66 603 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Jag håller helt med dig. Men att en familj i ett hus bara köper 3600 kWh är ju nästan en utopi. Det är lite lustigt hur man först lockas med bidrag, och sedan sitter man där – jag, liksom tusentals andra, och känner sig fast i fällan.H he-peter skrev:inte offgrid är det bästa om Du vill jävlas med nätägaren.
bästa är att vara uppkopplad till nätet, men inte köpa mycket och bara under vissa timmar under vintern.
Då slipper man dyr offgrid utrustning och kan utnyttja "support funktion" av nätet.
Vi köpte bara 3.600kWh förra året och betalade 2.400 kr i abonnemang. Man kan inte köpa offgrid grejer som funkar vintertids för sådana pengar.
Jag hade några fler kommentarer till ditt inlägg, men det är nog inte värt att elda upp sig redan klockan 08.00. Det lämnar jag till våra finska kollegor, som går över till ved och gör sitt bidrag till miljön.
Det är mycket som känns tokigt i allt det här.
Menar Du 10kr allt 12kr per kW (effekt).L Lundabon skrev:
10kr/kW inte 10kr/kWh tror jag.
kWh är ju ingen effekt
Det är ju snittet av 3 timmar under 3 olika dagar under månaden som räknas.L Lundabon skrev:
Jag tittar inte så mycket på hur många kWh det blir. Jag försöker optimerar mer efter pris.E enric100 skrev:
Till ex var det 5 minusgrader imorse. Vi stängde av all värme, då går huset ner till ca 200W. (kompressorvärmare till LLVP:ar tar en hel del).
Huset började mata ut el kl 7:30. Nu vid 9:30 mata vi ut ca 3kW.
Vi vuxna är på jobbet och barnen i skolan. Varför har värme på när ingen är hemma?
Kl 12 ligger spotpris på det lägsta och solelproduktion på max. Då brassa vi på med 5Stk LLVP:ar tills kl 16:30. När vi kommer hem har vi god värme i huset. Tänder en brasa kl 18. Senare på kvällen, efter kl 21:30 sätter vi på 1 LLVP som håller värmen under natten.
Februari elfakturan hamnade på under 1.600 kr. (860 kr feb 2025) Allt inklusive. Sålde el för 350 kr
Har inget batteri.
Har två pallar med solceller stående som skall monteras nu under sommaren. Kommer harvdet på nollmatning. Köpte det för småpengar när Eon lag ner sin solcellsverksamhet början av 2025.
Nu blir det kanske batteri. Priserna är nere.
För C4, säger inget om hur andra kommer göra, EI ger fritt fram att utforma. C4 har ännu inte producerat en simulering på vad 5, 10, 15, 20 kWp får för effekt på kostnaden. Poängen är att EI inte är transparent med vad som gäller, censurerade frågan och svaret, samt att elbolagen inte svarar på om mikroproducenter kommer undantas reglerna eller inte. Deras offerter 2022-2024 när lagen spikades sa inget om den avgiften.S Sir Duke skrev:
Hade inte vågat montera utan att växelriktaren kunde hantera att koppla bort effekt, eller att ett batteri kunde ta emot hela effekten under peak.H he-peter skrev:Jag tittar inte så mycket på hur många kWh det blir. Jag försöker optimerar mer efter pris.
Till ex var det 5 minusgrader imorse. Vi stängde av all värme, då går huset ner till ca 200W. (kompressorvärmare till LLVP:ar tar en hel del).
Vi vuxna är på jobbet och barnen i skolan. Varför har värme på när ingen är hemma?
Kl 12 ligger spotpris på det lägsta och solelproduktion på max. Då brassa vi på med 5Stk LLVP:ar tills kl 16:30. När vi kommer hem har vi god värme i huset. Tänder en brasa kl 18. Senare på kvällen, efter kl 21:30 sätter vi på 1 LLVP som håller värmen under natten.
Februari elfakturan hamnade på under 1.600 kr. (860 kr feb 2025) Allt inklusive. Sålde el för 350 kr
Har inget batteri.
Har två pallar med solceller stående som skall monteras nu under sommaren. Kommer harvdet på nollmatning. Köpte det för småpengar när Eon lag ner sin solcellsverksamhet början av 2025.
Spännande med ert exempel!H he-peter skrev:Jag tittar inte så mycket på hur många kWh det blir. Jag försöker optimerar mer efter pris.
Har inget batteri.
Handel på nollmatning, intressant, var har du hört eller läst om det?
Men samma prisberäkningsmodell måste väl gälla för in- och utmätning?L Lundabon skrev:För C4, säger inget om hur andra kommer göra, EI ger fritt fram att utforma. C4 har ännu inte producerat en simulering på vad 5, 10, 15, 20 kWp får för effekt på kostnaden. Poängen är att EI inte är transparent med vad som gäller, censurerade frågan och svaret, samt att elbolagen inte svarar på om mikroproducenter kommer undantas reglerna eller inte. Deras offerter 2022-2024 när lagen spikades sa inget om den avgiften.
Tänker även att det ska vara kostnadsneutralt för kollektivet. Ska småförbrukare utan solceller få betalt några tusen per månad?
Angående C4s effektavgift för produktion - så ska den gälla apr-aug.
Och mellan 8-16.
Exempelkostnaden är 10 kr/kW, vid snittet av de tre högsta perioderna under en månad.
Man kan nog anta att det är däromkring tariffen kommer hamna.
Säg då att man peakar 10 kWh/h vid 3- tillfällen en månad så blir kostnaden 100 kr....
Går ju att undvika med att ha ett batteri, men det är knappast ekonomiskt försvarbart för så fjuttlite.
Och mellan 8-16.
Exempelkostnaden är 10 kr/kW, vid snittet av de tre högsta perioderna under en månad.
Man kan nog anta att det är däromkring tariffen kommer hamna.
Säg då att man peakar 10 kWh/h vid 3- tillfällen en månad så blir kostnaden 100 kr....
Går ju att undvika med att ha ett batteri, men det är knappast ekonomiskt försvarbart för så fjuttlite.
Vi har kört med nollmatning innan. När vi installerade solceller fick vi vänta på att nätet blev förstärkt. Det var gamla luftledningar från 50 talet. Det blev nergrävd. Transformatorn kunde tar emot.S Sir Duke skrev:
I väntan på jobbet körde vi och grannen nollmatning. Det är standard och lätt att konfigurera i växelriktaren.
Är det negativa priser på sommarn, kan jag sätta på nollmatning. Då känner växelriktaren i kombination med smart mätaren av och justerar produktion så att det aldrig matas ut till nätet.
Kan även köra på så vis, att jag begränsar max uteffekt.
Köper man rätt växelriktare, kann den även kopplas till ett flertal smart mätare. (primär, sekundär, ...)
Jag brukar jämföra med att kolla på TV, eller DVD, eller liknande. Minda barn 6 och 8 klarar, att sätta igång PS4 och spelar.L Lundabon skrev:
Att ställa växelriktaren till nollmatning, eller tillfälligt begränsar max uteffekt är ungefär samma antal knappar man trycker på som att sätta på en DVD på kvällen. Kanske även mindre. Visserligen är det inga riktiga knappar, men man trycker i appen.
Det är ju snittet av topparna 3 olika dagar som räknas. Så om man tar ditt exempel så kan man nog anta att det kan blir tre toppar på 20 kWh. Snittet blir också 20 kWh. En vanlig villa-anläggning kommer nog normalt inte upp i 20 kwh. Men de dagar, mitt på dagen, som ger bra effekt så är elpriset lågt och emellanåt negativt. Om man sätter shaving , eller kör dynamisk beräkning så att man inte går back på effekttaxan, så tror jag att man landar på runt 10-12 kWh.L Lundabon skrev:
Min egen analys för mina 14.5 kWp landar på 6-7 kWh. Dvs skulle bli max en hundring månaden.
F ö kan jag säga att jag inte alls känner mig lurad av solcellssäljaren. Konstaterade snabbt att hans kalkyl var åt skogen. Däremot är jag lurad på 60-öringen. Inser dock problemet med att köra vidare med den.
Batterisäljarna kör nu med liknande metoder. Presenterar glatt en besparing på 200% av min årskostnad för el. Men vem är dum nog att tro på det. Jag är nöjd med min egen kalkyl på ROI=6-7 år.