77 367 läst ·
221 svar
77k läst
221 svar
E.ON stängde av vägen till vårt bygge.
När man läser vad folk tycker om E.ON, det som vi har varit med om, att de har monopol mm då blir väldigt sugen på att bygga ett eget off-grid-system.H HSP skrev:Är ganska säker på att Eon har ett ärendehanteringssytem, där ser man förmodligen alla "dina" pågående ärenden. Finns du inte upplagd i ärendehanteringssystemet när du kräver ersättning så vet de att du inte har någon pågående anslutning.
Rekommenderar att du iallafall tar kontakt med en elinstallatör som skickar in en föranmälan på nyanslutning ganska snabbt....
Det verkar vara ett större hus så det kanske inte är en vanlig 25A villaservis som ska fram... Och ska nätet förstärkas då kan det börja dra ut på tiden... Och de har ingen skyldighet att förbereda för något som inte är beställt...
Tråkigt om de bygger nät i området nu. Och ni ansluter efter vägen är färdigställd. Speciellt om vägföreningen och eon är eller hamnar i konflikt. Då kanske vägföreningen bromsar nästa grävtillstånd...
Mitt råd är att beställa elanslutning i god tid även om man är i konflikt med nätbolaget....
Du har tyvärr inget val.
De brukar kunna ta lång tid ändå att få en anslutning....
Man får iallafall hoppas på att de sköter den delen ärligt. Och inte drar ut på tiden i handläggningen eller tar igen eventuell ersättning via anslutningsavgiften.
Att bryta sig loss från deras järngrepp och maktmissbruk.
Skulle det vara möjligt? Är det någon som har ett off-grid-system i en permanentvilla?
Får man välja bort elanslutning?
Vore väldigt häftigt när man tänker efter
Vi har redan bestämt att vi ska ha solceller.
Kanske skulle gå om vi kompletterar med batterier?
Intressant ämne
Ja, det är en ganska stor investering - Framförallt i batterilager. Men å andra sidan kan det kosta ganska mycket att dra fram elnät till huset också om det ligger avsides i svårgrävd terräng.
Helt klart värt att räkna på.
Det finns inget krav på att man måste vara ansluten till elnätet.
Helt klart värt att räkna på.
Det finns inget krav på att man måste vara ansluten till elnätet.
Ett fristående system blir mycket dyrt för det räcker inte med batterier och solceller man måste även ha el elgenerator som man kan köra alla dom dagar/månader då solen ger lite eller inget tillskott. Man får räkna på många hundratusen för ett bra fungerande system.
Var försiktig så du inte låser läget för mycket med påtryckningar i media. Jag tror nog att en länk till er instagram i vds mailkorg, så att de ser att er historia kan bli huvudnumret i Grand Designs, räcker för att hosta upp några hundra. Gör tydligt igen att du inte vill ha annat än täckning för faktiska merkostnader.S Sulo skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Om du har pengar till dessa lyxigheter så är 150 papp som påstådda extrakostnader en mycket liten del. Hur myckete kommer hela bygget att kosta?S Sulo skrev:När man läser vad folk tycker om E.ON, det som vi har varit med om, att de har monopol mm då blir väldigt sugen på att bygga ett eget off-grid-system.
Att bryta sig loss från deras järngrepp och maktmissbruk.
Skulle det vara möjligt? Är det någon som har ett off-grid-system i en permanentvilla?
Får man välja bort elanslutning?
Vore väldigt häftigt när man tänker efter
Vi har redan bestämt att vi ska ha solceller.
Kanske skulle gå om vi kompletterar med batterier?
Intressant ämne![]()
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Ja och nej. TS bad om råd och hjälp. Handlar det om en 1-miljon-projekt så är 150.000 en stor del och rådet skulle vara kämpa om det!
Handlar det om ett 10-miljoners-projekt så är 150.000 ganska obetydande. Har man inte råd att ta sådana småsmällar så ska man inte ge sig in i sådana projekt. Det är många andra saker som kan fördyra projektet oförväntat. Där är mitt råd. Va så god.
Handlar det om ett 10-miljoners-projekt så är 150.000 ganska obetydande. Har man inte råd att ta sådana småsmällar så ska man inte ge sig in i sådana projekt. Det är många andra saker som kan fördyra projektet oförväntat. Där är mitt råd. Va så god.
Instämmer. Ser inte direkt någon logisk koppling mellan att få historian publicerad i media och en förbättrad möjlighet att få ersättning för den ekonomiska skadan. OK om det är en pågående störning, då kanske det får "rätt" personer att vakna. Annars är det nog mer för den mentala tillfredsställelsens skull.Okarlsson skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:Ja och nej. TS bad om råd och hjälp. Handlar det om en 1-miljon-projekt så är 150.000 en stor del och rådet skulle vara kämpa om det!
Fast problemet är att ts satt och mailade men någon som inte slog upp datorn in 5 dagar istället för att gå ner till dom som gräver i marken och säger att idag så kommer det en leverans till mig så öppna vägen eller se IAF till att den kommer förbi.
Tips:
Kolla med gatukontoret om e-on haft något ta-plan på projektet och mellan vilka datum det sträcker sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Håller inte med. Det är inte TS sak att förhandla med Eons underentreprenörer. Det kan förstås gå, men det kan också vara ett veritabelt helvete i att bli bollad runt från den ena till den andra.A atomlab skrev:
Hade Eons representant sagt att ”jag har pratat med UE, hälsa Tommy från mig så fixar han det här” hade det varit en sak, men när Eon-personen istället sticker huvudet i sanden är det inte TS ansvar att lösa dennes problem.
Vi sa till flera gånger under flera veckor (både till E.ON och ATS Kraftservice) för att det inte skulle bli några problem. Alla var informerade. Även grävkillarna.A atomlab skrev:Fast problemet är att ts satt och mailade men någon som inte slog upp datorn in 5 dagar istället för att gå ner till dom som gräver i marken och säger att idag så kommer det en leverans till mig så öppna vägen eller se IAF till att den kommer förbi.
Tips:
Kolla med gatukontoret om e-on haft något ta-plan på projektet och mellan vilka datum det sträcker sig.
När lastbilen från Tyskland kom var vägen uppgrävd ca 50-75 meter. Vi fick svaret att det var helt omöjligt att komma in i området med leveransen.
Blev väl jobbigt när han hade lovat tillträde.
Lättare att stoppa huvudet i sanden.
Tyvärr blev problemet bara värre då
Håller till viss del med. Men det är också den mentaliteten som gjort att ts är där han är.Nötegårdsgubben skrev:
Håller inte med. Det är inte TS sak att förhandla med Eons underentreprenörer. Det kan förstås gå, men det kan också vara ett veritabelt helvete i att bli bollad runt från den ena till den andra.
Hade Eons representant sagt att ”jag har pratat med UE, hälsa Tommy från mig så fixar han det här” hade det varit en sak, men när Eon-personen istället sticker huvudet i sanden är det inte TS ansvar att lösa dennes problem.
Ts har inte ehaft något avtal med E-on eller ue och vad dom säger till någon utomstående är inte relevant. Jobbar mycket med tjänstemän inom entrepenad i vardagen och de gånger det är bråttom så åker jag alltid ut och pratar direkt med dom som skall utföra arbetet och i 10/10 fall så vet dom inte ens att något har avtalats då det stannar uppe i leden. Dvs det är inte ens säkert att ue till E-on är de som utför arbetet. Kan vara ue på ue på ue
Troligen. Men om du nämnt till dom som grävde att det skulle komma och man sa ok. Och så kom bilen. Gjorde då grävaren inget? Det är ju vanligen arbetare och vill vara alla tillgs och framför allt stå upp för det donlovt veckan tidigare .S Sulo skrev:Vi sa till flera gånger under flera veckor (både till E.ON och ATS Kraftservice) för att det inte skulle bli några problem. Alla var informerade. Även grävkillarna.
När lastbilen från Tyskland kom var vägen uppgrävd ca 50-75 meter. Vi fick svaret att det var helt omöjligt att komma in i området med leveransen.
Blev väl jobbigt när han hade lovat tillträde.
Lättare att stoppa huvudet i sanden.
Tyvärr blev problemet bara värre då![]()
Än en gång så klandrar jag ingen men uppförsbacken är troligen lång för att få kompensation för mankraft som suttit på lådan i 4 dagar. Försök hellre att få kompensation på tex reducerad anslutningsavgift eller något som inte "kostar" E-on något
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Funkar det verkligen att byta tjänster med så stora företag? Gissar att det för dem är rent av enklare att hantera ärendena separat, även om det skulle vara 100 tkr in här och 100 tkr ut där.
Risken att korruptionsvarningssystemen blinkar rött annars är nog överhängande.
Tror också att det på sitt vis gör att TS inte behöver oroa sig så mycket för gammalt groll när det kommer till elanslutningen. Det är helt enkelt ett för stort företag för att sakerna sannolikt kommer ses ihop av någon. Än mindre att Eon som monopolföretag faller för frestelsen att jävlas med en jobbig småkund.
Risken att korruptionsvarningssystemen blinkar rött annars är nog överhängande.
Tror också att det på sitt vis gör att TS inte behöver oroa sig så mycket för gammalt groll när det kommer till elanslutningen. Det är helt enkelt ett för stort företag för att sakerna sannolikt kommer ses ihop av någon. Än mindre att Eon som monopolföretag faller för frestelsen att jävlas med en jobbig småkund.
Har man den inställningen till pengar så kommer man nog aldrig kunna få till ett tiomiljonersprojekt. Klart ingen människa vill bli blåst på 150 tusen.T Thomas_Blekinge skrev:Ja och nej. TS bad om råd och hjälp. Handlar det om en 1-miljon-projekt så är 150.000 en stor del och rådet skulle vara kämpa om det!