9 810 läst ·
90 svar
10k läst
90 svar
Duschkabin precis bredvid badrumsskåp med uttag?
Ja, man mäter för att få ett jämförbart resultat, med en kontinuitetsmätning vill man veta att det vid stunden för mätningen finns kontinuitet. Med lite erfarenhet kan man få ut mer information från en mätning än ursprungssyftet, men det tycker jag egentligen inte hör detta forumet till.5 AlmostDwarf skrev:Jag hade inga invändningar mot ditt sätt att mäta alls, på nåt sätt.
Men vad man än mäter så mäter man för att få veta och därefter göra man ställningstagande om det är bra eller dåligt, annars är det ju ganska så meningslöst att mäta något i över huvudtaget.
Ja att det är dimensionerat efter en uträkning vet jag med.
Nåja frågat om "behörig" varje tråd är att ta i, jag har nämt det i två inlägg i de trådar jag har svarat i.
Om du inte hade haft invändningar emot vilken benämning som användes så hade du heller aldrig kommenterat det, vilket du gjorde
Nåväl, den här diskussionen börjar kännas ganska så tråkig å meningslös å drar det inte framåt på nåt sätt. Så jag tycker att vi sätter punkt här och nu.![]()
Orsaken till min kommentar angående behörighet var att jag läste det i varje inlägg du gjorde, min huvudpoäng var att auktorisationen saknar betydelse för svarets kvalitet och då nämnde jag även i förbifarten att det numera kallas auktorisation, det fanns även en ny användare som kallade sig Behörig installatör, detta kan ha påverkat, det har förvisso ingen större betydelse, men då man läser det i var och varannan mening tycker jag det blir bättre att använda korrekta uttryck, om detta är möjligt.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Exakt.S Slugge skrev:Ja, man mäter för att få ett jämförbart resultat, med en kontinuitetsmätning vill man veta att det vid stunden för mätningen finns kontinuitet. Med lite erfarenhet kan man få ut mer information från en mätning än ursprungssyftet, men det tycker jag egentligen inte hör detta forumet till.
Orsaken till min kommentar angående behörighet var att jag läste det i varje inlägg du gjorde, min huvudpoäng var att auktorisationen saknar betydelse för svarets kvalitet och då nämnde jag även i förbifarten att det numera kallas auktorisation, det fanns även en ny användare som kallade sig Behörig installatör, detta kan ha påverkat, det har förvisso ingen större betydelse, men då man läser det i var och varannan mening tycker jag det blir bättre att använda korrekta uttryck, om detta är möjligt.
Jag är inte emot dig i nåt avseende vad det gäller mätningen.
Och fortfarande var det inte i varje inlägg som jag efterfrågade någon med auktorisation
Två! Två gånger har jag skrivit det.
Att det heter auktorisation det vet jag med sedan den nya elsäkerhetslagen kom 2017
Lätt dock att använda den gamla benämningen emellanåt.
Och ja du har rätt att man inte behöver vara auktoriserad för det, men man kan ju även svara även fast man inte är auktoriserad, och återigen så var det inte mening att trampa någon på tårna.
Angående mitt andra inlägg i en annan tråd så var det en ren å skär regelfråga alltså ingen elteknisk fråga alls, för då hade jag inte formulerat det så.
Och nej jag menar inte att nån som inte har auktorisation inte skulle veta svaret, men oddsen att en med auktorisation skulle bläddra i exv elinstallationsreglerna anser jag vara aningen större. Men det behöver inte alltid vara så.
Att jag nämnde det i den här tråden kan jag hålla med om att det var lite onödigt kanske.
Ok @AlmostDwarf, två inlägg, samtliga jag läste, det var på väg att bli en trend men kvävdes nu i sin linda, samtidigt förstår jag inte hur du skulle veta att svaret kom från någon med auktorisation samt, kanske än viktigare, om det var riktigt?5 AlmostDwarf skrev:Exakt.
Jag är inte emot dig i nåt avseende vad det gäller mätningen.
Och fortfarande var det inte i varje inlägg som jag efterfrågade någon med auktorisation
Två! Två gånger har jag skrivit det.
Att det heter auktorisation det vet jag med sedan den nya elsäkerhetslagen kom 2017
Lätt dock att använda den gamla benämningen emellanåt.
Och ja du har rätt att man inte behöver vara auktoriserad för det, men man kan ju även svara även fast man inte är auktoriserad, och återigen så var det inte mening att trampa någon på tårna.
Angående mitt andra inlägg i en annan tråd så var det en ren å skär regelfråga alltså ingen elteknisk fråga alls, för då hade jag inte formulerat det så.
Och nej jag menar inte att nån som inte har auktorisation inte skulle veta svaret, men oddsen att en med auktorisation skulle bläddra i exv elinstallationsreglerna anser jag vara aningen större. Men det behöver inte alltid vara så.
Att jag nämnde det i den här tråden kan jag hålla med om att det var lite onödigt kanske.
Men okej, gillar egentligen inte att påpeka språkliga felaktigheter, gör det själv hela tiden, hade samtidigt hellre vetat om något uttryck upprepat använt var felaktigt. Men nog om detta nu, ska inte påpeka i onödan om ordet behörig skulle dyka upp igen, i alla fall inte inom den närmsta framtiden.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Många gånger så märks det på svaret och rimligheten i det. Även jag är elektrikerS Slugge skrev:Ok @AlmostDwarf, två inlägg, samtliga jag läste, det var på väg att bli en trend men kvävdes nu i sin linda, samtidigt förstår jag inte hur du skulle veta att svaret kom från någon med auktorisation samt, kanske än viktigare, om det var riktigt?
Men okej, gillar egentligen inte att påpeka språkliga felaktigheter, gör det själv hela tiden, hade samtidigt hellre vetat om något uttryck upprepat använt var felaktigt.
Jag har möjligheten att själv kolla upp rena regelfrågor, antingen genom att slå upp det själv eller fråga någon som jag känner både privat å i yrkeslivet. Så det är inga konstigheter med det egentligen.
Men det är kul å intressant å få diskutera saker, även om jag nu i detta fall var lite klumpig.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Sen är det en stor skillnad på att utföra saker mot att diskutera en sak, med information från ett forum.
Och som med typ allt på nätet så måste man vara källkritisk och väga påståendet mot sann fakta och ta reda på om källan verkar trovärdig genom egna erfarenheter,fakta och var fakta kommer ifrån.
Och som med typ allt på nätet så måste man vara källkritisk och väga påståendet mot sann fakta och ta reda på om källan verkar trovärdig genom egna erfarenheter,fakta och var fakta kommer ifrån.
Men om det märks på svarer samt finns möjlighet att kolla det.. Vad tillför då auktorisationen?5 AlmostDwarf skrev:Många gånger så märks det på svaret och rimligheten i det. Även jag är elektriker
Jag har möjligheten att själv kolla upp rena regelfrågor, antingen genom att slå upp det själv eller fråga någon som jag känner både privat å i yrkeslivet. Så det är inga konstigheter med det egentligen.
Men det är kul å intressant å få diskutera saker, även om jag nu i detta fall var lite klumpig.
En annan sak är att man med tiden lär sig känna igen namn som trovärdiga på ett forum.
Testa skriva någon felaktighet till svar här så kommer nog raskt en handfull dementier ska du se. Mitt i natten kanske man kan komma undan med mer i och för sig.
Vet inte vad du menar med klumpig, jag tycker inte du gjort något fel, är heller inte det minsta sur, bara bra att du kan tillföra forumet fler kunskaper, som jag ser det.
Det sista du skriver är också viktigt, man kan aldrig se något som en absolut sanning, odta serveras man bara fragment och då kan det lätt bli att något missas, foton är suveräna många gånger.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Anledningen till det var för att få ett snabbt svar och ett som skulle vara korrekt, jag kunde ju lika gärna ha hävt ur mig frågan direkt utan att nämna den biten iofs.S Slugge skrev:Men om det märks på svarer samt finns möjlighet att kolla det.. Vad tillför då auktorisationen?
En annan sak är att man med tiden lär sig känna igen namn som trovärdiga på ett forum.
Testa skriva någon felaktighet till svar här så kommer nog raskt en handfull dementier ska du se. Mitt i natten kanske man kan komma undan med mer i och för sig.
Vet inte vad du menar med klumpig, jag tycker inte du gjort något fel, är heller inte det minsta sur, bara bra att du kan tillföra forumet fler kunskaper, som jag ser det.
Saken är ju att många gånger så kan man ställa en motfråga till varför det skulle vara så, alternativt får en vidareutveckling.
Vilket det många gånger gör om det kommer från en person som besitter kunskap å kompetens,
Eller så får man en "knuff" i rätt riktning.
Eller så kommer man på sig själv med ett , "ahaa visst fan"
Därav så kan man gå vidare själv och kolla upp det om verkligen stämmer, det är det som är tjusningen med just forum. Fler med kompetens å egna erfarenheter.
Det ser jag många gånger hos fler personer här, bla Bo Siltberg
Mja jag såg dig väl inte som att du var sur, snarare lite irriterad.
Jo jag var klumpig i det avseendet att jag var lite "skrikig"
Jo att att det huggs tillbaka med dementier vid felaktiga svar har jag sett många gånger, vilket det ska göra.
I vilket fall som helst så är det kul å bidra med en del emellanåt, samt att få lite egen information å erfarenhet.
Redigerat:
Nejdå, blir inte irriterad för något som skrivs på ett forum, fast rena personangrepp kan vi ju gärna slopa. 
Kanske är så att jag är dålig att uttrycka mig i text, då är det enklast att hålla sig till rena elfrågor, blir lätt missförstånd annars.
Kanske är så att jag är dålig att uttrycka mig i text, då är det enklast att hålla sig till rena elfrågor, blir lätt missförstånd annars.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Agreed, blev t.om nästan på gränsen till lite blödigt en del av det här så jag håller med dig.S Slugge skrev:
Enklare att hålla sig till rena elfrågor
Och inga personangrepp
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Detta måste vara den mest komplicerade och heta duschkabinsflytt vi har haft här på forumet
Inte behöver man väl resistansmäta eller kontinuitetsmäta ett uttag för det? Det räcker med en tumstock.
Hej
Intressant läsning om säkerhet och svårigheter! Men för att återgå till ämnet, om det nu passar sig att återanvända en tråd såhär, så passar det ihop med mitt problem:
Jag har köpt ett (begagnat) badrumsskåp, IP24 med eluttag, med tanken att sätta upp strax jämte badkar. Jag inser nu att det inte blir tillåtet då uttaget hamnar ca 30 cm från badkarskanten. Kanske värt att nämna att belysningen styrs av en SELV-trafo som är dubbelisolerad IP20.
Återstår då att reda ut om och hur det alls kan bli tillåtet att sätta upp skåpet ändå:
Hjälper det att bara koppla bort uttaget - det skulle ju kunna kopplas in igen? Lägga in en lapp med förklaring och varning för framtiden?
Fysiskt ta bort uttaget från skåpet? Då blir det ju hål som släpper in fukt och vatten, men blir det godkänt om jag skulle täta det själv? Det föreslogs tidigare i tråden men det känns vanskligt, jag kan heller inte få uttaget tillräckligt långt bort utan att modda inkapslingen av eldragningen.
(Elektriker ska dra om elen i badrummet och frågade efter IP-klassningen, men jag minns inte om jag nämnde att skåpet har eluttag. Lika bra att fråga här vad som gäller.)
Intressant läsning om säkerhet och svårigheter! Men för att återgå till ämnet, om det nu passar sig att återanvända en tråd såhär, så passar det ihop med mitt problem:
Jag har köpt ett (begagnat) badrumsskåp, IP24 med eluttag, med tanken att sätta upp strax jämte badkar. Jag inser nu att det inte blir tillåtet då uttaget hamnar ca 30 cm från badkarskanten. Kanske värt att nämna att belysningen styrs av en SELV-trafo som är dubbelisolerad IP20.
Återstår då att reda ut om och hur det alls kan bli tillåtet att sätta upp skåpet ändå:
Hjälper det att bara koppla bort uttaget - det skulle ju kunna kopplas in igen? Lägga in en lapp med förklaring och varning för framtiden?
Fysiskt ta bort uttaget från skåpet? Då blir det ju hål som släpper in fukt och vatten, men blir det godkänt om jag skulle täta det själv? Det föreslogs tidigare i tråden men det känns vanskligt, jag kan heller inte få uttaget tillräckligt långt bort utan att modda inkapslingen av eldragningen.
(Elektriker ska dra om elen i badrummet och frågade efter IP-klassningen, men jag minns inte om jag nämnde att skåpet har eluttag. Lika bra att fråga här vad som gäller.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag ser inga problem med att helt enkelt koppla bort uttaget men låta det sitta kvar. Tycker inte man behöver gå längre än så.
Tack för svar, men bygger ditt tyckande på något regelverk?Bo.Siltberg skrev:
Vi kanske säljer huset inom en snar framtid, så det är bättre att det blir korrekt än att det blir praktiskt. (Men ja, då har vi i så fall chans att tala om vad som gäller.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det finns inget regelverk som reglerar hur man hanterar uttag som är frånkopplade men lämnade på sin plats pga att dess placering inte är tillåten. Att med en liten lapp dokumentera orsaken till att uttaget är bortkopplat är hedervärt och bra. Jag har egentligen ingenting emot det annat än att det är hedervärt, dvs inte vad man förväntar sig. Man kan därför inte tolka frånvaron av denna lapp att det är fritt fram att koppla in uttaget. Jag menar att nästa ägare faktiskt får tänka till lite, närmare bestäm: Det är enligt regelverket en elinstallatör som ska göra denna bedömning. Men lägg dit en lapp, en bra ide i mina ögon då jag gillar att vara tydlig.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Ta bort kabeln som går till uttaget och gör återinkoppling av uttaget omöjlig utan montering av ny kabel.