67 617 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Hej LundabonL Lundabon skrev:Jag förstår mycket väl att du har en djup kunskap i ämnet, men jag upplever också att tonen är rätt så hård mot de 200.000 köpare som lurats av säljare med kalkyler som inte stämmer med verkligheten. Säljaren har haft ett informationsövertag, och det finns lagar i landet som säger att marknadsföring ska vara transparent. Min första anläggning installerade jag 2012, också då själv, men jag fick flera offerter som var fria fantasier redan då. Argumenten från säljare ser exakt likadana ut nu som då, och det är vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen. Punkt.
Asymmetri i elnät har pga av solceller har funnits i Italien och Tyskland sedan 2014 och jag anser definitivt inte att det är konsumenten som ska leta upp den informationen när säljaren har kunskapen så ska kunde upplysas om riskerna med investeringen. Inget av dessa argument har jag sett i någon av de offerter jag fått i forumet. Det är att vilseleda köparen.
Att säga att alla ska kunna alla discipliner i samhället, är inte så som det ska fungera. Det vore lika befängt som att förvänta sig att man skulle diskutera en kranskärlsoperation med läkaren innan ingreppet, läkaren vet riskerna och upplyser dig innan operationen.
Tänkte dig in i konsumentens situation och läs vad jag startade tråden om. EI censurerar information som bör komma allmänheten till kännedom genom att inte publicera frågan och svaret. Hur i hela friden ska då konsumenten kunna förstå hur det egentligen ligger till?
Du kan tagga ned lite.
Innan jag opererade ögonen när jag drabbats av grå starr tog jag av andra, än läkaren, in synpunkter på vad operationen innebar. Vid mötet med läkaren som skulle operera så föreslog jag att jag skulle bli närsynt på ena ögat och ha bra syn på långt håll på andra ögat och motiverade varför.
Han tyckte det var en bra idé och berättade dessutom att man just då i forskningssyfte tittade på detta.
Det betyder att jag idag inte blir ”ställd” om jag inte hittar mina glasögon, utan klarar vardagen ändå.
Men nu handlade frågan om att klara att ta egna beslut gällande elförsörjning.
Idag har DN en artikel med rubriken; ”Därför har Arjeplog Sveriges minst pålitliga elnät”
https://www.dn.se/ekonomi/darfor-har-arjeplog-sveriges-minst-palitliga-elnat/
I ingressen står; ”Miljarderna skulle ge stabilare elnät – men i Arjeplog har strömavbrotten blivit fler. Nu har fiskaren Petter Sundström tagit saken i egna händer för att klara sig när elen försvinner. – Sunt bondförnuft, säger han.”
Petter försörjer sig på fiske ;” I sju generationer har hans släkt fiskat här, i Sveriges djupaste sjö med ett gigantiskt vattenmagasin som gör den till en nyckelspelare för landets elförsörjning.”
Lite senare så står det; ”Blir frysrummet strömlöst vid fel tillfälle kan fisk för hundratusentals kronor förstöras för fiskarfamiljen Sundström på Rebackudden.”
Avslutningsvis så kan vi läsa; ”På Rebackudden i Arjeplog är man van att klara sig på egen hand.
– Många talar om att det alltid är ”någon annans” fel och att ”någon annan” ska lösa ens problem, men i slutändan finns det bara en person som du kan styra över och det är dig själv, säger Petter Sundström när han rullar fram det bensindrivna elverket ur förrådet utanför Arjeplog. På Rebackudden i Arjeplog är man van att klara sig på egen hand.
– Många talar om att det alltid är ”någon annans” fel och att ”någon annan” ska lösa ens problem, men i slutändan finns det bara en person som du kan styra över och det är dig själv, säger Petter Sundström när han rullar fram det bensindrivna elverket ur förrådet utanför Arjeplog.”
Ah, javisst då fattar jag. Tänkte i stressen att nollmatning kunde innebära typ att sälja överskottet till någon på marknaden som av någon anledning vill betala några ören vid nollpris eller negativt pris. Men ok, stänga av produktion och inmatning gällde det alltså. Inget konstigt.H he-peter skrev:Vi har kört med nollmatning innan. När vi installerade solceller fick vi vänta på att nätet blev förstärkt. Det var gamla luftledningar från 50 talet. Det blev nergrävd. Transformatorn kunde tar emot.
I väntan på jobbet körde vi och grannen nollmatning. Det är standard och lätt att konfigurera i växelriktaren.
Är det negativa priser på sommarn, kan jag sätta på nollmatning. Då känner växelriktaren i kombination med smart mätaren av och justerar produktion så att det aldrig matas ut till nätet.
Kan även köra på så vis, att jag begränsar max uteffekt.
Köper man rätt växelriktare, kann den även kopplas till ett flertal smart mätare. (primär, sekundär, ...)
Du nämner smartmätare- Vilken? (kan du berätta vilket fabrikat)H he-peter skrev:Vi har kört med nollmatning innan. När vi installerade solceller fick vi vänta på att nätet blev förstärkt. Det var gamla luftledningar från 50 talet. Det blev nergrävd. Transformatorn kunde tar emot.
I väntan på jobbet körde vi och grannen nollmatning. Det är standard och lätt att konfigurera i växelriktaren.
Är det negativa priser på sommarn, kan jag sätta på nollmatning. Då känner växelriktaren i kombination med smart mätaren av och justerar produktion så att det aldrig matas ut till nätet.
Kan även köra på så vis, att jag begränsar max uteffekt.
Köper man rätt växelriktare, kann den även kopplas till ett flertal smart mätare. (primär, sekundär, ...)
Vad har du för fabrikat på växelriktaren?
Sugen på nollmatning
Jag tror i princip alla inverters har den funktionen.S styren skrev:
Man måste har en smart mätare. Det är en 3-fas mätare som kopplas in och mäter inkommande och utgående el.
Den måste har Modbus.
Oftas krävs det smart mätare med samma "märke" som Din inverter för att det kan kommunicera. Fast det flesta är tillverkad av Eastron (SDM630), CHINT (DTSU666) och liknande. Men hittar Du dessa "billig" på nätet funkar kanske inte med just Din inverter. Jag tror det styrs via tillverkarens serie nr, om det fungerar med Din inverter.
Sen måste det finnas ett modbus kabel emellan smart mätare och inverter.
Det krävs elektriker att koppla in. Skulle vilja säger en duktig elektriker som jobbar med solcellsanläggningar.
Börjar med att googlar nollinmatning och din inverter model.
Eller din inverter och "zero export", eller "dynamic export limitation".
Redigerat:
Jag har Solaredge. Min nuvarande lösning är att stänga av hela produktionen (0 kW produktion och export) när det är minuspriser. Detta gör jag via Solarege "app" i mobilen. Nackdelen är att hushållet inte kan använda "solkraft" när växeriktaren är nedstängd. (tror jag, har inte testat). Känns som en stor miss här.H he-peter skrev:Jag tror i princip alla inverters har den funktionen.
Man måste har en smart mätare. Det är en 3-fas mätare som kopplas in och mäter inkommande och utgående el.
Den måste har Modbus.
Oftas krävs det smart mätare med samma "märke" som Din inverter för att det kan kommunicera. Fast det flesta är tillverkad av Eastron (SDM630), CHINT (DTSU666) och liknande. Men hittar Du dessa "billig" på nätet funkar kanske inte med just Din inverter. Jag tror det styrs via tillverkarens serie nr, om det fungerar med Din inverter.
Sen måste det finnas ett modbus kabel emellan smart mätare och inverter.
Det krävs elektriker att koppla in. Skulle vilja säger en duktig elektriker som jobbar med solcellsanläggningar.
Börjar med att googlar nollinmatning och din inverter model.
Eller din inverter och "zero export", eller "dynamic export limitation".
Efter när det blir pluspriser igen så går växelriktaren igång igen ( både export och egen användning). Appen "på/av" styrs via timpriset hos ett större elbolag.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Du måste väl räkna in att den el du slipper köpa inte belastas med skatt, moms och överföringsavgifter. Om du har en förbrukning så bör det bli lönsamt att ha solcellsanläggningen igång även vid minuspriser ned till summan av dessa skatter och avgifter, om jag inte tänker helt snett (rätta mig gärna isf).S styren skrev:Jag har Solaredge. Min nuvarande lösning är att stänga av hela produktionen (0 kW produktion och export) när det är minuspriser. Detta gör jag via Solarege "app" i mobilen. Nackdelen är att hushållet inte kan använda "solkraft" när växeriktaren är nedstängd. (tror jag, har inte testat). Känns som en stor miss här.
Efter när det blir pluspriser igen så går växelriktaren igång igen ( både export och egen användning). Appen "på/av" styrs via timpriset hos ett större elbolag.
Du tänker rätt, man kan "tjäna" även på minuspriser eftersom man slipper skatt och överföring.H Harald Blåtumme skrev:Du måste väl räkna in att den el du slipper köpa inte belastas med skatt, moms och överföringsavgifter. Om du har en förbrukning så bör det bli lönsamt att ha solcellsanläggningen igång även vid minuspriser ned till summan av dessa skatter och avgifter, om jag inte tänker helt snett (rätta mig gärna isf).
Mitt resonemang skulle mynna ut i detta. Tack för din bekräftelseH Harald Blåtumme skrev:Du måste väl räkna in att den el du slipper köpa inte belastas med skatt, moms och överföringsavgifter. Om du har en förbrukning så bör det bli lönsamt att ha solcellsanläggningen igång även vid minuspriser ned till summan av dessa skatter och avgifter, om jag inte tänker helt snett (rätta mig gärna isf).
Frågan är nivån, ören....
SolarEdge har funktionen inbyggd. Vet dock ej om just Din modell har det.S styren skrev:Jag har Solaredge. Min nuvarande lösning är att stänga av hela produktionen (0 kW produktion och export) när det är minuspriser. Detta gör jag via Solarege "app" i mobilen. Nackdelen är att hushållet inte kan använda "solkraft" när växeriktaren är nedstängd. (tror jag, har inte testat). Känns som en stor miss här.
https://www.solaredge.com/us/blog/export-limitation-and-metering
TackH he-peter skrev:
Jo jag tror den passar. Alltså det dom kallar Meter på bilden. Sökte och den går att köpa till för ca 3000 kr. Så borde man/jag göra.
Harald Blåtumme och Lundabon har ju påpekat att man även kan fortsätta att producera även vid minuspris. Verkar helt riktigt och var också min tanke. Skall testa detta. Ser bra ut så långt!
Om någon kan göra ett räkneexempel på 8 kW an läggning så vore det bra. Finns många superduktiga på det mesta här.....
HejS styren skrev:Tack
Jo jag tror den passar. Alltså det dom kallar Meter på bilden. Sökte och den går att köpa till för ca 3000 kr. Så borde man/jag göra.
Harald Blåtumme och Lundabon har ju påpekat att man även kan fortsätta att producera även vid minuspris. Verkar helt riktigt och var också min tanke. Skall testa detta. Ser bra ut så långt!
Om någon kan göra ett räkneexempel på 8 kW an läggning så vore det bra. Finns många superduktiga på det mesta här.....
Är inte ett negativt elpris en tydlig signal att elsystemet inte önskar att mer eleffekt matas in?
Vad är målet med att vi skall vi strunta i den signalen som handlar om effektbalansen i elsystemet?
Det viktigaste att förstår, är att elpriset setts dagen innan. Det betyder, att det är inte är nödvändigtvis för mycket effekt just vid det tillfället priset är låg.M Martin Lundmark skrev:
Priset baserar på en prognos.
Svenska Kraftnät publicera även avvikelse mellan prognos och verklighet.
Sen är priset för ett helt prisområde. Det betyder, att det kan finnas lokal effektbrist. Eller andra hållet vid höga elpriset kann det finnas lokalt för mycket effekt. Till exempel om en utrustning är defekt.
Det är ju vad det skrivs här hela tiden, att priset är inte den bästa indikatorn.
Det är mycket nytt man måste förstår angående elnätet.