"Samma område" lär formuleras om som "samma områdestransformator".

pacman42 pacman42 skrev:
"Samma område" lär formuleras om som "samma områdestransformator".
Det är din tolkning. Varför inte hela elområdet?

S
K karlmb skrev:
Fattar inte hur det är tänkt att funka, men det blir säkert bra…. Boom nr2 - ”Köp solceller - nu kan du sälja elen svart på nätet utan mellanhänder”
🙂

• Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Fattar inte hur det är tänkt att funka, men det blir säkert bra…. Boom nr2 - ”Köp solceller - nu kan du sälja elen svart på nätet utan mellanhänder”
🙂
Smarta kontrakt. Ser egentligen inga problem att ingå såna med vem som helst. Fungerar det i ett höghus i New York så kan det väl fungera i samma stadsdel och då i samma elnät, och då lika gärna i grannätet.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur var det nu med omvända spänningsfall...

pacman42 pacman42 skrev:
Hur var det nu med omvänd spänningsriktning...
Det är inget som omöjliggör elöverföring. Bara att nätet behöver kunna hantera det.

K karlmb skrev:
Det är inget som omöjliggör elöverföring. Bara att nätet behöver kunna hantera det.
Så om vi nu inför en lag som ytterligare stimulerar solpaneler så skall kostnaderna för elnätet öka? Jahopp.

Men iofs, jag tror inte att detta kommer att användas särskilt mycket alls i praktiken. Elöverföringsavgifterna är nere på 7 öre typ. I övrigt tjänar du ingenting på detta, möjligen effekttariff på dagtid sommaren. Elskatten skall ändå betalas. Varför hålla på och göra detta då, det är småsummor vi pratar om. Enstaka ören per kWh.

pacman42 pacman42 skrev:
Så om vi nu inför en lag som ytterligare stimulerar solpaneler så skall kostnaderna för elnätet öka? Jahopp.

Men iofs, jag tror inte att detta kommer att användas särskilt mycket alls i praktiken. Elöverföringsavgifterna är nere på 7 öre typ. I övrigt tjänar du ingenting på detta, möjligen effekttariff på dagtid sommaren. Elskatten skall ändå betalas. Varför hålla på och göra detta då, det är småsummor vi pratar om. Enstaka ören per kWh.
Jag skulle vilja använda min solel på jobbet.
Bara betala en rimlig överföringskostnad.

K karlmb skrev:
Jag skulle vilja använda min solel på jobbet.
Bara betala en rimlig överföringskostnad.
7 öre + effekttariff.

pacman42 pacman42 skrev:
7 öre + effekttariff.
Som inte gäller på sommaren.

K karlmb skrev:
Som inte gäller på sommaren.
Det beror på elnätsbolag.

pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på elnätsbolag.
Var vi inte överens om att effekttariffer på sommaren är orimligt?

K karlmb skrev:
Var vi inte överens om att effekttariffer på sommaren är orimligt?
Nu var det inte det jag svarade på, jag svarade på vad kostnaderna för att köpa el av varandra kunde bli förutom elpriset.

Redigerat:
L Lundabon skrev:
Sådärja.
[länk]
Nej, de stoppar kravet på införande. Elbolagen kommer att tillåtas ha dem även i fortsättningen. Vissa bolag har ju idag en möjlighet att välja mellan olika modeller också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.