Byggahus.se

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

23k läst  564 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. T
    Medlem · Nivå 7
    Idioti!

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Man borde kanske köpa sig ett dieseldrivet elverk nu snart, innan det blir brist på dom... :thinking:

• Laddar…
  4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    I TV-serien Last man in Earth (spoilervarning) så tar bensin/dieseln slut efter ett par år då den härsknar. Stämmer det eller är det ett påhitt?

5. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Etanol håller väldigt länge.

6. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Javisst. ..Snart börjar de roterande avbrotten ala Venezuela!

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Kolla med försvaret som förvarade miljontals liter i bergrum år ut och år in.

De hade givetvis ett utbytesprogram, som jag har för mig berodde på det ökande vatteninnehållet i bränslet.

https://www.midroc.se/tjanster-entreprenad/case/miljoteknik/bergrumssanering-pa-kvarnholmen/

Jag letade men hittade inte.
    Jag har sett en bild där någon ror i en liten båt på en "vatten"yta av diesel, i ett bergrum. :)

8. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Redigerat 4 sep 10:54
  9. M
    Husägare · Nivå 8
    Aha, redan nu? Trodde den skulle vara igång till december.

Det man kan hoppas på är väl att reaktorn inte börjar demonteras omedelbart, utan att det finns möjlighet att ändra beslutet och starta upp igen (efter att nödvändiga investeringar gjorts) efter att verkligheten kommit ifatt beslutsfattarna.

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 11
    Komiskt att det finns människor som på allvar tror att vi ska kunna ersätta kärnkraft med förnyelsebar energi, med dagens energiförbrukning, utan att behöva köpa in skitig utländsk el.
    Tragiskt att samma puckon sitter vid makten och tvingar oss andra in i detta miljövidriga experiment, som ett i en lång rad av miljövidriga experiment i miljövänlighetens namn.

11. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Jag är ingen miljöpmupp men nu överdriver ni allt lite grann.
    Men vi kan ju utvärdera efter vintern. ...

12. T
    Medlem · Nivå 11
    På vilket sätt tycker du vi/jag överdriver? Såvitt jag förstår ligger vi på en rätt hög utnyttjandegrad av egen el redan idag. Med vad ska vi ersätta bortfallet som en nedrustning av kärnkraften leder till?
    Sen är ju frågan om huruvida framförallt vindkraften faktiskt är bättre för miljön än kärnkraft inte helt självklart utredd. Vi ska lägga ner ett gäng redan byggda kärnkraftverk och ersätta med nyproducerade vindkraftverk och solpaneler. Det är inte miljögratis...

13. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Bensin och diesel är en färskvara , 2-3 mån i en dunk/tank , 18-24 mån i ett tätt trycksatt kärl .

Mer kärnkraft till folket :cool:

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    I lite runda och grovt tillyxade tal har Sveriges elproduktion och export sett ut ungefär så här, de senaste åren:
    Produktion totalt, 160 TWh
    Konsumtion 140 TWh
    Nettoexport 20 TWh (men ibland korta tider under året måste vi importera)

Produktionen är:
    Vattenkraft 60 TWh (lite drygt)
    Kärnkraft 60 TWh (lite drygt)
    Vindkraft 17 TWh
    Övrig värmekraft 15 TWh (dvs el producerad i fjärrvärmeanläggningar och industri bl.a och något i rena elkraftverk, gas/kol/olja)

Ringhals 1 och 2 står för ca 6,5 TWh vardera (Ringhals 3 och 4 drygt 8 TWh var)

Ringhals 2 skulle stänga ner till vintern då det påfyllda bränslet var slut, det kanske tröt lite tidigare, Ringhals 1 har planerat avstängning om ett drygt år.

• Laddar…
  15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Även om vi exporterar ett överskott, som vi alltså kan upphöra med, så ska man (i klimatets namn) inse att den exporten kommer ersättas med gas och kolkraft producerad i Europa. I alla fall ett antal år framöver.