67 559 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
"öka sina vinster":H he-peter skrev:
elbolagen kommer att använda kablarna utomlands för att växelvis importera och exportera. Konsumenterna i Sverige funkar som en gigantisk buffert, när det flödar in och ut ur Sverige.
Det som styr flödet är elpriset, tillgången på el i respektive land, samt frekvensen i svenska elsystemet ( ref M.L).
Vi börjar ana hur systemet är uppbyggt nu
Det är allmänt så, helt klart. I många fall såsom statstelevisionens information om diverse projekt så har helt enkelt inte redaktionen ens basala kunskaper om det man skriver eller gör program om, utan man intervjuar lämpliga förmågor. Som tyvärr ofta visar sig vara politiskt aktiva i någon form.M Martin Lundmark skrev:
Lägg därtill att gemene man idag verkar tycka att "livets hårda skola" är den finaste examen man kan ha och ofta i det närmsta skryter om hur okunnig man är. Man ser ofta hur folk skryter i sociala medier så fort man sprungit en runda eller rest utanför kommungränsen, men hur ofta ser man inlägg om att man läst sin gamla mattebok och äntligen förstått procent?
Tog en titt på EONs effekttariffer och informationen de presenterar. Dåligt med siffror förstås, de har väl inte satt dem än, men de informerar på lågstadienivå om vad effekt är exempelvis. Att försöka få folk och politiker som har den här låga förståelsen för vad det handlar om att ta vettiga beslut är inte lätt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är åtskilliga som gjort den resan, men på litet olika sätt. Inget alls unikt.M Martin Lundmark skrev:Hej lilytwig
När jag köpte huset 1994 och installerade bergvärme utan elspets såg jag möjligheten att både sänka elenergi och effektbehovet
Det har lyckats nu är både säkringsavgiften betydligt lägre (från 25 till 16 A) och elenergiåtgången nere på ca 30 %
Min morot är att hitta det som ger återbetalning under läng tid. Bergvärmeinvesteringen kunde betalas på 10 år och nu gett fortsatt besparing i 10 år till. Jag har använt mina ingenjörerskunskaper och andra källor, och undvikit råd om kortast återbetalningstid (och kort livslängd) samt råd direkt från försäljare och marknadsförare vid valet
Rimligen så kan effektavgiften (som inte är införd än) ge ytterligare besparingar eftersom jag redan har hållit ner effekttopparna och utjämnat effektflöde bland annat med mina val av elutrustning
Hejlilytwig skrev:
Det unika var att installera en varvtalsstyrd bergvärmepump när de första IVT X15 kom, det installerades bara 6 st det året
Det fanns inga andra fabrikat av varvtalstyrda bergvärmepumpar då
Redigerat:
Är det bara jag som reagerar på det uppenbart idiotiska med detta upplägg?Tomtom79 skrev:
Det är allmänt så, helt klart. I många fall såsom statstelevisionens information om diverse projekt så har helt enkelt inte redaktionen ens basala kunskaper om det man skriver eller gör program om, utan man intervjuar lämpliga förmågor. Som tyvärr ofta visar sig vara politiskt aktiva i någon form.
Lägg därtill att gemene man idag verkar tycka att "livets hårda skola" är den finaste examen man kan ha och ofta i det närmsta skryter om hur okunnig man är. Man ser ofta hur folk skryter i sociala medier så fort man sprungit en runda eller rest utanför kommungränsen, men hur ofta ser man inlägg om att man läst sin gamla mattebok och äntligen förstått procent?
Tog en titt på EONs effekttariffer och informationen de presenterar. Dåligt med siffror förstås, de har väl inte satt dem än, men de informerar på lågstadienivå om vad effekt är exempelvis. Att försöka få folk och politiker som har den här låga förståelsen för vad det handlar om att ta vettiga beslut är inte lätt!
[bild]
Ponera att hela gatan gör på det där viset…
Det gör "hela gatan" redan idag och det är inga problem, det är alltså bara en ny debiteringsmodell vi talar om, den syftar till att samla alla större laster till ett mindre tidsfönster, det sker till stor del redan, baserat på elpriset men den nya taxan ska sträva åt att koncentrera användningen ytterligare, mer effekt under kortare tid.S Snikholt skrev:
Förklara det där om du kanD djac skrev:Det gör "hela gatan" redan idag och det är inga problem, det är alltså bara en ny debiteringsmodell vi talar om, den syftar till att samla alla större laster till ett mindre tidsfönster, det sker till stor del redan, baserat på elpriset men den nya taxan ska sträva åt att koncentrera användningen ytterligare, mer effekt under kortare tid.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Nej, minst två tredjedelar av gatan har ännu ingen elbil att ladda. (Jag har en elcykel men laddar den inte så ofta eller så kraftigt.)D djac skrev:Det gör "hela gatan" redan idag och det är inga problem, det är alltså bara en ny debiteringsmodell vi talar om, den syftar till att samla alla större laster till ett mindre tidsfönster, det sker till stor del redan, baserat på elpriset men den nya taxan ska sträva åt att koncentrera användningen ytterligare, mer effekt under kortare tid.
Nä majoriteten har inte timpris, eller elbil.D djac skrev:Det gör "hela gatan" redan idag och det är inga problem, det är alltså bara en ny debiteringsmodell vi talar om, den syftar till att samla alla större laster till ett mindre tidsfönster, det sker till stor del redan, baserat på elpriset men den nya taxan ska sträva åt att koncentrera användningen ytterligare, mer effekt under kortare tid.
Men bra att du ser idiotin ändå - fast komiskt att du blundar för den när det passar dig, i din giriga iver att komma över kWh billigt 🙂