9 810 läst ·
90 svar
10k läst
90 svar
Duschkabin precis bredvid badrumsskåp med uttag?
Som vanligt är det väl sunt förnuft som gäller, hur mycket vatten kommer ut från en duschkabin? Har du några barn som kan tänkas duscha med dörren öppen och spruta ner uttaget? Om inte hade jag inte brytt mig om att uttaget sitter några cm för nära.
Se till att du har fungerande jordfelsbrytare
Se till att du har fungerande jordfelsbrytare
Det är ju inte särskilt sannolikt att det kommer vatten med tanke på att uttaget dessutom sitter inne i ett skåp, utan det är ju för att det i så fall ska vara enligt reglementet.Andreas La Motte skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är skillnad på vatten och vatten. En handfatskran kan normalt inte duscha uttaget med vatten, och det kan normalt inte innebära att att man står med fötterna i vatten eller står under en dusch. Så en kran väcker inte frågan om vad man når. En kran i ett handfat i ett badrum kan därför jämföras med kranen i köket eller tvättstugan, vilka betraktas som någorlunda torra utrymmen.
Jag förstår. Men en uttag i ett stängt utrymme, skåp, kan man heller inte nå med duschslangen i en kabin?! Känns som regelverket missat detta eller har vi dubbla flytvästar och kondomer på i Svärje?
Nej. Snarare är det så att regelverket tar hänsyn till att nästa gång skåpet byts hamnar uttaget på utsidan.
Det är det specifika resonemanget bakom kravet att skyddsledare ska vara framdraget även till klass-II utrustning.
Det är det specifika resonemanget bakom kravet att skyddsledare ska vara framdraget även till klass-II utrustning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Avståndet kan tolkas praktiskt, så om dörrar och luckor ökar avståndet så tycker jag det kan räknas in. Dessutom ska man egentligen bedöma vad man ifrån duschen når med en arm som (normal) har en led vi axel, armbåge och handled.
Så det finns öppningar för en mer praktisk tolkning. Det gäller bara att kunna motivera dem. Jag känner inte till några rättsfall där frågan har prövats.
Så det finns öppningar för en mer praktisk tolkning. Det gäller bara att kunna motivera dem. Jag känner inte till några rättsfall där frågan har prövats.
Vad är det hypotetiskt för lag/regelverk man bryter mot om man skulle flytta en duschkabin för nära ett existerande uttag. Alltså ingen förändring görs i elinstallationen, utan det är omgivande förutsättningar som ändras.
För övrigt var duschen från början i det hörn dit vi funderar på at flytta den, men då var det ett äldre badrumsskåp utan uttag utan endast belysning. Det var då även bara duschdraperi och ingen jordfelsbrytare.
För övrigt var duschen från början i det hörn dit vi funderar på at flytta den, men då var det ett äldre badrumsskåp utan uttag utan endast belysning. Det var då även bara duschdraperi och ingen jordfelsbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det är väl strikt juridiskt, att OM en olycka trots allt inträffar, så skulle jag tro att du kan dömas för vållande till annans död, eller kroppsskada. Dvs. om du bryter mot säkerhetsbestämmelser, och därmed orsakar en olycka.
Men så länge ingen skada sker, så har jag svårt att se vad man skulle kunna dömas för, möjligen allmänfarlig vårdslöshet. Men det är långsökt.
Men man bör inse att badrum ÄR en riskabel miljö ur elsäkerhetssynpunkt. Om du får en stöt från en trasig apparat i vardagsrummet, även om det är så illa att du håller i apparaten samtidigt som du håller i något jordat, så skall du ha rätt stor otur om du dör av stöten, de flesta fall är bara väldigt obehagliga.
Om du får en stöt i badrummet, när du duschar, eller just har duschat, så skall det till rätt stor tur om du överlever (eller rättare sagt, jordfelsbrytaren räddar ditt liv, om den fungerar). Men skillnaden är att dels har din hud mättats med vatten när du duschar, den har då mycket lägre resistans än när du är torr, strömmen kanske blir 5 - 10 ggr större genom huden.
Dels står du med blöta fötter på golvet som delvis leder ström, och du kanske tar i duschblandaren, som ev. är väldigt väl jordad via rören. Och du tar med en blöt hand, blötan ger en mycket större kontaktyta, samtidigt som huden är mycket mer genomsläpplig.
Så om du i vardagsrummet får en stöt på ex. 10mA, så kan det lätt bli flera 100 mA, kanske en ampere vid samma typ av olycka i ett badrum. Och då är du uppe i strömmar som är så höga att du nog inte ens hinner fatta vad som händer innan du dör.
Nu har vi som sagt både hängslen och livrem plus kondom för att skydda oss mot elolyckor framförallt genom regelverket för el i badrum. MEN då gäller det att vi faktiskt följer reglerna också, annars hamnar man i en situation där en iofs. väldigt låg risk kanske ökar med en faktor 100, till en nivå som fortfarande är låg, men inte så låg som det är meningen.
Men så länge ingen skada sker, så har jag svårt att se vad man skulle kunna dömas för, möjligen allmänfarlig vårdslöshet. Men det är långsökt.
Men man bör inse att badrum ÄR en riskabel miljö ur elsäkerhetssynpunkt. Om du får en stöt från en trasig apparat i vardagsrummet, även om det är så illa att du håller i apparaten samtidigt som du håller i något jordat, så skall du ha rätt stor otur om du dör av stöten, de flesta fall är bara väldigt obehagliga.
Om du får en stöt i badrummet, när du duschar, eller just har duschat, så skall det till rätt stor tur om du överlever (eller rättare sagt, jordfelsbrytaren räddar ditt liv, om den fungerar). Men skillnaden är att dels har din hud mättats med vatten när du duschar, den har då mycket lägre resistans än när du är torr, strömmen kanske blir 5 - 10 ggr större genom huden.
Dels står du med blöta fötter på golvet som delvis leder ström, och du kanske tar i duschblandaren, som ev. är väldigt väl jordad via rören. Och du tar med en blöt hand, blötan ger en mycket större kontaktyta, samtidigt som huden är mycket mer genomsläpplig.
Så om du i vardagsrummet får en stöt på ex. 10mA, så kan det lätt bli flera 100 mA, kanske en ampere vid samma typ av olycka i ett badrum. Och då är du uppe i strömmar som är så höga att du nog inte ens hinner fatta vad som händer innan du dör.
Nu har vi som sagt både hängslen och livrem plus kondom för att skydda oss mot elolyckor framförallt genom regelverket för el i badrum. MEN då gäller det att vi faktiskt följer reglerna också, annars hamnar man i en situation där en iofs. väldigt låg risk kanske ökar med en faktor 100, till en nivå som fortfarande är låg, men inte så låg som det är meningen.
Hm. Som yrkesman skulle jag aldrig kunna sätta upp ett nytt uttag på det viset då det inte är tillåtet enligt svensk standard. Hade det däremot varit hemma hos mig själv hade jag kunnat leva med det om avståndet var nästan 60cm. Nu är det så att diskussionerna blir lite vridna och folk undrar över regler. När det gäller el så finns det väldigt mycket regler, de allra flesta är vettiga. Det finns mycket som man inte vet som hempulare även om man nog tycker att det inte är så svårt med el och jag kan. Absolut, men det finns så mycket mer som många av er inte har en aning om. Hur många har ens öppnat elinstallationsreglerna (SS 436 40 00)?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Njaa nästan. Vi har fallet med felkopplad elradiator på toaletten i en förskola. En femåring dog, elektrikern dömdes som vållande. Felet där var att han inte utförde kontroll efter installationen, han hade kopplat rätt, men elradiatorn var felkopplad internt från fabrik.Andreas La Motte skrev:
Så principen gäller, bryter du mot en säkerhetsregel, och därmed orsakar en olycka så kan du dömas för det.
H hempularen skrev:Njaa nästan. Vi har fallet med felkopplad elradiator på toaletten i en förskola. En femåring dog, elektrikern dömdes som vållande. Felet där var att han inte utförde kontroll efter installationen, han hade kopplat rätt, men elradiatorn var felkopplad från fabrik.
Så principen gäller, bryter du mot en säkerhetsregel, och därmed orsakar en olycka så kan du dömas för det.
Jsg tänkte också på den. Men jag vill minnas att felet låg i befintlig grupp. Någon hade lagt fas på jordledaren som han anslöt radiatorn till. När han mätte skyddsledarens kontinuitet så sumrade det mellan radiatorns hölje (som ju var anslutet till fas) och skyddsjord. Varför? Jo, fasen hänger ju ihop med nollan genom belysning och nollan och jorden är sammanbundna i centralen. Det är ett praktexempel där lite mer kunskap krävs, nämligen när fel finns i den befintliga installationen.
Hur många yrkesverksamma elektriker (dvs montörer, inte auktoriserade) har gjort det? Mer än till något enstaka prov i skolan?J Behörig Installatör skrev:
Jag har läst det mesta som är tillämpligt för hempul i SS 436 40 00, det tar inte så lång tid. Trist att reglerna kostar pengar till skillnad från t.ex. Säker vatten som publicerar sina gratis.
Apropå fallet med radiatorn så kommer jag inte ihåg säkert men minns inte att det skulle ha varit fel i den fasta installationen utan felet låg i radiatorn. I vilket fall som helst så var det montören som satte dit radiatorn som gjorde fel, möjligen då tillsammans med en tidigare montör. Det är nämligen inte så troligt att någon skulle hempulat på ett dagis...