38 428 läst ·
282 svar
38k läst
282 svar
Dra kabel i skorstenen
Och förstå mig rätt, att jag skriver besiktningsman här så menar jag alltså mest att utförandet kommer att ifrågasättas av någon - absolut. Kanske inte en besiktningsman i TS fall, men det går att skrapa fram rätt många "experter" som kommer underkänna det.Mikael_L skrev:
De kanske inte alltid har rätt eller ordentligt på fötterna, det vet vi inte säkert, men ifrågasatt blir det med elkablar i skorstenspipan, var så säker.
haha, Absolut. Tråden är ett bevis på att det kommer ifrågasättas.Mikael_L skrev:
Och förstå mig rätt, att jag skriver besiktningsman här så menar jag alltså mest att utförandet kommer att ifrågasättas av någon - absolut. Kanske inte en besiktningsman i TS fall, men det går att skrapa fram rätt många "experter" som kommer underkänna det.
De kanske inte alltid har rätt eller ordentligt på fötterna, det vet vi inte säkert, men ifrågasatt blir det med elkablar i skorstenspipan, var så säker.![]()
Jag har varit lite i valet och kvalet hur jag ska göra med kanalen, fläkten och ventilationen.Mikael_L skrev:
För att få till böjen ner i den nya väggen (som jag bygger 0,5 cm den murstocken) kommer jag få knacka ner en del av murstocken. Idag sitter fläkten precis under innertaket.
Det är väldigt enkelt att få till ett utblås genom fasaden i badrummet.
Ingen har presenterat någon egentlig fördel med att ha utblås i murstocken istället för i fasaden.
Därför tänker jag sätta igen kanalen i stocken och köra på frånluftsfläkt i fasaden.
skaffar jag dessutom en rökgasfläkt kan den fungera som sekundär frånluftsväg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nu låter du som Staffan2000.. Det kanske är enkelt och ofarligt, kanske inte. Jag get väl samma svar, att du får skaffa reglerna och gå igenom de 100 A4-sidorna och bedöma all den yttre påverkan som finns i just ditt fall. Jag vet inte vilka faror som lurar i din skorsten.D Derbyboy skrev:
Ja och jag kanske ska passa på att utbilda mig till elektriker också.
I en annan del av forumet ställs en fråga:
Jag ska göra ett arvskifte där det ingår en fastighet och funderar på hur jag ska göra min ingifta styvdotter arvslös. Hur kan man göra detta?
En av forumets mest rutinerade på området svarar att TS ska köpa lagboken och kolla upp hur det hela ska gå till.
I en annan del av forumet ställs en fråga:
Jag ska göra ett arvskifte där det ingår en fastighet och funderar på hur jag ska göra min ingifta styvdotter arvslös. Hur kan man göra detta?
En av forumets mest rutinerade på området svarar att TS ska köpa lagboken och kolla upp hur det hela ska gå till.
Kanske borde ha skrivit ”ingen har presenterat någon nackdel med utblås i fasaden kontra murstocken som är tillräckligt relevant i mitt fall för att jag skulle välja murstocken”
jag har en bergsknalle utanför utblåset i fasaden som ger visst vindskydd. Jag kan montera stormhuv. Jag kan få ett sekundärt utblås med rökgasfläkten genom de aktiva piporna.
jag har en bergsknalle utanför utblåset i fasaden som ger visst vindskydd. Jag kan montera stormhuv. Jag kan få ett sekundärt utblås med rökgasfläkten genom de aktiva piporna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det var väl ett lämpligt svar tycker jag. Vem på detta forum skulle göra det åt dig?D Derbyboy skrev:
Man kan säga att detta forum drivs.av ideella. Folk skriver här för att det är motiverande och att folk uppskattar den man skriver. Du kan inte begära att någon ska göra en större utredning av din skorsten. Du har fått "expertrådet" att undvika eller reda ut alla förutsättningar. Jag skulle mycket väl kunna lägga ned ett antal timmar på att tolka och beskriva vad som står i reglerna. Men motivationen har skjutits i sank i denna tråd.
Jo och om motivationen sjunker då är det en bekväm väg att hänvisa till 100-sidor i branschföreskrifterna. Då blir inte mycket till forum.
Jag begär verkligen inte att någon ska utreda min skorsten. Jag är väldigt tacksam för all input, särskilt den konstruktiva (@Mikael_L ).
Du, @Bo.Siltberg har dock framfört att det inte är enligt reglerna att dra en kabel på aktuellt vis. De regler du hänvisat till rör ventilationskanaler. ÄR det en ventilationskanal om ingen luft passerar? Går det att modifiera kanalen på sådant vis att det inte går att ifrågasätta att det inte är en ventilationskanal?
Du har även framför att det kan vara ett problem med en frihängande kabel, men om 1,2 meter frihängande kabel verkligen är ett problem så går det väl att avhjälpas med kabelstege, förläggning i rör etc
Det har även framförts att en kabeln ska kunna inspekteras. Den är väl absolut inspekterbar om den förläggs i ett rör, dvs det går att dra ut kabeln.
Det är inte normalt att det går en kabel i en före detta ventilationspipa. Går det att avhjälpa med information i centralen, en skylt på skorstenen?
Det har framförts att det kan bli varmt i en skorsten. Går det att avhjälpa genom att använda en viss typ av kabel som tål värme?
Det är så en konstruktion diskussion förs vid avsteg från normen (om det nu ens är en norm enligt föreskrifterna). Det är inte konstruktivt att hänvisa till 100-sidor branschföreskrifter. Du riskerar att underminera förtroendet för branschföreskrifterna om du står kvar i hörnet och surt mumlar att "jojo men det är emot föreskrifterna" - utan att peka på verkliga och reella risker.
I övrigt uppskattar jag verkligen diskussionen och tycker den till stora delar är konstruktiv.
Jag begär verkligen inte att någon ska utreda min skorsten. Jag är väldigt tacksam för all input, särskilt den konstruktiva (@Mikael_L ).
Du, @Bo.Siltberg har dock framfört att det inte är enligt reglerna att dra en kabel på aktuellt vis. De regler du hänvisat till rör ventilationskanaler. ÄR det en ventilationskanal om ingen luft passerar? Går det att modifiera kanalen på sådant vis att det inte går att ifrågasätta att det inte är en ventilationskanal?
Du har även framför att det kan vara ett problem med en frihängande kabel, men om 1,2 meter frihängande kabel verkligen är ett problem så går det väl att avhjälpas med kabelstege, förläggning i rör etc
Det har även framförts att en kabeln ska kunna inspekteras. Den är väl absolut inspekterbar om den förläggs i ett rör, dvs det går att dra ut kabeln.
Det är inte normalt att det går en kabel i en före detta ventilationspipa. Går det att avhjälpa med information i centralen, en skylt på skorstenen?
Det har framförts att det kan bli varmt i en skorsten. Går det att avhjälpa genom att använda en viss typ av kabel som tål värme?
Det är så en konstruktion diskussion förs vid avsteg från normen (om det nu ens är en norm enligt föreskrifterna). Det är inte konstruktivt att hänvisa till 100-sidor branschföreskrifter. Du riskerar att underminera förtroendet för branschföreskrifterna om du står kvar i hörnet och surt mumlar att "jojo men det är emot föreskrifterna" - utan att peka på verkliga och reella risker.
I övrigt uppskattar jag verkligen diskussionen och tycker den till stora delar är konstruktiv.
Problemet med dig är att du inte vill (kanske medvetet) ta till dig av vad som skrivs. Det mesta har redan nämnts mer än en gång både praktiskt vettiga exempel och olika mer eller mindre användbara samma med olika ting mer åt regler/normers håll.
Går du igenom tråden får du mer än nog för att själv bilda dig en uppfattning av hur du bra kan lösa det och även på flera sätt en del lite i motsatsförhållande men ok. Du skriver att det inte är rymden som ska utforskas men kanske det i vissa fall är enklare än ett avsnitt av din skorsten.
Går du igenom tråden får du mer än nog för att själv bilda dig en uppfattning av hur du bra kan lösa det och även på flera sätt en del lite i motsatsförhållande men ok. Du skriver att det inte är rymden som ska utforskas men kanske det i vissa fall är enklare än ett avsnitt av din skorsten.
Det här var ett väldigt bra inlägg!D Derbyboy skrev:Jo och om motivationen sjunker då är det en bekväm väg att hänvisa till 100-sidor i branschföreskrifterna. Då blir inte mycket till forum.
Jag begär verkligen inte att någon ska utreda min skorsten. Jag är väldigt tacksam för all input, särskilt den konstruktiva (@Mikael_L ).
Du, @Bo.Siltberg har dock framfört att det inte är enligt reglerna att dra en kabel på aktuellt vis. De regler du hänvisat till rör ventilationskanaler. ÄR det en ventilationskanal om ingen luft passerar? Går det att modifiera kanalen på sådant vis att det inte går att ifrågasätta att det inte är en ventilationskanal?
Du har även framför att det kan vara ett problem med en frihängande kabel, men om 1,2 meter frihängande kabel verkligen är ett problem så går det väl att avhjälpas med kabelstege, förläggning i rör etc
Det har även framförts att en kabeln ska kunna inspekteras. Den är väl absolut inspekterbar om den förläggs i ett rör, dvs det går att dra ut kabeln.
Det är inte normalt att det går en kabel i en före detta ventilationspipa. Går det att avhjälpa med information i centralen, en skylt på skorstenen?
Det har framförts att det kan bli varmt i en skorsten. Går det att avhjälpa genom att använda en viss typ av kabel som tål värme?
Det är så en konstruktion diskussion förs vid avsteg från normen (om det nu ens är en norm enligt föreskrifterna). Det är inte konstruktivt att hänvisa till 100-sidor branschföreskrifter. Du riskerar att underminera förtroendet för branschföreskrifterna om du står kvar i hörnet och surt mumlar att "jojo men det är emot föreskrifterna" - utan att peka på verkliga och reella risker.
I övrigt uppskattar jag verkligen diskussionen och tycker den till stora delar är konstruktiv.
För TS beskriver det jag med stor förvåning konstaterat i denna tråd. De vanligtvis så lösningsorienterade skribenterna, har här satt sig på tvären och har till synes gjort allt som står i deras makt, för att komplicera en kabeldragning. När TS (och jag, av både nyfikenhet och förvåning) frågar var problemet är med en mycket kort dragning i en skorstensimkanal. Ja då brakar det loss med raljeranden och hänvisningar till allehanda föreskrifter med motiveringen att ni inte känner till förutsättningarna för TS dragning genom skorstenen. Trots att de beskrivits ingående av TS! Eller är det så, att det är så mycket mer komplicerat, så att vi amatörer omöjligt kan förstå vidden av problemet?
Mikael_L är det lysande undantaget i gruppen av buttra gamla gubbar, som inte har tid till att hjälpa, men hur mycket tid som helst till att stjälpa!
Bara när en TS varit rent oförskämd och förolämpat de övriga, har jag varit med om något liknande. Men tills nu, har TS varit ödmjukheten själv. Så varför?
En mycket förvånad:
Staffan
Du får ta och läsa hela tråden igen Staffan och utan den underliga låsta enögdheten som verkar slagit till i denna tråden. Då ser du att många direkta förslag och synpunkter som borde kunna hjälpa TS varit uppe. Samma med lite belysning av som sagt regler, normer och vad som eventuellt bör tas hänsyn till från det hållet.
Vad mer kan man begära i ett fall som TS vilket trots allt du och denne verkar se lite olika på. Från din sida verkar principen hur svårt kan det vara råda och jag kan hålla med dig här bara man försökt ta in även lite man som ovan kanske brukar se förbi. TS däremot fastnar i datablad och traskar runt i återkommande spår helt utan respons på de direkta handfasta råd till lösning som kommit in. En del som gjort de inläggen har ju tom kommit igen och undrat varför de inte duger att kommentera ens.
Förstår att Bo som alltid försöker svara mycket korrekt och oantastligt på diverse elfrågor ser denna tråden som en motivationssänka. Till sist finns ju knappast spår av vare sig frågor, svar eller lösningar i en tråd som denna.
Vad mer kan man begära i ett fall som TS vilket trots allt du och denne verkar se lite olika på. Från din sida verkar principen hur svårt kan det vara råda och jag kan hålla med dig här bara man försökt ta in även lite man som ovan kanske brukar se förbi. TS däremot fastnar i datablad och traskar runt i återkommande spår helt utan respons på de direkta handfasta råd till lösning som kommit in. En del som gjort de inläggen har ju tom kommit igen och undrat varför de inte duger att kommentera ens.
Förstår att Bo som alltid försöker svara mycket korrekt och oantastligt på diverse elfrågor ser denna tråden som en motivationssänka. Till sist finns ju knappast spår av vare sig frågor, svar eller lösningar i en tråd som denna.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vad vill du ha för svar? Att det är okej kör på?Staffan2000 skrev:
Det här var ett väldigt bra inlägg!
För TS beskriver det jag med stor förvåning konstaterat i denna tråd. De vanligtvis så lösningsorienterade skribenterna, har här satt sig på tvären och har till synes gjort allt som står i deras makt, för att komplicera en kabeldragning. När TS (och jag, av både nyfikenhet och förvåning) frågar var problemet är med en mycket kort dragning i en skorstensimkanal. Ja då brakar det loss med raljeranden och hänvisningar till allehanda föreskrifter med motiveringen att ni inte känner till förutsättningarna för TS dragning genom skorstenen. Trots att de beskrivits ingående av TS! Eller är det så, att det är så mycket mer komplicerat, så att vi amatörer omöjligt kan förstå vidden av problemet?
Mikael_L är det lysande undantaget i gruppen av buttra gamla gubbar, som inte har tid till att hjälpa, men hur mycket tid som helst till att stjälpa!
Bara när en TS varit rent oförskämd och förolämpat de övriga, har jag varit med om något liknande. Men tills nu, har TS varit ödmjukheten själv. Så varför?
En mycket förvånad:
Staffan
Frågeställningen var kan/bör/får jag.... TS har då fått ett svar som tydligen inte passat.
Vill man veta om man får göra en sak då får man acceptera svaret. I det här fallet så tycker inte reglerna att man får göra som TS vill. Hur ska man kunna vara ödmjuk när man svarar på frågan får? Ska man hitta på regler så de passar? Reglerna finns, det är ingen här på forumet som kan styra över. Säger reglerna en sak så är det så reglerna säger. Du får tycka precis vad du vill om reglerna. Så som alla andra får tycka. Men regler är regler. Sen är det upp till var och en att fundera på hur man vill göra med informationen.
Frågan var får man och svaret är, nej det får man inte. reglerna är inte påhittade här på forumet. Jag bryr mig inte hur man väljer att göra. Det är upp till TS.
(jag kör förfort, jag leker elektriker gärna och ofta så jag är ingen oskyldig liten skit Jag är bara el liten skit...)
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tappa inte huvudet nu bara vi behöver din expertis!! Vi är flera som uppskattar din expertisBo.Siltberg skrev:
Det var väl ett lämpligt svar tycker jag. Vem på detta forum skulle göra det åt dig?
Man kan säga att detta forum drivs.av ideella. Folk skriver här för att det är motiverande och att folk uppskattar den man skriver. Du kan inte begära att någon ska göra en större utredning av din skorsten. Du har fått "expertrådet" att undvika eller reda ut alla förutsättningar. Jag skulle mycket väl kunna lägga ned ett antal timmar på att tolka och beskriva vad som står i reglerna. Men motivationen har skjutits i sank i denna tråd.
