S
E Energimedsol skrev:
[länk]
www.skrivunder.com/skriv_under_for_en_mojlig_grupptalan_om_solceller
Heja!
Men det är garanterat waste of time.

S Snikholt skrev:
Heja!
Men det är garanterat waste of time.
Bra initiativ! Någon som sett igenom. Hoppas det blir av.

EONs kommunikatörer har tänkt till! 👏
– Vi behöver hitta sätt att använda det elnät vi redan har mer effektivt men för att förändringar i elnätsavgiften ska fungera i praktiken krävs legitimitet och acceptans hos kunderna. Därför är det viktigt att vi hittar lösningar som både uppfyller behovet i energisystemet och samtidigt är tydliga och rättvisa för kunderna, säger Gustav Wengen, chef för kund och marknad på Eon Energidistribution som en kommentar till händelsen.

Man säger vidare att man ser positivt på en harmonisering av effektavgifterna, likväl som en långtgående harmonisering av elnätsavgifterna.

– En nationellt enhetlig prismodell, en så kallad Sverigetariff, skulle göra det enklare att förstå vad man betalar för och skapa större rättvisa och förutsägbarhet, säger Gustav Wengen.

K karlmb skrev:
EONs kommunikatörer har tänkt till! 👏
Hur vore det att göra det innan. Men de har ett hårt grepp om EIs kulor ska du se.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Intressant info från Booli

• Text om värdeökning vid husförsäljning med solceller, bergvärme, badrum och kök samt investeringskostnader och besparingar enligt Booli.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Solcellerna i sig sänker snarare värdet. Men de husägare som har råd med såna onödiga prylar har redan pimpat huset i övrigt, därav högre pris för lättlurade köpare.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Folk är idioter :)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Solcellerna i sig sänker snarare värdet. Men de husägare som har råd med såna onödiga prylar har redan pimpat huset i övrigt, därav högre pris för lättlurade köpare.
På vilket sätt sänker de värdet? Jag tänker att sitter de där och är betalda så gör de väl ingen större skada för nästa ägare.

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Just summan, som känns lite hög, kan man säkert debattera men detta ligger helt i linje med liknande studier i andra länder och är ganska enkelt att förstå. Hus köps idag mer på en boendekalkyl än köpsumma och lägre driftskostnader innebär att priset kan öka utan att huset blir dyrare att bo i, än grannhuset med högre drift.

P
Solcellerna i sig sänker snarare värdet.
Med hur mycket?

Vad finns det som tyder på att solceller sänker värdet? Eller på motsatsen?
Var kan jag hitta studier om det?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Just summan, som känns lite hög, kan man säkert debattera men detta ligger helt i linje med liknande studier i andra länder och är ganska enkelt att förstå.
Det är nog pudelns kärna.

Jag garanterar att vi inte sparade 20000 kr på minskade elköp det första året vi hade solpaneler på taket. I så fall hade vi fått betalt av elhandelsbolaget för att köpa el …

Förmodligen är siffrorna från Booli importerade från något soligare land än Sverige och knappast ett genomsnittsvärde för det landet.

P pmd skrev:

Jag garanterar att vi inte sparade 20000 kr på minskade elköp det första året vi hade solpaneler på taket. I så fall hade vi fått betalt av elhandelsbolaget för att köpa el …

Förmodligen är siffrorna från Booli importerade från något soligare land än Sverige och knappast ett genomsnittsvärde för det landet.
Booli ägs av SBAB, så varför skulle de hämta siffror från utlandet?.
20 000 är kanske något högt. Men jag drar in 11 000 bara på solceller. Med batteri borde det bli 15-16 000.

D
P pmd skrev:

Jag sparar minst den summan per år, inte lätt att beräkna eftersom el kostar olika hela tiden.

Boolis siffror är från Sverige, jag ser det också som rimligt, undersökningar i andra länder har gett ungefär samma svar, sen är ju siffran på värdeökningen svår av många skäl, den är ju exempelvis hög på ett billigare hus emedan det kan vara kaffepengar på ett dyrare.

Text som förklarar Boolis solcellsanalys för huspriser i Sverige 2021-2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infon kommer från Booli, så den är nog inte helt fel.

S
Solceller i sig borde inte höja värdet med mer än vad de kostar om man installerar nya själv, minus avskrivning för ålder.
Misstänker att det som gör att de ökar i värde är att KALP-kalkylen ser bättre ut för banken.

Således, en första klassens optimerare kommer att få mer för sitt hus, eftersom de kan uppvisa låg driftkostnad.

Folk är idioter.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.