Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Så nästa gång vi ska köpa en ny lampa så ska jag försöka få Marlen att köpa en lampa som består av en ljuskälla.

Suck, många av våra lampor idag är ”mång-lampelampor”.
Förstår inte hur du kunde tolka in det i svaren. Har du två likadana ljuskällor så drar det dubbelt så mycket ström, men du får ju också dubbelt så mycket ljus.

Ett annat sätt att säga samma sak: om du vill ha 10 ljuskällor i ett rum. Då spelar det ingen roll hur många som sitter i samma armatur, varken för ljusstyrka eller förbrukning.

ett tredje sätt: du ska inte bry dig om hur många ljuskällor som sitter i en armatur.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Lite vid sidan av ämnet. Men är det bara jag som ännu inte har hittat en LED-lampa som kommer i närheten av traditionella glödlampor och Halogen?

Har testat många kända och mindre kända fabrikat men ljuset känns i stort sett lika artificiellt, ofta med för mycket gult.

Har LED på många ställen men över matbordet, till läslampan, över spisen sitter fortfarande lampor med en glödande tråd av något slag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Min nästa följdfråga blir då: Om en ljuskälla, i en armatur som består av flera, är trasig. Drar den då inget alls, pyttelite (eftersom elen rimligtvis måste ”ta den vägen”) eller lika mycket som övriga ljuskällor som funkar? Hoppas ni förstår hur jag menar.
Glödljus och halogen drar ingenting (strömmen kan inte ”ta den vägen” just eftersom glödtråden gått av), de övriga ljuskällorna i samma armatur sitter parallellt. Beroende på uppbyggnad innehåller många (de flesta) led elektronik i absolut närhet till ljuskällan och man skulle nog kunna tänka sig felfall där elektroniken fortfarande drar en del utan att led:en lyser.

/U
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Förstår inte hur du kunde tolka in det i svaren. Har du två likadana ljuskällor så drar det dubbelt så mycket ström, men du får ju också dubbelt så mycket ljus.

Ett annat sätt att säga samma sak: om du vill ha 10 ljuskällor i ett rum. Då spelar det ingen roll hur många som sitter i samma armatur, varken för ljusstyrka eller förbrukning.

ett tredje sätt: du ska inte bry dig om hur många ljuskällor som sitter i en armatur.
Jag tror inte folk i allmänhet tänker på hur mycket en armatur förbrukar i el när de till exempel köper en ny lampa över matbordet.

Tidigare hade vi en lampa över matbordet. Sedan några år tillbaka har vi en som har 12 ljuskällor. Jag upplever inte att det är mängden ljus som styr folk köpbeteende, utan helt andra, mer emotionella saker.

Men om köparen - som står inför två lika snygga, lika bra, samma pris - enklare hade förstått att alternativ 1 drar mycket mindre än alternativ 2 så skulle fler välja alternativ 1 (av ekonomiska skäl och av hänsyn till miljön).
 
Jag tror folk i allmänhet tänker att en ljuskälla drar så många watt som det står på förpackningen.

Det går inte att säga att din armatur med tolv lampor drar mer än den gamla med en lampa.
 
  • Gilla
P.S. och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lite vid sidan av ämnet. Men är det bara jag som ännu inte har hittat en LED-lampa som kommer i närheten av traditionella glödlampor och Halogen?
Jag upplever det som att det här med känslighet för ljus är väldigt individuellt. Jag tycker också att LED ofta är alldeles för smalbandiga. Ljuset på de saker som lyses upp blir på tok för 'platt' och dött. Samtidigt har jag många bekanta som inte ens förstår vad jag pratar om.

Dessa tycker jag är bra (CRI 90), men då uppskattar jag varmvitt ljus:
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/philips-led-lampa-gu10-345-lm-6-pack-p64626
 
  • Gilla
GreenYoda och 8 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag upplever det som att det här med känslighet för ljus är väldigt individuellt. Jag tycker också att LED ofta är alldeles för smalbandiga. Ljuset på de saker som lyses upp blir på tok för 'platt' och dött. Samtidigt har jag många bekanta som inte ens förstår vad jag pratar om.

Dessa tycker jag är bra (CRI 90), men då uppskattar jag varmvitt ljus:
[länk]
De där är ju en slags spotlight med bajonettfattning.
Finns samma lampor med E27?

Jag har annars provat Philips LED utan att jag var speciellt imponerad.
 
Men hur mycket ström en lampa drar är i princip irrelevant. Om du har en lampa med 12 ljuskällor i sig, så skulle jag misstänka att de bara är på typ 2W vardera (om det är led), eller max 4W. Skulle det vara 12 x 4W så kostar den drygt 1 kr om dagen, OM den är tänd 24h/dygn. Och det lär den inte vara om den sitter över matbordet.

OM du har 12 x 4W över matbordet så har du dessutom troligen dimmat ned den, det skulle bli lite av scen belysning av bordet med den styrkan. Även 12 x 2 W blir väääldigt ljust.
 
MultiMan
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi får börja med att definiera lampa.

Om vi pratar den gamla tidens glödljus och halogen så tjänar man inte så mycket då energiförbrukningen inte är direkt proportionell mot dimmernivån. En upplevd kraftig sänkning av ljusstyrkan motsvaras inte av en lägre energiförbrukning i samma grad, den är mer logaritmisk.

För LED (och kanske även lågenergi) är ljusstyrkan mer proportionell, men det spelar inte speciellt stor roll på en redan låg energinivå. Det kan ha betydelse för en mycket stor mängd.

På din andra fråga skulle jag säga att det spelar ingen större roll för glödljus. De kan ha en hög startström men i stort har det liten betydelse. LED däremot är en annan femma. Varje LED är en elak belastning, flera små LED är en ännu elakare belastning. Här gäller att elmätaren klarar av att mäta de extremt höga strömspikar som LED orsakar. I denna bild ser man spänningen överst (neddimmad) och strömmen underst, de korta strömspikarna syns knappt. Instrumentet anger 2.87 A som toppvärde på strömmen och 0.104 A som medelvärde, det du betalar för (ska betala för...)

[bild]

Så jag vet inte riktigt...men det märks nog inte förrän man kör en ansenlig mängd LED-lampor i huset. Det gäller att dagens elmätare kan mäta längden på dessa spikar med tillräcklig upplösning. Om den inte riktigt hänger med kanske den registrerar dubbel förbrukning eller ännu värre.
Det gäller väl inte LED med inbyggd dimmer/styrelektronik, såsom IKEA Trådfri eller Philips Hue, eller?

Alla mina Trådfri mjukstartar.
 
Jag har inte gjort mätningar på mer än denna LED-lampa som idag har några år på nacken.
Hur vet du att Ikea's trådfri mjukstartar? På vilket sätt? Du kanske menar ljusstyrkan?
 
H hempularen skrev:
Men hur mycket ström en lampa drar är i princip irrelevant. Om du har en lampa med 12 ljuskällor i sig, så skulle jag misstänka att de bara är på typ 2W vardera (om det är led), eller max 4W. Skulle det vara 12 x 4W så kostar den drygt 1 kr om dagen, OM den är tänd 24h/dygn. Och det lär den inte vara om den sitter över matbordet.

OM du har 12 x 4W över matbordet så har du dessutom troligen dimmat ned den, det skulle bli lite av scen belysning av bordet med den styrkan. Även 12 x 2 W blir väääldigt ljust.
Det står 18W på glödlamporna. Innebär det då att matbordslampan drar 12x18W dvs 216W och därmed kostar 4,5 till 9 gånger mer än om det hade varit LED, vilket jag antar att detta inte är.

Och finns det LED-lampor till alla ”fattningar”? Och blir ljuset likadant?

Tänker först och främst på dessa två fattningar.

Halogenlampa med texten "18W" på träbakgrund, frågan rör dess energiförbrukning jämfört med LED.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halogenlampa på träyta med märkningen "18W OSRAM" tydligt synlig på sockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det står 18W på glödlamporna. Innebär det då att matbordslampan drar 12x18W dvs 216W och därmed kostar 3 till 6 gånger mer än om det hade varit LED, vilket jag antar att detta inte är.
Den drar helt riktigt 216w
Det är halogen, dvs snäppet bättre än glödlampor men mil ifrån led.
Men har du direktverkande el som uppvärmning så spelar det inte så stor roll...
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Men har du direktverkande el som uppvärmning så spelar det inte så stor roll...
Tanken här är då alltså att överskottsenergin blir värme som hjälper till att värma upp huset. Effekten blir väl dock lite sämre än annars då värmen hamnar på ”fel” ställe, men viss nytta gör den förstås.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
P
216w låter ju kanske mkt, men det är ju fortfarande ca 1:- efter en riktigt lång middag. Vinet kostar 200:-;)
 
  • Gilla
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.