D
S Snikholt skrev:
Solceller i sig borde inte höja värdet med mer än vad de kostar om man installerar nya själv, minus avskrivning för ålder.
Misstänker att det som gör att de ökar i värde är att KALP-kalkylen ser bättre ut för banken.

Således, en första klassens optimerare kommer att få mer för sitt hus, eftersom de kan uppvisa låg driftkostnad.

Folk är idioter.
Tja, jag vet inte det, ska man göra tvärtom och bortse från driftskostnaderna och sen spela överraskad när pengarna inte räcker till räkningarna, vore inte det dumt?

S
D djac skrev:
Tja, jag vet inte det, ska man göra tvärtom och bortse från driftskostnaderna och sen spela överraskad när pengarna inte räcker till räkningarna, vore inte det dumt?
... så då lånar man lite mer, eller betalar lite mer.
Fastän att elförbrukning är högst individuell.

D
S Snikholt skrev:
... så då lånar man lite mer, eller betalar lite mer.
Fastän att elförbrukning är högst individuell.
Det är ju inte bara det att man får lägre räkningar utan man minskar också en risk och blir mindre sårbar för höga elpriser, allt detta har ett värde, så att det avspeglas i ett högre pris förvånar nog väldigt få.

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag sparar minst den summan per år, inte lätt att beräkna eftersom el kostar olika hela tiden.
Du borde kunna få en årssammanställning från elhandelsbolaget. Om inte annat får du väl en räkning varje månad? Bara att summera. Jämför i första hand energiförbrukningen mellan åren. Sen får du översätta det till kronor och ören normerat.
D djac skrev:
Boolis siffror är från Sverige, jag ser det också som rimligt, undersökningar i andra länder har gett ungefär samma svar,
Det tycker jag verkar konstigt. El kostar väl ganska olika i olika länder?
D djac skrev:
sen är ju siffran på värdeökningen svår av många skäl, den är ju exempelvis hög på ett billigare hus emedan det kan vara kaffepengar på ett dyrare.
Såvitt jag förstår är Boolis siffror inte relativa.

P
D djac skrev:
Jag sparar minst den summan per år
Då tar det högst sju år för din solelanläggning att betala sig[*]. Det låter som att solpanelsäljarna inte lovar för mycket.

[*] Enligt inlägg #725 kostar en solpanelanläggning med batteri 140000 kr …

D
P pmd skrev:
Då tar det högst sju år för din solelanläggning att betala sig[*]. Det låter som att solpanelsäljarna inte lovar för mycket.

[*] Enligt inlägg #725 kostar en solpanelanläggning med batteri 140000 kr …
Det är ju svårt att räkna på eftersom kostnaderna hade varierat med elpriset men jag har gått från 22-9.000kWh i inköp och då har elbilen tillkommit och elräkningen är noll, har också bytt till effektivare BVP och lite annat som säkert bidragit, så allt ska inte tillskrivas solceller/batteri.

Men bara värdet av att inte köpa de kWh är ju en del plus att jag slipper elkostnaden.

P pmd skrev:
Det är nog pudelns kärna.

Jag garanterar att vi inte sparade 20000 kr på minskade elköp det första året vi hade solpaneler på taket. I så fall hade vi fått betalt av elhandelsbolaget för att köpa el …

Förmodligen är siffrorna från Booli importerade från något soligare land än Sverige och knappast ett genomsnittsvärde för det landet.
Jag fick 4400kr från Tibber 2025, så låter inte så ovettigt.
S Snikholt skrev:
Solceller i sig borde inte höja värdet med mer än vad de kostar om man installerar nya själv, minus avskrivning för ålder.
Misstänker att det som gör att de ökar i värde är att KALP-kalkylen ser bättre ut för banken.

Således, en första klassens optimerare kommer att få mer för sitt hus, eftersom de kan uppvisa låg driftkostnad.

Folk är idioter.
det är KALL och driftkostnaden är ju lägre så ser bättre ut. Många har nog även kunna få grönt bolån så det är en till bit på puzzlet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
B buffyin skrev:
Jag fick 4400kr från Tibber 2025, så låter inte så ovettigt.

det är KALL och driftkostnaden är ju lägre så ser bättre ut. Många har nog även kunna få grönt bolån så det är en till bit på puzzlet.
KALL?

Lyssnade idag på Ebba Busch analys av varför det inte säljs mer elbilar i Sverige. Rätt bisarre upplevelse utan någon som helst självkritik i hur hennes departementement låtit en myndighet EI löpa amok med sina tolkningar av EU-rätt. Vem f-n vill satsa på ny teknik när man inte har en aning om vilka nya pålagor som ligger runt hörnet. När inte ens Ebba verkar förstå, sin egen politik hur ska då medelsvensson vilja köpa elbil, batterier och solceller….
Skämmes!!

• Gilla
Hanagr
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
KALL?
Sorry KALP ska det vara

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
I grunden är det kanske så att man endast ska se energieffektiviseringar som just besparingar. Med solceller sparar man pengar, med batterier sparar man pengar, med vvx sparar man pengar.
Två saker provocerar dock, när både säljare och energibolag lägger in i sina kalkyler att man kan ”tjäna” pengar på att sälja solel, eller att man kan använda batteriarbitrage med samma syfte. Det är bluff att ha med det i kalkyler.
Som att säga att medvind och solen i ryggen så så kommer elbilen att gå med vinst. Det är ju en uppenbar lögn. Men det är svårare att se igenom arbitrage och effekttariffer, som det här inlägget handlar om. Den som har inblick i hur det på sikt kommer se ut är energibolagens som eon och vattenfall, de ska hålla sig långt bort från den typen av försäljning.

S
D djac skrev:
Det är ju inte bara det att man får lägre räkningar utan man minskar också en risk och blir mindre sårbar för höga elpriser, allt detta har ett värde, så att det avspeglas i ett högre pris förvånar nog väldigt få.
Så klart.
Men det antyddes ju här att värdet på huset hade ökat med mer än vad det kostar att installera nya.

Jag tvivlar inte på det givet vad jag sa förut, men jag tycker det är idiotiskt

D
S Snikholt skrev:
Så klart.
Men det antyddes ju här att värdet på huset hade ökat med mer än vad det kostar att installera nya.

Jag tvivlar inte på det givet vad jag sa förut, men jag tycker det är idiotiskt
Kanske, som sagt tycker jag att man ska bortse från den summan, den kan omöjligt vara samma på objekt i lägre och högre prisklasser.

Däremot har jag inte alls svårt att förstå hur det blir så, ett upplevt mer attraktivt hus drar fler spekulanter och då kan man få budgivning och en sådan triggar beteenden som mycket väl kan öka priset mer än solcellernas värde. Dessa kan bidra till situationen men budgivarna sätter sig knappast ner och resonerar sig fram till vad priset ska vara.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det är möjligt, men om vi skulle gå samman skulle i en förening, vi inte längre vara en liten aktör och skulle ha en stark förhandlingsposition.

D djac skrev:
Kanske, som sagt tycker jag att man ska bortse från den summan, den kan omöjligt vara samma på objekt i lägre och högre prisklasser.

Däremot har jag inte alls svårt att förstå hur det blir så, ett upplevt mer attraktivt hus drar fler spekulanter och då kan man få budgivning och en sådan triggar beteenden som mycket väl kan öka priset mer än solcellernas värde. Dessa kan bidra till situationen men budgivarna sätter sig knappast ner och resonerar sig fram till vad priset ska vara.
Oavsett objektets attraktivitet, så är det ju som med fiber. Man "vet" att fiber finns i gatan på ett objekt, men det andra man väljer mellan har det redan indraget.
Pga osäkerheten kring hur en installation kan göras och hur mkt det då kan kosta, så är det ju en fördel att det redan är på plats. Denna fördel kan mkt väl värderas högre än vad det stod på fakturan när installationen gjordes.
Det är egentligen samma sak som när man köper en bil med dragkrok som man behöver.
En bil utan krok är då mindre attraktiv än vad en installation kan kosta tror man, som läggs på priset på den bilen.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.