S
S Sulo skrev:
För oss är 150 000 kr väldigt mycket pengar
Om 150k för er hade varit mycket pengar hade ni inte byggt ett sånt hus ;)

självklart tråkigt och fel hur ni blivit behandlade men ni kan väl ändå vara ärliga med vad det är, dessa pengar lär inte röra er i ryggen om ett år mer än att det är en irriterande extra utgift.

• Arg
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
SarB
Men vad är det för tradiga kommentarer om deras ekonomi? Är det jantelagen som härjar eller vad är problemet? Har extremt svårt att tro att man kan slänga hundratals tusen omkring sig bara för att man gett sig på ett kostsamt projekt. Även OM det är så, så har det ju inte på något vis någon som helst betydelse i sammanhanget. De behöver inte erkänna någonting om hur stor betydelse utgiften har eller inte har, hela den diskussionen är onödigt.

• Gilla
Putt och 44 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:

självklart tråkigt och fel hur ni blivit behandlade men ni kan väl ändå vara ärliga med vad det är, dessa pengar lär inte röra er i ryggen om ett år mer än att det är en irriterande extra utgift.
Helt ärligt är 150 000 kr väldigt mycket för oss.
Visst är huset galet och kan verkar vräkigt men vi har kämpat så hårt för att kunna förverkliga vår dröm.
Vi gör allt för att hålla ner alla kostnader. Köper mycket begagnat. Ritar, konstruerar, bygger, gör ansökningar, förhandlar med företag mm helt själva för att det ska gå ihop.
Då svider det enormt att få extra kostnader på 150 000 kr.
Att vi kanske är naiva och drömmer stort ger väl inte E.ON rätt att behandla oss så här illa?
Man gör väl rätt för sig och står för det man har lovat. Att inte svara på 8 dagar när de vet att vi står och väntar med helikopter och kran är inte ok tycker vi.

• Gilla
shtob och 22 till
  • Laddar…
S
S Sulo skrev:
Helt ärligt är 150 000 kr väldigt mycket för oss.
Visst är huset galet och kan verkar vräkigt men vi har kämpat så hårt för att kunna förverkliga vår dröm.
Vi gör allt för att hålla ner alla kostnader. Köper mycket begagnat. Ritar, konstruerar, bygger, gör ansökningar, förhandlar med företag mm helt själva för att det ska gå ihop.
Då svider det enormt att få extra kostnader på 150 000 kr.
Att vi kanske är naiva och drömmer stort ger väl inte E.ON rätt att behandla oss så här illa?
Man gör väl rätt för sig och står för det man har lovat. Att inte svara på 8 dagar när de vet att vi står och väntar med helikopter och kran är inte ok tycker vi.
som sagt, jag tycker inte EON. Har gjort rätt, men samtidigt så tror jag att har man råd med det läget och det husbygget så är 150 000 inte mycket pengar.

Det ändrar ju inte på faktumet att Eon gjort fel och att jag håller med om att ni troligtvis vinner en rättegång :P

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Jag har projekt på 100-200 miljoner, men jag slänger inte ut 150’ på strunt i de för det.

• Gilla
shtob och 20 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Men vad är det för tradiga kommentarer om deras ekonomi? Är det jantelagen som härjar eller vad är problemet? Har extremt svårt att tro att man kan slänga hundratals tusen omkring sig bara för att man gett sig på ett kostsamt projekt. Även OM det är så, så har det ju inte på något vis någon som helst betydelse i sammanhanget. De behöver inte erkänna någonting om hur stor betydelse utgiften har eller inte har, hela den diskussionen är onödigt.
Bra skrivet! En del förstår nog tyvärr inte att de framstår som mycket ohyfsade.

• Gilla
Minisen och 16 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Håller med. Jag har projekt på 100-200 miljoner, men jag slänger inte ut 150’ på strunt i de för det.
Exakt så! Och hade du varit sån som gjorde så hade du säkerligen inte haft ansvar för projekt i den storleksklassen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:

Det är nog den där mentaliteten som gör att EON beteer sig som grisar. ”Äh skit i dem de verkar ändå var gjorda av pengar”.
Han har ju nämnt flera gånger att kostnaden svider.

Hoppas ni får rätt även om jag tror det blir svårt.

• Gilla
M3rLiN_74 och 8 till
  • Laddar…
C
F falkn skrev:
Nä, så klart. Men jag antar att det finns en budgetpost för oförutsedda kostnader som står i relation till projektets storlek och att man inte slänger bra pengar efter dåliga.

Heij83
C cpalm skrev:
Nä, så klart. Men jag antar att det finns en budgetpost för oförutsedda kostnader som står i relation till projektets storlek och att man inte slänger bra pengar efter dåliga.
den budgetposten kanske redan är använd eller ansträngd så sluta raljera över andras ekonomi.

• Gilla
civilingenjören och 14 till
  • Laddar…
Om 150k kr inte är mycket pengar.
Ja då är det väl bara för EON att betala ut det, "lite" extrakostnader får dom väl räkna med eller hur var det nu?

• Gilla
  • Haha
Minisen och 15 till
  • Laddar…
Om ni väljer att gå till media tycker jag inte att ni ska informera om det innan. Risken är att EON tar det som utpressning och tänker att de inte vill vika sig för det. Det riskerar bli en presigefråga där det stora företaget väljer strid och hinner förbereda argument och ha juristerna vässade till tänderna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sedan kan man ju undra varför ni inte bad helikoptern komma senare, det har säkert inte mött på något hinder. Och inte satt gubbarna till att göra nått annat eller skickade hem dom för när man bygger hus måste man ju alltid har en plan B.

C
Heij83 Heij83 skrev:
den budgetposten kanske redan är använd eller ansträngd så sluta raljera över andras ekonomi.
Jag lägger inte några som helst värderingar i hur TS ekonomi ser ut. Men det är till syvende och sist en ekonomisk fråga, i synnerhet om budgeten är ansträngd.

Klart man vanligtvis inte slänger ut 150' på strunt oavsett storlek på projekt. Men nu handlar det ju inte om att slänga ut 150' på strunt, utan att projektet drabbats av en oförutsedd kostnad på 150', och hur man hanterar det.

Advokater kostar massor med pengar och värderar man sin tid är det pengar det också. Så man måste se ekonomiskt på det innan man kastar ytterligare pengar på att försöka återvinna förlusten. Dvs. ställa kostnaden för en tvist i relation till vad som sannolikt kan återvinnas.
Låter självklart, men folk gör dagligen bort sig i tvister som slutar i ekonomisk katastrof.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Om 150k kr inte är mycket pengar.
Ja då är det väl bara för EON att betala ut det, "lite" extrakostnader får dom väl räkna med eller hur var det nu?
Det handlar ju om att EON sagt att vägen skulle vara klar. Du kanske inte dyker upp tider du sagt till folk heller? Man dyker upp och gör klart när man känner för det? Skit i vad det får för konsekvenser för andra. Det är deras problem. Inte ditt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.