27 739 läst ·
67 svar
28k läst
67 svar
E-ons elavtal rent bedrägeri?
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Det var ett jättebra förslag med att spela en samtalen. Min fru pratade med Eon första gången och en snäll kvinna på kundtjänst sa att hon skulle ta bort direkt dom pengarna som Eon krävde för vara en dag försenad (alltså 30 dagar tidigt). Då ringde hon tillbaka efter en timme och sa att hon inte fick ta bort kostnaden. Min fru frågade vem hon pratade med, men kvinnan vägrade säga hennes namn. Är dom så rädda på Eon för deras chefer att dom vägrar att bara säga sina egna namn?
Hemsk hur ingen vill ta ansvar på Eon.
Hemsk hur ingen vill ta ansvar på Eon.
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Lite mer information på Eons Facebook sida:
https://www.facebook.com/100koll
Dom skriver så här:
Hur riskerar man att vara utan el 30 DAGAR tidigt? Ja, vad snäll dom är att inte riskera detta. Och sen straffa kunden om man byter 29 dagar tidigt!
Är de verkligen så jävla dumma att tro att vi tror på deras förklaring?
https://www.facebook.com/100koll
Dom skriver så här:
Frågan är, hur långt tid tar det att byta elavtalet? Jag menar, hur långt tar det att trycka en knapp, eller hur man gör? Två sekunder?
Hur riskerar man att vara utan el 30 DAGAR tidigt? Ja, vad snäll dom är att inte riskera detta. Och sen straffa kunden om man byter 29 dagar tidigt!
Är de verkligen så jävla dumma att tro att vi tror på deras förklaring?
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Och här bråkar en journalist med Eon nu på Twitter nu: @JakobEliasson
Här skriver han: Mysko logik från @EON_Nordic. Typ "passa på att teckna ett dyrare elavtal nu när det är låga priser!" Öh... nej? #länkarintedet
Och sen skriver Eon: @JakobEliasson Dig passar det kanske mindre bra, men vi måste ha respekt för att alla är olika och har olika behov..
Och sen skriver han: @EON_Nordic Naturligtvis är det denna respekt som formar era prisstrategier, och inte ägarens avkastningskrav. Please.
Här är länken till hans artikel på Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/el/article15507259.ab
Från hans artikel:
Kanske det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt?
Här skriver han: Mysko logik från @EON_Nordic. Typ "passa på att teckna ett dyrare elavtal nu när det är låga priser!" Öh... nej? #länkarintedet
Och sen skriver Eon: @JakobEliasson Dig passar det kanske mindre bra, men vi måste ha respekt för att alla är olika och har olika behov..
Och sen skriver han: @EON_Nordic Naturligtvis är det denna respekt som formar era prisstrategier, och inte ägarens avkastningskrav. Please.
Här är länken till hans artikel på Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/el/article15507259.ab
Från hans artikel:
Frågan är, om Eon, på Facebook, skriver att dom är så rädda om sina kunder att de vill inte att kunderna skall vara utan el, då varför gör dom en tillsvidarepris istället för att välja en mycket billigare avtal om kundernna säger inget?
Kanske det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt?
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Sorry. Inte journalisten, men "energiexpert på Villaägarna."
Tillsvidarepriset är en riktig fuling. I stort sett alla bolag har väl sin variant av det. Själv blev jag tilldelad ett sånt av Storuman när jag missade att förlänga ett avtal. Ska tillägga att jag då hade varit kund hos dom i flera år.
Om du inte valde att säga upp avtalet och din nya leverantör inte gjorde det så är det väll knappast E.ons fel? Jag kan inte förstå att folk tycker det är konstigt att man behöver säga upp ett avtal och om man även får post som en påminnelse och även då väljer att inte göra något åt saken är det knappast läga att klaga på någon annan än sig själv?
Eftersom Eon diskuteras kommer jag att tänka på en sak jag var med om. Jag skulle hyra ett hus för några år sedan och fastighetsägaren ville att jag skulle skriva nätavtalet på mig själv, vilket jag inte hade problem med. Jag kontaktade Eon som skulle sända ut avtal. Det kom ett brev efter ett par dagar och som tur är var jag uppmärksam när jag läste det. Det var ett avtal för leverans av den rörliga delen. Troligen gör många misstaget att skriva på det, men i detta fall åkte det papperskorgen. Efter ytterligare någon vecka kom så själva avtalet för nätet, som jag förstås accepterade. Osnyggt! Valde sedan min egen elleverantör.
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
@Ola Skoglund,
Eons fel är att dom säger att dom vill ha 30 dagars uppsägningstid för att kunden skall slippa elavbrott. Men då straffar dem kunden stora pengar om kunden var en dag försenad med uppsägningen. Dom vill alltså säga att dom gör det för att kunden skall ha det tryggt att inte förlora ström, men på andra handen tjänar dom en himla mycket pengar med straffet. En straff som har inget med deras kostnad att göra. Det är bara rena rama bedrägeri.
Det känns som Svenskarna är så vana med att stora bolager gör precis som dom vill att dom accepterar dom här sakerna utan att klaga (förutom dom på byggahus!), då fortsätter bolagerna att stjäla från deras kunder.
Det är dags att säga "nej" till detta bedrägeri.
Eons fel är att dom säger att dom vill ha 30 dagars uppsägningstid för att kunden skall slippa elavbrott. Men då straffar dem kunden stora pengar om kunden var en dag försenad med uppsägningen. Dom vill alltså säga att dom gör det för att kunden skall ha det tryggt att inte förlora ström, men på andra handen tjänar dom en himla mycket pengar med straffet. En straff som har inget med deras kostnad att göra. Det är bara rena rama bedrägeri.
Det känns som Svenskarna är så vana med att stora bolager gör precis som dom vill att dom accepterar dom här sakerna utan att klaga (förutom dom på byggahus!), då fortsätter bolagerna att stjäla från deras kunder.
Det är dags att säga "nej" till detta bedrägeri.
Är inte helt säker på detta, men ändrades inte lagen för några år sedan så att ett elnätsbolag inte har rätten att stänga av elleveransen hur som helst utan att kunden delgivits detta enligt vissa regler? Om så är fallet så ser jag det som mycket knepigt att detta bolag använder det som ett argument till varför de har dessa rutiner...
E.on "straffar" kunden för att kunden inte säger upp sitt avtal i tid? Ett annat sätt att tolka det hela är att E.on fullföljer sitt avtal som kunden accepterat med 30 dagars uppsägningstid. Jag är allergisk mot personer som gärna riktar in sig på dessa stora företag som "stjäl" från personer. Hur kan E.on göra fel när de gör exakt det som avtalats? Men vi kan vända på resonemanget, om det står 30 dagars uppsägning, hur många dagar tycker du det bör vara okej att strunta i för man "glömde". För att detta ska vara någorlunda logiskt så bör det gälla åt båda hållen eller hur?
Hoppas du förstår att även om det skulle ta 2 sekunder att stänga av elen för någon skulle arbetsbelastning öka radikalt om alla ville ha sin el avstängd med kort varsel = mer personal= höjda elpriser, men det är väll okej?
Många som hatar de stora företagen i Sverige som tjänar pengar men gnäller på arbetslösheten när de flyttar utomlands och kan inte förstå varför. Personligen skulle jag älska om det kom fler stora företag till Sverige och skapar arbetstillfällen samt pengar till Sverige
Hoppas du förstår att även om det skulle ta 2 sekunder att stänga av elen för någon skulle arbetsbelastning öka radikalt om alla ville ha sin el avstängd med kort varsel = mer personal= höjda elpriser, men det är väll okej?
Många som hatar de stora företagen i Sverige som tjänar pengar men gnäller på arbetslösheten när de flyttar utomlands och kan inte förstå varför. Personligen skulle jag älska om det kom fler stora företag till Sverige och skapar arbetstillfällen samt pengar till Sverige
Eller väldigt logisktBjurran skrev:Är inte helt säker på detta, men ändrades inte lagen för några år sedan så att ett elnätsbolag inte har rätten att stänga av elleveransen hur som helst utan att kunden delgivits detta enligt vissa regler? Om så är fallet så ser jag det som mycket knepigt att detta bolag använder det som ett argument till varför de har dessa rutiner...
Nej, så har det nog alltid varit ända sen man införde det här med koncession för elnät. Dvs i över 100 år.Bjurran skrev:
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
@Ola Skoglund,
Och, jag tycker inte att vara 30 dagar innan nya avtalet är "sent." Jag tycker inte även en dag innan nya avtalet är "sent." Några sekunder efter är sent, eller hur?
Ja, helt rätt. Men straff utan citationstecken. Kanske du borde läsa hela historien av vad som hände oss innan du kommenterar.
Ja, men om du hade läst historien, då skulle du ha fattat att det var ingen söm "glömde." Men du vägrar att läsa och förstå, va?
Hahahaha! Och du har bevis för detta? Får jag en länk? Or are you just pulling your information out of your ass?
Vem är det som klagar att företagen tjänar pengar? Det är ingen välgörenhet att ha ett företag, eller hur? Och när driver ett bra företag som säljer saker som människor behöver, då skulle man få betalt för det, va? Men vad får man för sina pengar med en 1000 kronor avgift? Vad får man för 4000 kronor? Tycker du att det är ett bra sätt att tjäna pengar?
Ja, det får du visa mig också. Men även om du som nu söker som en tok med google, hittar detta, kan jag säga att man kan ha fel även om det står någonstans att dom får göra som du säger, eller hur? Ett exempel: jag har ett företag i USA som skickar ut räkningar varje månad. Kunden har 30 dagar att betala. Vi är ett litet företag och känner alla våra kunder. Om dom är sena, blir det ett halv procent per månad avgift (enligt lagen) på summan. Vet du hur många gånger mina kunder har varit sena? Det kan jag inte räkna. Vet du hur många gånger jag har tagit ett halvt procent avgift? Aldrig. Vet du varför? Inte? Då har du aldrig varit en affärsman. Annars skulle vi aldrig haft denna diskussionen, eller hur?
Och, jag tycker inte att vara 30 dagar innan nya avtalet är "sent." Jag tycker inte även en dag innan nya avtalet är "sent." Några sekunder efter är sent, eller hur?