång för effekttoppen sommartid eller dagtid vid produktion från solceller.
En renodlad producent, till exempel ett vindkraftverk, nyttjar nätet i en riktning och betalar för sitt bidrag till nätets dimensionering. En villaägare betalar redan för nätet när el förbrukas. Om samma abonnemang därutöver ska betala effekttariff även för överskottsproduktion som matas ut på nätet, innebär det att samma ledning avgiftsbeläggs två gånger: en effekttariff för förbrukning och en effekttariff för produktion.

Detta är i grunden samma fysiska infrastruktur. Det är inte två separata ledningar. Hur menar EI att detta inte utgör en dubbelbetalning för samma nät, endast baserat på flödesriktning?

Svar:
Jag har nu fått svar från mina kollegor på tariffteamet.

Ei:s föreskrift om tariffutformning (EIFS 2022:1) trädde i kraft 2022 men ska tillämpas senast 1 januari 2027. Det innebär att från och med 1 januari 2027 ska det finnas en effektavgift i nätavgiften för alla elkunder, både inmatnings- och uttagskunder. Utöver att det ska finnas en effektavgift framgår det även i föreskriften att kortsiktiga rörliga kostnader, kundspecifika kostnader, framåtblickande kostnader och residualkostnader ska fördelas mellan inmatnings- och uttagsabonnemang på ett sätt som reflekterar de kostnader nätföretaget har för inmatnings- och uttagsabonnemang.

Effektavgiften är avsedd att ta betalt för de framåtblickande kostnaderna, det vill säga de kostnader som en kunds användning av nätet idag förväntas generera i framtiden. Dessa kostnader påverkas av såväl inmatning som uttag samt den sammanlagda belastningen i elnätet. Avgiften är kostnadsreflektiv, och ska därmed reflektera de kostnader som kundens beteende idag orsakar elnätet. När det gäller vilka kostnader som kundens beteende driver så är det väldigt olika mellan olika elnät/nätföretag.

Nätet behöver dimensioneras för att klara av både kundernas samtida uttag såväl som inmatning, och beroende på hur och när flödena uppstår så kan olika behov (kostnader) i nätet uppstå. I en del nät kan inmatningen vara ett större problem än uttaget, och det bör då speglas i storleken på effektavgifterna, och i en del nät genererar uttaget mer kostnader än inmatningen. Om exempelvis solel som produceras förbrukas i närområdet samt att den samtida inmatningen en solig dag inte överstiger uttaget en kall vinterdag kan man anta att inte alltför mycket investeringar krävs för att omhänderta den inmatning som sker. Om det däremot sker mycket solelsproduktion i ett område där det inte används så mycket el så kan det snarare vara inmatningen som driver kostnader (investeringar) framåt i tiden än uttaget, vilket bör speglas i nätavgifterna. Om inte dessa kostnader allokeras till den kund som orsakar kostnaden, så innebär det att någon annan kund istället får betala för det. Ett grundläggande krav i regelverket är att kostnader för ett kundkollektiv inte får skjutas över på ett annat, vilket innebär att de kostnader som inmatningen ger upphov till inte får skjutas över på andra kunder.

Den nytta som inmatningen medför för elnätet har inmatningskunder rätt till en ersättning från sitt elnätsföretag, den så kallade nätnyttoersättningen. Rätten till nätnyttoersättning regleras i ellagen och det finns mer information om detta på vår hemsida.

Under förra året inledde Ei ett arbete med att revidera föreskriften (EIFS 2022:1). Inom ramen för detta arbete har Ei bland annat analyserat hur nätföretagens residuala kostnader ska fördelas mellan inmatnings- och uttagskunder samt utrett sambandet mellan kostnadsreflektiva elnätsavgifter för inmatningskunder och andra verktyg såsom exempelvis nätnyttoersättning. Föreskrifterna väntas komma ut på remiss någon gång under våren/sommaren 2026.

Under året kommer Ei även att följa upp resultatet av effektavgifterna och undersöka vilka analyser och resonemang från elnätsföretagen som ligger till grund för utformningen av nätavgifterna.

Förtydligande fråga:
Jag vill förtydliga att min fråga inte handlar om principen om kostnadsreflektion, utan om hur nätet faktiskt dimensioneras i praktiken, vilket ert svar inte berör. I stället för att besvara den konkreta frågan hänvisar ni till regelverk och allmänna formuleringar. Därför förtydligar jag frågan nedan.

Min förtydligade fråga:
När ett lågspänningsnät dimensioneras för en villaanslutning, dimensioneras det då för den högsta samtidiga belastningen i en riktning (oavsett om den består av uttag eller inmatning), eller dimensioneras det separat för en uttagstopp och en inmatningstopp som uppstår vid olika tidpunkter?

Om nätet i praktiken dimensioneras utifrån den högsta samtidiga belastningen i en riktning, hur motiveras då att ett och samma abonnemang kan påföras effekttariff både för uttag och för inmatning, när dessa toppar inte uppstår samtidigt och avser samma fysiska ledning och anslutningspunkt?

Med andra ord:
Hur säkerställer EI att tariffmodellen inte leder till att samma kapacitet i nätet finansieras två gånger av samma kund, en gång via uttagstariffen och en gång via inmatningstariffen?

Jag vore tacksam för ett konkret svar kopplat till faktisk nätdimensionering snarare än den principiella kostnadsfördelningsmodellen.

[länk]
Hur kommer det sig att det kan gå så fel i ivern att vara alla till lags? Snälla människor på "tariffteamet". Jag upplever mig själv som normalbegåvad svensk medborgare som har fullt upp med att tolka elfakturorna och jämföra elpriser mellan olika leverantörer. Vi i familjen har investerat i solceller och har, i vår enfald, trott att vi inte måste betala extra för att skicka el ut på nätet. Konsekvensen av allt för komplicerade beräkningsmodeller avskräcker mig från vidare investeringar. Jag upplever mig lite lurad, det är ingen bra känsla.

• Gilla
Fuge och 5 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Visst är effektavgifterna funktionella. De syftar ju till att sprida belastningen över tid. Det är många som agerar på det på olika sätt. Hur mycket påverkan det sedan har på balansen I nätet får vi vänta på analysen för att veta. Det verkar som att några väljer att betala i stället för att agera, mendet är upp till dem.
Nätbolagen har inte alls blivit lovade Några extra intäkter genom effektavgifter. Det ska vara intäktsneutralt. Om deras intäkter skulle öka pga effektavgifterna så ska de betala tillbaka.
Du behöver läsa på rejält innan du uttalar dig. Du har ju noll koll.
Förlåt mig, men jag är rädd att jag är en till som "har noll koll"! Är det verkligen genomtänkt att lägga den uppgiften på slutkonsumenten att kontrollera? Jag förstår att det finns en poäng i att kontrollera, mäta och justera effektuttag, men det ansvaret upplever jag ska ligga på bolagen som tar betalt för sina tjänster. Innan man från myndigheter lovar en massa, anser jag att man ska säkerställa att konsumenten har ett skydd mot att uppleva sig bli "lurad" av bolagen. Det skapar i förlängningen ett myndighetsförakt som inte kommer att gynna någon part.

C Calamares skrev:
Vad är det som är konstigt med det?

Man kan ju jämföra det lite med att betala broavgifter (t.ex. Öresundsbron). Där är det självklart att betala en avgift oavsett åt vilket håll man färdas. Man nyttjar infrastrukturen och den behöver både driftas och underhållas. Dessutom kräver det ett vist re-investeringsbehov med tiden.
Hur menar du att det är en välgenomtänkt liknelse, med en bro?! Hur mycket större förslitning har du på elkabeln när du skickar el i båda vägarna?

S
K Krille63 skrev:
Hur kommer det sig att det kan gå så fel i ivern att vara alla till lags? Snälla människor på "tariffteamet". Jag upplever mig själv som normalbegåvad svensk medborgare som har fullt upp med att tolka elfakturorna och jämföra elpriser mellan olika leverantörer. Vi i familjen har investerat i solceller och har, i vår enfald, trott att vi inte måste betala extra för att skicka el ut på nätet. Konsekvensen av allt för komplicerade beräkningsmodeller avskräcker mig från vidare investeringar. Jag upplever mig lite lurad, det är ingen bra känsla.
Jag beklagar att solcells-boomen blev som den blev.
Nätbolagen har långtgående anslutningsskyldighet av mikroproduktion.
De har även, via systerföretag marknadsfört och sålt anläggningar till kunder med ofta skamlös reklam.

Och från politiskt håll har man subventionerat.

Att solceller leder till kostnadsökningar i näten har varit känt av nätbolagen under lång tid.
Det har också varit mycket lönsamt för nätbolagen.
Ganska fult såhär i efterhand kan man tycka.

Go figure...

• Gilla
Kluffe och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Vattenfall mäter 5 toppar/månad 0700-2100 Nov-Mars

E.ON skrev att det troligtvis kommer mätas varje dag men nu har de lagt upp ett besked att de pausar allt tills det kommer nya direkttiv från regeringen.

Ellevio mäter 3 toppar/månad 0600-2200 och även 50% nattetid. T.ex. har du en topp 10kW på natten och en på 4kW på dagen så räknas alltså natten som 5kW. Dessutom tar de ut effektavgift ALLA månader på året.

Fortum har aviserat 5 toppar/månad, oklart ännu om det kommer gälla hela året eller enbart vintertid.
Har ftg avtal och Eon som nätägare. De tar sen 2025 ut eff avg för den högsta toppen under månaden x 151 kr ink moms. Ex 40 kw x 151kr = 6 040 kr. De avser 2027 att änfra eff avg men har ej ännu besked.

K Krille63 skrev:
...Vi i familjen har investerat i solceller och har, i vår enfald, trott att vi inte måste betala extra för att skicka el ut på nätet. ... Jag upplever mig lite lurad, det är ingen bra känsla.
Som varje rationell människa har du agerat på den information du fått från de styrande; dina ROI-kalkyler byggde bl a på den 60-öreskompensation som fanns och varit rådande mycket länge för att förenkla redovisning av de intäkter som mikroproducenter får från solcellsanläggningar. Kalkylerna byggde givetvis även på att du inte skulle komma att belastas av straffavgifter på inmatad el eftersom det helt går emot den information som givits: att du som ägare av en solcellsanläggning bidrar till *minska* belastningen på de lokala elnäten, vilket är anledningen till att eldistributörerna betalar ut en ersättning till dig för nätnytta.

Det är inte du som är enfaldig, du är drabbad av en irrationell energipolitik utan någon som helst stabilitet och vilt växlande besked och styrmedel från ett år till ett annat. Den verkliga enfalden hittar du bland de som "beslutar" om dessa frågor, skyllandes på EU-direktiv och vad som passar för stunden.

• Gilla
Krille63 och 3 till
  • Laddar…
K Krille63 skrev:
Förlåt mig, men jag är rädd att jag är en till som "har noll koll"! Är det verkligen genomtänkt att lägga den uppgiften på slutkonsumenten att kontrollera? Jag förstår att det finns en poäng i att kontrollera, mäta och justera effektuttag, men det ansvaret upplever jag ska ligga på bolagen som tar betalt för sina tjänster. Innan man från myndigheter lovar en massa, anser jag att man ska säkerställa att konsumenten har ett skydd mot att uppleva sig bli "lurad" av bolagen. Det skapar i förlängningen ett myndighetsförakt som inte kommer att gynna någon part.
Effekttaxa i sig är absolut funktionellt. Men nivån och hur taxan tas ut finns all anledning att ha synpunkter på. Jag har inte koll på alla elbolags taxor, men kan se mycket stora skillnader mellan de jag känner till. Kravet borde vara att det är lättförståeligt och att det ska finnas tekniska lösningar för att hantera.
Det kommer säkert att bli mer uppstyrt till 2027 när det blir obligatoriskt. Just nu är det bara test.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.