67 557 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
HejK karlmb skrev:
Detta var vi ju de spelregler som vi var medvetna om 1996 när man beslöt att elhandelsbolaget skulle separeras från elnätsbolagen
Vattenfall mäter 5 toppar/månad 0700-2100 Nov-MarsK karlmb skrev:
E.ON skrev att det troligtvis kommer mätas varje dag men nu har de lagt upp ett besked att de pausar allt tills det kommer nya direkttiv från regeringen.
Ellevio mäter 3 toppar/månad 0600-2200 och även 50% nattetid. T.ex. har du en topp 10kW på natten och en på 4kW på dagen så räknas alltså natten som 5kW. Dessutom tar de ut effektavgift ALLA månader på året.
Fortum har aviserat 5 toppar/månad, oklart ännu om det kommer gälla hela året eller enbart vintertid.
Med random menar jag att de är helt frikopplade mot andra kunder och vilken last det egentligen är på nätet vid tillfällena. Ett bottensvep helt utan nytta annat än för den som tar in avgiften.lilytwig skrev:
Vilka vi?M Martin Lundmark skrev:
Och även om man kunde argumentera för den uppdelningen så kan man ju inte införa korkade nya avgifter som inte tar hänsyn till denna uppdelning.
OK. De borde alla lägga sina idiotförslag i det runda arkivet på golvet och invänta nya direktiv.Kvackatore skrev:
Vattenfall mäter 5 toppar/månad 0700-2100 Nov-Mars
E.ON skrev att det troligtvis kommer mätas varje dag men nu har de lagt upp ett besked att de pausar allt tills det kommer nya direkttiv från regeringen.
Ellevio mäter 3 toppar/månad 0600-2200 och även 50% nattetid. T.ex. har du en topp 10kW på natten och en på 4kW på dagen så räknas alltså natten som 5kW. Dessutom tar de ut effektavgift ALLA månader på året.
Fortum har aviserat 5 toppar/månad, oklart ännu om det kommer gälla hela året eller enbart vintertid.
Detta har vi diskuterat i andra trådar och det saknas fortfarande kvantifiering av hur stort problemet är i praktiken. Hittills har det fungerat utmärkt på många håll att en elbilsägare tex laddar sin bil när priset är lågt och hans grannar producerar för fullt.M Martin Lundmark skrev:
If its not broken, dont fix it.
Vilket är precis vad som händer nu, tyvärr har det redan införts på många håll.K karlmb skrev:
https://www.eon.se/nyheter/kommentar-med-anledning-av-energi--och-naeringsministerns-uttala
Ja, en styrning ifrån ovanförliggande trafo till konsumenter o producenter som aktiveras när det finns ett verkligt problem skulle både lösa problemen direkt på plats, behöva aktiveras betydligt mer sällan än varenda dag med bottensvepet Effektavgifter, och kunna bli accpeterat av de allra flesta abbonenter.B BSOD skrev:Fast det måste ju utformas smartare än uttagseffekttaxan utformas.
T.ex. att man får x kW fri inmatning, om man har ett uttagsavtal. Eller att elnätsleverantören erbjuder en avkopplingsbar tjänst. Får jag en signal till min hemautomation så kan jag klippa produktionen och balansera på 0kW.
Eller att man går via fysikens lagar i större utsträckning. Om den närmaste transformatorn är den trånga sektorn kanske man kan justera ner produktionen om spänningen är för hög i området. Det går ju lätt att konfigurera, så att man klipper produktionen i några h då o då om för många anläggningar finns i området.
Finland har ju (förutom en betyldigt senare införande tid av stolligheterna) gjort en snabb anpassning pga bastubadade och ställt en miniminivå på 8kW tillgänglig utan avgifter. Det säger egentligen allt.
Gör om gör rätt.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Vi som är elanvändare och då var anslutna till elnäten
Det som nu händer är ju en konsekvens av det som skedde 1996
Man tar ju nu hänsyn till den uppdelningen bland annat genom nya avgifter.
Jag beklagar att det dröjt, det försvårar förståelsen
Jag tillhörde de som i debatten då, inte jublade över förändringen.
Men vi som inte jublade dränktes av alla som jublade till exempel över att nu kunde man fritt välja vilket elhandelsbolag man köpte elenergin ifrån.
Vad var din insats 1996?
Att du inte jublade då är väl ingen anledning till att jubla idag över effekttarifferna? Ett meningslöst bottensvep varenda dag.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Vi som är elanvändare och då var anslutna till elnäten
Det som nu händer är ju en konsekvens av det som skedde 1996
Man tar ju nu hänsyn till den uppdelningen bland annat genom nya avgifter.
Jag beklagar att det dröjt, det försvårar förståelsen
Jag tillhörde de som i debatten då, inte jublade över förändringen.
Men vi som inte jublade dränktes av alla som jublade till exempel över att nu kunde man fritt välja vilket elhandelsbolag man köpte elenergin ifrån.
Vad var din insats 1996?
Även om du inte förstår det och saknar en egen kvantifiering, så ingår detta i det som elnätsbolagen kontinuerligt arbetar med för att minska problemet i ”praktiken”.
Lyckad de bra med detta arbete då märker vi elanvändare inte problemet ”i praktiken”
Det innebär justeringar och ombyggnationer i elnäten tillsammans med annat arbete som exempelvis trädsäkring, förtätning och kablifiering.
Sedan ser vi detta i form av elnätskostnader som vi som är anslutna i elnätet betalar.
Visst, vänta o se...M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Även om du inte förstår det och saknar en egen kvantifiering, så ingår detta i det som elnätsbolagen kontinuerligt arbetar med för att minska problemet i ”praktiken”.
Lyckad de bra med detta arbete då märker vi elanvändare inte problemet ”i praktiken”
Det innebär justeringar och ombyggnationer i elnäten tillsammans med annat arbete som exempelvis trädsäkring, förtätning och kablifiering.
Sedan ser vi detta i form av elnätskostnader som vi som är anslutna i elnätet betalar.
Vi vill inte det, vi vill veta nu, vad det är som är så dyrt, och varför det inte är gjort med de pengar vi redan betalat in!
(Botten)svepande formuleringar kan politiker få hålla på med, inte elnätsbolag.
Att jag inte jublade beror bland annat att jag blivit undervisad i hur elnäten är uppbyggda.
Sedan även forskat och undervisat andra.
Jag anar, av det du skriver, att du inte gjort den resan.
Jag och mina elkraftkolleger är mycket oroade över den dåliga elkraftkunskapen i samhället. Ett samhälle helt beroende av att vår elkraftförsörjning fungerar.
Många känner sig idag lurade på till exempel solcellsinstallationerna på villataken som infördes utan förståelse för elnätets uppbyggnad.
Samma sak när när elbilar infördes så borde vi bättre hanterat hemmaladdning i kombination med timpriser i det befintliga elnätet.
Snart behöver den beskattning som finns på bensin- och dieselbilar även dyka upp på elbilarna. Möjligen i en kombination där även kostnaden för hemmaladdning ingår. Det som delvis nu tas i effektavgiften.
Vi har ju med bensin- och dieselbilar varit vana att dessa inte tankas hemma, och det har vi ju klarat.
Det resonemanget håller inte, batteri är inte lösningen. I maj/juni producerar jag upp till 95 kWh/dag. Av det använder jag max 10 kWh själv. Om jag skaffar batteri på 20 kWh så kan jag trycka in kanske 18 kWh för att använda på natten. Men på natten förbrukar jag nästan ingenting. Varför producerar jag så mycket? Ja det var det rådet man fick för 5 år sedan.hsd skrev:
Menar du, att du inte vill att man hela tiden kontinuerligt arbetar för att vår samhällsviktiga elkraftförsörjning skall fungera helst utan avbrott?
Vill du, med andra ord, ha allvarliga incidenter då och då för att du då får bevis på hur viktig vår elkraftförsörjning är för samhället?
Debiteringen för åtgärder i elnäten sker ofta i efterhand när åtgärderna är gjorda.
Energimarknadsinspektionen har ju fått ett uppdrag att utreda elnätsbolagens arbete och redovisa det till sommaren.
Inför millenniumskiftet gjordes flera insatser för att undvika att klockor skulle ge fel tidsangivelser eller stanna.
Tack vare alla dessa insatser ifrågasatte många att det ens var ett bekymmer.
Energimarknadsinspektionen har fått ett uppdrag att utreda elnätsbolagens arbete och ” tydligt redovisa och offentliggöra elnätsföretagens höjningar” arbetet skall redovisas till sommaren.
”Nytt regeringsuppdrag: Ei ska analysera elnätsföretagens avgifter, investeringar och lönsamhet Den 29 januari beslutade regeringen att ge Energimarknadsinspektionen (Ei) i uppdrag att utreda och redovisa effekter av regleringen av elnätsavgifter. I uppdraget ingår även att tydligt redovisa och offentliggöra elnätsföretagens höjningar av elnätsavgifterna och relevanta nyckeltal som speglar elnätsföretagens lönsamhet.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2026/2...retagens-avgifter-investeringar-och-lonsamhet
Redigerat: