253 629 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
På konsumentens sida
· 3 622 inlägg
Kärnkraften ska ersättas av förnybar energi och på lördag tas ett stort kliv mot detta.
Du kan läsa artikeln här: På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Du kan läsa artikeln här: På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Kolla med försvaret som förvarade miljontals liter i bergrum år ut och år in.Nyfniken skrev:
De hade givetvis ett utbytesprogram, som jag har för mig berodde på det ökande vatteninnehållet i bränslet.
https://www.midroc.se/tjanster-entreprenad/case/miljoteknik/bergrumssanering-pa-kvarnholmen/
Jag letade men hittade inte.
Jag har sett en bild där någon ror i en liten båt på en "vatten"yta av diesel, i ett bergrum.
Här fanns det en roddbåt: https://www.lagochlangsam.se/Anlaggning-143
Vad roddbåten gjorde där nere är ett mysterium, även för tillsynsmannen
Vad roddbåten gjorde där nere är ett mysterium, även för tillsynsmannen
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Aha, redan nu? Trodde den skulle vara igång till december.
Det man kan hoppas på är väl att reaktorn inte börjar demonteras omedelbart, utan att det finns möjlighet att ändra beslutet och starta upp igen (efter att nödvändiga investeringar gjorts) efter att verkligheten kommit ifatt beslutsfattarna.
Det man kan hoppas på är väl att reaktorn inte börjar demonteras omedelbart, utan att det finns möjlighet att ändra beslutet och starta upp igen (efter att nödvändiga investeringar gjorts) efter att verkligheten kommit ifatt beslutsfattarna.
Komiskt att det finns människor som på allvar tror att vi ska kunna ersätta kärnkraft med förnyelsebar energi, med dagens energiförbrukning, utan att behöva köpa in skitig utländsk el.
Tragiskt att samma puckon sitter vid makten och tvingar oss andra in i detta miljövidriga experiment, som ett i en lång rad av miljövidriga experiment i miljövänlighetens namn.
Tragiskt att samma puckon sitter vid makten och tvingar oss andra in i detta miljövidriga experiment, som ett i en lång rad av miljövidriga experiment i miljövänlighetens namn.
Jag är ingen miljöpmupp men nu överdriver ni allt lite grann.T ToRy skrev:Komiskt att det finns människor som på allvar tror att vi ska kunna ersätta kärnkraft med förnyelsebar energi, med dagens energiförbrukning, utan att behöva köpa in skitig utländsk el.
Tragiskt att samma puckon sitter vid makten och tvingar oss andra in i detta miljövidriga experiment, som ett i en lång rad av miljövidriga experiment i miljövänlighetens namn.
Men vi kan ju utvärdera efter vintern. ...
På vilket sätt tycker du vi/jag överdriver? Såvitt jag förstår ligger vi på en rätt hög utnyttjandegrad av egen el redan idag. Med vad ska vi ersätta bortfallet som en nedrustning av kärnkraften leder till?
Sen är ju frågan om huruvida framförallt vindkraften faktiskt är bättre för miljön än kärnkraft inte helt självklart utredd. Vi ska lägga ner ett gäng redan byggda kärnkraftverk och ersätta med nyproducerade vindkraftverk och solpaneler. Det är inte miljögratis...
Sen är ju frågan om huruvida framförallt vindkraften faktiskt är bättre för miljön än kärnkraft inte helt självklart utredd. Vi ska lägga ner ett gäng redan byggda kärnkraftverk och ersätta med nyproducerade vindkraftverk och solpaneler. Det är inte miljögratis...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
I lite runda och grovt tillyxade tal har Sveriges elproduktion och export sett ut ungefär så här, de senaste åren:
Produktion totalt, 160 TWh
Konsumtion 140 TWh
Nettoexport 20 TWh (men ibland korta tider under året måste vi importera)
Produktionen är:
Vattenkraft 60 TWh (lite drygt)
Kärnkraft 60 TWh (lite drygt)
Vindkraft 17 TWh
Övrig värmekraft 15 TWh (dvs el producerad i fjärrvärmeanläggningar och industri bl.a och något i rena elkraftverk, gas/kol/olja)
Ringhals 1 och 2 står för ca 6,5 TWh vardera (Ringhals 3 och 4 drygt 8 TWh var)
Ringhals 2 skulle stänga ner till vintern då det påfyllda bränslet var slut, det kanske tröt lite tidigare, Ringhals 1 har planerat avstängning om ett drygt år.
Produktion totalt, 160 TWh
Konsumtion 140 TWh
Nettoexport 20 TWh (men ibland korta tider under året måste vi importera)
Produktionen är:
Vattenkraft 60 TWh (lite drygt)
Kärnkraft 60 TWh (lite drygt)
Vindkraft 17 TWh
Övrig värmekraft 15 TWh (dvs el producerad i fjärrvärmeanläggningar och industri bl.a och något i rena elkraftverk, gas/kol/olja)
Ringhals 1 och 2 står för ca 6,5 TWh vardera (Ringhals 3 och 4 drygt 8 TWh var)
Ringhals 2 skulle stänga ner till vintern då det påfyllda bränslet var slut, det kanske tröt lite tidigare, Ringhals 1 har planerat avstängning om ett drygt år.