67 616 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Elstödtjänster - där har jag förstått det som att man släpper kontrollen över batteriet till extern part?D djac skrev:
Som jag sagt några gånger så ser jag inte det riktigt så och jag slutade följa ekonomin på solcellerna innan jag skaffade batteri men jag har ju ingen elräkning alls och min näträkning har sjunkit rejält, då jag köper mindre, huset slukar definitivt något mindre idag än innan jag börjad men i gengäld har elbil tillkommit.S Snikholt skrev:
Hade jag velat tjäna mer pengar hade jag ökat min lön i första hand men detta ger mig större frihet genom att dra ner de löpande utgifterna och nästan helt eliminera riskerna för elprischocker.
Oj - hur stora batterier har du egentligen?D djac skrev:Som jag sagt några gånger så ser jag inte det riktigt så och jag slutade följa ekonomin på solcellerna innan jag skaffade batteri men jag har ju ingen elräkning alls och min näträkning har sjunkit rejält, då jag köper mindre, huset slukar definitivt något mindre idag än innan jag börjad men i gengäld har elbil tillkommit.
Hade jag velat tjäna mer pengar hade jag ökat min lön i första hand men detta ger mig större frihet genom att dra ner de löpande utgifterna och nästan helt eliminera riskerna för elprischocker.
Alls?D djac skrev:
Använder du inte elektricitet under den mörka delen av året, eller har du ett vindkraftverk eller ett dieselkraftverk?
Det är en framtidsplanering som inte är att förakta. Med tanke på hur politiserad elförsörjning har blivit så tvivlar jag på att kostnaderna för elförsörjning från det allmänna elnätet kommer att minska i framtiden.D djac skrev:
Jo, jag köper el men intäkterna från de andra månaderna betalar dessa månader.P pmd skrev:Alls?
Använder du inte elektricitet under den mörka delen av året, eller har du ett vindkraftverk eller ett dieselkraftverk?
Det är en framtidsplanering som inte är att förakta. Med tanke på hur politiserad elförsörjning har blivit så tvivlar jag på att kostnaderna för elförsörjning från det allmänna elnätet kommer att minska i framtiden.
Hur tänker du här? Dina 10kWh batterier, och bilens laddning måste ju jobba så de glöder - och arbitraget måste vara väldigt bra, och du måste minimera elanvändning vissa tider.D djac skrev:
Förstår nu varför du är anti effektavgift.
Men du borde rimligen förstå att om många i ditt område gör som du blir det knas.