77 367 läst ·
221 svar
77k läst
221 svar
E.ON stängde av vägen till vårt bygge.
Deras slutsats (muntligt på telefon) är att vi inte kunde ha undvikit skadan med tanke på deras agerande. Hade de hanterat situationen rätt hade vi kunnat undvika stora delar av kostnaden. De säger själva skriftligt och muntligt att de har brustit i kommunikationen.Nötegårdsgubben skrev:
Stämde det ens? Jag orkar inte gå tillbaka i tråden, men var det inte så att ni kunnat styra över vissa kostnader om ni haft kännedom om avstängda tider?
Jag håller för övrigt med om att det är uppåt väggarna om ni hotas med andra represalier om ni bråkar. Antar dock att det sagts muntligt och blir svårbevisat.
Ytligt sett tycker jag som sagt att det ser ut som om ni har ett case. Men om det caset skulle leda till mer än ni redan erbjuds är förstås svårt att veta, liksom hur stor risken är att ni faktiskt förlorar och åker på rättegångskostnader utöver att inte vinna tvisten.
Spelteoretiskt kan man förstås vända på det och säga att nersidan är stor för Eon också. En duglig advokat kanske mycket väl skulle kunna pressa upp ersättning rejält även utan att frågan ens dras till domstol. Så att kontakta en advokat och se om denne tror att det finns en större summa att få genom förhandling eller rättsprocess kan ju vara värt det.
Akta er bara för att ramla ner i ett hål där ni glömmer bort att det finns risker och att ni bara ser uppsidan i en vinst framför er.
"Hotet" är skriftligt från deras jurist/förhandlare som nu valt att "luta sig tillbaka".
Jag har inget att tillföra annat än att jag förstår er frustration och ilska! Vi hade en liknande situation med kommunen och brevet som vi fick från deras advokat var ett skämt! Kunde lika gärna vara skrivet av en mellanstadieelev. I vårt fall kände vi att vi inte orkade driva det vidare, det handlade dessutom om mindre pengar än i ert fall.
Lycka till hur ni än väljer att göra och att ni kan känna er någorlunda tillfreds med beslutet ni tar. Men det kommer nog att gnaga länge, speciellt om ni inte får rätt.
Lycka till hur ni än väljer att göra och att ni kan känna er någorlunda tillfreds med beslutet ni tar. Men det kommer nog att gnaga länge, speciellt om ni inte får rätt.
Jag sålde ett patent till kompasstillverkaren Silva och skulle få royalty enligt avtal. Efter något år ringde VD och sade att de inte tänkte följa avtalet. När jag protesterade sade han bara att vi tror inte att du har råd att processa mot oss.
Den oförskämdheten slapp ni ändå från EON. Jag kontaktade styrelseordföranden, en advokat och påtalade att det fanns ett avtal. Det där lägger jag mig inte i sade han och lade på.
Företag bryr sig bara om jämbördiga eller starkare parter.
Den oförskämdheten slapp ni ändå från EON. Jag kontaktade styrelseordföranden, en advokat och påtalade att det fanns ett avtal. Det där lägger jag mig inte i sade han och lade på.
Vidrig inställning med den typen av företag. Precis som med E.ON. De vet att de kan trampa på oss. Vi är små och oviktiga för dem.G gråsten skrev:Jag sålde ett patent till kompasstillverkaren Silva och skulle få royalty enligt avtal. Efter något år ringde VD och sade att de inte tänkte följa avtalet. När jag protesterade sade han bara att vi tror inte att du har råd att processa mot oss.
Obehagligt att deras personal kan sjunka så lågt och gå med på vad som helst.
Inte konstigt att E.ON har sjukt lågt betyg. 1,3 av 5 kan väl inte någon vara stolt över?
https://se.trustpilot.com/review/www.eon.se
Borde inte ledningen vakna då?
Nej justja de har ju monopol.
Tråkigt med ditt patentG gråsten skrev:Jag sålde ett patent till kompasstillverkaren Silva och skulle få royalty enligt avtal. Efter något år ringde VD och sade att de inte tänkte följa avtalet. När jag protesterade sade han bara att vi tror inte att du har råd att processa mot oss.
Ledningen sitter i Tyskland och har ingen som helst aning om dina bekymmer.S Sulo skrev:Vidrig inställning med den typen av företag. Precis som med E.ON. De vet att de kan trampa på oss. Vi är små och oviktiga för dem.
Obehagligt att deras personal kan sjunka så lågt och gå med på vad som helst.
Inte konstigt att E.ON har sjukt lågt betyg. 1,3 av 5 kan väl inte någon vara stolt över?
[länk]
Borde inte ledningen vakna då?
Nej justja de har ju monopol.
EON kollar inte trustopilot utan försöker komma högt jämfört med de andra stora nätägarna gällande kundnöjdhet.
En fördel med att vara väldigt ojämbördiga parter är att lagen tar hänsyn till det och stämmer mycket större krav på att schysst agerande mellan en liten part och en väldigt stark part, jämfört med om det är två jämlika parter som bråkar.G gråsten skrev:
Men det kostar givetvis mycket pengar och kraft ändå, och är oerhört svårt att veta slutresultatet.
Det blev en förlikning och slutade ok.AndersPS skrev:
Vi valde att ansluta oss till elnätet.
Fick riktigt bra bemötande och service när allt var utrett.
Som det ser ut i dagsläget är det ganska förmånligt eftersom vi kan sälja tillbaka den el vi inte gör av med från solcellerna.
Betydligt mer ekonomiskt än att ha egen energilagring.
Nu blir elbolaget vår "energilagring".
Vi har förberett för batterilagring om det blir intressant i framtiden.
Anläggningen får 19kW solceller (3,5kW på fasaden och resten framför taket i 10 graders lutning mot söder), 9st Ferroamp SSO:er, en Ferroamp växelriktare (riktigt ball) och en laddbox från Defa med 1x22kW eller 2x11kW.
/Jakob & Petra
www.instagram.com/villa_alsvik/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Juridik -
Ratt till äldre Mora blandare går inte hela vägen
Badrum -
Vart tar vattnet från stupröret vägen?
Vatten & Avlopp -
Vet någon vart den vita kablen tåg vägen ? Vad använder man till?
El -
Nu är EON på gång igen och höjer nätavgiften nu 89öre KWh
Elavtal, elpriser & elförbrukning