S Slugge skrev:
Så ska du inte se kontrollen, 1,5 Ohm kan vara högt eller lågt, beror på förutsättningarna, detta kollar du i den mest avlägsna punkten för var säkring genom beräkning eller impedansmätning.

Detta har inget med kontinuitetsmätning att göra. Men du kommer troligen sällan komma upp i mycket mer än 1 Ohm i en bostad om du kompenserar bort mätsladden, på en 1,5 kvmm ger detta över 80 meter. Men för intresse av när skydden löser måste du ta med retursträckan också.

Poängen är bara att en sumring kan luras, hur mycket ström du än skickar, helst i gamla installationer med varierande färger, Ohmvärdet säkerställer att PE kommer direkt från centralens jordskena, utan o (h)mvägar.

Så kan man visst se det. Vad är poängen med kontinuitetstning tror du? Det är ju kontinuitet även om det skulle vara 10 Ohm, man kommer dock inte ha någon glädje av skyddsledaren ur personskyddssynpunkt. Har man 1,5 Ohm i jorden så kommer man även ha 1,5 Ohm i fasen, Dvs totalt 3 Ohm. Teoretisk jordslutningsström blir då 230/3=77A. Då har vi inte tagit hänsyn till spänningsfaktor C, att ledningstemperaturen stiger vid belastning eller förimpedans. Inte ens ett värde på 1 Ohm är ok, troligtvis. Det bästa är nog att räkna på det då uppmätta värden är ganska oanvändbara pga. De inte tar hänsyn till faktorer ovan.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Drar det igen då..

Det jag skrev var att en kontinuitetsmätning med tillhörande resistansmätning var bättre än att bara sumra, detta för att säkerställa att ingen högohmig (nej, jag pratar inte TOhm här) förbindelse finnes på grund av någon felkoppling.

Detta finns störst risk för i anläggningar med äldre och blandade standarder på färger utan jordfelsbrytare. Nu installerar man väl som regel JFB allt som oftast ifall det inte finns, men i vissa fall ändå inte.

Det behörig installatör skriver om är något helt annat, det är en slingimpedanstest för att se att impedansen i punkten längst bort är tillräckligt lågohmig för att lösa säkring eller dvärgbrytare inom föreskriven tid vid jordfel.

Även om dessa tester på sätt och vis har samband ska de inte blandas ihop, det är två separata tester för att få svar på två skiljda frågor.

@AlmostDwarf kan trösta dig med att det är ingen i Sverige som är behörig samt att det är fullt möjligt att både räkna på kabellängder samt utföra kontinuitetsmätningar utan att vara auktoriserad, ser att du ofta skriver i forumet att endast en behörig kan ge rätta svaret.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Hur görs resistansmätningen rent praktiskt? Har man en lång testsladd till centralen, eller mäter man resistansen mellan nolla och jord via centralen?

U uno83 skrev:
Hur görs resistansmätningen rent praktiskt? Har man en lång testsladd till centralen, eller mäter man resistansen mellan nolla och jord via centralen?
Till att börja med dras en ledare från centralen med jordskenan isolerad, när man sedan har en punkt där kontinuitet är bekräftat kan man fortsätta därifrån.

Sök kontinuitetsmätning på Google kommer det upp bra filmer.

Mikael_L
J Behörig Installatör skrev:
Testströmmen ska vara 200mA och 5V.
Nope.

Men det finns en standard som föreskriver 200mA.
Men spänningen kan du inte samtidigt bestämma, då blir det ingen ohm-mätning helt enkelt. :)

Förövrigt har jag undrat lite över varför du har nicket "Behörig Installatör".
Är det för att du är Auktoriserad installatör? ;)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nope.

Men det finns en standard som föreskriver 200mA.
Men spänningen kan du inte samtidigt bestämma, då blir det ingen ohm-mätning helt enkelt. :)

Förövrigt har jag undrat lite över varför du har nicket "Behörig Installatör".
Är det för att du är Auktoriserad installatör? ;)
200mA och högst 5V

Det var dålig fantasi. Borde valt något mindre ”jag vet bäst-låtande” tex. Håkan 6806
Jo, auktoriserad, det stämmer men de flesta vet nog vad det betyder.

200mA och högst 5V

Det var dålig fantasi. Borde valt något mindre ”jag vet bäst-låtande” tex. Håkan 6806
Och denna summern du använder, vad säger den dig om ledarens elektriska motstånd? För du skrev tidigare att det var viktigt att det var väldigt lågt vid kontinuitetsmätning,,
Hur högt kan motståndet vara för att summern ska ljuda?

Säger inte att det är något fel, fullt godkänd metod, bara undrar vad du tycker ?

S Slugge skrev:
Drar det igen då..

Det jag skrev var att en kontinuitetsmätning med tillhörande resistansmätning var bättre än att bara sumra, detta för att säkerställa att ingen högohmig (nej, jag pratar inte TOhm här) förbindelse finnes på grund av någon felkoppling.

Detta finns störst risk för i anläggningar med äldre och blandade standarder på färger utan jordfelsbrytare. Nu installerar man väl som regel JFB allt som oftast ifall det inte finns, men i vissa fall ändå inte.

Det behörig installatör skriver om är något helt annat, det är en slingimpedanstest för att se att impedansen i punkten längst bort är tillräckligt lågohmig för att lösa säkring eller dvärgbrytare inom föreskriven tid vid jordfel.

Även om dessa tester på sätt och vis har samband ska de inte blandas ihop, det är två separata tester för att få svar på två skiljda frågor.

@AlmostDwarf kan trösta dig med att det är ingen i Sverige som är behörig samt att det är fullt möjligt att både räkna på kabellängder samt utföra kontinuitetsmätningar utan att vara auktoriserad, ser att du ofta skriver i forumet att endast en behörig kan ge rätta svaret.

Nej Slugge, det finns en standard för kontinuitetsmätning ssmt instrument ska uppfylla standard. SS-EN 61557. Troligtvis har du inget sådant instrument att mäta med. Jag kan skillnaden och blandar inte ihop detta.

Mikael_L
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vad jag vet har ingen någonsin blivit dömd för vållande till annans död genom att installerat ett uttag i ett badrum. I detta fall sitter dessutom uttaget i ett skåp och duschandet sker i en duschkabin......
Nu är det ju inte att bli dömd för att dödat någon som är det dåliga, utan att ha dödat någon. Tycker jag i alla fall.

Så lagrummen och domstolarnas ev uttolkningar tycker jag är relativt ointressanta. :)

Men å andra sidan, om nu någon dör för att uttaget var placerat 58cm ifrån duschkabinens kant, skulle inte samma olycka kunnat ske med uttaget 61 cm ifrån också?

Jag tycker också att alla regler ibland blir en svårighet för mig. Men jag säger också som Behörig Installatör, att när jag kopplar hos en kund kan jag faktiskt inte rucka på reglerna. 58cm är faktiskt bara 58cm.
Ibland när jag finner att en sak faktiskt är så gott som harmlös så kan jag söka efter alla möjliga kryphål för att inte allt ska bli alltför krångligt, men ett tydligt regelbrott ska man akta sig för såsom yrkesman.

Men hemma kan jag väl tänka mig att gena lite, så länge min bedömning är att det är ofarligt ändå.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
5
S Slugge skrev:
Drar det igen då..

S Slugge skrev:
Drar det igen då..

Det jag skrev var att en kontinuitetsmätning med tillhörande resistansmätning var bättre än att bara sumra, detta för att säkerställa att ingen högohmig (nej, jag pratar inte GOhm här) förbindelse finnes på grund av någon felkoppling.

Auktorisation om vi nu skall märka ord
Jag skrev det i två inlägg, så ofta vet jag inte.
Jo jag vet att det är fullt möjligt att göra det utan att vara AUKTORISERAD installatör.
Och du läser vad jag skrev så skrev jag att om man får ett värde när man mäter som är alldeles för högt så kollar man upp varför det nu är så, om det beror på felkopplingar eller dåliga anslutningar etc
Och angående varför jag skrev det i mitt första inlägg som inte ens var här i denna tråd, så var det för att få en bekräftelse på att man får göra på så sätt. Det finns icke AUKTORISERADE som vet med men en AUKTORISERAD bör sannolikt iaf veta svaret, i synnerhet den frågan som jag ställde där.

Hade jag fel i det jag skrev, för det var det jag undrade?

Redigerat:
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Det går egentligen inte att jämföra värdet med sumring och resistansmätning, för de ingår båda i kontrollen av villkoren för automatiskt frånkoppling. I den kontrollen kan båda ingå, eller bara ena, det beror på hur man utför kontrollen som helhet. I denna kedja ingår i samtliga fall inspektion så att man vet att det är en PE-ledare som man mäter på. Sedan ingår en kontroll på att ledningsdimensioneringen är korrekt, där resistansmätning kan vara en del (som en del i den totala slingimpedansmätningen) men kontrollen kan göras på andra sätt så att det räcker med ett kontinuitetsprov. Till sist är det aldrig fel att göra "samma" test på olika sätt, bara för att täcka upp dunderblunders som alltid kan inträffa, så resistansmätning är aldrig fel.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
200mA och högst 5V

Standarden kräver väl att instrumenten skall vara kapabelt att ge 200mA upp till minst 5V.

Det är därifrån de 5V kommer.
Vid mätning blir det ju den spänning det blir över motståndet vid 200mA, men det kändes det som att du var helt med på.
(Det är ju bara ohms lag).

Men oavsett, standarden är inte tvingande. Den har inte presumtion över vare Elsäkerhetslag (2016:732) eller ELSÄK-FS 2017:3
Men elinstallationsföretaget får naturligtvis välja att arbeta utifrån standarden om de väljer så. Det är i viss mån bra och rekommendabelt. I alla fall förenklande att bara hänvisa till standard istället för att beskriva sina egna procedurer.

Problemet dock, är att de företag som anger att standarden ska följas i sitt egenkontrollprogram, så kommer troligen de flesta regelmässigt bryta mot sitt eget egenkontrollprogram, vilket ju också blir tokigt.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
200mA och högst 5V

Virra inte in dig vidare det riskerar tydligen bli fel ändå. Du verkar ny här och företräda skråtänkande, sånt dyker upp på forumet emellanåt och inget fel i det. Jag säger som brukligt "Välkommen".

Men om jag får ge ett litet tips från sidan och inte menat som kritik så kan det vara sök lite här innan. Om man inte är TS eller frågande kommenterar i trådar utan snarare in med SS, diverse jargong från yrket (rätt eller fel), lätt pekpinne osv kan det ge en bättre utgångspunkt.

I princip allt praktiskt och ofta även teoretiskt rimligt i dessa frågor är genomlyst här på BH många gånger om. Det finns oftast svar för de flesta nivåer direkt tillgängliga. Nu är det inget fel att diverse TS börjar om det är naturligt, men går man in med svansen relativt hög som svarande, upplysande utan att se till att den är tillräckligt stöttad kanske den får en lätt knäck. Ett sätt att komma bättre ut kan då vara att söka lite först.

Mikael_L
S Slugge skrev:
Så ska du inte se kontrollen, 1,5 Ohm kan vara högt eller lågt, beror på förutsättningarna, detta kollar du i den mest avlägsna punkten för var säkring genom beräkning eller impedansmätning.

Detta har inget med kontinuitetsmätning att göra. Men du kommer troligen sällan komma upp i mycket mer än 1 Ohm i en bostad om du kompenserar bort mätsladden, på en 1,5 kvmm ger detta över 80 meter. Men för intresse av när skydden löser måste du ta med retursträckan också.

Poängen är bara att en sumring kan luras, hur mycket ström du än skickar, helst i gamla installationer med varierande färger, Ohmvärdet säkerställer att PE kommer direkt från centralens jordskena, utan o (h)mvägar.
Jag är helt 100 med på Slugge's sätt att tänka och resonera.

Jag ser det också som att det är en total skillnad mellan slingimpedansmätningen och kontinuitetsmätningen.

Och vid kontinuitetsmätningen tycker jag precis som slugge att man ska förvänta sig ett ohmvärde på max 1-1,5 ohm typ, sen ska varningsklockorna börja. Ty man kanske egentligen mäter mot en tändtråd och därmed genom en lampa, som exempel.

Slugge har kanske fel, men då är vi två. :)

GK100 GK100 skrev:
Virra inte in dig vidare det riskerar tydligen bli fel ändå. Du verkar ny här och företräda skråtänkande, sånt dyker upp på forumet emellanåt och inget fel i det. Jag säger som brukligt "Välkommen".

Men om jag får ge ett litet tips från sidan och inte menat som kritik så kan det vara sök lite här innan. Om man inte är TS eller frågande kommenterar i trådar utan snarare in med SS, diverse jargong från yrket (rätt eller fel), lätt pekpinne osv kan det ge en bättre utgångspunkt.

I princip allt praktiskt och ofta även teoretiskt rimligt i dessa frågor är genomlyst här på BH många gånger om. Det finns oftast svar för de flesta nivåer direkt tillgängliga. Nu är det inget fel att diverse TS börjar om det är naturligt, men går man in med svansen relativt hög som svarande, upplysande utan att se till att den är tillräckligt stöttad kanske den får en lätt knäck. Ett sätt att komma bättre ut kan då vara att söka lite först.
Tack för välkomnandet. Jo egentligen finns det många sätt men hade tänkt lämna denna diskussion därhän.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.