S
D djac skrev:
Det är rätt lätt att räkna hem, ökad egenanvändning, skydd mot höga priser och elstödstjänster på det, jag är också gamska övertygad om att jag nu kvalificerar för grönt bolån, så när jag orkar ta tag i det så blir det ytterligare besparing.
Elstödtjänster - där har jag förstått det som att man släpper kontrollen över batteriet till extern part?

D
S Snikholt skrev:
Elstödtjänster - där har jag förstått det som att man släpper kontrollen över batteriet till extern part?
Ja det gör man, för min del löper detta samtidigt som batteriet används som vanligt men vanligast är att man måste dedikera det till detta.

S
D djac skrev:
Ja det gör man, för min del löper detta samtidigt som batteriet används som vanligt men vanligast är att man måste dedikera det till detta.
Men menar du att du skulle få bra avkastning med inköpsexemplet jag skrev, så som du användwr ditt batteri.

Hur mycket avkastning snackar vi?

D
S Snikholt skrev:
Men menar du att du skulle få bra avkastning med inköpsexemplet jag skrev, så som du användwr ditt batteri.

Hur mycket avkastning snackar vi?
Som jag sagt några gånger så ser jag inte det riktigt så och jag slutade följa ekonomin på solcellerna innan jag skaffade batteri men jag har ju ingen elräkning alls och min näträkning har sjunkit rejält, då jag köper mindre, huset slukar definitivt något mindre idag än innan jag börjad men i gengäld har elbil tillkommit.

Hade jag velat tjäna mer pengar hade jag ökat min lön i första hand men detta ger mig större frihet genom att dra ner de löpande utgifterna och nästan helt eliminera riskerna för elprischocker.

S
D djac skrev:
Som jag sagt några gånger så ser jag inte det riktigt så och jag slutade följa ekonomin på solcellerna innan jag skaffade batteri men jag har ju ingen elräkning alls och min näträkning har sjunkit rejält, då jag köper mindre, huset slukar definitivt något mindre idag än innan jag börjad men i gengäld har elbil tillkommit.

Hade jag velat tjäna mer pengar hade jag ökat min lön i första hand men detta ger mig större frihet genom att dra ner de löpande utgifterna och nästan helt eliminera riskerna för elprischocker.
Oj - hur stora batterier har du egentligen?

• Haha
djac
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Oj - hur stora batterier har du egentligen?
Jag har 19kW paneler och 15kW vxlriktare med ett 13kWh batteri. Jag köper ju el såklart men jag har inte haft en elräkning att betala sen jag skaffade batteri.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag har 19kW paneler och 15kW vxlriktare med ett 13kWh batteri. Jag köper ju el såklart men jag har inte haft en elräkning att betala sen jag skaffade batteri.
Som du har haft hur länge?

D
S Snikholt skrev:
Som du har haft hur länge?
Solceller -22, batteri -24

P
D djac skrev:
[] jag har ju ingen elräkning alls []
Alls?
Använder du inte elektricitet under den mörka delen av året, eller har du ett vindkraftverk eller ett dieselkraftverk?
D djac skrev:
Det är en framtidsplanering som inte är att förakta. Med tanke på hur politiserad elförsörjning har blivit så tvivlar jag på att kostnaderna för elförsörjning från det allmänna elnätet kommer att minska i framtiden.

D
P pmd skrev:
Alls?
Använder du inte elektricitet under den mörka delen av året, eller har du ett vindkraftverk eller ett dieselkraftverk?

Det är en framtidsplanering som inte är att förakta. Med tanke på hur politiserad elförsörjning har blivit så tvivlar jag på att kostnaderna för elförsörjning från det allmänna elnätet kommer att minska i framtiden.
Jo, jag köper el men intäkterna från de andra månaderna betalar dessa månader.

Magnus E K
D djac skrev:
Ge det ett år eller två så kommer du få betala igen på vintern.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Och alternativkostnaden för investeringen är per producerad kWh?

Vi kan nöja oss med statslåneräntan i en sådan beräkning

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det låter osannolikt, med så fjösig anläggning. Men å andra sidan kanske du vörmer huset med ved eller har 15 grader inne på vintern.

Men bra jobbat får man väl säga.

P pmd skrev:
Det kan inte gå direkt till grannen, men jag vet inte vilken nivå av transformatorstation som behövs för att vidaredistribuera elektriciteten.
Det kan det väl?

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
S
D djac skrev:
större frihet genom att dra ner de löpande utgifterna och nästan helt eliminera riskerna för elprischocker.
Hur tänker du här? Dina 10kWh batterier, och bilens laddning måste ju jobba så de glöder - och arbitraget måste vara väldigt bra, och du måste minimera elanvändning vissa tider.

Förstår nu varför du är anti effektavgift.
Men du borde rimligen förstå att om många i ditt område gör som du blir det knas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.