67 617 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Jag har funder på det här med ändrade konsumtionsmönster, en av de dyrare funktionerna i en villa (förutom elbil då) så är ju VP den som drar mest. Har en modern som följer nordpool, fint det ju, för den blickar framåt och laddar på när priset är lågt och fallande. Men om den ska vänta in låga priset, så sammanfaller det ju med att den maxar sin effekt just när effekttaxan kickar in. Är det så att elbolagen synat korten att el numera är en commodity som man inte kan tjäna pengar på och satsar allt på att maximera sina elnätsintäkter istället (förutsatt att de har båda in sin verksamhet - vilket många gamla kolosser har).S Snikholt skrev:
I sammanhanget blir det ju som tidigare sagt, ingen som kan vinna på det när alla har smarta appar, så vill alla komma åt den billig timmen/kvarten/och snart sekunden, så blir den ju inte billig längre....
Inspel hur ni tänker?
Jag tänker att desto fler som skaffar tim/kvartspris - och faktiskt agerar efter prissignaler.L Lundabon skrev:Jag har funder på det här med ändrade konsumtionsmönster, en av de dyrare funktionerna i en villa (förutom elbil då) så är ju VP den som drar mest. Har en modern som följer nordpool, fint det ju, för den blickar framåt och laddar på när priset är lågt och fallande. Men om den ska vänta in låga priset, så sammanfaller det ju med att den maxar sin effekt just när effekttaxan kickar in. Är det så att elbolagen synat korten att el numera är en commodity som man inte kan tjäna pengar på och satsar allt på att maximera sina elnätsintäkter istället (förutsatt att de har båda in sin verksamhet - vilket många gamla kolosser har).
I sammanhanget blir det ju som tidigare sagt, ingen som kan vinna på det när alla har smarta appar, så vill alla komma åt den billig timmen/kvarten/och snart sekunden, så blir den ju inte billig längre....
Inspel hur ni tänker?
Desto dyrare riskpremie kommer man få betala till elhandlaren för dessa avtal.
Mitt resonemang:
Två varianter på utfall, eller en kombo...
1: Spotpris är känt dagen innan. Prisoptimeraren kommer i möjligaste mån försöka ta ut merparten av sin förbrukning till lägsta pris. Det skapar obalanskostnader för elhandlaren - vilket måste täckas upp av marginaler. Dvs. spotpåslag - och det behöver då öka.
2: Samma som ovan, men elhandlarna blir bättre på att förutse detta (det kanske de redan är?), och sprider köporder utefter vad man gissar sig till att priset kommer att bli. Det leder till minskade pristoppar/dalar på spotpris.
Fortfarande risker dock, så spotpåslaget bör ändå öka...
Desto fler som har det, desto större risk... i slutändan hamnar man på ungefär samma som månadsrörligt.
Det finns inga gratis luncher.
Amtörmässig analys - men det är vad jag antar instinktivt
Intressant! Jag håller med. Men hur påverkar det effekttariffen om alla följer det mönstret, blir det inte då billig el, men dyrt nät?S Snikholt skrev:Jag tänker att desto fler som skaffar tim/kvartspris - och faktiskt agerar efter prissignaler.
Desto dyrare riskpremie kommer man få betala till elhandlaren för dessa avtal.
Mitt resonemang:
Två varianter på utfall, eller en kombo...
1: Spotpris är känt dagen innan. Prisoptimeraren kommer i möjligaste mån försöka ta ut merparten av sin förbrukning till lägsta pris. Det skapar obalanskostnader för elhandlaren - vilket måste täckas upp av marginaler. Dvs. spotpåslag - och det behöver då öka.
2: Samma som ovan, men elhandlarna blir bättre på att förutse detta (det kanske de redan är?), och sprider köporder utefter vad man gissar sig till att priset kommer att bli. Det leder till minskade pristoppar/dalar på spotpris.
Fortfarande risker dock, så spotpåslaget bör ändå öka...
Desto fler som har det, desto större risk... i slutändan hamnar man på ungefär samma som månadsrörligt.
Det finns inga gratis luncher.
Amtörmässig analys - men det är vad jag antar instinktivt![]()
Ändå har vi läst i många artiklar att folk tror att det gör skillnad för dem att göra det. Jag har själv länkat in ett par sådana artiklar här i forumet.S Snikholt skrev:
Dom har nog genomskådat hur folk agerar. Effektavgiften är ett mästerverk. Totalt omöjlig att vinna över.L Lundabon skrev:...följer nordpool, fint det ju, för den blickar framåt och laddar på när priset är lågt och fallande. Men om den ska vänta in låga priset, så sammanfaller det ju med att den maxar sin effekt just när effekttaxan kickar in. Är det så att elbolagen synat korten att el numera är en commodity som man inte kan tjäna pengar på och satsar allt på att maximera sina elnätsintäkter istället ...
Vissa kvartar är dyrare an andra. Man frågar sig vad det beror på?
Tex. så verkar inledningen på varje hel timme vara dyrare än påföljande. Min egen styrning är kopplat till heltimmar 1,2,3,4,5..................För att tjäna pengar måste man flytta sina tillslag- det räcker med en kvart,
Även detta på instinkt, intuition.
Effektavgiften kommer inte vara dynamisk såvitt jag vet.L Lundabon skrev:
Gissningsvis kommer den justeras årligen, men den är old news så fort den släpps...
Det är en av anledningarna till att jag är mot effektavgifter med rabatterade tider.
Är det någon som inser hur sinnessjukt det upplägget är?S Snikholt skrev:
EI är helt i händer på lobbyister.
Det är precis detta som är problemet. Om det bara handlade om att tvinga alla till kvartspris så hade de allra flesta inte protesterat, det går trots allt att med enkla medel flytta mkt last och de flesta fattar fullt ut poängen. Men här blir det motstridiga prissignaler som inte den bästa mjukvaran i världen kan optimera mot i många fall.L Lundabon skrev:Jag har funder på det här med ändrade konsumtionsmönster, en av de dyrare funktionerna i en villa (förutom elbil då) så är ju VP den som drar mest. Har en modern som följer nordpool, fint det ju, för den blickar framåt och laddar på när priset är lågt och fallande. Men om den ska vänta in låga priset, så sammanfaller det ju med att den maxar sin effekt just när effekttaxan kickar in. Är det så att elbolagen synat korten att el numera är en commodity som man inte kan tjäna pengar på och satsar allt på att maximera sina elnätsintäkter istället (förutsatt att de har båda in sin verksamhet - vilket många gamla kolosser har).
Inspel hur ni tänker?
-Inga problem, på natten är ingen effektavgift, säger nån...
Nej, inte på alla håll, men det är fullt möjligt att det införs ifall "för många" börjar tanka el bara på natten, säger elbolag och deras hejdukar.
Nu verkar politikerna ha vaknat iaf: https://www.nyteknik.se/energi/poli...gade-effektavgifter-ologiska-och-dyra/4444101
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har sagt att de nya avgifterna kan komma att stoppas eftersom de får ”orimliga konsekvenser”.
Tidöpartierna har enats om att se över hur lagen tillämpas. När bolagen som redan har infört effektavgifter har gjort det har de utgått från de föreskrifter som Energimarknadsinspektionen kom med 2022. Myndigheten anser själv, enligt uppgift till TT, att det är dags att se över föreskrifterna så att bolagens avgifter blir enklare att förstå och mer enhetliga. Nu ökar trycket genom att både SD och Liberalerna vill att avgifterna pausas.
– Vi är öppna för att se över dem, de upplevs ha fått en del effekter som vi inte räknade med när de infördes, säger vikarierande klimat- och miljöminister Johan Britz (L) och kallar effekttarifferna för ”ologiska och dyra”.
”Måste se över”
Tobias Andersson säger att man måste säkerställa att Sverige lägger sig på den lägsta nivån som EU kräver och att kunder måste förstå regelverket.
– Din granne kan tjäna på att ladda bilen på natten medan du inte gör det, och det här blir helt orimligt naturligtvis, så det måste vi se över.
Samtliga oppositionspartier – S, V, C och MP – har krävt att införandet av effekttariffer behöver pausas för att underlätta för hushållen.
Redigerat:
Det lär inte hända. Det tar runt ett år av planering innan man kan ändra en elnätsavgift. Så det är bara populism i praktiken.K karlmb skrev:
Dessutom så förstår jag inte hur ni kan säga att det är svårt att optimera för både elpris och effekttariffer. Jag gör det och det är inte svårt alls. Jag optimerar på elpris, men om effekttariffen riskerar att höjas så stoppar jag användningen av "flyttbar el". Det är faktiskt inte särskilt svårt alls.
Edit: Jag kan lägga till att jag inte är manisk i att alltid hitta det lägsta priset, det är nämligen ett nästintill olösbart problem. Det jag gör är att skapa "fönster" inom vilket de flyttbara tjänsterna får köra. Exempelvis så behöver jag 3h laddning av en elbil så jag kommer ge den fyra timmar laddning under de fyra billigaste timmarna. Efftersom jag dessutom behöver värma badtunnan varje dygn så får den de tre billigaste timmarna under dygnet. Om dessa infaller så att effekttaxan riskerar att höjas så kommer den att behöva bromsa in tidvis, men då detta då sker i mars (i princip enda månaden med effekttariff och låga priser på dagtid) så är detta inget större bekymmer ändå. Det jag gör är alltså att flytta last från dyra tider till billiga tider - men utan att jaga den billigaste elen.
Redigerat:
Hur många ggr ska man behöva påpeka för dig att det kommer, och finns redan, elnät där du inte kan komma undan på det sättet.pacman42 skrev:
Det lär inte hända. Det tar runt ett år av planering innan man kan ändra en elnätsavgift. Så det är bara populism i praktiken.
Dessutom så förstår jag inte hur ni kan säga att det är svårt att optimera för både elpris och effekttariffer. Jag gör det och det är inte svårt alls. Jag optimerar på elpris, men om effekttariffen riskerar att höjas så stoppar jag användningen av "flyttbar el". Det är faktiskt inte särskilt svårt alls.
Så du tror aldrig effektavgifter kommer att bli ett problem för folk med solceller på sommaren?pacman42 skrev:
Om dessa infaller så att effekttaxan riskerar att höjas så kommer den att behöva bromsa in tidvis, men då detta då sker i mars (i princip enda månaden med effekttariff och låga priser på dagtid) så är detta inget större bekymmer ändå. Det jag gör är alltså att flytta last från dyra tider till billiga tider - men utan att jaga den billigaste elen.
Hela tråden handlar ju om det...
Nu gav jag ett exempel om hur jag gör idag, för att visa att det inte är svårt att styra egentligen. Effektavgifter för produktion med solpaneler är inte svårare att styra än så heller.K karlmb skrev: