S Sir Duke skrev:
Du missförstår. Jag nappade inte på dealen. Jag pekar bara på motstridigheten i att de vill sälja solceller och köpa solel, och i nästa varv ha mer betalt för att de inte satsat på sitt nät.
Olika bolag inom koncernen är svaret på frågan...
...koordinering i stora bolag finns sällan.

Sedan finns det ett till svar på frågan också, de tjänar på att bygga ut elnäten. Högre avgifter ger högre avkastning, då denna är procentuellt densamma oavsett volym. Denna omsättning påverkar inte de övriga företagen i koncernen.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag lägger till att politikerna, från vänster till höger, har skrikit "elektrifiering" i så många år. Samt lagt ner kärnkraft i södra Sverige. Varför skulle förnyelsebar solel då vara så tokigt? Hur ska privatkunder inse det så där bara?

Jag säger inte att man ska tro på allt man hör, men de som avlönas av oss borde inte heller få uppträda hur ohederligt och inkonsekvent som helst.
Vad ska Svensson tro när det ser ut så här i statstelevisionen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/solceller-ovantat-lonsamt-nu-laggs-tusenlapparna-pa-hog
Får ju finnas gränser på propagandan som man serverar befolkningen

• Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Olika bolag inom koncernen är svaret på frågan...
...koordinering i stora bolag finns sällan.

Sedan finns det ett till svar på frågan också, de tjänar på att bygga ut elnäten. Högre avgifter ger högre avkastning, då denna är procentuellt densamma oavsett volym. Denna omsättning påverkar inte de övriga företagen i koncernen.
Så finurligt

• Arg
karlmb
  • Laddar…
L Lundabon skrev:
Vad ska Svensson tro när det ser ut så här i statstelevisionen:
[länk]
Får ju finnas gränser på propagandan som man serverar befolkningen
Det var lönsamt just där och då, men jag skulle också skriva under på att det var propaganda.

S Sir Duke skrev:
Du missförstår. Jag nappade inte på dealen. Jag pekar bara på motstridigheten i att de vill sälja solceller och köpa solel, och i nästa varv ha mer betalt för att de inte satsat på sitt nät.
Hej Sir Duke

När elkraftförsörjningen i Sverige byggdes upp då var det ingenjörer på dåvarande ASEA och Kungliga Vattenfallsstyrelsen som tog besluten och politikerna lyssnade på dem och tillät till exempel att Suorvadammen byggdes genom ändrade politiska beslut.

Sedan jag själv för drygt 50 år sedan började arbeta med elkraft har jag tyvärr sett hur icke tekniskt kunniga i allt större utsträckning fått bestämma. Ibland går besluten som baseras på politik och ekonomi till och med stick i stäv med fysiken och naturlagarna och då kommer korrektioner 5 eller 20 år senare.

Idag förväntas ingenjörer genomföra projekt som företaget beslutat på styrelsenivå men som inte de ingenjörer som sätts att genomföra tror på. Men de kan rimligen inget göra så länge de är anställda vid företaget.

Idag har ekonomer och jurister ofta VD poster, och företagen skall visa goda resultat vid rapporterna var fjärde månad. Det ger ingen god långsiktighet och stämmer dåligt med elkraftområdet, där det ofta handlar om tidsrymder på mellan 5 och 20 år gällande investeringar och resultat.

För drygt 20 år sedan då bidrog tidningar och journalister med god upplysning även gällande teknik (fackkunskap). De gamla upplagorna av till exempel ASEA tidning, Radio & Television och Ny teknik är några exempel. Idag är dessa och liknande tidningars mål att uppnå så många ”klick” som möjligt och förmedlingen av den tekniska fackkunskapen är i princip borta.

Man ser tydligt förändringen då man plockar fram mer än såg 20 år gamla tidningar som behandlar teknik.

Detta syns även idag tydligt när solceller och effektavgifter diskuteras.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Har inte hunnit läsa rapporten. Bara dit citat.

Fick lite uppfattning, att vi diskuterar mäst solceller på privata villatak.

Inte mycket som tyder på att det är det vattenfall skriver om.

Står bara, att även den mindre anläggningar kan behöva vänta. Men det står ju definitivt inte, att det det mindre solkraftsanläggningar är orsaken för det hela.
Nu handlar tråden om effekttaxa och solceller. Om det är relevant eller ej.
Men det finns ju faktiskt andra lösningar. I många länder är inte förstahandslösningen att straffa den som matar in mycket utan att premiera den som matar in när det finns behov och kapacitet. Man använder olika api för att serva allmänheten så att man kan styra mot realtidsdata, inte några påhittade klockslag. I bl a Nederländerna och Belgien finns även en del annat, inte bara el utan även sophämtning, snöröjning och annat. Även i Italien och Australien finns, eller skapas, nya smarta tjänster. Här hemma finns bara nordpool. Kanske dags att skapa ett samarbetsråd för el-leverantörer och el-producenter så att Sverige kan komma ifatt resten av världen.

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Men det finns ju faktiskt andra lösningar. I många länder är inte förstahandslösningen att straffa den som matar in mycket utan att premiera den som matar in när det finns behov och kapacitet. Man använder olika api för att serva allmänheten så att man kan styra mot realtidsdata, inte några påhittade klockslag. I bl a Nederländerna och Belgien finns även en del annat, inte bara el utan även sophämtning, snöröjning och annat. Även i Italien och Australien finns, eller skapas, nya smarta tjänster. Här hemma finns bara nordpool. Kanske dags att skapa ett samarbetsråd för el-leverantörer och el-producenter så att Sverige kan komma ifatt resten av världen.
Hej lilytwig

I många länder i Europa som till exempel Italien så stämmer årsperioden med solljus bättre med årsperioden med behovet av hög eleffekt och hög elenergi.

När vi började nyttja vattenkraften så lades kvarnar och industriverksamhet vid vattendragen och vi fick bäst drivkraft när det kommit nederbörd och vid vårflod

När vi genom trefas kraftöverföring kunde placera vattenkraftstationen där man även kunde bygga vattenmagasin och sedan överföra elenergin till dör behoven fanns då kunde vi lösa magasinering av vattenkraftenergi

Vi har fortfarande inte en ekonomisk bra lösning av detta för solenergi och vindkraft. Som därför inte kan ta alltför stor del av elproduktionen utan att variationen i egenregiproduktion riskerar att bli för stor.

Effektavgifterna ser jag inte som ett ”straff” utan som ett sätt att hålla nere ökningen av elnätskostnaden när vi bland andra även infört timpriser och styrning därefter, samt solceller och elbilsladdning.

Redigerat:
lilytwig lilytwig skrev:
pacman42 pacman42 skrev:
Det var lönsamt just där och då, men jag skulle också skriva under på att det var propaganda.
Precis. Och elbolagen (elnät och elhandel) hade ett totalt informationsövertag, både om kommande effektavgifter, prisassymetri och andra negativa aspekter som skulle komma, men det står inget om det i offerter och marknadsföringsmaterial. Det är vilseledande av konsumenter. Inte lagligt. Tror många gjorde sina analyser, men det är inte ok att överdriva fördelar, utan att tala om risker i försäljning till konsumenter. Det blev inte bättre av att media skönmålade bilden ännu mer, det är därför många (inte alla såklart) är besvikna idag. Inte för att det går dåligt, men för att säljare undanhöll relevanta beslutsunderlag..

M Martin Lundmark skrev:
Effektavgifterna ser jag inte som ett ”straff” utan som ett sätt att hålla nere ökningen av elnätskostnaden när vi bland andra även infört timpriser och styrning därefter, samt solceller och elbilsladdning.
Jag håller med, att det kan vara ett bra sätt att hålla nere _kostnaden_ för elnätet. Men inte _priset_ .

Priset är det vad kunden betala.

H he-peter skrev:
Jag håller med, att det kan vara ett bra sätt att hålla nere _kostnaden_ för elnätet. Men inte _priset_ .

Priset är det vad kunden betala.
Hej he-peter

Är det mera lättbegripligt, för de som följer tråden, om jag skriver så här?

Effektavgifterna ser jag inte som ett ”straff” utan som ett sätt att hålla nere ökningen av elnätspriset som vi elanvändare får betala, när elnätskostnaden ökar, bland annat på grund av att det till oss elanvändare införts möjligheten till timpriser och att vi då kan styra effektuttaget därefter, samt möjligheten till solceller och elbilsladdning.

Redigerat:
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Effektavgifterna ser jag inte som ett ”straff” utan som ett sätt att hålla nere ökningen av elnätspriset som vi elanvändare får betala, när elnätskostnaden ökar, bland annat på grund av att det till oss elanvändare införts möjligheten till timpriser och att vi då kan styra effektuttaget därefter, samt möjligheten till solceller och elbilsladdning.
Martin!

Bra, tack!

Du är ingenjör helt igenom. Men som du skrev innan, är det tyvärr ekonomer och advokater som styr.

Och tyvärr tror jag att systemet är riggat på det viset, att nätbolagen kommer ökar sina vinster och vi konsumenter kommer betala.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Med "straff" menar jag avsaknad av morötter. I dag är det el-leverantörerna som står för Grid rewards och andra bonusar. Nätbolagen erbjuder inget stöd alls för den som vill anpassa sin inmatning, utan det är priset som avgör. Det ser annorlunda ut i vissa andra länder där regelverket är mer genomtänkt.

D
M Martin Lundmark skrev:
Elnätet till villor med dess spänningsreglering är inte avsett för inmatning.
Är det motsägelsefullt att säga att eftersom elnätet inte är avsett för inmatning så avråds man från att mata in effekt där?
Näten och formeln, från 1952, avsåg inte att man skulle koppla in vare sig diskmaskin eller dator, det borde starkt avrådas från sådana tilltag.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Med "straff" menar jag avsaknad av morötter. I dag är det el-leverantörerna som står för Grid rewards och andra bonusar. Nätbolagen erbjuder inget stöd alls för den som vill anpassa sin inmatning, utan det är priset som avgör. Det ser annorlunda ut i vissa andra länder där regelverket är mer genomtänkt.
Hej lilytwig
När jag köpte huset 1994 och installerade bergvärme utan elspets såg jag möjligheten att både sänka elenergi och effektbehovet

Det har lyckats nu är både säkringsavgiften betydligt lägre (från 25 till 16 A) och elenergiåtgången nere på ca 30 %

Min morot är att hitta det som ger återbetalning under läng tid. Bergvärmeinvesteringen kunde betalas på 10 år och nu gett fortsatt besparing i 10 år till. Jag har använt mina ingenjörerskunskaper och andra källor, och undvikit råd om kortast återbetalningstid (och kort livslängd) samt råd direkt från försäljare och marknadsförare vid valet

Rimligen så kan effektavgiften (som inte är införd än) ge ytterligare besparingar eftersom jag redan har hållit ner effekttopparna och utjämnat effektflöde bland annat med mina val av elutrustning

Redigerat:
D djac skrev:
Näten och formeln, från 1952, avsåg inte att man skulle koppla in vare sig diskmaskin eller dator, det borde starkt avrådas från sådana tilltag.
Hej djac

När man studerar Velanders formel och sedan tillämpar den för att bygga och beräkna elnät, då lär man sig var de viktiga punkterna för kostnadseffektiva elnät enligt Velanders formel är.

Att jag väntade några år på att få köpa en varvtalsstyrd bergvärmepump utan elspets kommer utifrån dessa kunskaper. Att jag fick vänta berodde på dessa inte fanns på marknaden. Så även valet hur man värmer varmvattnet och köper andra vitvaror som tvättmaskin, diskmaskin men även dator.

Om man inte förstår hur våra elnät är uppbyggda eller att ”samhällets upplysare” ger den informationen då kan jag förstå att man kan känna sig vilsen. Därför så har jag kritiserat att de som är energirådgivare, de som energibesiktigar hus, konsumentverkets information, etc. inte får uppgiften att lära ut detta till oss elanvändare.

Effektförluster och spänningsfall är fysikaliska egenskaper i elnäten som politiska beslut inte kan ta bort. De gäller därför att detta tas med istället för att elnätskostnaderna tenderar att öka kraftigt.

Vi behöver mer elkraftkunskap i samhället.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.