hsd
lilytwig lilytwig skrev:
Det är väl rimligt att man gör, men avgiften ska vara relevant och kopplad till "problemet" i nätet. Ser inte att det upplägg man valt där jag bor har den kopplingen alls. Hela området är dimensionerat för direktel. Det är endast några få som har det kvar. Inte heller inmatning från solceller är något problem enligt driftansvarig. Men I nyare områden så har man en annan klenare dimensionering, men alla får samma avgift.
Nej det är inte rimligt, som det är nu har elkostnaderna ökat 3ggr på en 5års period och det är inte rimligt
Dessa ökade kostnader drabbar hela samhället

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Men I nyare områden så har man en annan klenare dimensionering, men alla får samma avgift.
Finns det verkligen nya områden som är projekterade klenare än de som byggdes från början för DV-el på 70-00-talet?

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nej det är inte rimligt, som det är nu har elkostnaderna ökat 3ggr på en 5års period och det är inte rimligt
Dessa ökade kostnader drabbar hela samhället
Den ökningen har inget med elbilar eller soceller att göra. Utan med avregleingen av elnäten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jo, men för de som inte har elbil, solceller eller batteri så har effekttaxan inte stor betydelse. De som gjort investeringar är vanligen bra insatta.

Den som har pool, spa eller hönshus får nog försöka ta till sig kunskap och investera i styrning. F ö så bor många i lägenhet och de berörs inte alls.
Räcker att varmvattenberedaren går igång så får jag toppar. Naturligt att vi duschar direkt efter träning. Min trefas vvb kräver mer än en smart plug för att styra och inget som kostar några hundralappar att införa.

Naturligtvis är de som gjort investeringar insatta, problemet är övriga 90% även om siffran nog är lägre då alla inte berörs.

P Pin skrev:
Räcker att varmvattenberedaren går igång så får jag toppar. Naturligt att vi duschar direkt efter träning. Min trefas vvb kräver mer än en smart plug för att styra och inget som kostar några hundralappar att införa.

Naturligtvis är de som gjort investeringar insatta, problemet är övriga 90% även om siffran nog är lägre då alla inte berörs.
Å andra sidan är det en bra investrering att kunna styra en last som just VVB. Men då ska man gå över till timpris, annars kan det ju kvitta.

K karlmb skrev:
Å andra sidan är det en bra investrering att kunna styra en last som just VVB. Men då ska man gå över till timpris, annars kan det ju kvitta.
Om det är en bra investering beror på vad det kostar och vad jag sparar på det. Gissar att det är ett antal tusenlappar för en elektriker och hårdvara plus ett system för hemautomation att styra allt med om man inte redan har det.

Sedan vill jag inte alltid styra bort vvb då varmvatten ska vara tillgänglig för flera i familjen.

R roli skrev:
Om du använder den "snabba" 6 minuter per timme eller den långsamma 10 minuter per timme som ett exempel så ger de båda i stort samma tillskott till effektavgiften, dvs 255 resp. 250 Wh. Skulle sedan den snabba vara ännu "snabbare" så ger den ett ännu mindre tillskott.
Precis. Men med litet otur så startar du din bryggare den 54:e minuten på timmen. Eller så går lastvakten in och stänger av laddningen av bilen. Sällanscenario iofs, men du har inte bara en bryggare, utan en mängd andra förbrukare också.

K karlmb skrev:
Nja, det behövs inget timpris om man "bara" vill styra för effektavgiften, då den oftast slår hårdare än skillnaderna på elpriset.

• Gilla
styren
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Precis. Men med litet otur så startar du din bryggare den 54:e minuten på timmen. Eller så går lastvakten in och stänger av laddningen av bilen. Sällanscenario iofs, men du har inte bara en bryggare, utan en mängd andra förbrukare också.
Men dessa få Wh är ingen större topp ändå. Det jämnar ut sig med annat som används andra tider/timmar.

P Pin skrev:
Men dessa få Wh är ingen större topp ändå. Det jämnar ut sig med annat som används andra tider/timmar.
Allt adderar ihop. Poängen är att inte välja den apparaten som har högst effekt vid en nyanskaffning.

lilytwig lilytwig skrev:
Allt adderar ihop. Poängen är att inte välja den apparaten som har högst effekt vid en nyanskaffning.
Håller inte med i detta teoretiska resonemang med kaffebryggarenOm 2x effekt tas ut i y minuter eller om x effekt tas ut i 2y minuter kvittar om y är litet (relativt mätperioden oftast 60 min).

För vitvaror generellt ja.

Problemet är all befintlig utrustning som drar effekt och är ”dum” utan möjlighet till styrning.

lilytwig lilytwig skrev:
Hej
Effektavgiftens mål att sänka effekttopparna och därmed hålla nere ökningen av elnätskostnaderna, är ett långsiktigt arbete.

När vi haft effektavgifter i säg 10- 20 år då har vi omsatt många av våra nuvarande vitvaror, värmesystem varmvattenuppvärmning etc.

Har vi då valt elapparater som både håller nere elenerginanvändningen och effekttopparna då blir effektflödet i elnäten mera utjämnat
Då minskar även behovet att manuellt styra bort effekttopparna

Motordrivna kompressorer som är varvtalsstyrda i kyl och frys samt värmesystem ger ett mera utjämnad effektbehov

Byter vi vår bil till en elbil då får vi räkna in effektavgiften i bilkalkylen eller ladda på ”mack” som tidigare

Sätter vi solceller på taket då rekommenderas vi att använda så mycket som möjligt själva, möjligen med hjälp av ett batteri i huset

Redigerat:
P Pin skrev:
Håller inte med i detta teoretiska resonemang med kaffebryggarenOm 2x effekt tas ut i y minuter eller om x effekt tas ut i 2y minuter kvittar om y är litet (relativt mätperioden oftast 60 min).

För vitvaror generellt ja.

Problemet är all befintlig utrustning som drar effekt och är ”dum” utan möjlighet till styrning.
För lastvakten har det onekligen betydelse

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Effektavgiftens mål att sänka effekttopparna och därmed hålla nere ökningen av elnätskostnaderna, är ett långsiktigt arbete.

När vi haft effektavgifter i säg 10- 20 år då har vi omsatt många av våra nuvarande vitvaror, värmesystem varmvattenuppvärmning etc.

Har vi då valt elapparater som både håller nere elenerginanvändningen och effekttopparna då blir effektflödet i elnäten mera utjämnat
Då minskar även behovet att manuellt styra bort effekttopparna

Motordrivna kompressorer som är varvtalsstyrda i kyl och frys samt värmesystem ger ett mera utjämnad effektbehov

Byter vi vår bil till en elbil då får vi räkna in effektavgiften i bilkalkylen eller ladda på ”mack” som tidigare

Sätter vi solceller på taket då rekommenderas vi att använda så mycket som möjligt själva, möjligen med hjälp av ett batteri i huset
Så är tanken helt absolut. Det intressanta, kan jag fundera på, hur mycket av det har kommunicerades i säljtillfället för de 200.000 solcellsköpare mellan 2022-2024? Alla kalkyler jag sett i offerter har princip utgått från en jämn ökning av elpriset och en konstant förbrukning av elen under dagen då det producerades. Ingen känslighetsanalys eller liknande har presenterats för den "intet ont anande" köparen. Att affärsupplägget urholkas efter bara drygt två år från kalkylerade 7-9 år och istället pekar på 15-20 år kan jag ju tycka är aningens bedrägligt. Säljaren har haft informationsövertaget, samt via grafik visat upp linjära besparing över 30 år, som ofta landat i många 100.000 kronor i inte bara besparingar, utan att man rent av tjänat pengar på investeringen, och inte informerat köparen att kalkylen har betydliga osäkerheter.

Nu har jag gjort investering utan extern hjälp, som jag tror många i det här forumet, och inte som genomsnitts-svensson handlat på offert från en slickad säljare med incitament.

• Gilla
  • Arg
Erikdenlille och 2 till
  • Laddar…
Typexemplet på överdriven återbetalnings/besparingskalkyl.

• Tabell över elpris, elproduktion, besparing, avkastning och återstående betalning från 2020 till 2049.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.