77 367 läst ·
221 svar
77k läst
221 svar
E.ON stängde av vägen till vårt bygge.
Förstår dessvärre inte vad vi skulle ha gjort mer för att förhindra det som har hänt.A atomlab skrev:Troligen. Men om du nämnt till dom som grävde att det skulle komma och man sa ok. Och så kom bilen. Gjorde då grävaren inget? Det är ju vanligen arbetare och vill vara alla tillgs och framför allt stå upp för det donlovt veckan tidigare .
Än en gång så klandrar jag ingen men uppförsbacken är troligen lång för att få kompensation för mankraft som suttit på lådan i 4 dagar. Försök hellre att få kompensation på tex reducerad anslutningsavgift eller något som inte "kostar" E-on något
Vi aviserade långt innan att leveransen skulle komma och fick ok från både E.ON och ATS Kraftservice.
När det sedan visade sig att de inte var klara (det var totalt omöjligt för en grävkille att fylla igen vägen för att vara snäll. Det fanns liksom ingen väg alls. Bara hål och kabelrör ca 50-75 meter) hjälpte vi till att ordna en tillfällig uppställningsplats och blev lovade hjälp med en ny transport.
Sen upphörde alla kommunikation från deras sida i 8 dagar. Det blev som ett vakuum där vi dag efter dag insåg att vi måste börja agera på egen hand.
Det är bra att veta för framtida leveranser mm.
E.ON har mycket kvar i området.
De grävde sönder två vägar i början av området. Ställde sedan upp mängder med stålhinder och lämnade området i oktober. Ingen i området vet längre vad som pågår (eller inte pågår).
Vi vet bara att det är trångt och att vägen är väldigt dålig/söndergrävd.
Men det måste väl ändå funnits en annan väg för er att t er til er fastighet. Eller var alla tvungna att gå 400m med matkassar, bygg material och dyligt?
Därför jag tycker att ni borde a fram ta-planen för arbetet och se vad som faktiskt är sagt. Kommer en person bil fram så kommer även en kranbil fram. Finns nämligen vissa kriterier som E-on måste uppfylla. Och det är minst 2.4m trafikväg+1.2? Gångväg. Och vägen måste uppfylla bk3 i lägsta fall men troligen bk2.
Därför jag tycker att ni borde a fram ta-planen för arbetet och se vad som faktiskt är sagt. Kommer en person bil fram så kommer även en kranbil fram. Finns nämligen vissa kriterier som E-on måste uppfylla. Och det är minst 2.4m trafikväg+1.2? Gångväg. Och vägen måste uppfylla bk3 i lägsta fall men troligen bk2.
De öppnade upp en lite större grusgångväg där vi fick köra med personbil under avstängningen. Tydligt skyltat med att vi inte fick köra in med tung trafik. Gångvägen har en mycket snäv och smal kurva som gör det omöjligt att köra in större fordon även om man skulle vilja.A atomlab skrev:Men det måste väl ändå funnits en annan väg för er att t er til er fastighet. Eller var alla tvungna att gå 400m med matkassar, bygg material och dyligt?
Kanske intressant att försöka få fram den där ta-planen?
Hur skulle vi kunna ha glädje av den?
Ni kommer att kunna ha den som påtryckningsmedel att få ut er ersättning. Inte fullt ut men IAF bättre är 30k. Att frångå ta-plan är allvarligt från kommnen sett och kan leda till sanktionsavgifter om ni kan bevisa att man från gått dessa.S Sulo skrev:De öppnade upp en lite större grusgångväg där vi fick köra med personbil under avstängningen. Tydligt skyltat med att vi inte fick köra in med tung trafik. Gångvägen har en mycket snäv och smal kurva som gör det omöjligt att köra in större fordon även om man skulle vilja.
Kanske intressant att försöka få fram den där ta-planen?
Hur skulle vi kunna ha glädje av den?
Det jag menar är att jag från första början inte förstod hur det skulle var något problem med dina glas att komma dit på åtminstone mindre kranbil då trafik och räddningstjänst alltid måste kunna ha tillgång till fastigheten. En lastbil med släp är alltid knölig i små bostads områden.
Redigerat:
Ok tack för bra infoA atomlab skrev:Ni kommer att kunna ha den som påtryckningsmedel att få ut er ersättning. Inte fullt ut men IAF bättre är 30k. Att frångå ta-plan är allvarligt från kommnen sett och kan leda till sanktionsavgifter om ni kan bevisa att man från gått dessa.
Det jag menar är att jag från första början inte förstod hur det skulle var något problem med dina glas att komma dit på åtminstone mindre kranbil då trafik och räddningstjänst alltid måste kunna ha tillgång till fastigheten. En lastbil med släp är alltid knölig i små bostads områden.
Bedrövligt skött av Eon o underleverantörer. Blir provocerad när jag läser din berättelse. David mot Goliat.
Som tidigare föreslagit hade jag med glädje presenterat Grand designupplägget i VDns e-postlåda. Då ska du se att det börjar bli varmt i maktens korridor och dom blir mer tillmötesgående. Enda språket dom fattar: Värdet på varumärket. Låt dom svettas!
All lycka med byggprojektet. Mycket spännande. Gillar’t.
Som tidigare föreslagit hade jag med glädje presenterat Grand designupplägget i VDns e-postlåda. Då ska du se att det börjar bli varmt i maktens korridor och dom blir mer tillmötesgående. Enda språket dom fattar: Värdet på varumärket. Låt dom svettas!
TackM MasMats skrev:Bedrövligt skött av Eon o underleverantörer. Blir provocerad när jag läser din berättelse. David mot Goliat.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
TS visar ett tråkigt fall av självexponering på media och här. Det finns alltid några medlöpare som likar det. Men passar inte riktigt i skaran av normala husbyggare.
Men om man vänder på det - vad har Eon för ansvar att betala någonting egentligen?
Om de inte hade lovat att hjälpa till med transport så hade de som det verkar sagt till i god tid att vägen skulle vara avstängd - visserligen blev det en vecka längre än planerat men det kan ju inte direkt komma som en överraskning det heller. Hur ofta hålls tidplaner liksom....
Men inte blir de ersättningsskyldiga bara för att de stängt av vägen?
Om de inte hade lovat att hjälpa till med transport så hade de som det verkar sagt till i god tid att vägen skulle vara avstängd - visserligen blev det en vecka längre än planerat men det kan ju inte direkt komma som en överraskning det heller. Hur ofta hålls tidplaner liksom....
Men inte blir de ersättningsskyldiga bara för att de stängt av vägen?