1 markus1 skrev:
Det handlar ju om att EON sagt att vägen skulle vara klar. Du kanske inte dyker upp tider du sagt till folk heller? Man dyker upp och gör klart när man känner för det? Skit i vad det får för konsekvenser för andra. Det är deras problem. Inte ditt.
Läs mitt inlägg igen.

• Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Om vägen var avgrävd och det skulle komma en helikopter... kunde man inte tagit fönsterna där de stod och flugit dem till rätt ställe?

• Gilla
Najkire och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Läs mitt inlägg igen.
Läs mitt svar. För dig verkar det handla om vem som har mest pengar. EON har uppenbarligen gjort grovt fel. De borde stå för det.

1 markus1 skrev:
Läs mitt svar. För dig verkar det handla om vem som har mest pengar. EON har uppenbarligen gjort grovt fel. De borde stå för det.
Jag förstår inte vad du menar med mest pengar.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag förstår inte vad du menar med mest pengar.
Sluta vara dryg.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Sluta vara dryg.
Jag är inte dryg, jag ställde en fråga.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om vägen var avgrävd och det skulle komma en helikopter... kunde man inte tagit fönsterna där de stod och flugit dem till rätt ställe?
Tyvärr inte. Helikoptern klarar bara 1200 kg och de större emballageboxarna vägde 3000 kg. Fast vi hann som tur är att lösa problemet med helikoptern. Vi lyckades boka in en transport innan helikoptern kom. Helikopter är inget man bokar dagen innan så det är inte helt enkelt att avboka/ändra.

• Gilla
sinclairhacker och 5 till
  • Laddar…
Då var det kanske inte 150 kkr i LD?

• Gilla
HammarClark
  • Laddar…
Skumpe
S Sulo skrev:
Helt ärligt är 150 000 kr väldigt mycket för oss.
Visst är huset galet och kan verkar vräkigt men vi har kämpat så hårt för att kunna förverkliga vår dröm.
Vi gör allt för att hålla ner alla kostnader. Köper mycket begagnat. Ritar, konstruerar, bygger, gör ansökningar, förhandlar med företag mm helt själva för att det ska gå ihop.
Då svider det enormt att få extra kostnader på 150 000 kr.
Att vi kanske är naiva och drömmer stort ger väl inte E.ON rätt att behandla oss så här illa?
Man gör väl rätt för sig och står för det man har lovat. Att inte svara på 8 dagar när de vet att vi står och väntar med helikopter och kran är inte ok tycker vi.
Vad är budgeten för det är bygget, totalt? Går vägen fram till något annat än ert hus? Tyckte kommentaren om blåljusfordon var relevant.

Skumpe
C cpalm skrev:
Jag lägger inte några som helst värderingar i hur TS ekonomi ser ut. Men det är till syvende och sist en ekonomisk fråga, i synnerhet om budgeten är ansträngd.

Klart man vanligtvis inte slänger ut 150' på strunt oavsett storlek på projekt. Men nu handlar det ju inte om att slänga ut 150' på strunt, utan att projektet drabbats av en oförutsedd kostnad på 150', och hur man hanterar det.

Advokater kostar massor med pengar och värderar man sin tid är det pengar det också. Så man måste se ekonomiskt på det innan man kastar ytterligare pengar på att försöka återvinna förlusten. Dvs. ställa kostnaden för en tvist i relation till vad som sannolikt kan återvinnas.
Låter självklart, men folk gör dagligen bort sig i tvister som slutar i ekonomisk katastrof.
Eftersom detta är ett stort företag finns en annan väg. Nämligen detta som sker nu. Uppmärksamma fallet. Om E.ON. vinner i rätten förlorar de ändå. De kommer vilja förlikas.

Skumpe
SarB SarB skrev:
Men vad är det för tradiga kommentarer om deras ekonomi? Är det jantelagen som härjar eller vad är problemet? Har extremt svårt att tro att man kan slänga hundratals tusen omkring sig bara för att man gett sig på ett kostsamt projekt. Även OM det är så, så har det ju inte på något vis någon som helst betydelse i sammanhanget. De behöver inte erkänna någonting om hur stor betydelse utgiften har eller inte har, hela den diskussionen är onödigt.
Jag tycker inte det är ett bevis på jante att man undrar hur stor del den här utgiften är av den totala budgeten. Jag tycker det är relevant.

SarB
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tycker inte det är ett bevis på jante att man undrar hur stor del den här utgiften är av den totala budgeten. Jag tycker det är relevant.
Det kan vara relevant, men då kan man framföra det på ett vettigt sätt och även förklara varför det är relevant.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B
S Sulo skrev:
Vi hade lagt in drygt en vecka som marginal mellan leverans och kran + helikopter. Det tyckte vi kändes rimligt.
Allt hade faktiskt fungerat trots E.ONs försening om de bara hade agerat. De lovade att hjälpa oss med en ny transport. Vi försökte få svar i åtta dagar. Det slutade med att vi bokade nya transporter själva. Vi räddade helikoptern men kranen blev stående i sju dagar.

Fönsterna var alldeles för stora för personbil med släp. Det var precis att hjullastaren orkade lyfta de större partierna. Största boxen vägde 3 ton.

Vi körde så mycket vi kunde med personbil och släp så hantverkarna kunde jobba. En långtradare med isolering (blir några vändor med släp). Reglar, plywood mm.
Vill inte strö salt i såren men en större personbil som får dra tungt, hade klarat 3.5 tons släp, kanske svårt att få tag på men det hade gått, och BE-kort.... Det hade inte räknats som tung trafik.

C
Skumpe Skumpe skrev:
Eftersom detta är ett stort företag finns en annan väg. Nämligen detta som sker nu. Uppmärksamma fallet. Om E.ON. vinner i rätten förlorar de ändå. De kommer vilja förlikas.
I vilken utsträckning publicitet påverkar E.ON:s förlikningsvilja kan nog diskuteras.
Men kan man nå förlikning utan att det kostar pengar är det ju jättebra. Gäller att inte blir för "girig" bara om man inte når dit man vill. TS har redan tackat nej till 30'. Återstår att se om det kommer ett bättre bud.

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
S Sulo skrev:
Tyvärr inte. Helikoptern klarar bara 1200 kg och de större emballageboxarna vägde 3000 kg. Fast vi hann som tur är att lösa problemet med helikoptern. Vi lyckades boka in en transport innan helikoptern kom. Helikopter är inget man bokar dagen innan så det är inte helt enkelt att avboka/ändra.
Du missförstår mig nog lite. Att en box väger 3000kg spelar inte så stor roll om där är 3 glas a 1000kg då hade helikoptern tagit den på 3 vändor.
Om nu helikoptern hade tagit 4h på sig normalt sett att lyfta allt så hade det kanske tagit 2 extra man och dubbla tiden för helikoptern.
Vilket väl kostar runt 60k +2 gubbar
Gjort är gjort men jag är övertygad om att det hade gått att lösa mycket smidigare och billigare.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.