A Alexn72 skrev:
Men har du direktverkande el som uppvärmning så spelar det inte så stor roll...
Varför spelar det inte så stor roll om man har direktverkande el som uppvärmning? Menar du eftersom halogenlampor alstrar värme som annars kommer från elradiatorer eller eldriven golvvärme?

Nu har vi inte direktverkande el (förutom på några ställen runt om i huset (golvvärme på toaletterna och i hallen), vi har en luft/vattenvärmepump, men oavsett så innebär det väl att värmen som alstras via halogenlamporna inte direkt är önskvärd. Det blir för varmt i huvudhöjd vid matbordet, vilket resulterar att någon öppnar ett fönster, inte ställer man ner värmen just då, jag gör i varje fall inte det.
 
Din första lampa är för övrigt en G9, den finns som led. Den andra känner jag inte igen, men är det en vanlig lampa kan den nog finnas som led den med.

Sen kommer nästa problem, ni har dimmer på dem va? En dimmer för vanliga glödlampor funkar sällan med led, utan det krävs en annan, dyrare sort. Kanske kostar 700 om en vanlig kostar 200. Typ.

Vad gäller färgåtergivningen blir den lite annorlunda. @Nyfniken skrev om det ovan tror jag.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
tommib
Det är en B15d och den finns som LED.

Ljuset blir inte samma. Olika personer är olika känsliga för det (se Nyfnikens inlägg).
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Tokskalle och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Varför spelar det inte så stor roll om man har direktverkande el som uppvärmning? Menar du eftersom halogenlampor alstrar värme som annars kommer från elradiatorer eller eldriven golvvärme?...
Helt riktigt.
Om det blir förvarmt runt huvudet så blir det fel men annars så värms rummet upp och då reagerar ändå termostaten och stänger den direktverkande el. Så man behöver egentligen inte göra någon justering av värmen.
I ditt fall om man öppnar ett fönster så är led toppen.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Helt riktigt.
Om det blir förvarmt runt huvudet så blir det fel men annars så värms rummet upp och då reagerar ändå termostaten och stänger den direktverkande el. Så man behöver egentligen inte göra någon justering av värmen.
I ditt fall om man öppnar ett fönster så är led toppen.
Ja och har du LVP på AUTO så sätter den igång och kyler ner överskottsvärmen! Så det kan spela roll.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Din första lampa är för övrigt en G9, den finns som led. Den andra känner jag inte igen, men är det en vanlig lampa kan den nog finnas som led den med.

Sen kommer nästa problem, ni har dimmer på dem va? En dimmer för vanliga glödlampor funkar sällan med led, utan det krävs en annan, dyrare sort. Kanske kostar 700 om en vanlig kostar 200. Typ.
Klarar alla LED-lampor med G9-fattning dimmer? Eller är det samma sak där?

Tänkte på det där att alla säger (även Marlen)
att elförbrukningen för lampor nästan är försumbar, att det nästan inte kostar något.

Men det uttalandet bygger ju på att man inte har många lampor, att man inte slarvar med att släcka dem när man inte använder dem (en del av våra lampor är på dygnet runt, bara jag som verkar bry mig, förmodligen för att det bara är jag som ser och jag betalar elräkningen).

Så här ser vår elförbrukning ut igår och iförrgår. Vi gör av med 6260 kwh nu i februari, kanske delvis på grund av alldeles för många halogenlampor igång samtidigt? Eller så beror den stora förbrukningen på något helt annat, kanske sjunger värmepumpen på sista versen?
 
  • Graf över dygns elförbrukning i kWh med utomhustemperatur, höga värden sent på natten och tidig morgon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagam över elförbrukning i kWh med tillhörande utomhustemperatur över tid, visar variationer i förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
hsd och 2 till
  • Laddar…
P
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Klarar alla LED-lampor med G9-fattning dimmer? Eller är det samma sak där?

Tänkte på det där att alla säger (även Marlen)
att elförbrukningen för lampor nästan är försumbar, att det nästan inte kostar något.

Men det uttalandet bygger ju på att man inte har många lampor, att man inte slarvar med att släcka dem när man inte använder dem (en del av våra lampor är på dygnet runt, bara jag som verkar bry mig, förmodligen för att det bara är jag som ser och jag betalar elräkningen).

Så här ser vår elförbrukning ut igår och iförrgår. Vi gör av med 6260 kwh nu i februari, kanske delvis på grund av alldeles för många halogenlampor igång samtidigt? Eller så beror den stora förbrukningen på något helt annat, kanske sjunger värmepumpen på sista versen?
Det var ju väldigt kallt i feb, och det har säkert påverkat er elräkning. Våran var på ungefär samma. Belysning tänder man ju när det är mörkt, oavsett utetemp. Det är ju lika mörkt en mild februari som en kall. Sedan behöver man ju inte lämna tänt, det är ju skillnad på 4x 216w vs 24x216w. Som ett exempel:)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Helt riktigt.
Om det blir förvarmt runt huvudet så blir det fel men annars så värms rummet upp och då reagerar ändå termostaten och stänger den direktverkande el. Så man behöver egentligen inte göra någon justering av värmen.
I ditt fall om man öppnar ett fönster så är led toppen.
Men blir inte det ganska så ineffektiv uppvärmning med värmekällan så nära taket?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Klarar alla LED-lampor med G9-fattning dimmer? Eller är det samma sak där?

Tänkte på det där att alla säger (även Marlen)
att elförbrukningen för lampor nästan är försumbar, att det nästan inte kostar något.

Men det uttalandet bygger ju på att man inte har många lampor, att man inte slarvar med att släcka dem när man inte använder dem (en del av våra lampor är på dygnet runt, bara jag som verkar bry mig, förmodligen för att det bara är jag som ser och jag betalar elräkningen).

Så här ser vår elförbrukning ut igår och iförrgår. Vi gör av med 6260 kwh nu i februari, kanske delvis på grund av alldeles för många halogenlampor igång samtidigt? Eller så beror den stora förbrukningen på något helt annat, kanske sjunger värmepumpen på sista versen?
När jag jämför fredan mot lördan ser förbrukningen radikalt annorlunda ut mellan 01 och 07. Förbrukningen är ju den dubbla på fredan, trots nästan lika temp.

Om det var pga att ni tänt alla lampor i huset, gissar jag att en del var pga att ni hade acn igång.

Finns det någon rimligare förklaring?
 
mowatom skrev:
Det var ju väldigt kallt i feb, och det har säkert påverkat er elräkning. Våran var på ungefär samma. Belysning tänder man ju när det är mörkt, oavsett utetemp. Det är ju lika mörkt en mild februari som en kall. Sedan behöver man ju inte lämna tänt, det är ju skillnad på 4x 216w vs 24x216w. Som ett exempel:)
Det hade varit väldigt bra om det fanns en produkt som satt i hallen (eller i köket, de viktiga är att alla enkelt kan se den utan att behöva starta en app) som hela tiden visade för alla i familjen som gick förbi hur mycket hushållet förbrukade totalt just nu (och kanske senaste timmen) samt uppdelat på lampor, eluttag, datorer och bildskärmar, tv-apparater, pax-fläktar, avfuktare i tvättstuga, tvättmaskiner, kök, spis, ugn, kylskåp, diskmaskin, kaffekokare, eldriven golvvärme, handdukstorkare, billaddning, mobilladdare, värmepump, fläkten/utedelen till värmepumpen, varmvattenberedare, utebelysning, eluttag utomhus till trädgårdsmaskiner, poolpump, poolbelysning, värme till poolen.

Då hade det blivit enklare (och kanske till och med roligare) för folk att förstå orsak och verkan och enklare att hitta eltjuvar.
 
  • Gilla
Kizzekatten
  • Laddar…
S sunqan skrev:
När jag jämför fredan mot lördan ser förbrukningen radikalt annorlunda ut mellan 01 och 07. Förbrukningen är ju den dubbla på fredan, trots nästan lika temp.

Om det var pga att ni tänt alla lampor i huset, gissar jag att en del var pga att ni hade acn igång.

Finns det någon rimligare förklaring?
Natten mellan torsdag och fredag laddade vi elbilen. Jag försöker ladda den på natten när elen är som billigast, vårt rörliga elpris skiljer sig från timme till timme.

Elanvändningsdiagram över dygnet som visar ökad förbrukning under natten, markerad som "elbils laddning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Peaken kl 3 natten mellan fredag och lördag tror jag beror på att vi hade några ungdomar som sov över här och de lagade mat med induktionshällen och körde tre playstation 4 samtidigt på småtimmarna.

Elförbrukningsdiagram med topp vid laddning av elbil och ökad användning under ungdomars besök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
VidarH och 7 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
till och med roligare
Jag tror att du har en lite för ingenjörsmässig inställning till vad som är roligt... :p

Sen tror jag också att byte till LED ibland är svårt att räkna hem, både ekonomiskt och miljö-/energimässigt.

Om vi tar er matplats till exempel. Där har ni alltså en dimrad lampa med en nominell effekt på över 200 W. Det kan jag inte tänka mig är det faktiska uttaget med halogen, det motsvarar över 300 W med gamla glödtrådslampor. Så säg att de kanske går på en fjärdedel av maxeffekten, 50 W eller motsvarande 75 W i gamla glödlampor. Då behöver lampan lysa i 20 timmar för att komma upp i en kWh.

Räknar vi vidare kan vi konstatera att LED är ungefär fyra gånger så effektivt som halogen. De 50 W som krävs av halogenlamporna skulle alltså ersättas av 12 W LED (ca 80 timmars drift för en kWh). Och det ser ju bra ut.

Men sen var det det där med att det behöver bytas dimmer också. Kostar den nya dimmern 700 kr (som jag drog till med i ett tidigare inlägg), så ska ju den investeringen räknas hem också, både ekonomiskt och miljö-/energimässigt utifrån energibesparingen 80–20). Och räknar vi en kr/kWh hamnar vi alltså på 60*700*1=42.000 timmar eller närmare fem års oavbruten drift för att nå break even.

Jag kan tycka att det är givet att gå på LED när man byter till nytt, men det är inte alltid lika givet att man ska byta ut ett fungerande system.

Nu är säkert vissa antaganden fel, och kanske har jag räknat galet någonstans eller hoppat över något viktigt som lampornas pris och hållbarhet), men givet att man behöver byta dimmer också är det som sagt inte säkert att det är en bra idé att byta halogen mot LED, särskilt inte om man ogillar färgspektrumet från det senare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
man kan också göra en betraktelse över en lampas kostnad och den ström den förbrukar under sin hela livslängd

för en LED-lampa brukar man ange att den ska lysa i 15000 timmar, medan en gammal glödlampa för konsument låg på 1000 timmar – man får alltså byta glödlampan 15 gånger innan man byter ut en motsvarande LED-lampa...

med lite förenklade antaganden om inflation och elpriser:

– en 8.5W LED-lampa kostar 33:30 kr styck (3-pack Philips på Jula år 2021); med ett elpris på 1kr/kWh ger det en totalkostnad på 127 kr ström + 33 kr lampa = 160 kr per ljuskälla och 15000 timmars drift

– en 60W glödlampa kunde kosta 3:30 kr styck (3-pack Osram på Classe år 2000); med ett elpris på 1kr/kWh = 900 kr ström + 50 kr lampa = 950 kr per ljuskälla och 15000 timmars drift (inklusive 14 stycken lampbyten)

det blir alltså en nettovinst på 800 kronor per ljuskälla; det tar visserligen många år för intjänandet (och om det finns en dimmer med i spelet tar det ännu längre tid) och eventuell "gratisvärme" från glödlampan finns inte med i beräkningen...

en annan aspekt finns berörd i mitt exempel ovan – har man en 12-lampors armatur med kvalitetshalogen med en genomsnittlig brinntid på 2000 timmar per lampa så går i snitt en lampa sönder var 170e timme, alltså en i veckan om den brinner jämt

det är inte så roligt att byta lampor... och lätt att armaturen titt som tätt ser ut som i inlägg #1 ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.