67 569 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
418 cykler är ju rätt mycket egentligen.D djac skrev:Jag tycker att batteri är självklart om man har solceller, överföringen och skatter är ju så dyr.
Gällande cykler så blir det inte så mycket, 20 månader in så har jag 418 cykler och garantierna är så omfattande att jag inte tycker man behöver bry sig.
Eftersom hembatterierna är så små i förhållande till bilen så tycker inte jag att det är lönt att ladda denna från batteriet, däremot laddar jag i princip bara från solceller (förutom de mörka månaderna). Hembatteriet laddar jag såklart från nätet på vintern, prisvariationen är ju oftast stor.
Om man jämför med en elbil (70 kWh batteri) så skulle det motsvara ungefär 14 630 mil på mätaren
#kategori trams
Det kan inte gå direkt till grannen, men jag vet inte vilken nivå av transformatorstation som behövs för att vidaredistribuera elektriciteten.D djac skrev:
Nu vet jag inte vad du betalat eller vad du har för batteri, men en googling ger att 20kWh kostar runt 70k efter grönt avdrag.D djac skrev:
6000 cykler ger då drygt 11 spänn per cykel i kostnad. (ja nu håller väl batteriet längre, men i din takt så är det nog ganska kass efter 24 år)
Så då ska du rimligen räkna av 55 öre/kWh på varje kWh som laddas i/ur.
Lägger vi på alternativ avkastning/kapitalkostnad så blir det ingen höjdare.
Och jag antar att din garanti går ut på ålder innan du uppnåt antal cykler.
Så fungerar vårt batteri. Mellan tummen och pekfingret (vilket betyder ungefär "jag har känslan av") säljer vi mindre el nu när vi har batteri jämfört med samma tid på året förra året.S Snikholt skrev:
Arbitrage tror jag inte lönar sig utan mycket handpåläggning. Om ens då.S Snikholt skrev:
Och här får vi komplettera med att om man bara gör det när det är mer än 55 öres skillnad så blir det inte så många gånger per år som det lönar sig att ladda batteriet. Så batteriet lär inte behöva 6000 cykler ens...S Snikholt skrev:Nu vet jag inte vad du betalat eller vad du har för batteri, men en googling ger att 20kWh kostar runt 70k efter grönt avdrag.
6000 cykler ger då drygt 11 spänn per cykel i kostnad. (ja nu håller väl batteriet längre, men i din takt så är det nog ganska kass efter 24 år)
...men då blir batteriets kostnad per cykel högre och då kommer det att användas ännu mindre och då...
Batterier till dagens priser är inte lönsamma, inte ens med bidrag.
Det är rätt lätt att räkna hem, ökad egenanvändning, skydd mot höga priser och elstödstjänster på det, jag är också gamska övertygad om att jag nu kvalificerar för grönt bolån, så när jag orkar ta tag i det så blir det ytterligare besparing.S Snikholt skrev:Nu vet jag inte vad du betalat eller vad du har för batteri, men en googling ger att 20kWh kostar runt 70k efter grönt avdrag.
Och jag antar att din garanti går ut på ålder innan du uppnåt antal cykler.
Jag strävar efter att kunna leva "som vanligt", dvs ungefär som om vi hade fast elpris, men ändå utnyttja prisvariationerna med kvartspris. Då behöver jag inte styra användningen av el, utan bara inköpen.pacman42 skrev: