67 328 läst ·
1 370 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Visst är det idiotiskt.P Peter__1 skrev:När inser dom bestämmande hur idiotiskt det här med Effekttariffer är. Någonstans påstods det att man skulle spara 3% genom att införa effekttarifferna. Men detta är en teoretisk modell. En annan teoretisk modell är att vindkraftverken kommer att gå i konkurs för att konsumenterna hindras köpa sin el när den är billig. Det är ingen som förstår sig på hur det här fungerar i verkligheten som räknat på det här uppenbarligen.
Effekttarifferna är direkt samhällsfarliga!
Men det dom siktat in sig på är elbilsägarna och deras obegränsade användning/laddning. Alltså ett framtida samhälle med kopiöst behov av el.
Vanligt folk drabbas också- särskilt solcellsägare. Det brister i resonemanget att man uppmuntrar "folk" att skaffa solceller, samtidigt som man gör det omöjligt för dom.
Det är nästan ett måste att komplettera med batterier för att komma ur knipan. Dessutom slänga växelriktaren på elkyrkogården ( fullt fungerande ganska ny- och dyr).
Imponerande att man fått landets befolkning att investera i sina fastigheter, med egna pengar, för att lösa landets (och utlandets) nätbrister, och elbehov.
Lite auktoritetsargument igen då.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Att jag inte jublade beror bland annat att jag blivit undervisad i hur elnäten är uppbyggda.
Sedan även forskat och undervisat andra.
Jag anar, av det du skriver, att du inte gjort den resan.
Jag och mina elkraftkolleger är mycket oroade över den dåliga elkraftkunskapen i samhället. Ett samhälle helt beroende av att vår elkraftförsörjning fungerar.
Många känner sig idag lurade på till exempel solcellsinstallationerna på villataken som infördes utan förståelse för elnätets uppbyggnad.
Samma sak när när elbilar infördes så borde vi bättre hanterat hemmaladdning i kombination med timpriser i det befintliga elnätet.
Snart behöver den beskattning som finns på bensin- och dieselbilar även dyka upp på elbilarna. Möjligen i en kombination där även kostnaden för hemmaladdning ingår. Det som delvis nu tas i effektavgiften.
Vi har ju med bensin- och dieselbilar varit vana att dessa inte tankas hemma, och det har vi ju klarat.
Nej, jag är inte elektroingenjör. Men jag ställer frågor som du inte kan besvara ändå.
Igen, varför tycker du effektavgifter är en bra metod för att lösa ev. problem?
Varför inte en styrning som kopplar bort delar av lasten när det verkligen behövs istället?
Nej. Jag vill veta var det är trångt i näten idag, och vad det skulle kosta att åtgärda just det. Sedan kan vi ta en diskussion om vem ska betala.M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmbK karlmb skrev:
Om du tror att koppla bort laster (rimligen utan förvarning eller när man uppdagar överlasten) är en bättre metod än effektavgifter så marknadsför denna metod då som ett alternativ.
Men är det något nätbolag som kör med effekttaxa på sommaren??P Pligg85 skrev:Är det sommar med sol och blåsigt på en helg så brukar det ofta vara stort överskott på el samt negativa elpriser.
Då ska väl det vara straffbart att trycka in el på nätet när det faktiskt är ett bekymmer.
Men samtidigt kan du ha batterier och vilja trycka in rejält på vissa timmar/kvartar när det är skyhöga priser och då bör man ju inte straffas.
Blir svårt det här.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Då får då upphandla en egen utredning, speciellt för dig, i en fråga som skall hanteras för alla elanvändare i en redan påbörjad utredning.
Se vad jag tidigare hänvisade till ”I uppdraget ingår även att tydligt redovisa och offentliggöra elnätsföretagens höjningar av elnätsavgifterna och relevanta nyckeltal som speglar elnätsföretagens lönsamhet.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2026/2...retagens-avgifter-investeringar-och-lonsamhet
Du skriver ”Sedan kan vi ta en diskussion om vem ska betala.” är du alltså inte beredd att betala för dina specifika krav.
Är det så du normalt agerar?
Det gör jag ju. Viss mindre bortkoppling , som kan styras bort vid trängande behov av den enskilde konsumenten skulle utgära ett betydligt mindre ingrepp i vardagen och ge mkt mer effekt även om flera väljer att avstå en liten bonus som bör vara kopplade till bortkopplingen.M Martin Lundmark skrev:
Beken är inne på samma ideer och det är inget nytt egentligen, eller hur?
Varför då, detta borde väl varenda elkonsument vara intresserad av?M Martin Lundmark skrev:
Betala för ev uppgraderingar av nätet avsåg jag.M Martin Lundmark skrev:
Det är ju hål i huvudet om man debiteras effektavgift per månad och skall debiteras för en topp åt båda hållen varje månad.
Jag kan gå med på att det kan vara den av dem som är högst men inte för 10kW in och dessutom för 8kW ut samma månad. Det är ju samma ledning de går i.
Och dessutom är det samma avgifter om jag tar 24A på en fas som om jag tar 8A på tre…
Jag kan gå med på att det kan vara den av dem som är högst men inte för 10kW in och dessutom för 8kW ut samma månad. Det är ju samma ledning de går i.
Och dessutom är det samma avgifter om jag tar 24A på en fas som om jag tar 8A på tre…