D
P pmd skrev:
OK, det var ju en dold variabel i resonemanget.

Är det stödtjänster av typen FFR, FCR-D och liknande som du tjänar så pass mycket på att de kompenserar för elinköp under vintern?
Vilken aggregator är du ansluten till? Rekommenderar du den?
Hur mycket av batteriets kapacitet lämnar man ifrån sig?
Jag kör Tibber och deras stödtjänster, det ger 300-400kr/månad, det kanske kunde varit mer om man dedikerade batteriet, eller hade högre effekt, har bara 6kW. Jag skulle säga att det för mig är ett krav att batteriet både kan användas och vara tillgängligt för stödtjänster samtidigt, lite tråkigt att bara ha batteriet ståendes och vänta.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag kör Tibber och deras stödtjänster, det ger 300-400kr/månad, det kanske kunde varit mer om man dedikerade batteriet, eller hade högre effekt, har bara 6kW. Jag skulle säga att det för mig är ett krav att batteriet både kan användas och vara tillgängligt för stödtjänster samtidigt, lite tråkigt att bara ha batteriet ståendes och vänta.
Lite självbedrägeri sysslar du sannolikt med.
Men det du påstår är väl fullt möjligt.

Bryter man ut endast elkostnaden så är det inga stora pengar det handlar om.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Lite självbedrägeri sysslar du sannolikt med.
Men det du påstår är väl fullt möjligt.

Bryter man ut endast elkostnaden så är det inga stora pengar det handlar om.
Det kan jag inte svara exakt på (elpriserna varierar ju kraftigt) men om jag snabbt tittar på listan så låg de väl på mellan 1200-2000/månad tidigare, jag ligger ganska högt i förbrukning på sommaren som ju blir i det närmaste noll nuförtiden. Jag har också fördelen att kunna ladda bilen med solel, när den bjuds, så rätt hög egenförbrukning.

Som jag sagt så har alla sina skäl, för min del så vill jag sänka mina löpande kostnader för att kunna hålla en mindre buffert och ta mer risk i annat, så om man vill vara lite överoptimist så ska man egenligen också allokera en del andra reavinster (eller förluster för den delen) till anläggningen men hade jag varit så ambitiös så hade jag kunnat börja med att räkna på vad jag sparar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hmm detta var intressant.

Jag har hela tiden tänkt att min inmatade överskottsel helt enkelt tar närmaste vägen till dem i närområdet som just då förbrukar el?

Den behöver väl inte transformeras först, och inte hanteras på något annat speciellt sätt? Den bara finns där som en delmängd i helheten.
Självklart är det så. Det går från dig direkt till grannen om han förbrukar.
 
K karlmb skrev:
Självklart är det så. Det går från dig direkt till grannen om han förbrukar.
Kom dock ihåg att ni själva måste reglera kostnaderna mellan varandra. Det blir en del Excel-beräkningar att göra.

Edit: hur skall dessutom effekttariff värderas? Jag ser även reglertekniska problem om man vill ladda eller värma vatten med denna lösning.
 
S
D djac skrev:
Det kan jag inte svara exakt på (elpriserna varierar ju kraftigt) men om jag snabbt tittar på listan så låg de väl på mellan 1200-2000/månad tidigare, jag ligger ganska högt i förbrukning på sommaren som ju blir i det närmaste noll nuförtiden. Jag har också fördelen att kunna ladda bilen med solel, när den bjuds, så rätt hög egenförbrukning.

Som jag sagt så har alla sina skäl, för min del så vill jag sänka mina löpande kostnader för att kunna hålla en mindre buffert och ta mer risk i annat, så om man vill vara lite överoptimist så ska man egenligen också allokera en del andra reavinster (eller förluster för den delen) till anläggningen men hade jag varit så ambitiös så hade jag kunnat börja med att räkna på vad jag sparar.
Resonemanget om att du tar bort risk för prischock får du gärna förtydliga - för på vintern är du helt beroende av nätet.

Samtidigt säger du att du inte är aggressiv vad gäller arbitrage - så hur hanterar du perioder likt i februari med höga priser? Naturligtvis kan du styra laddning/konsumtion till lågpris men ändå…
Lågpris var inte direkt lågt då.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Resonemanget om att du tar bort risk för prischock får du gärna förtydliga - för på vintern är du helt beroende av nätet.

Samtidigt säger du att du inte är aggressiv vad gäller arbitrage - så hur hanterar du perioder likt i februari med höga priser? Naturligtvis kan du styra laddning/konsumtion till lågpris men ändå…
Lågpris var inte direkt lågt då.
Jag är beroende av nätet i några månader, egentligen alltid för jag har ingen ö-drift, jag tar inte helt bort risken men med en stigande buffert hos Tibber så känner jag mig rätt trygg att kunna ta mig igenom åtminstone ett par tre ovanligt tuffa vintrar innan jag ser en räkning och då lär den inte heller bli stor.

Jag måste påpeka att mitt resonemang utgår från min situation och mina antaganden och där ingår att leva på kapital och avkastning, inte lön.

Vad jag menar med att jag i mycket liten omfattning ägnar mig åt arbitragehandel är att jag undviker sälja men såklart laddar jag batterier när priset är lågt och det ger mig väldigt låga snittpriser för köpt el. Det har i princip alltid funnits perioder på dygnet med ok priser tycker jag. Man får också en del el genom stödtjänsterna, på vintern laddas bilen exempelvis ganska mycket på det viset.

Sen är min bvp också en bra lagspelare, tillsammans med tung golvvärme så belastar den också mest på lågpristimmarna, det gör att man kan spara på batterielen vid högre priser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag är beroende av nätet i några månader, egentligen alltid för jag har ingen ö-drift, jag tar inte helt bort risken men med en stigande buffert hos Tibber så känner jag mig rätt trygg att kunna ta mig igenom åtminstone ett par tre ovanligt tuffa vintrar innan jag ser en räkning och då lär den inte heller bli stor.

Jag måste påpeka att mitt resonemang utgår från min situation och mina antaganden och där ingår att leva på kapital och avkastning, inte lön.

Vad jag menar med att jag i mycket liten omfattning ägnar mig åt arbitragehandel är att jag undviker sälja men såklart laddar jag batterier när priset är lågt och det ger mig väldigt låga snittpriser för köpt el. Det har i princip alltid funnits perioder på dygnet med ok priser tycker jag. Man får också en del el genom stödtjänsterna, på vintern laddas bilen exempelvis ganska mycket på det viset.

Sen är min bvp också en bra lagspelare, tillsammans med tung golvvärme så belastar den också mest på lågpristimmarna, det gör att man kan spara på batterielen vid högre priser.
Okej - man får nog lägga till att du har ett "abnormt" :) intresse av att just påverka dina elkostnader.
För mest troligt skulle du tjäna mer på att låta de pengar du investerat i solpaneler och batteri, arbeta vidare på börsen.

Sen är det väl alltid bra med diversifiering i och för sig - och i ditt fall så har nu nog råd med en halvtaskig investering som du dessutom finner nöje i.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och som så ofta påpekas här så blir det extra illa om den producerade effekten närmar sig eller överskrider behovet för den lokala transformatorn. När den överskrider så blir spänningsfallet åt andra hållet i transformatorn och då kan det bli väldigt hög spänning lokalt, men redan när det närmar sig denna nivå börjar spänningen stiga rätt mycket pga avsaknad av spänningsfall i transformatorn.
Fast då brukar solcells inverter stänga av sig. Man konfigurera inverter enligt krav av nätansvarig.
 
H he-peter skrev:
Fast då brukar solcells inverter stänga av sig. Man konfigurera inverter enligt krav av nätansvarig.
Om spänningen blir för hög hos dig, ja. Men den är inte en nödvändighet att den blir för hög, det kan bli problem på andra ställen i nätet ändå.
 
D
S Snikholt skrev:
Okej - man får nog lägga till att du har ett "abnormt" :) intresse av att just påverka dina elkostnader.
För mest troligt skulle du tjäna mer på att låta de pengar du investerat i solpaneler och batteri, arbeta vidare på börsen.

Sen är det väl alltid bra med diversifiering i och för sig - och i ditt fall så har nu nog råd med en halvtaskig investering som du dessutom finner nöje i.
Haha, ja men så är det ju, teknikintresse absolut, men också del av en kanske grundligare än normalt privatekonomisk planering.

Du nämner just diversifiering och det är inte så lätt att hitta alternativ till aktier i dess olika former, öht något som inte är kopplat till marknaden och konjunktur, här sticker detta ut och i vissa lägen idealiskt tvärtom, när elpriserna sticker så finns det oftast stress i systemet och då ökar intäkterna från solceller/batteri.
 
Magnus E K
D djac skrev:
Jag är beroende av nätet i några månader, egentligen alltid för jag har ingen ö-drift, jag tar inte helt bort risken men med en stigande buffert hos Tibber så känner jag mig rätt trygg att kunna ta mig igenom åtminstone ett par tre ovanligt tuffa vintrar innan jag ser en räkning och då lär den inte heller bli stor.

Jag måste påpeka att mitt resonemang utgår från min situation och mina antaganden och där ingår att leva på kapital och avkastning, inte lön.

Vad jag menar med att jag i mycket liten omfattning ägnar mig åt arbitragehandel är att jag undviker sälja men såklart laddar jag batterier när priset är lågt och det ger mig väldigt låga snittpriser för köpt el. Det har i princip alltid funnits perioder på dygnet med ok priser tycker jag. Man får också en del el genom stödtjänsterna, på vintern laddas bilen exempelvis ganska mycket på det viset.

Sen är min bvp också en bra lagspelare, tillsammans med tung golvvärme så belastar den också mest på lågpristimmarna, det gör att man kan spara på batterielen vid högre priser.
Får du ränta på pengarna hos Tibber? Vad händer om de går i konkurs? Verkar riskabelt detta.
 
D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Får du ränta på pengarna hos Tibber? Vad händer om de går i konkurs? Verkar riskabelt detta.
Nej, för mig är det ren smidighet, du kan få ut det varje månad och sen betala din räkning men jag har valt att inte göra så.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kom dock ihåg att ni själva måste reglera kostnaderna mellan varandra. Det blir en del Excel-beräkningar att göra.

Edit: hur skall dessutom effekttariff värderas? Jag ser även reglertekniska problem om man vill ladda eller värma vatten med denna lösning.
??
Nu pratar vi ju om vanlig nätanvändning här.
Nätagaren tar in både överföringsavgifter och skatter på elen oavsett var producenten råkar finnas.
Och grannens elbolag fakturerar honom för själva elen, om än minimalt en solig sommardag i nordeuropa.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ett lagförslag om att man skall få dela el över det publika nätet med grannen. Grannen skall dock fortfarande betala energiskatt på elen. Förslaget föreslås träda ikraft den 1/1-27.
Fullständigt åt h-e att staten ändå ska ha merparten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.