S
Kan inte se att någon skulle vilja sälja till grannen, än mindre köpa el av grannens solceller - om ändå priset kommer att spegla spotpris, för varför skulle producenten vilja ha mindre betalt än spot, och varför skulle grannen vilja betala mer än spot?

Och för att slippa överföringsavgift, som förvisso vore trevligt är inte uppsidan så stor heller.
De flesta använder generellt mindre el på sommaren när solen skiner, och man måste i så fall investera i kablage mellan husen och ett omkopplar-skydd.
Sannolikt behövs föranmälan till nätägaren också.

S Snikholt skrev:
Kan inte se att någon skulle vilja sälja till grannen, än mindre köpa el av grannens solceller - om ändå priset kommer att spegla spotpris, för varför skulle producenten vilja ha mindre betalt än spot, och varför skulle grannen vilja betala mer än spot?

Och för att slippa överföringsavgift, som förvisso vore trevligt är inte uppsidan så stor heller.
De flesta använder generellt mindre el på sommaren när solen skiner, och man måste i så fall investera i kablage mellan husen och ett omkopplar-skydd.
Sannolikt behövs föranmälan till nätägaren också.
Kom man undan skatter och överföringsavgift så är det mkt intressant.
Annars lär det bara vara intressant de dagar när spotpriset är högt av ngn anledning trots att solen skiner hemma.

K karlmb skrev:
??
Nu pratar vi ju om vanlig nätanvändning här.
Nätagaren tar in både överföringsavgifter och skatter på elen oavsett var producenten råkar finnas.
Och grannens elbolag fakturerar honom för själva elen, om än minimalt en solig sommardag i nordeuropa.
Förslaget är att grannen inte faktureras för elen utan att det sköter grannarna mellan varandra.

pacman42 pacman42 skrev:
Förslaget är att grannen inte faktureras för elen utan att det sköter grannarna mellan varandra.
Nu skrev jag om hur det fungerar idag.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Men då måste de dra ett eget "mellangårdsnät", med tillhörande förreglingsautomatik dem emellan, vilket är tillåtet för ändamålet.
Så tolkar jag det.

Ska man göra det där vitt blir det ju världens krångel, men det öppnar ju upp för svarthandel :)

S Snikholt skrev:
Men då måste de dra ett eget "mellangårdsnät", med tillhörande förreglingsautomatik dem emellan.
Så tolkar jag det.
Om jag har solpaneler så säljer jag till men elleverantör, men den siffran räknas av med hur mycket av det jag levererat till nätet som min granne använt. Jag och grannen gör upp om hur detta skall betalas för.

Förreglingsautomatik är väl mer om jag skall undvika effekttariffer mm. Just dessa har jag inte läst hur det är tänkt att de skall fungera, jag ser motstridiga uppgifter om det skall beräknas effekttariff eller inte. Även om överföringskostnader skall debiteras eller inte. Det är inte tillräckligt tydligt i förslaget.

pacman42 pacman42 skrev:
Om jag har solpaneler så säljer jag till men elleverantör, men den siffran räknas av med hur mycket av det jag levererat till nätet som min granne använt. Jag och grannen gör upp om hur detta skall betalas för.

Förreglingsautomatik är väl mer om jag skall undvika effekttariffer mm. Just dessa har jag inte läst hur det är tänkt att de skall fungera, jag ser motstridiga uppgifter om det skall beräknas effekttariff eller inte. Även om överföringskostnader skall debiteras eller inte. Det är inte tillräckligt tydligt i förslaget.
Som upplagt för en ny halvmesyr av EI.

K karlmb skrev:
Som upplagt för en ny halvmesyr av EI.
Eller så har regeringen i detta läget gjort en halvmesyr. Det rimliga är att varken effekttariff eller överföringsavgift skall tas ut. Men vi får se.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:

hm... fattar nog inte riktigt.
Men om jag tolkar dig rätt så ska all energi passera nätägarens elmätare.
Solcellsägaren säljer sin el som vanligt, men sen måste grannen meddela att han/hon vill köpa överskottet.

Och då utgår ingen ersättning till solcellsägaren från nätägaren för såld el (för den delen som grannen behagar ta).

Grannen i sin tur får avdrag på sin räkning från nätbolaget, motsvarande det som kommer från grannens solpaneler. Grannen slipper även növerföringsavgift på motsvarande kWh.

Solcelpproducenten får sedan be grannen om en swish på.... ja vad de nu kommer överens om.
Sannolikt spotpris + något påslag, annars finns det ju ingen vits.

Elöverföring (utan effektavgift) ligger väl på sisådär 30-40 öre så det är i praktiken det som är möjlig affär, men det är ju orimligt att hela den kakan ska ätas av grannen som får el.

Så normen lär bli spotpris plus hälften av överföringsavgiften i pris.

Så mycket krångel för liten nytta :)

Kul med minuspriser också - kan ju bli så att solcellsägaren blir skyldig grannen :D
fast det täcks väl av halva överföringsavgiften iofs

Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Solcellsägaren säljer sin el som vanligt, men sen måste grannen meddela att han/hon vill köpa överskottet.

Och då utgår ingen ersättning till solcellsägaren från nätägaren för såld el (för den delen som grannen behagar ta).

Grannen i sin tur får avdrag på sin räkning från nätbolaget, motsvarande det som kommer från grannens solpaneler. Grannen slipper även növerföringsavgift på motsvarande kWh.

Solcelpproducenten får sedan be grannen om en swish på.... ja vad de nu kommer överens om.

Elöverföring (utan effektavgift) ligger väl på sisådär 30-40 öre så det är i praktiken det som är möjlig affär, men det är ju orimligt att hela den kakan ska ätas av grannen som får el.

Kul med minuspriser också - kan ju bli så att solcellsägaren blir skyldig grannen :D
Om nu överföringsavgiften och effekttariffen räknas av från kostnaderna, det är inte självklart så som det är skrivet, men det är rimligt.

Man har tydligen i förväg skrivit ett avtal som innebär att grannen köper all el som man levererar ut och eventuellt överskott säljs till elhandelsbolaget. Detta kommer då att kvittas på elräkningarna och eventuellt då på elnätets avgifter också. Staten vill dock fortfarande ha energiskatt och moms.

Hade jag varit elnätsbolag så hade jag velat ha ett par-tre tior för administrationen också.

Men i princip har du förstått det hela korrekt, vi får se hur EI implementerar det.

S Snikholt skrev:

Är nog mest för tighta grannar...

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Eller en person / företag som äger två fastigheter/anslutningspunkter.

Vi till ex äger två fastigheter som ligger bredvid varandra och hade två elmätare innan. (Nu är det bara en elmätare fast det är två fastigheter. Grävde ner kabel emellan).

Eller en anläggning har stort överskott på morgonen, den andre på kvällen.

Eller man har en anslutningspunkt, där man inte kan eller vill installera solceller (t.ex. k-märkt) och man installerar på en annan fastighet, som inte har någon egenförbrukning.

Fördelen, eller idéen med det hela är ju, att det inte krävs att solcellsägaren registrerar sig som elhandelsbolag med alle krav som finns på det.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi har också sänkt vår elförbrukning rätt mycket de senaste 3-4 åren, men det går inte heller här att tillskriva solpanelerna hela minskningen. Tilläggsisolering, ytterligare en värmepump samt översyn av FTX-systemet har nog gjort en del också.

Det ska bli intressant att se hur mycket vårt nya batteri minskar elkostnaderna. Det minskar inte elinköpen men det flyttar elinköpen till tider med låga priser.
Det minskar köpen så klart.
Eftersom man laddar batterierna med solel istället så man kan skicka in det i huset från batteriet i stället för att sälja till nätägaren.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Eller en person / företag som äger två fastigheter/anslutningspunkter.

Vi till ex äger två fastigheter som ligger bredvid varandra och hade två elmätare innan. (Nu är det bara en elmätare fast det är två fastigheter. Grävde ner kabel emellan).

Eller en anläggning har stort överskott på morgonen, den andre på kvällen.

Eller man har en anslutningspunkt, där man inte kan eller vill installera solceller (t.ex. k-märkt) och man installerar på en annan fastighet, som inte har någon egenförbrukning.

Fördelen, eller idéen med det hela är ju, att det inte krävs att solcellsägaren registrerar sig som elhandelsbolag med alle krav som finns på det.
Alltid något.

K karlmb skrev:
Det kan säkert vara något som flera av mina grannar skulle kunna tänka sig att göra. Jag skulle dock inte ge mig in i att sälja el på det sättet då det är ett risktagande som inte är värt intäkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.