9 810 läst ·
90 svar
10k läst
90 svar
Duschkabin precis bredvid badrumsskåp med uttag?
Jag kan också vara felinformerad om radiatorn på förskolan. Det är en historia som många hört och det finns många olika versioner. Jag antydde inte att det var hempul på dagiset.tommib skrev:
Hur många yrkesverksamma elektriker (dvs montörer, inte auktoriserade) har gjort det? Mer än till något enstaka prov i skolan?
Jag har läst det mesta som är tillämpligt för hempul i SS 436 40 00, det tar inte så lång tid. Trist att reglerna kostar pengar till skillnad från t.ex. Säker vatten som publicerar sina gratis.
Apropå fallet med radiatorn så kommer jag inte ihåg säkert men minns inte att det skulle ha varit fel i den fasta installationen utan felet låg i radiatorn. I vilket fall som helst så var det montören som satte dit radiatorn som gjorde fel, möjligen då tillsammans med en tidigare montör. Det är nämligen inte så troligt att någon skulle hempulat på ett dagis...
Nej, det var inte riktat till dig specifikt. Det jag ville få fram var att installationsarbetet i ett, möjligen två, led var inkorrekt. Det spelar dock inte så stor roll eftersom en ordentlig kontroll av montören som satte dit radiatorn hade avslöjat ett eventuellt fel i den fasta installationen.
tommib skrev:
Jepp. Kontroll brister oftare än man kan tro. Eller så har jag haft oturen att se så mkt.
Misstänker det var livliga diskussioner som föregått fällande dom, i fallet med elradiatorn var märkningen fel men en snabb titt på plintarna visade detta tydligt, vilket även spänningsprovningen skulle skvallrat om, ungefär så vill jag minnas det.tommib skrev:
Men om man drar det ett steg längre, interna trådarna försvinner in under någon kapsling, man kan inte förväntas skruva isär apparaten för att försäkra sig?
Men ökade krav på kontinuitetskontroll av utsatta delar är viktiga här och då räcker det inte med att bara sumra, det är ett lågOhmight värde som krävs som försäkran.
Samt att man har ett korrekt instrument. En summer type Fluke T600 duger inte. Sen ska ju anläggningen brytas ner och jordledare ska separeras från neutralledare i centralen. En korrekt kontroll före idrifttagande hade naturligtvis upptäckt detta fel.
Lågohmigt vad är det för dig, är 1,3 Ohm ok?
Lågohmigt vad är det för dig, är 1,3 Ohm ok?
Jag försökte faktiskt hitta domen och kom fram till att det är Strömstad tingsrätt, B 220/97 (olyckan skedde i Tanumshede), men mer än så fick jag inte fram. Den figurerar i ett utbildningsmaterial från Voltimum samt en liten pamflett från SEF. Det är väldigt intressant att den behörige i företaget (enligt SEF) gick fri men montören dömdes. Det visar på att systemet inte fungerade då och jag har inte någon anledning att tro att det fungerar idag heller, tyvärr.
Det är redigt OT för denna tråd men en principiellt intressant diskussion.
Man kan också tycka att det vore på sin plats att göra en ordentlig kontinuitetsmätning av skyddsjord på en elradiator på ett fritids (verkar det ha varit, barnet var 8 år).
Man kan också tycka att det vore på sin plats att göra en ordentlig kontinuitetsmätning av skyddsjord på en elradiator på ett fritids (verkar det ha varit, barnet var 8 år).
Allt är ju relativt, för mig är lågohmigt i mikroskalan men för en kontinuitetsmätning i en vanlig bostad ska man nog hellre prata om rimligt värde, är det mer än ett par Ohm kan man ju fundera på anledningen..J Behörig Installatör skrev:
Oavsett, stor skillnad från att bara sumra, även om detta är fullt godkänt och räcker till i de allra flesta fall.
tommib skrev:
Jag försökte faktiskt hitta domen och kom fram till att det är Strömstad tingsrätt, B 220/97 (olyckan skedde i Tanumshede), men mer än så fick jag inte fram. Den figurerar i ett utbildningsmaterial från Voltimum samt en liten pamflett från SEF. Det är väldigt intressant att den behörige i företaget (enligt SEF) gick fri men montören dömdes. Det visar på att systemet inte fungerade då och jag har inte någon anledning att tro att det fungerar idag heller, tyvärr.
Det är fullt rimligt att den behörige gick fri i detta fall. Det var en yrkesman med mångårig erfarenhet där installatören kunde förvänta sig att yrkesmannen hade erforderliga kunskaper för ett radiatorbyte.
Idag gäller nya regler, idag är det företaget som bär den juridiska ansvaret. Utgången i detta fall hade förmodligen blivit detsamma.
Kontinuitetstning ska alltid utföras, gör inte du det?
Intressanta diskussioner. Jag frågade mest då det ju inte är brhörighetskrävande att mecka med duschar och vatten, och vilket ansvar man skulle kunna tänkas ha om man genom okunskap skulle orsaka att ett uttag hamnar i fel zon, även om man egentligen inte rört elinstallationen alls.
Jag tycker det ska vara enligt regelverket, så jag kommer se till att uttaget flyttas, alternativt tas bort, om det blir så att vi flyttar duschkabinen.
Jag tycker det ska vara enligt regelverket, så jag kommer se till att uttaget flyttas, alternativt tas bort, om det blir så att vi flyttar duschkabinen.
S Slugge skrev:Allt är ju relativt, för mig är lågohmigt i mikroskalan men för en kontinuitetsmätning i en vanlig bostad ska man nog hellre prata om rimligt värde, är det mer än ett par Ohm kan man ju fundera på anledningen..
Oavsett, stor skillnad från att bara sumra, även om detta är fullt godkänt och räcker till i de allra flesta fall.
Du kommer definitivt inte frånkoppla en dvärgbrytare karaktäristik C 10A på 0,4s om du har 1,5 Ohm. Summer duger inte. Testströmmen ska vara 200mA och 5V.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Så ska du inte se kontrollen, 1,5 Ohm kan vara högt eller lågt, beror på förutsättningarna, detta kollar du i den mest avlägsna punkten för var säkring genom beräkning eller impedansmätning.J Behörig Installatör skrev:
Detta har inget med kontinuitetsmätning att göra. Men du kommer troligen sällan komma upp i mycket mer än 1 Ohm i en bostad om du kompenserar bort mätsladden, på en 1,5 kvmm ger detta över 80 meter. Men för intresse av när skydden löser måste du ta med retursträckan också.
Poängen är bara att en sumring kan luras, hur mycket ström du än skickar, helst i gamla installationer med varierande färger, Ohmvärdet säkerställer att PE kommer direkt från centralens jordskena, utan o (h)mvägar.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Tillåt mig vara lite dum i huvudet nu, hur du har bestyckat centralen grundas ju på vad du har för förimpendans. Vet du om den så säkrar du upp efter den.S Slugge skrev:Så ska du inte se kontrollen, 1,5 Ohm kan vara högt eller lågt, beror på förutsättningarna, detta kollar du i den mest avlägsna punkten för var säkring genom beräkning eller impedansmätning.
Detta har inget med kontinuitetsmätning att göra. Men du kommer troligen sällan komma upp i mycket mer än 1 Ohm i en bostad om du kompenserar bort mätsladden, på en 1,5 kvmm ger detta över 80 meter. Men för intresse av när skydden löser måste du ta med retursträckan också.
Poängen är bara att en sumring kan luras, hur mycket ström du än skickar, helst i gamla installationer med varierande färger, Ohmvärdet säkerställer att PE kommer direkt från centralens jordskena, utan o (h)mvägar.
och får du ett värde som är långt över vad resistiviteten är per mm2 och meter och trolig längd på ledare så drar du väl öronen åt dig å undrar varför det är så högt?
Mao, är resistansen på PE så hög att det inte löser en säkring så spelar det ingen roll vilken väg det än tar. Det måste åtgärdas
( får man den så låg att den är lägre än en direktdragen ledare så är det ju fantastikt ( (Läs otroligt)
Nä jag är inte behörig och har jag fel nånstans så vill jag gärna blir rättad, med all ödmjukaste respekt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är en intressant fråga om man kan ställas till svars för att ha flyttat på duschkabinen. Det finns fler exempel på icke elektrisk ombyggnad som elsäkerhetslagen faktiskt ställer krav på, t.ex rivning av väggar. Det behöver inte ens vara en ombyggnad - det räcker med att man börjar använda vardagsrummet som daghem så ställs ovillkorligen krav på att uttagen är skyddsjordade.U uno83 skrev:Intressanta diskussioner. Jag frågade mest då det ju inte är brhörighetskrävande att mecka med duschar och vatten, och vilket ansvar man skulle kunna tänkas ha om man genom okunskap skulle orsaka att ett uttag hamnar i fel zon, även om man egentligen inte rört elinstallationen alls.