lilytwig lilytwig skrev:
Du deltar nog i fel tråd
Nej men ämnet har vandrat iväg rejält OT till kaffebryggare och annat. Jag har inga solceller, har inte påstått att jag har det, och har inga planer på att skaffa det. Jag håller med Martin i inlägg ovanför om att det fanns stora risker med lönsamheten bla pga politik men även företag som översålde fördelarna.

Mitt intresse i tråden var om det är avgifter på att mata in effekt och huruvida detta är rimligt.

P Pin skrev:
Nej men ämnet har vandrat iväg rejält OT till kaffebryggare och annat. Jag har inga solceller, har inte påstått att jag har det, och har inga planer på att skaffa det. Jag håller med Martin i inlägg ovanför om att det fanns stora risker med lönsamheten bla pga politik men även företag som översålde fördelarna.

Mitt intresse i tråden var om det är avgifter på att mata in effekt och huruvida detta är rimligt.
Det kommer sannolikt att bli avgifter på inmatning av energi från solel eller batterier. Om avgiften har en koppling till t ex dubbla effektrikningar så kan de vara relevanta. Att modernisera gamla transformatorer skulle ev kunna bli orimligt dyrt för kunderna. Om tariffer kan tvinga kunderna att ändra beteende så kan det innebära att man inte behöver bygga om. Oavsett hur avgifterna utformas så finns det fördelar med att kunna mäta och styra.
Exemplet med kaffebryggaren var menat att belysa att elbranschen inte riktigt har förstått budskapet. Där finns analogin med marknadsföring av solceller. Alla dina el-apparater, dess märkeffekt och hur de används har påverkan på slutresultatet. Att påverkan från en enskild enhet är liten spelar ingen roll när allt summeras.

lilytwig lilytwig skrev:
Att påverkan från en enskild enhet är liten spelar ingen roll när allt summeras.
Min poäng är att allt inte summeras, endast energin men inte effekten. Jag och alla mina grannar kommer inte att brygga kaffe samtidigt, det är fullständigt osannolikt. Vi kommer inte heller att duscha eller laga mat exakt samtidigt. Och själv dammsuger jag inte samtidigt som jag lagar mat. Osv osv.

Förbrukare däremot som alltid är på såsom kyl och frys adderas.

Just därför tycker jag effektavgift baserar på timmen med högst effekt är fel sätt att ta ut det på (iaf som det mäts i Stockholm med avgift 6-22 och halv avgift på natten).

Har inga solceller och kommer inte att sätta upp några.
Och blir det effekttaxa på inmatad effekt. Så är jag den första att beklaga dom som har satt upp riktigt stora anläggningar i vinstintresse. Med taxa på inmatning, vart tog återbetalningstiden då vägen. Sorgligt, först en massa gröna avdrag och subventioner, folk tappeserade taken och sen kommer dråpslaget, blir att betala för effekten ut. En del sitter nu med Svarte Petter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Min poäng är att allt inte summeras, endast energin men inte effekten. Jag och alla mina grannar kommer inte att brygga kaffe samtidigt, det är fullständigt osannolikt. Vi kommer inte heller att duscha eller laga mat exakt samtidigt. Och själv dammsuger jag inte samtidigt som jag lagar mat. Osv osv.

Förbrukare däremot som alltid är på såsom kyl och frys adderas.

Just därför tycker jag effektavgift baserar på timmen med högst effekt är fel sätt att ta ut det på (iaf som det mäts i Stockholm med avgift 6-22 och halv avgift på natten).
Om du inte har några strömslukande apparater så kommer du nog att "tjäna på" effekttaxan. Den fasta avgiften liksom överföringen sänks ju.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om du inte har några strömslukande apparater så kommer du nog att "tjäna på" effekttaxan. Den fasta avgiften liksom överföringen sänks ju.
Jag tjänar på den just för att jag har ett antal strömslukande elradiatorer

J jonaserik skrev:
Och blir det effekttaxa på inmatad effekt. Så är jag den första att beklaga dom som har satt upp riktigt stora anläggningar i vinstintresse. Med taxa på inmatning, vart tog återbetalningstiden då vägen. Sorgligt, först en massa gröna avdrag och subventioner, folk tappeserade taken och sen kommer dråpslaget, blir att betala för effekten ut. En del sitter nu med Svarte Petter.
De som har riktigt stora anläggningar (typ lantbrukare) har haft effekttaxa, och ingen 60-öring redan från början. Det är inget nytt.
För företag gäller andra avdragsregler och villkor.

P Pin skrev:
Jag tjänar på den just för att jag har ett antal strömslukande elradiatorer
Precis. Hög förbrukning men låg förbrukning per timme är det som premieras. Jag tillhör också dessa. Bränner 20 MWh per år men toppar 3,5 kWh/h

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Lundabon

Vad svarade EI när du ifrågasatte deras agerande?
Jag var väldigt tydlig med att jag ansåg att inte svara på inlägget sannolikt stred mot flera lagar. Jag skrev det i måndags samtidigt som jag publicerade deras svar här, de har ännu inte svarat eller publicerat frågan.

D Danne824 skrev:
Jag tror att du blandar ihop två olika saker här.
Nobelpriset i ekonomisk vetenskap 2001 till bl.a. George Akerlof, Michael Spence och Joseph Stiglitz handlade just om asymmetrisk information, alltså situationer där säljaren har mer information än köparen.

Klassiska exempel är begagnade bilar, försäkringar eller kreditmarknader så alla förstår.

Poängen i deras forskning är inte att köparen borde ha vetat bättre.

Poängen är tvärtom att marknader fungerar dåligt när informationen är ojämnt fördelad, och att det därför behövs mekanismer som reglering, transparens och informationskrav.

Att använda det Nobelpriset i ekonomi som argument för att privatpersoner själva borde ha förstått alla tekniska och ekonomiska blir därför fel.

Det är snarare ett argument för varför säljare och marknad måste vara tydliga, eftersom de sitter på övertaget.

Dessutom är det en ganska stor förenkling att förklara solcellsdebatten med att “vi har för lite elkraftkunskap i samhället”.

Det finns gott om ingenjörer, ekonomer och energimyndigheter som själva haft väldigt olika prognoser om elpriser, nätkostnader och ersättningsmodeller de senaste 10–15 åren.

Om experter, myndigheter och energibolag inte ens varit överens i sina bedömningar är det svårt att samtidigt hävda att vanliga villaägare borde ha räknat ut allt själva.

Kunskap om elsystemet är viktigt, jo visst.

Men Nobelpriset du hänvisar till används för att beskriva varför konsumenten ofta hamnar i underläge inte för att lägga ansvaret på den.

När man hänvisar till forskning och akademi i diskussioner är det ganska viktigt att förstå både forskningsresultaten och hur den akademiska världen faktiskt fungerar, det borde du veta eller hur?
Bra inlägg, det är precis det jag försöker lyfta fram med trådstarten. Att EI mörkar eller inte publicerar en fråga och ett svar om att effekttariffen kommer att rullas ut för solceller är verkligen anmärkningsvärt och måste ifrågasättas. En myndighet måste vara transparent mot allmänheten.

Att dessutom elbolagen haft informationen om tariffen under åren 2022-2024 när det såldes som mest solceller är att undanhålla information från köparen - vilseledande marknadsföring. Ingen offert talar om det.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur stor blir effekttaxa på inmatning?

lilytwig lilytwig skrev:
Det vet man ju inte ännu.

Vi har låg förbrukning, låga effekt-uttag. Jag tror att det blir dyrare för oss.

Edit:
Såg nu pacmans inlägg #223
[...]
Hög förbrukning men låg förbrukning per timme är det som premieras. Jag tillhör också dessa. Bränner 20 MWh per år men toppar 3,5 kWh/h
[...]

Efter inläsningen och solcells investeringen upplever jag mig som MYCKET lurad! Vad bra det måste kännas att ha möjlighet och gå off- grid samt ge en bra fingervisning till en och annan institution....

E enric100 skrev:
Efter inläsningen och solcells investeringen upplever jag mig som MYCKET lurad! Vad bra det måste kännas att ha möjlighet och gå off- grid samt ge en bra fingervisning till en och annan institution....
inte offgrid är det bästa om Du vill jävlas med nätägaren.

bästa är att vara uppkopplad till nätet, men inte köpa mycket och bara under vissa timmar under vintern.

Då slipper man dyr offgrid utrustning och kan utnyttja "support funktion" av nätet.

Vi köpte bara 3.600kWh förra året och betalade 2.400 kr i abonnemang. Man kan inte köpa offgrid grejer som funkar vintertids för sådana pengar.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Hur stor blir effekttaxa på inmatning?
Det beror på, C4 har indikerat 10kr/kWh, medans Beken har räknat det till 12kr/kWh. Dock så skulle jag tror att det här i underkant det faktiskt utfallet (medvetet av C4). Jag likställer en 15-20kWp anläggning med att ladda en elbil och då pratar vi om 2-4.000 SEK/mån i extra avgift för solceller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.