27 739 läst ·
67 svar
28k läst
67 svar
E-ons elavtal rent bedrägeri?
Angående elavtal så stänger inte bolagen av strömmen när avtalet löper ut har man tecknat ett avtal på 1 år så gäller det i 1 år sedan övergår det i tillsvidare avtal alltså ingen bindningstid på strömmen men väldigt dyra Kwh. Var utsatt för detta av Kreab hade missat att fylla i ett nytt avtal och fick då samma ström men till ett högre pris. Så vad jag kan förstå så borde väl avtalet med Eon vara ett tillsvidarepris och har man sagt upp det 29 dagar innan så blir det väl ett tillsvidarepris efter att avtalet löpte ut, under den eller de sista dagarna innan man är fri från dem. Tror inte de kan hävda något annat, jag skulle argumenterat för det mot dem. och inte betalat fakturan utan låta dem dra det till tingsrätten vilket inte kostar dig mer än max 1500 kr mer då det är ett FT mål vilket troligen Eon inte gillar och någon betalningsanmärkning får man inte då det är under 2500 kr. Så testa Eon vilja att gå vidare hade jag gjort.
Har bytt några gånger.
Bytte från Vattenfall till EON!!!!!!???!
Frågade EON om jag skulle säga upp hos Vattenfall vilket de ansåg.
Bäst är väl att eposta uppsägningen så har du bevis.
Ohemult av EON att som i ditt fall inte godta att de tappat en kund, hur kan de tro att du någonsin skall komma tillbaka?
Som sagt se till att sköta det själv och ha skriftligt bevis!!!!!
Bytte från Vattenfall till EON!!!!!!???!
Frågade EON om jag skulle säga upp hos Vattenfall vilket de ansåg.
Bäst är väl att eposta uppsägningen så har du bevis.
Ohemult av EON att som i ditt fall inte godta att de tappat en kund, hur kan de tro att du någonsin skall komma tillbaka?
Som sagt se till att sköta det själv och ha skriftligt bevis!!!!!
Visst, jag har kopplat en liten käck sak som heter Konexx 100 Recording Interface, mellan en telefon och datorn. Den var ganska billig men det borde finnas både billigare och bättre saker nu.ptk skrev:
Jag köpte den i Sverige av en liten elektronikimportör.
Ganska lätt att koppla och sedan finns det ju gratis inspelningsprogram som räcker fullgott och är enkla att använda, AudaCity är det jag använder.
Det underlättar givetvis om man, som jag, arbetat med ljud men kopplingen är enklare än Lego och ljudprogrammen brukar se ut ungefär som en bandspelare med en stor fet röd knapp för "inspelning".
Datafilerna blir ganska små och lätthanterliga, se bara till att spara originalinspelningarna om det skulle gå till rättegång.
Hör gärna av dig/er om ni behöver hjälp med detta. Jag svarar så gott jag kan.
Det underlättar om man har en inspelning med vad hantverkaren har sagt också, jag lovar!
Om den som säljer en produkt inte agerar rimligt mot kunden, oavsett regelverk, så gör han sig omöjlig i kundernas ögon. Eftersom det rörde sig om enbart en dag är det högst rimligt att förvänta sig att säljaren går kunden till mötes. Detta för att en gång kunna få kunden tillbaka, men också för att dåligt kundbemötande straffar sig hundrafalt i form av utebliven försäljning till den berörda kundens nätverk. Hur effektivt förödande ett sådant nätverk kan vara visar den här tråden. Elbolagen med nätkoncession är pga av sitt "monopol" kroniskt skadade av den osundhet som monopol medför för vilket företag som helst. Det är inte förvånande att just Eon och Fortum tillhör de bolag som det framförs klagomål på här. Välkända exempel är ju också Telia och SJ som lider av sviterna efter åratal av dålig kundvård och tyvärr fortfarande utövar mycket dålig sådan. Det sätter sig en kultur i ett företag som följer de anställda. Denna kultur kan leva länge. Du skriver att du är "Allergisk mot personer som riktar in sig på dessa stora företag som stjäl från personer". Du skriver också att du vill ha fler arbetstillfällen i Sverige. Sund konkurrens skapar en dynamisk marknad där nya företag och tjänster utvecklas vilket genererar nya jobb. Att befrämja monopolistiska och monolitiska företag med dålig kundvård gynnar inte Sveriges arbetsmarknad.
Skulle du även bli upprörd över att hyresvärden kräver hyra i tre månader till, trots att du utan förvarning flyttar dagen innan hyran ska vara betald?Valdemar Atterdag skrev:
Precis som många andra branscher så kräver elbranschen lite framförhållning och planering vad gäller sina inköp. En månads framförhållning för att planera och boka upp mellan ett till fem års elkonsumtion är väl inte så orimligt?
Medlem
· Älvsborgs län
· 45 inlägg
Det är stor skillnad på hyra av en bostad och ett elavtal. Jag kan inte se att det överhuvudtaget är jämförbart.Joco_ skrev:Skulle du även bli upprörd över att hyresvärden kräver hyra i tre månader till, trots att du utan förvarning flyttar dagen innan hyran ska vara betald?
Precis som många andra branscher så kräver elbranschen lite framförhållning och planering vad gäller sina inköp. En månads framförhållning för att planera och boka upp mellan ett till fem års elkonsumtion är väl inte så orimligt?
Dessutom ett litet tips till Eon: Backa från ert orimliga kundbemötande innan det är för sent! Eller som Jerry säger i den senaste Icareklamen: Kunden har alltid rätt, Stig!
Själv kommer jag knappast att bli kund hos Eon.
Men skärp dig nu, vi lever inte i en amerikask polisfilm!Nimajneb skrev:
Vem som helst får spela in allt som de själva hör, tex över telefonen.
Och man får använda vad som helst som bevis i rättegång.
Avtal som avtal säger jag. Bara för att det ena är mer vedertaget än det andra gör det ju inte mer rätt.Wulfram Zneijderhaan skrev:
Har man skrivit ett kontrakt eller på annat sätt ingått ett avtal så bör man väl göra sig klar för vilka villkor som gäller?
Är det dock så att jag har missförstått och att EON inte har följt avtalet så bör de självfallet ställa det tillrätta.
Det har sagts mycket i den här tråden. Jag vill kommentera det första inlägget.
Jag förstår att du blir upprörd när det blir sånt strul, men jag ser inte att Eon har gjort fel i ditt fall eftersom dom inte hade fått in någon uppsägning.
Om Kundkraft säger att dom skall säga upp ditt Eon-avtal så är det väl Kundkraft som du skall klaga på på.
När jag byter elavtal så kollar jag alltid med det gamla elbolaget att avtalet är uppsagt före den "magiska" månaden för att undvika strul.
Jag förstår att du blir upprörd när det blir sånt strul, men jag ser inte att Eon har gjort fel i ditt fall eftersom dom inte hade fått in någon uppsägning.
Om Kundkraft säger att dom skall säga upp ditt Eon-avtal så är det väl Kundkraft som du skall klaga på på.
När jag byter elavtal så kollar jag alltid med det gamla elbolaget att avtalet är uppsagt före den "magiska" månaden för att undvika strul.
Jag misstänker att avtalet är formulerat på samma sätt som en hel del mindre angenäma företag skriver. Du tror att du köper en tjänst för ett år, men i själva verket prenumererar du årsvis. Din utväg är väl om ditt nya elbolag, eller eventuellt förmedlande företag, LOVADE att ordna med uppsägning åt dig. Annars är du troligen körd juridiskt. Mitt råd är att läsa ditt tidigare avtal med EON.
Min ursprungsreflektion var baserad på hur noga tex kundtjänster brukar vara med att informera att samtalet kan spelas in i tex utbildningssyfte, samma sak när man ingår ett muntligt kontrakt över telefon så är det en massa statements som görs.-MH- skrev:
Sedan till din kommentar så är vad du skriver inte korrekt, man får inte alls spela in allt som man själv hör. Du får enbart spela in samtal där du själv aktivt deltar i dialogen.
Sedan finns det visst speciella regler för om inspelningen sker analogt eller digitalt.
Huruvida du kan ha glädje av dina inspelningar inför rätten verkar vara mer en bedömningsfråga från fall till fall.
Ja det är lagligt så länge någon i rummet (eller konversationen) vet om att det spelas in. Buggning är när ingen i samtalet är medveten om inspelningen och det kräver åklagares beslut eller särskilda omständigheter (typ rikets säkerhet).Nimajneb skrev:
Så länge det går att visa att originalfilen inte blivit manipulerad kan den tas upp under rättegång. Har inte hört om just ljudupptagningar men vet att det ibland förekommit privata mobilinspelningar (ljud & bild) som bevisföring.
Det är inte i första hand för rättsliga åtgärder jag använder mig av detta. Däremot blir det oftast en väldig fart på saker och ting om man antingen spelar upp filen eller till och med skickar en kopia till en högre chef.
Vi har andra instanser än till exempel Amerika, där man stämmer folk & företag för allt möjligt. Konsumentverket (KV) och Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ser oftast till att man får rätt långt innan det hinner gå till rättslig prövning.
Att skicka sin inspelning till KV eller ARN är också bra. Då får de mer "kött på benen".
Det har inget med detta att göra.Nimajneb skrev:
Fint att du nu har googlat det, jag antog att det handlade om att spela in samtal som man själv är med i, ja. Det var ju det som din fråga handlade om.
Ja, det är det med allt man lägger fram för rätten. Det är inte mer eller mindre långsökt än något annat.
Jag använder IP telefoni och har en egen telefonväxel (gratis mjukvara) i en gammal PC. http://incrediblepbx.com/ptk skrev:
Spelar in alla mina samtal, alltid.
I de flesta smartphones går det att installera någon app som fixar inspelning.