67 617 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Smarta kontrakt. Ser egentligen inga problem att ingå såna med vem som helst. Fungerar det i ett höghus i New York så kan det väl fungera i samma stadsdel och då i samma elnät, och då lika gärna i grannätet.S Snikholt skrev:
Så om vi nu inför en lag som ytterligare stimulerar solpaneler så skall kostnaderna för elnätet öka? Jahopp.K karlmb skrev:
Men iofs, jag tror inte att detta kommer att användas särskilt mycket alls i praktiken. Elöverföringsavgifterna är nere på 7 öre typ. I övrigt tjänar du ingenting på detta, möjligen effekttariff på dagtid sommaren. Elskatten skall ändå betalas. Varför hålla på och göra detta då, det är småsummor vi pratar om. Enstaka ören per kWh.
Jag skulle vilja använda min solel på jobbet.pacman42 skrev:
Så om vi nu inför en lag som ytterligare stimulerar solpaneler så skall kostnaderna för elnätet öka? Jahopp.
Men iofs, jag tror inte att detta kommer att användas särskilt mycket alls i praktiken. Elöverföringsavgifterna är nere på 7 öre typ. I övrigt tjänar du ingenting på detta, möjligen effekttariff på dagtid sommaren. Elskatten skall ändå betalas. Varför hålla på och göra detta då, det är småsummor vi pratar om. Enstaka ören per kWh.
Bara betala en rimlig överföringskostnad.