67 622 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Senaste offerten jag fick var 27 kWh för 66k efter avdrag, detta är såklart exklusive växelriktare som jag redan har sedan tidigare som stödjer batterimodulerna ifråga.S Snikholt skrev:Nu vet jag inte vad du betalat eller vad du har för batteri, men en googling ger att 20kWh kostar runt 70k efter grönt avdrag.
6000 cykler ger då drygt 11 spänn per cykel i kostnad. (ja nu håller väl batteriet längre, men i din takt så är det nog ganska kass efter 24 år)
Så då ska du rimligen räkna av 55 öre/kWh på varje kWh som laddas i/ur.
Lägger vi på alternativ avkastning/kapitalkostnad så blir det ingen höjdare.
Och jag antar att din garanti går ut på ålder innan du uppnåt antal cykler.
Inte illa, bara att slå till.Walle85 skrev:
Gör du som @djac så borde du, förutom att få gratis el - gå plus vad elen normalt sett hade kostat.
OK, det var ju en dold variabel i resonemanget.D djac skrev:
Är det stödtjänster av typen FFR, FCR-D och liknande som du tjänar så pass mycket på att de kompenserar för elinköp under vintern?
Vilken aggregator är du ansluten till? Rekommenderar du den?
Hur mycket av batteriets kapacitet lämnar man ifrån sig?
Hmm detta var intressant.P pmd skrev:
Jag har hela tiden tänkt att min inmatade överskottsel helt enkelt tar närmaste vägen till dem i närområdet som just då förbrukar el?
Den behöver väl inte transformeras först, och inte hanteras på något annat speciellt sätt? Den bara finns där som en delmängd i helheten.
Din produktion trycker upp spänningen i lokalnätet, grannens konsumtion sänker den.S Sir Duke skrev:
Vilket håll effekt flödar åt styrs av spänningsnivåer och impedanser.
Så påståendet ”min solel konsumeras av grannen” kan vara sant i vissa fall, andra inte.
Feltänk blir det om man tror att elektronerna flödar från A-B.
Och som så ofta påpekas här så blir det extra illa om den producerade effekten närmar sig eller överskrider behovet för den lokala transformatorn. När den överskrider så blir spänningsfallet åt andra hållet i transformatorn och då kan det bli väldigt hög spänning lokalt, men redan när det närmar sig denna nivå börjar spänningen stiga rätt mycket pga avsaknad av spänningsfall i transformatorn.S Snikholt skrev:Din produktion trycker upp spänningen i lokalnätet, grannens konsumtion sänker den.
Så påståendet ”min solel konsumeras av grannen” kan vara sant i vissa fall, andra inte.
Yes det påverkar främst spänningen, det var jag med på.S Snikholt skrev:Din produktion trycker upp spänningen i lokalnätet, grannens konsumtion sänker den.
Så tolkar jag det. Men har man effekttariff så är den ju oftast väldigt låg.S Sir Duke skrev:
Edit: överföringsavgiften med effekttariff betalar i princip enbart för energiförluster i överföringen så den borde rimligen motsvaras av nätnytta för de som får sådan.
Tvärtom så hade jag definitivt varit vinnare, vi skulle alla vara förlorare iofs, på effektavgifter, jag ligger väldigt lågt, jag har satt gränsen för arbitrage (att sälja ut på nätet) högt, så det är mycket sällan det sker, jag föredrar att hålla nere mina inköp, personlig preferens som säkert kostar mig några kronor om man skulle vara petig.S Snikholt skrev:Hur tänker du här? Dina 10kWh batterier, och bilens laddning måste ju jobba så de glöder - och arbitraget måste vara väldigt bra, och du måste minimera elanvändning vissa tider.
Förstår nu varför du är anti effektavgift.
Men du borde rimligen förstå att om många i ditt område gör som du blir det knas.