P
D djac skrev:
Det är ju svårt att räkna på eftersom kostnaderna hade varierat med elpriset men jag har gått från 22-9.000kWh i inköp och då har elbilen tillkommit och elräkningen är noll, har också bytt till effektivare BVP och lite annat som säkert bidragit, så allt ska inte tillskrivas solceller/batteri.

Men bara värdet av att inte köpa de kWh är ju en del plus att jag slipper elkostnaden.
Vi har också sänkt vår elförbrukning rätt mycket de senaste 3-4 åren, men det går inte heller här att tillskriva solpanelerna hela minskningen. Tilläggsisolering, ytterligare en värmepump samt översyn av FTX-systemet har nog gjort en del också.

Det ska bli intressant att se hur mycket vårt nya batteri minskar elkostnaderna. Det minskar inte elinköpen men det flyttar elinköpen till tider med låga priser.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
L Lundabon skrev:
I grunden är det kanske så att man endast ska se energieffektiviseringar som just besparingar. Med solceller sparar man pengar, med batterier sparar man pengar, med vvx sparar man pengar.
Två saker provocerar dock, när både säljare och energibolag lägger in i sina kalkyler att man kan ”tjäna” pengar på att sälja solel, eller att man kan använda batteriarbitrage med samma syfte. Det är bluff att ha med det i kalkyler.
Som att säga att medvind och solen i ryggen så så kommer elbilen att gå med vinst. Det är ju en uppenbar lögn. Men det är svårare att se igenom arbitrage och effekttariffer, som det här inlägget handlar om. Den som har inblick i hur det på sikt kommer se ut är energibolagens som eon och vattenfall, de ska hålla sig långt bort från den typen av försäljning.
Förhoppningsvis kommer batteriarbitrage att bli allt svårare att tjäna pengar på. Det är inte bra för vårt elsystem att transportera effekt utifrån löven i elnätsträdet inåt i nätet. Den s.k. 60-öringen togs inte bort av en slump, även om jag tvivlar på att politiker som hade något med det att göra förstod vad de gjorde.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det ska bli intressant att se hur mycket vårt nya batteri minskar elkostnaderna. Det minskar inte elinköpen men det flyttar elinköpen till tider med låga priser.
Säkert bara jag som är morgontrött - men visst har väl batterilager potential att minska elinköpen? Du kan ju ladda det med din egen solel?

D
P pmd skrev:
Vi har också sänkt vår elförbrukning rätt mycket de senaste 3-4 åren, men det går inte heller här att tillskriva solpanelerna hela minskningen. Tilläggsisolering, ytterligare en värmepump samt översyn av FTX-systemet har nog gjort en del också.

Ja det lär det göra men även minska elinköpen under ungefär halva året, beroende på hur du styr batteriet såklart.

D
P pmd skrev:
Förhoppningsvis kommer batteriarbitrage att bli allt svårare att tjäna pengar på. Det är inte bra för vårt elsystem att transportera effekt utifrån löven i elnätsträdet inåt i nätet. Den s.k. 60-öringen togs inte bort av en slump, även om jag tvivlar på att politiker som hade något med det att göra förstod vad de gjorde.
Jag gissar dock att detta inte sker med våra små hembatterier, mer troligt är att elen går till grannen och det enda som syns är en liten minskning av utmatningen i din grupp.

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:

Du kommer att sabotera elnätet...

D djac skrev:
Det är ju svårt att räkna på eftersom kostnaderna hade varierat med elpriset men jag har gått från 22-9.000kWh i inköp och då har elbilen tillkommit och elräkningen är noll, har också bytt till effektivare BVP och lite annat som säkert bidragit, så allt ska inte tillskrivas solceller/batteri.

Men bara värdet av att inte köpa de kWh är ju en del plus att jag slipper elkostnaden.
Om din elräkning är noll har du väl kopplat bort dig från elnätet.
Oavsett om jag köper el eller ej, är kostnaden minst 6kkr/år.

D
H Hanagr skrev:
Om din elräkning är noll har du väl kopplat bort dig från elnätet.
Oavsett om jag köper el eller ej, är kostnaden minst 6kkr/år.
Det jag skrev var elräkningen, elnät betalar jag, det finns de som klarar finansiera även denna men det gör inte jag. Ser det inte som ett så stort problem eftersom den inte varier i pris som elen gör.

S
D djac skrev:
Jag gissar dock att detta inte sker med våra små hembatterier, mer troligt är att elen går till grannen och det enda som syns är en liten minskning av utmatningen i din grupp.
Korrekt.
Kan inte tänka mig att någon är så dum i huvet att dom laddar i/ur sitt 20kWh batteri med 10 kW i två timmar för att pricka försäljning/köp när spotpriset är som högst/lägst.

D
S Snikholt skrev:
Korrekt.
Kan inte tänka mig att någon är så dum i huvet att dom laddar i/ur sitt 20kWh batteri med 10 kW i två timmar för att pricka försäljning/köp när spotpriset är som högst/lägst.
Det är inte ofta det är lönsamt att göra så nej.

S
D djac skrev:
Det är inte ofta det är lönsamt att göra så nej.
Är ute på tunn is, men jag antar att batterierna mår bäst av att ha en marginal till C-tals kapaciteten.

Sen är det väl så att snart har väl alla som har solceller även ett hembatteri - och då uppstår i teorin liknande problematik som med samvarierande solceller.. Troligen har de också elbil.

Och i sådana fall bör man ju inse att det bästa är att använda hembatteriet som mellanlager för billig el till bilen eller hushållet. Inte sälja el till nätet från batteriet. Förutom möjligen på sommaren, men frågan är hur stor prisdiff som behövs för att det ska vara lönt att offra en laddningsscykel.

Fast bäst för plånkan är troligen att inte investera i något batteri alls.

S Snikholt skrev:
Är ute på tunn is, men jag antar att batterierna mår bäst av att ha en marginal till C-tals kapaciteten.

Sen är det väl så att snart har väl alla som har solceller även ett hembatteri - och då uppstår i teorin liknande problematik som med samvarierande solceller.. Troligen har de också elbil.

Och i sådana fall bör man ju inse att det bästa är att använda hembatteriet som mellanlager för billig el till bilen eller hushållet. Inte sälja el till nätet från batteriet.
De kommer att vilja ladda bilen och batteriet samtidigt om det är stora prisskillnader på dyr/billig el (på vintern).

Att använda batteriet till att ladda bilen är ju rätt dumt också, dvs om bilen ändå står hemma. Jag hade då i första hand valt att ladda bilen. Men man behöver logik som kan styra laddningen utifrån produktionen från solpanelerna...

S
pacman42 pacman42 skrev:
De kommer att vilja ladda bilen och batteriet samtidigt om det är stora prisskillnader på dyr/billig el (på vintern).

Att använda batteriet till att ladda bilen är ju rätt dumt också, dvs om bilen ändå står hemma. Jag hade då i första hand valt att ladda bilen. Men man behöver logik som kan styra laddningen utifrån produktionen från solpanelerna...
Ja, kanske. Men typvillan har väl 16A, så det finns ju trots allt bara 11kW att fördela dem emellan.

D
S Snikholt skrev:

Och i sådana fall bör man ju inse att det bästa är att använda hembatteriet som mellanlager för billig el till bilen eller hushållet. Inte sälja el till nätet från batteriet. Förutom möjligen på sommaren, men frågan är hur stor prisdiff som behövs för att det ska vara lönt att offra en laddningsscykel.

Fast bäst för plånkan är troligen att inte investera i något batteri alls.
Jag tycker att batteri är självklart om man har solceller, överföringen och skatter är ju så dyr.

Gällande cykler så blir det inte så mycket, 20 månader in så har jag 418 cykler och garantierna är så omfattande att jag inte tycker man behöver bry sig.

Eftersom hembatterierna är så små i förhållande till bilen så tycker inte jag att det är lönt att ladda denna från batteriet, däremot laddar jag i princip bara från solceller (förutom de mörka månaderna). Hembatteriet laddar jag såklart från nätet på vintern, prisvariationen är ju oftast stor.

• Gilla
lutorm och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja, kanske. Men typvillan har väl 16A, så det finns ju trots allt bara 11kW att fördela dem emellan.
Jag trodde nog att typvillan har 20A, åtminstone utanför villaförorten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.