77 367 läst ·
221 svar
77k läst
221 svar
E.ON stängde av vägen till vårt bygge.
Tyvärr inte. Helikoptern klarar bara 1200 kg och de större emballageboxarna vägde 3000 kg. Fast vi hann som tur är att lösa problemet med helikoptern. Vi lyckades boka in en transport innan helikoptern kom. Helikopter är inget man bokar dagen innan så det är inte helt enkelt att avboka/ändra.A Alexn72 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Då var det kanske inte 150 kkr i LD?
Vad är budgeten för det är bygget, totalt? Går vägen fram till något annat än ert hus? Tyckte kommentaren om blåljusfordon var relevant.S Sulo skrev:Helt ärligt är 150 000 kr väldigt mycket för oss.
Visst är huset galet och kan verkar vräkigt men vi har kämpat så hårt för att kunna förverkliga vår dröm.
Vi gör allt för att hålla ner alla kostnader. Köper mycket begagnat. Ritar, konstruerar, bygger, gör ansökningar, förhandlar med företag mm helt själva för att det ska gå ihop.
Då svider det enormt att få extra kostnader på 150 000 kr.
Att vi kanske är naiva och drömmer stort ger väl inte E.ON rätt att behandla oss så här illa?
Man gör väl rätt för sig och står för det man har lovat. Att inte svara på 8 dagar när de vet att vi står och väntar med helikopter och kran är inte ok tycker vi.
Eftersom detta är ett stort företag finns en annan väg. Nämligen detta som sker nu. Uppmärksamma fallet. Om E.ON. vinner i rätten förlorar de ändå. De kommer vilja förlikas.C cpalm skrev:Jag lägger inte några som helst värderingar i hur TS ekonomi ser ut. Men det är till syvende och sist en ekonomisk fråga, i synnerhet om budgeten är ansträngd.
Klart man vanligtvis inte slänger ut 150' på strunt oavsett storlek på projekt. Men nu handlar det ju inte om att slänga ut 150' på strunt, utan att projektet drabbats av en oförutsedd kostnad på 150', och hur man hanterar det.
Advokater kostar massor med pengar och värderar man sin tid är det pengar det också. Så man måste se ekonomiskt på det innan man kastar ytterligare pengar på att försöka återvinna förlusten. Dvs. ställa kostnaden för en tvist i relation till vad som sannolikt kan återvinnas.
Låter självklart, men folk gör dagligen bort sig i tvister som slutar i ekonomisk katastrof.
Jag tycker inte det är ett bevis på jante att man undrar hur stor del den här utgiften är av den totala budgeten. Jag tycker det är relevant.SarB skrev:
Men vad är det för tradiga kommentarer om deras ekonomi? Är det jantelagen som härjar eller vad är problemet? Har extremt svårt att tro att man kan slänga hundratals tusen omkring sig bara för att man gett sig på ett kostsamt projekt. Även OM det är så, så har det ju inte på något vis någon som helst betydelse i sammanhanget. De behöver inte erkänna någonting om hur stor betydelse utgiften har eller inte har, hela den diskussionen är onödigt.
Vill inte strö salt i såren men en större personbil som får dra tungt, hade klarat 3.5 tons släp, kanske svårt att få tag på men det hade gått, och BE-kort.... Det hade inte räknats som tung trafik.S Sulo skrev:Vi hade lagt in drygt en vecka som marginal mellan leverans och kran + helikopter. Det tyckte vi kändes rimligt.
Allt hade faktiskt fungerat trots E.ONs försening om de bara hade agerat. De lovade att hjälpa oss med en ny transport. Vi försökte få svar i åtta dagar. Det slutade med att vi bokade nya transporter själva. Vi räddade helikoptern men kranen blev stående i sju dagar.
Fönsterna var alldeles för stora för personbil med släp. Det var precis att hjullastaren orkade lyfta de större partierna. Största boxen vägde 3 ton.
Vi körde så mycket vi kunde med personbil och släp så hantverkarna kunde jobba. En långtradare med isolering (blir några vändor med släp). Reglar, plywood mm.
I vilken utsträckning publicitet påverkar E.ON:s förlikningsvilja kan nog diskuteras.Skumpe skrev:
Men kan man nå förlikning utan att det kostar pengar är det ju jättebra. Gäller att inte blir för "girig" bara om man inte når dit man vill. TS har redan tackat nej till 30'. Återstår att se om det kommer ett bättre bud.
Du missförstår mig nog lite. Att en box väger 3000kg spelar inte så stor roll om där är 3 glas a 1000kg då hade helikoptern tagit den på 3 vändor.S Sulo skrev:
Om nu helikoptern hade tagit 4h på sig normalt sett att lyfta allt så hade det kanske tagit 2 extra man och dubbla tiden för helikoptern.
Vilket väl kostar runt 60k +2 gubbar
Gjort är gjort men jag är övertygad om att det hade gått att lösa mycket smidigare och billigare.
Redigerat:
