67 568 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Ändå är det inte den bilden Vattenfall levererar. Var har du siffror på hur mkt som behövts uppgraderas enkom pga solcells-"explosionen"?S Snikholt skrev:Sen när det spårade ur efter 2021, med "Grönt avdrag":
Kopiös ökning - alla pratar om och vill ha solceller. Alla har dessutom per automatik garanterat rätt till investeringsstöd. Ju större du bygger, desto bättre - the sky is the limit. 10-15 kWp per villa, minst.
Problem uppstår lite varstans - och behovet av nätförstärkning exploderar.
Det har byggts om massor i nätet för detta syfte.
Det tycker jag inte, se separat svar.M Martin Lundmark skrev:
Hade väntat mig något annat än tystnad från dig ang mitt långa inlägg, https://www.byggahus.se/forum/threads/effekttariffer-solceller-olonsamt.571272/post-6575689
Jag lade ändå ner någon halvtimme på att analysera Vattenfalls rapport.
Är den inte relevant?
Redigerat:
Oavsett om det är hela gatan eller bara nördar som jag själv som styr mot lägre pris, så är det ju upp till den som hävdar att det är ett problem för nätet att visa det.S Snikholt skrev:
Om du anser är försvinnande få så har du lite uppförsbacke i frågan om nätpåverkan.
Om man rent av kan konstatera att det är få trots att jag vet att man kan spara pengar, så har ju de uppförsbacke som vill tro att en effektavgift som är svårare att ta till sig och tjäna pengar på, kommer att bli en kioskvältare.
Och om man kan förstå det så kastar man direkt effekttarifferna i runda arkivet och börjar med något produktivt istället. Som att mer effektivt granska elbolagen tex.
Folk automatiserar sin användning av el i andra länder, exempelvis i Finland. Om det drivs av effekttariffer eller ej är inte relevant. Du skrev att mann inte ens kan få folk att göra det utifrån elpriser, men det sker i andra länder!K karlmb skrev:
Eller så ser du mer problem än lösningar. Det är inte ingenjörsmässigt.M Martin Lundmark skrev:Hej lilytwig
I många länder i Europa som till exempel Italien så stämmer årsperioden med solljus bättre med årsperioden med behovet av hög eleffekt och hög elenergi.
När vi började nyttja vattenkraften så lades kvarnar och industriverksamhet vid vattendragen och vi fick bäst drivkraft när det kommit nederbörd och vid vårflod
När vi genom trefas kraftöverföring kunde placera vattenkraftstationen där man även kunde bygga vattenmagasin och sedan överföra elenergin till dör behoven fanns då kunde vi lösa magasinering av vattenkraftenergi
Vi har fortfarande inte en ekonomisk bra lösning av detta för solenergi och vindkraft. Som därför inte kan ta alltför stor del av elproduktionen utan att variationen i egenregiproduktion riskerar att bli för stor.
Effektavgifterna ser jag inte som ett ”straff” utan som ett sätt att hålla nere ökningen av elnätskostnaden när vi bland andra även infört timpriser och styrning därefter, samt solceller och elbilsladdning.
Släpp det där nu så tittar vi istället på hur de verkliga problemen ska lösas!
Jag trodde vi var överens om att få håller på som du o jag?pacman42 skrev:
Är det vanligt förekommande nu att folk styr på timpris, ja eller nej?
Svara gärna för Sverige. Att de flesta använder timern på diskmaskinen i tex Italien har lite bäring på de problem vi har i vårt kalla land, eller hur?
Och om det inte är det, varför är det enligt dig troligt att ett svårare system skulle bli mer känt i de breda lagren?
Rimligen blir det iaf färre som kommer att försöka automatisera mot effekttariffer än som styr på elspot.
OK, men om vi är överens om att effekttariffer är meningslösa så visar ju faktiskt rapporten, som är framåtsyftande, precis samma sak.S Snikholt skrev:Det jag utelämnade var relaterat till konsumtion - du känner nog till mina åsikter vad gäller effektavgifter för konsumtion 16-25A. Jag tycker inte att det är rätt väg att gå, på det sätt det införs.
Och det du sedan citerar har också med effektuttag och konsumtion att göra, den här tråden behandlar mikroproduktion.
Lägg därtill att detta avser 2025-2034 - dvs. den boom som var mellan 2021-2024 är redan hanterad i stor utsträckning.
Samt att det i lokalnäten i princip inte finns några större problem. (längre iaf)
Jag noterar att ingen verkar vilja kommentera detta faktum.
Men det kanske är så att Vattenfalls elnät är mkt bättre skötta än de andra drakarnas?
Kan det vara så att de bara lagt pengar på hög medan Vattenfall undan för undan uppgraderat i sina nät?
Jag anser inte att effektavgifter med rabatterade tider är en bra ide’, det är korrekt.K karlmb skrev:Oavsett om det är hela gatan eller bara nördar som jag själv som styr mot lägre pris, så är det ju upp till den som hävdar att det är ett problem för nätet att visa det.
Om du anser är försvinnande få så har du lite uppförsbacke i frågan om nätpåverkan.
Om man rent av kan konstatera att det är få trots att jag vet att man kan spara pengar, så har ju de uppförsbacke som vill tro att en effektavgift som är svårare att ta till sig och tjäna pengar på, kommer att bli en kioskvältare.
Och om man kan förstå det så kastar man direkt effekttarifferna i runda arkivet och börjar med något produktivt istället. Som att mer effektivt granska elbolagen tex.
Skaffar man timpris, vilket det sägs att fler och fler gör när elbil införskaffas så kan det såklart bli problematiskt.
Man skaffar liksom inte timpris för att förbruka el när den är som dyrast, eller random.
All samvariation, om det så är intermittent produktion eller konsumtion kan leda till bekymmer i näten.
Läs mitt inlägg #366, sista stycket.K karlmb skrev:OK, men om vi är överens om att effekttariffer är meningslösa så visar ju faktiskt rapporten, som är framåtsyftande, precis samma sak.
Samt att det i lokalnäten i princip inte finns några större problem. (längre iaf)
Jag noterar att ingen verkar vilja kommentera detta faktum.
Men det kanske är så att Vattenfalls elnät är mkt bättre skötta än de andra drakarnas?
Kan det vara så att de bara lagt pengar på hög medan Vattenfall undan för undan uppgraderat i sina nät?
Så ser du min åsikt i frågan.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Man skaffar timpris (eller kvartspris som det är numera) för att det blir mer ekonomiskt än att ingå i månadsrörligtkollektivet. Normalt sett köper man fortfarande el när den är som dyrast. Enda gångerna jag stängt ner totalt har varit vid arbete på eller utgående från elcentralen.S Snikholt skrev:Jag anser inte att effektavgifter med rabatterade tider är en bra ide’, det är korrekt.
Skaffar man timpris, vilket det sägs att fler och fler gör när elbil införskaffas så kan det såklart bli problematiskt.
Man skaffar liksom inte timpris för att förbruka el när den är som dyrast, eller random.
All samvariation, om det så är intermittent produktion eller konsumtion kan leda till bekymmer i näten.