Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Så nästa gång vi ska köpa en ny lampa så ska jag försöka få Marlen att köpa en lampa som består av en ljuskälla.

Suck, många av våra lampor idag är ”mång-lampelampor”.
Hej Per o Malen. Har ni märkt att det blivit kallare hemma efter övergången till LED? Här tänder vi värmeljus numera.
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Dock har min totala förbrukning minskat med ca 70%
Bra jobbat (y) och nu kommer det bli ännu bättre när du är medveten om Jevons paradox, det är svårt att tänka bort när man väl känner till det.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Har ni märkt att det blivit kallare hemma efter övergången till LED? Här tänder vi värmeljus numera
Har ni inte termostat?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Trist nyhet för majoriteten av svenskar i varje fall.
Nyhet och nyhet, mer förvånad över att du lyckats missa det i 10 år?
 
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
S Strontus skrev:
Men blir inte det ganska så ineffektiv uppvärmning med värmekällan så nära taket?
Om det inte är någon luftcirkulation ja.
Men i regel (nästan alltid) så har man det och den värmen dras med i cirkulationen.
(I ett uppvärmt hus stiger värmen/luften mot taket, kyls ned och faller ner mot golvet. Osv.)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Orättvist tycker jag det är i varje fall.
Är det inte orättvist att norrlänningarna gör av med mer el eftersom det är kallare där?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nyhet och nyhet, mer förvånad över att du lyckats missa det i 10 år?
Att elen kostar 75% mer på vissa ställen är för att det inte alls så länge sedan fanns reaktorer som mata ut ca 75% mer kräm i södra Sverige .nu ska vi ta allt när det blåser
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
Fint gjort.. men du måste försöka meta hur mycket ljus (i lumens) du får ur armaturen med dina olika lampor. Alltså försök meta lumens per watt.. först då vet du hur effektiva lamporna är.

Vi vet att wifi och zigbee (Ikea trådlös) lampor drar relativt mycket ström för att kunna kommunicera med varandra.
tack!

jo, det är ett himla slarv av mig att inte ha en ljusmätare i min mätarsenal :) å andra sidan är ett punktformat, stort ljusflöde inte något som eftersträvas här hemma... den mesta belysningen består av en mångfald av olika LED som drar runt en eller två watt vardera...

som du skriver så är strömförbrukningen av smarta/trådlösa lampor inte försumbar -- jag mäter upp ca 0.8W för Shelly-lampan och 0.4 W för IKEAs Trådfri; producenterna själva uppger "mindre än 1W" respektive "0.5 watt"

för några veckor sedan skrev jag om en beräkning på en annan av hushållets LED-lampor här på forumet https://www.byggahus.se/forum/threa...pskap-hur-goer-man.405973/page-2#post-4077686 – att låta tidstyra den med en trådlös brytare ger ingen energivinst alls, utan den ekonomiska vinsten kommer från en avsevärd ökad livslängd utav den dyra ljuskällan
 
A Abies koreana skrev:
Bra jobbat (y) och nu kommer det bli ännu bättre när du är medveten om Jevons paradox, det är svårt att tänka bort när man väl känner till det.
Egentligen är det mer av en effekt än en paradox då den är relativt lättbegriplig.

Dels skapar högre effektivitet i systemet tillväxt, vilket gör att vi har råd att göra mer utan större ansträngning, dels leder den relativa prissänkningen (på ljus i det här fallet) till att vi efterfrågar mer av just det när priset sjunker jämfört med annat.

Delen med ökad efterfrågan kan man förstås ha olika åsikter om, men man får vara bra asketisk för att tycka att det är dåligt att vi har råd att hålla oss med allt bättre belysning, särskilt på våra delvis becksvarta breddgrader. (Och ja, jag känner till koncept som ljusföroreningar, men ser det som en annan fråga.)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det hade varit väldigt bra om det fanns en produkt som satt i hallen (eller i köket, de viktiga är att alla enkelt kan se den utan att behöva starta en app) som hela tiden visade för alla i familjen som gick förbi hur mycket hushållet förbrukade totalt just nu (och kanske senaste timmen) samt uppdelat på lampor, eluttag, datorer och bildskärmar, tv-apparater, pax-fläktar, avfuktare i tvättstuga, tvättmaskiner, kök, spis, ugn, kylskåp, diskmaskin, kaffekokare, eldriven golvvärme, handdukstorkare, billaddning, mobilladdare, värmepump, fläkten/utedelen till värmepumpen, varmvattenberedare, utebelysning, eluttag utomhus till trädgårdsmaskiner, poolpump, poolbelysning, värme till poolen.

Då hade det blivit enklare (och kanske till och med roligare) för folk att förstå orsak och verkan och enklare att hitta eltjuvar.

Ett sådant system kan du ju såklart installera samt få det redovisat i en interaktiv display. Problemet är att investeringen inte skulle betala sig under din livstid.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
ullberg
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Orättvist tycker jag det är i varje fall. Jag skulle tycka det var rättvist om alla fick betala lika mycket (kanske med ett påslag för den faktiska förflyttningskostnaden).
Jag tror inte du vill betala för ”den faktiska förflyttningskostnaden”, åtminstone inte fullt ut - men det är väl samtidigt just detta som elområdena, om än lite trubbigt ska ta höjd för. Titta lite på vad SVK plöjer ner i transmissionsnätet så tror jag du ska vara ganska nöjd att ”bara” betala dessa procentsiffror över vad ”Norrland” gör. Om det inte är uppenbart så är dessa investeringar väldigt mycket mer för ”södra delarna” av landet än för de norra så din, och även min i huvudstadsområdet, del av detta är mer eller mindre hela investeringen. Och i tillägg till de direkta investeringar SVK gör är de dessutom en av de ”enskilt”, om än distribuerade, förbrukarna av elenergi i Sverige i form av transmissionsförluster, återigen mest för transmission till de södra delarna. Så jag för min del är väldigt glad att jag inte fullt ut ser transmissionskostnaderna på min elräkning, hade min elräkning varit riktigt, riktigt dyr.

Som @Nyfniken skrev är det väl på annat sätt ”orättvist” att man i norr rent generellt behöver förbruka mer energi (ofta i form av el) eftersom det är kallare där, hur ska norrlänningarna kompenseras för det?

EDIT: kanske ska nämna att jag inte alls räknat på ovan men är ordentligt säker (blir jag motbevisad får jag hävda killgissning) på att södra delarna av landet trots elområdena faktiskt inte bär hela sin kostnad, även om elområdena jämnat ut det en hel del...

/U

PS: Nu hoppas jag inte även denna tråd (det finns andra trådar om det) blir en diskussion om den minskade genereringen i söder som också bidrar till att transmissionsbehovet, och därmed priserna, i de olika elområdena ser ut som de gör...
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, rent tekniskt är det inga problem att installera något sådant. En shellypuck mellan varje apparat och vägguttaget (eller integrerat i uttaget, om du bara vill se vad varje uttag förbrukar). Lite logiskt klister och en skärm samt helt oheligt mycket tid lagt på konfiguration så får du precis vad du vill.

Jag skulle inte bry mig. Enklare då att titta på varje grunka och bry sig om drifttiden på dem som faktiskt drar mycket. Det är primärt värmepumpen, spisen och elbilen. Resten är peanuts.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag tror inte du vill betala för ”den faktiska förflyttningskostnaden”, åtminstone inte fullt ut - men det är väl samtidigt just detta som elområdena, om än lite trubbigt ska ta höjd för. Titta lite på vad SVK plöjer ner i transmissionsnätet så tror jag du ska vara ganska nöjd att ”bara” betala dessa procentsiffror över vad ”Norrland” gör. Om det inte är uppenbart så är dessa investeringar väldigt mycket mer för ”södra delarna” av landet än för de norra så din, och även min i huvudstadsområdet, del av detta är mer eller mindre hela investeringen. Och i tillägg till de direkta investeringar SVK gör är de dessutom en av de ”enskilt”, om än distribuerade, förbrukarna av elenergi i Sverige i form av transmissionsförluster, återigen mest för transmission till de södra delarna. Så jag för min del är väldigt glad att jag inte fullt ut ser transmissionskostnaderna på min elräkning, hade min elräkning varit riktigt, riktigt dyr.

Som @Nyfniken skrev är det väl på annat sätt ”orättvist” att man i norr rent generellt behöver förbruka mer energi (ofta i form av el) eftersom det är kallare där, hur ska norrlänningarna kompenseras för det?

EDIT: kanske ska nämna att jag inte alls räknat på ovan men är ordentligt säker (blir jag motbevisad får jag hävda killgissning) på att södra delarna av landet trots elområdena faktiskt inte bär hela sin kostnad, även om elområdena jämnat ut det en hel del...

/U

PS: Nu hoppas jag inte även denna tråd (det finns andra trådar om det) blir en diskussion om den minskade genereringen i söder som också bidrar till att transmissionsbehovet, och därmed priserna, i de olika elområdena ser ut som de gör...
Istället för billigare el kunde det kallare norr kompenseras med bidrag att isolera bostäderna ännu bättre. Det måste vara en långsiktigt bättre lösning både ekonomiskt och miljömässigt.
 
Fast nu är det ju billigare el i norr för att marknadspriset är lägre där, eftersom att balansen mellan utbud och efterfrågan är annorlunda. Ge det ett par decennier med mer energikrävande industri (både befintlig och nyetablerad) så jämnar det nog ut sig.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
harka harka skrev:
tack!

jo, det är ett himla slarv av mig att inte ha en ljusmätare i min mätarsenal :) å andra sidan är ett punktformat, stort ljusflöde inte något som eftersträvas här hemma... den mesta belysningen består av en mångfald av olika LED som drar runt en eller två watt vardera...

som du skriver så är strömförbrukningen av smarta/trådlösa lampor inte försumbar -- jag mäter upp ca 0.8W för Shelly-lampan och 0.4 W för IKEAs Trådfri; producenterna själva uppger "mindre än 1W" respektive "0.5 watt"

för några veckor sedan skrev jag om en beräkning på en annan av hushållets LED-lampor här på forumet [länk] – att låta tidstyra den med en trådlös brytare ger ingen energivinst alls, utan den ekonomiska vinsten kommer från en avsevärd ökad livslängd utav den dyra ljuskällan
Lumens är integralen av det totally ljus flödet från amarturen och har inget direkt med punkformatet eller antal Leds att göra. Jag har untweklat ljus källor med 700 lumens och bara 4 leds. Just nu sitter jag under en tak lampa med 600 medium power leds som bara ger 1200 lumens.

Jag tror att du menar 'lux' och inte lumens.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.