77 367 läst ·
221 svar
77k läst
221 svar
E.ON stängde av vägen till vårt bygge.
Eftersom det tilläts och gick att åka med mindre fordon på gångvägen skulle problemet varit ett ickeproblem om eon eller underentreprenör sagt att vägen tyvärr blir avstängd längre än tidigare löfte, eller om ts valt att lösa det på annat sätt direkt, förvisso till en merkostnad men en mycket mindre merkostnad.......
En heldag med mindre fordon och dela glasembalaget för att köra fönstren styckevis skulle troligen kostat mindre än kr10.000:-
Hade eon återkopplat omgående börjar man ju lösa problemen på annat sätt.........
En heldag med mindre fordon och dela glasembalaget för att köra fönstren styckevis skulle troligen kostat mindre än kr10.000:-
Hade eon återkopplat omgående börjar man ju lösa problemen på annat sätt.........
Exakt, hade de bara återkopplat hade vi löst det.T Taxture skrev:Eftersom det tilläts och gick att åka med mindre fordon på gångvägen skulle problemet varit ett ickeproblem om eon eller underentreprenör sagt att vägen tyvärr blir avstängd längre än tidigare löfte, eller om ts valt att lösa det på annat sätt direkt, förvisso till en merkostnad men en mycket mindre merkostnad.......
En heldag med mindre fordon och dela glasembalaget för att köra fönstren styckevis skulle troligen kostat mindre än kr10.000:-
Hade eon återkopplat omgående börjar man ju lösa problemen på annat sätt.........
Det är det allt handlar om.
Har fått många bra tips på hur vi kunde ha löst det.
Personbil med släp hade nog inte gått så bra. Det är inga vanliga fönster. Jättestora och tunga. Hjullastaren vi hyrde på egen hand orkade knappt lyfta upp boxarna. 3 meter höga och ganska smala. Inget man gärna kör på en gångväg utan bärighet med bilsläp
Dela boxarna/fönsterna måste göras med kran och vakuumlyft. Det är inte vanliga fönster med karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Hej
Jag är ganska övertygad över att när TS hamnar i denna besvärliga situationen, så har man funderat och övervägt alla alternativ man kan komma på. Man har dessutom gjort vad man har kunnat, tycker jag för att säkerställa av E.On skall bli klara i tid.
Att sen en masa Besserwissrar skall sitta och vara efterkloka, och kommer med förslag på hur man borde gjort är respektlöst, kränkande och hjälper på inget sätt TS nu. Sjukt provocerande och störigt även för mig.
Kom med konstruktiva idéer eller förslag på det man ber om hjälp med, eller håll tyst.
Och ni som tycker att 150’ är ”läropengar” i ett stort projekt och tycker projektbudget har man saken att göra: För det första har det inte med saken att göra och det är inget ni har något att göra med.
För det andra är det bara att beklaga för er egen del om ni inte kan hålla i era budgetar. 150’ ÄR mycket pengar oavsett budgetbelopp, och det finns ingen anledningar att slänga bort det på klantarslen (UE’n) som inte kan driva sina projekt i mål på utsatt tid. Om beloppet inte betyder något för er, kan ni ju samla ihop pengar till TS, för att göra något konstruktivt för dem...
Jag är ganska övertygad över att när TS hamnar i denna besvärliga situationen, så har man funderat och övervägt alla alternativ man kan komma på. Man har dessutom gjort vad man har kunnat, tycker jag för att säkerställa av E.On skall bli klara i tid.
Att sen en masa Besserwissrar skall sitta och vara efterkloka, och kommer med förslag på hur man borde gjort är respektlöst, kränkande och hjälper på inget sätt TS nu. Sjukt provocerande och störigt även för mig.
Kom med konstruktiva idéer eller förslag på det man ber om hjälp med, eller håll tyst.
Och ni som tycker att 150’ är ”läropengar” i ett stort projekt och tycker projektbudget har man saken att göra: För det första har det inte med saken att göra och det är inget ni har något att göra med.
För det andra är det bara att beklaga för er egen del om ni inte kan hålla i era budgetar. 150’ ÄR mycket pengar oavsett budgetbelopp, och det finns ingen anledningar att slänga bort det på klantarslen (UE’n) som inte kan driva sina projekt i mål på utsatt tid. Om beloppet inte betyder något för er, kan ni ju samla ihop pengar till TS, för att göra något konstruktivt för dem...
Det handlar nog om rimligheten i att en avgrävd väg kostar 150k extra eller inte med.'OlssoniVallby skrev:
Hej
Jag är ganska övertygad över att när TS hamnar i denna besvärliga situationen, så har man funderat och övervägt alla alternativ man kan komma på. Man har dessutom gjort vad man har kunnat, tycker jag för att säkerställa av E.On skall bli klara i tid.
Att sen en masa Besserwissrar skall sitta och vara efterkloka, och kommer med förslag på hur man borde gjort är respektlöst, kränkande och hjälper på inget sätt TS nu. Sjukt provocerande och störigt även för mig.
Kom med konstruktiva idéer eller förslag på det man ber om hjälp med, eller håll tyst.
Och ni som tycker att 150’ är ”läropengar” i ett stort projekt och tycker projektbudget har man saken att göra: För det första har det inte med saken att göra och det är inget ni har något att göra med.
För det andra är det bara att beklaga för er egen del om ni inte kan hålla i era budgetar. 150’ ÄR mycket pengar oavsett budgetbelopp, och det finns ingen anledningar att slänga bort det på klantarslen (UE’n) som inte kan driva sina projekt i mål på utsatt tid. Om beloppet inte betyder något för er, kan ni ju samla ihop pengar till TS, för att göra något konstruktivt för dem...
När det redan från början är tänkt att lyftas på plats med helikopter så får man tankarna att en avgrävd väg kanske inte är så stort problem
Som nämnts tidigare, förhandla inte med ATS, ni kommer aldrig vinna mot PEAB. Det är EON som är er motpart efter som de är de som beställt entreprenaden av ATS.
Inte för att hacka på er hantering av ärendet men med så stora kostnader på spel tycker jag att det är märkligt att ni inte ringt ATS när projektledaren inte svar på mail. ATS har alla projektledarchefer på sin hemsida. https://atskraftservice.se/kontakt/ . Jag tror att ni behöver ha ett bra svar på varför ni inte lyft telefonen innan ni går vidare med ärendet.
Eftersom ni ändå kunde få fönstren transporterade till en plats 4 km bort kunde ju helikoptern lyfta därifrån. 4km tar minuter för en helikopter att flyga. I de fall jag varit med om helikopterlyft körs det som ska lyftas så nära det går med lastbil och flygs sedan. Om det är ett par km spelar inte så stor roll. Värre med kranbilen, även om den nog inte hindras av en avschaktad väg så behöver ju materialet vara på plats.
Mailen och fakturorna är ett bra underlag för att ta upp ärendet mot EON:s kundombudsman. Men det är inte säkert att ni får rätt. Normalt ersätts bara direkta skador, alltså om de haft sönder något. Indirekta skador som era ökade kostnader ersätts inte. Det är samma för företag, skador ersätts men inte produktionsbortfall.
Det är tveksamt om EON verkligen får stänga av vägen för lastbilstransporter. Om det börjar brinna måste brandbilen kunna ta sig fram. De borde ha lämnat in en TA-plan till vägföreningen och till trafikverket om det även är TRV väg. I TA-planen ska räddningstjänst hanteras. Se om ni kan få ut den.
Tolka inte EONs svar om att beställa nyanslutning i tid som ett hot utan som en vänlig upplysning. Det är inte ovanligt att det tar över 6 månader att få en nätanslutning i de bästa förhållanden och kommer en vinter med tjäle emellan kan det lätt ta 9 månader. Det är inte ovanligt med kunder som tror att det går på dagen eller ett par veckor.
Inte för att hacka på er hantering av ärendet men med så stora kostnader på spel tycker jag att det är märkligt att ni inte ringt ATS när projektledaren inte svar på mail. ATS har alla projektledarchefer på sin hemsida. https://atskraftservice.se/kontakt/ . Jag tror att ni behöver ha ett bra svar på varför ni inte lyft telefonen innan ni går vidare med ärendet.
Eftersom ni ändå kunde få fönstren transporterade till en plats 4 km bort kunde ju helikoptern lyfta därifrån. 4km tar minuter för en helikopter att flyga. I de fall jag varit med om helikopterlyft körs det som ska lyftas så nära det går med lastbil och flygs sedan. Om det är ett par km spelar inte så stor roll. Värre med kranbilen, även om den nog inte hindras av en avschaktad väg så behöver ju materialet vara på plats.
Mailen och fakturorna är ett bra underlag för att ta upp ärendet mot EON:s kundombudsman. Men det är inte säkert att ni får rätt. Normalt ersätts bara direkta skador, alltså om de haft sönder något. Indirekta skador som era ökade kostnader ersätts inte. Det är samma för företag, skador ersätts men inte produktionsbortfall.
Det är tveksamt om EON verkligen får stänga av vägen för lastbilstransporter. Om det börjar brinna måste brandbilen kunna ta sig fram. De borde ha lämnat in en TA-plan till vägföreningen och till trafikverket om det även är TRV väg. I TA-planen ska räddningstjänst hanteras. Se om ni kan få ut den.
Tolka inte EONs svar om att beställa nyanslutning i tid som ett hot utan som en vänlig upplysning. Det är inte ovanligt att det tar över 6 månader att få en nätanslutning i de bästa förhållanden och kommer en vinter med tjäle emellan kan det lätt ta 9 månader. Det är inte ovanligt med kunder som tror att det går på dagen eller ett par veckor.
Redigerat:
S Sulo skrev:Exakt, hade de bara återkopplat hade vi löst det.
Det är det allt handlar om.
Har fått många bra tips på hur vi kunde ha löst det.
Personbil med släp hade nog inte gått så bra. Det är inga vanliga fönster. Jättestora och tunga. Hjullastaren vi hyrde på egen hand orkade knappt lyfta upp boxarna. 3 meter höga och ganska smala. Inget man gärna kör på en gångväg utan bärighet med bilsläp
Dela boxarna/fönsterna måste göras med kran och vakuumlyft. Det är inte vanliga fönster med karm.
[bild]
Somsagt. Kolla ta-planen. Tillgänglighetskravet för din fastighets skall fortfarande finnas och det innebär att även räddningsfordon skall kunna komma dit.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Om nu TS är så säkra på att vinna en civilrättslig process (som dom säger i #1) varför drar dom då inte igång med det? Då fattar jag inte syftet med deras presentation av sina problem här i forumet. Vill dom ha medlidande? Eller en reklamplattform för sitt bygge?
Som jag ser det är det E.on som är huvudansvarig och har lejt en entreprenör för att göra jobbet. Att E.on sedan försöker smita undan är åt skogen. E.on borde ta ansvaret för detta och sedan i sin tur kräva skadestånd från sin utförare. Men det är så typiskt idag framför allt från stora företag, ingen vill ta ansvar gentemot privatpersoner eller små företag. Man vet att dessa grupper ofta inte har råd med en process i rätten. Om det finns någon rättvisa så tar E.on era merkostnader fullt ut. Hur dom sedan gör mot sin entreprenör är deras problem.S Sulo skrev:Vi bygger ett hus uppe på ett berg med en tuff tidsplan.
Mitt under bygget meddelar E.ON att de måste stänga av vägen i området för alla transporter v40. Endast personbil kommer vara tillåtet.
Innan de stänger av vägen meddelar vi att 10 ton fönster är beställda från Tyskland sedan 10 veckor tillbaka och att de kommer v41.
E.ON svarar att det inte är några problem eftersom de endast ska stänga av vägen v40.
Sent på fredagen v40 frågar vi för säkerhets skull om vägen kommer vara öppen måndag v41 så att leveransen kan ske.
Vi får då svaret att de är några timmar försenade och vägen kommer öppnas upp på måndag eftermiddag istället.
När långtradaren från Tyskland kommer som planerat är vägen fortfarande avstängd.
Vi får då i panik lösa det genom att lasta av alla 10 ton fönster på en annan plats som vi själva får ordna.
På den tillfälliga platsen finns ingen lastmaskin men vi lyckas få tag på ett företag som kan hjälpa oss efter någon timme.
Sedan börjar problemen på allvar.
E.ON skyller på sin entreprenör ATS Kraftservice och säger att de har hela ansvaret. Vi pratar då med projektledaren på ATS Kraftservice. Han lovar att hjälpa oss att ordna och bekosta en ny transport.
Så långt trodde vi att allt skulle ordna sig med en mindre försening.
Dessvärre öppnar de inte upp vägen alls på måndagen. Och inte på tisdagen heller. Inte heller på onsdagen. När vi kommer hem sent på torsdagen är det fortfarande avstängt.
Inte ett ljud från projektledaren på E.ON eller ATS Kraftservice trots att vi ber om svar och måste komma åt allt material.
Sedan får vi höra från annat håll att vägen har öppnats.
Vi har då tappat en vecka i tidsschemat och det börjar bli riktigt bråttom.
Veckan efter har vi en helikopter inbokad. Den ska lyfta fönsterna till glasrummet på taket.
Då väljer E.ON och ATS Kraftservice att stoppa huvudet i sanden. De svarar inte längre på våra mail.
Kranen vi bokat månader innan levereras till bygget (kostar 10 000 kr/dygn).
Vi står här med 10 ton fönster på fel plats, en kran som inte har något att lyfta och en helikopter bokad sedan långt tidigare. Fullt med hantverkare och företag som har planerat att utföra sina jobb.
Då tar vi tag i problemet på egen hand och bokar en transport så att iaf helikoptern kommer åt fönsterna som ska lyftas (helikoptern kostar 15 000 kr/timme).
Vi fortsätter att påminna E.ON och ATS Kraftservice men får ingen som helst återkoppling.
Vi får mer och mer panik och väljer att lösa nästa transport själva också. Vi bokar in första tänkbara tid. Tyvärr ingen som kan hjälpa till direkt så det blir en vecka längre fram.
Efter åtta dagar av total tystnad svarar projektledaren på E.ON att hon har haft problem med sin Outlook... (och inget telefonnummer finns i hennes mail/signatur).
Fascinerande hur en projektledare kan vara utan sin mail under så lång tid.
Fast hon hänvisar återigen till sin entreprenör.
Till slut svarar entreprenören ATS Kraftservice. Han vill nu bara betala en bråkdel av kostnaden.
När vi berättar om alla kostnader som uppkommit blir han mer eller mindre hotfull och kräver fullständiga underlag så att han kan ringa alla inblandade för att kontrollera att vi inte ljuger. Han skriver att 95% av alla deras ärenden är rent påhittade.
Vi svarar att vi uppfattar hans mail hotfullt samt redovisar alla företag och inblandade så han kan ringa runt som han önskar.
Han svarar efter någon dag att han nu vill lösa ärendet.
Efter en vecka får vi svaret att hans jurister tittar på saken.
När vi påminner igen svarar han...
- Jag är inte längre involverad. Ärendet är återigen överlämnat till E.ON. Suck.
Det har nu gått en månad. Det börjar komma fakturor som vi måste betala.
Etapp två. E.ONs "rådgivare" tar över ärendet och allt börjar om.
Vi är vid det här laget ganska less och frågar på nytt om vi pratar med rätt person eftersom E.ON redan har skickat oss vidare tidigare.
Jodå vi har nu hamnat helt rätt får vi som svar. Han lovar att titta på ärendet och göra en bedömning vad han tycker är rätt.
Efter ytterligare några veckor får vi äntligen svar.
Nu får vi höra nya bortförklaringar. "Det regnade så mycket", "det var er ordföranden i vägföreningen som hindrade er", "det är så mycket berg i området så det tog längre tid än beräknat (hela området ligger på ett berg).
- Nej ni har inte rätt till någon ersättning alls. E.ON och ATS Kraftservice har inte orsakat någon skada.
Vi kan vara "schyssta" och ge er 30 000 kr som Goodwill.
Entreprenören har hjälpt er på alla sätt och ordnat med tillfällig uppställningsplats mm.
Snacka om att vi tappade luften.
Vi sitter här med kostnader på över 150 000 kr helt orsakade av E.ON och ATS Kraftservice och får detta hån som svar.
Vi har helt själva ordnat uppställningsplats, lastmaskiner och nya transporter.
De har inte ens behagat att svara.
Vi försöker då få kontakt med E.ONs VD.
Han svarar helt vilseledd av sin rådgivare att de har varit så hjälpsamma och ordnat uppställningsplats mm.
Efter det väljer VDn att sluta svara på mail och telefon trots att vi verkligen vill få kontakt med honom.
Till slut svarar rådgivaren på E.ON att de kan titta på ärendet igen om vi skickar in alla underlag som styrker våra kostnader (allt annat finns som tur är skriftligt via mail).
Nu tio veckor senare svarar rådgivaren att de inte har gjort något fel och kommer inte ersätta oss trots underlagen som styrker våra kostnader.
Rådgivaren skriver att han "väljer" att inte svara på varför.
Sen det värsta av allt. Han avslutar med att skriva:
Se till att göra en föranmälan för elanslutning i mycket god tid för att undvika väntetider...
Vad har det med vägavstängningen att göra?
Min fru blev helt kallsvettig och uppfattade det som en direkt påtryckning/hot.
Den här E.ON-resan känns nästan overklig.
De gör precis som de vill. Och så har de monopol på vårt elnät.
Vad ska vi göra?
Vi är övertygade att vi kommer vinna en civilrättslig process men det kan ta väldigt lång tid och vi har inte råd att ligga ute med flera hundra tusen mitt under vårt livs största projekt.
Vi är mycket tacksamma för råd och hjälp.
Mvh
Jakob & Petra
[länk]
E.on är ett skitföretag som utnyttjar sin monopolställning. Vattenfall är ett annat. Samma dynga allihop. Det slutar troligen med att du måste stämma dom med ytterligare trassel för din del. Jag lider med er. Sådant här beteende skulle styras upp på laglig väg men därtill har vi för klena och hukande politiker. Dom ansvariga på den nivån vill hellre leka med serverhallar och andra idiotprojekt än att styra upp storföretags agerande mot den enskilde.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Det finns en övertro idag att man kan hantera konflikter med facebook eller instagram-inlägg, byggahus-forum, shitstormar, mediebevakning eller dyligt. Det leder ingetvart. I fall som detta krävs detaljerade kunskaper i vilka avtal som finns mellan vilka parter, kontraktsrätt, ansvarsfördelning, force majeur mm.
TS måste vara beredd att fordringarna nagelfaras av E.ONs jurister.
TS måste vara beredd att fordringarna nagelfaras av E.ONs jurister.
Eller ett handskrivet brev till VD om en stackars privatperson som hamnat i kläm på grund av deras strul. Det brukar kunna runda alla interna praxis.T Thomas_Blekinge skrev:Det finns en övertro idag att man kan hantera konflikter med facebook eller instagram-inlägg, byggahus-forum, shitstormar, mediebevakning eller dyligt. Det leder ingetvart. I fall som detta krävs detaljerade kunskaper i vilka avtal som finns mellan vilka parter, kontraktsrätt, ansvarsfördelning, force majeur mm.
TS måste vara beredd att fordringarna nagelfaras av E.ONs jurister.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Det tror jag inte ett smack på. Men försök.
