66 678 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Det är i stort sett omöjligt att förutse hur dumma politiker kommer att vara i framtiden.lutorm skrev:
Det var precis samma resonemang som gjorde att folk (mina föräldrar inkluderade) valde att installera direktverkande el när de byggde på sjuttiotalet. Elen var ju så billig då att det inte betalade sig att installera vattenburen värme. Men femtio år senare när den direktverkande elen till slut byttes ut så stod det helt klart att en lite mer defensiv beräkning i första början hade visat sig vara en väldigt bra ide. Och även om elen inte hade gått upp i pris så hade det som sämst varit en lite dålig affär. Precis som en försäkring, alltså.
Man måste chansa lite också. Jag har chansat på att elektricitet inte kommer att bli billigare i framtiden.S Snikholt skrev:
Förmodligen har jag dock fel. Våra kloka politiker kommer att göra allting helt rätt.
Samma här - jag var dock intresserad ett tag, innan boomen.pacman42 skrev:
Pga. att jag tyckte det var lite skoj.
Men jag hade skralt på "lek"-kontot vid tiden.
Sen när masshysterin gick igång så dog intresset fort.
Men om alla industrisatsningar, AI-center m.m. blir av så kan vi nog anta att elen kommer att kosta flis även på sommaren.
Det gör dock inte mitt ställningstagande annorlunda - jag har lägre frukter att plocka.
Elnätet kommer jag inte undan. Jag måste oavsett köpa i princip all el under vintern. I princip all el på sommaren går åt till att ladda bilarna och värma badtunna, samt VV. Och batterier får jag inte ens med bidrag ihop kalkylen på. Skatten är inte så farligt dyr numera, men jag tänker att jag skall bli av med delar av den också.D djac skrev:
Jag funderar fortfarande på att ha ett fåtal paneler, t.ex. att lägga 2-4 solpaneler på taket på friggeboden som planeras. Men de kommer då enbart att användas för att värma vatten (VV, värmevattnet i FLVP och det i badtunnan) med likström. På det sättet slipper jag de komplexa delarna och kan hålla mig till enklast möjliga logik. Genom att kunna lägga in lasterna parallellt oberoende av varandra med likströmskontaktorer så har jag räknat ut att jag kan optimera hyfsat mot panelernas produktion.
Alla har ju sina unika kalkyler och det är många faktorer som avgör besluten om solceller/batteri, en del av dessa är subjektiva.pacman42 skrev:
Elnätet kommer jag inte undan. Jag måste oavsett köpa i princip all el under vintern. I princip all el på sommaren går åt till att ladda bilarna och värma badtunna, samt VV. Och batterier får jag inte ens med bidrag ihop kalkylen på. Skatten är inte så farligt dyr numera, men jag tänker att jag skall bli av med delar av den också.
Jag funderar fortfarande på att ha ett fåtal paneler, t.ex. att lägga 2-4 solpaneler på taket på friggeboden som planeras. Men de kommer då enbart att användas för att värma vatten (VV, värmevattnet i FLVP och det i badtunnan) med likström. På det sättet slipper jag de komplexa delarna och kan hålla mig till enklast möjliga logik. Genom att kunna lägga in lasterna parallellt oberoende av varandra med likströmskontaktorer så har jag räknat ut att jag kan optimera hyfsat mot panelernas produktion.
Med tanke på hur billiga panelerna är idag har jag dock svårt att se logiken i att installera väldigt få, när man ändå gör jobbet och sätter upp en växelriktare.
Jag kommer inte ens att ha en växelriktare om jag installerar paneler...D djac skrev:
Jag har ljusmätare och kan därför reglera lasten efter produktionen med kontaktorer. Då optimerar jag i en annan dimension.S Sir Duke skrev:
Hur ska man då värja sig när säljare ljuger så det sprutar ur dem hur fenomenalt bra solceller och batterier är? (jag har inte köp av ngn men lyssnat på alla dessa fjunisar som försöker sälja....)lutorm skrev:
Jag tycker det missar poängen lite att argumentera om huruvida solpaneler och batteri är en investering som är bättre eller sämre än börsen. Med det resonemanget skulle man även kunna säga att istället för att köpa villaförsäkring skulle du mest troligt tjäna mer på att investera premien på börsen. För så är det ju absolut, i snitt. Men poängen är att det inte alltid är så viktigt vad snittutfallet är utan mer vad det sämta utfallet är. För vitsen med att köpa en försäkring är inte att tjäna pengar, det är att göra det sämsta utfallet mindre dåligt. Det är precis så jag ser en investering i solceller och batterier: det är sant att jag i snitt troligen kommer att förlora pengar, men man försäkrar sig (i någon mån) mot högre elpriser och elavbrott.
Det var precis samma resonemang som gjorde att folk (mina föräldrar inkluderade) valde att installera direktverkande el när de byggde på sjuttiotalet. Elen var ju så billig då att det inte betalade sig att installera vattenburen värme. Men femtio år senare när den direktverkande elen till slut byttes ut så stod det helt klart att en lite mer defensiv beräkning i första början hade visat sig vara en väldigt bra ide. Och även om elen inte hade gått upp i pris så hade det som sämst varit en lite dålig affär. Precis som en försäkring, alltså.