38 427 läst ·
282 svar
38k läst
282 svar
Dra kabel i skorstenen
UV-påverkan tror jag du kan ignorera. Jag har mina liggandes utomhus och några är säkerh tio år. Men någon solpåverkan kan jag inte se. Men som sagts. Det är dåligt med solljus i en skorsten. Alternativet är kopparrör, men i ditt fall skulle även jag använt VP:rör.GK100 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Förstår inte..... Solen lyser väl jättebra i en skorsten
Min vänner! Nu äntligen kan jag presentera en bild på den aktuella pipan.
Jag lös ner i pipan och det ser ut som att pipan endast är öppen ner till strax under utloppet i badrummet.
Därav tror jag inte det blir så varm i aktuell pipa.
Hopps Bo fortfarande kikar in i tråden så han får se den. Kan ju vara kul med bild. Något råd kan man ju tyvärr inte förvänta sig
Jag lös ner i pipan och det ser ut som att pipan endast är öppen ner till strax under utloppet i badrummet.
Därav tror jag inte det blir så varm i aktuell pipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hopps Bo fortfarande kikar in i tråden så han får se den. Kan ju vara kul med bild. Något råd kan man ju tyvärr inte förvänta sig
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag citerar mig själv här. Du har tagit det första steget till att utreda förutsättningarna för att gå utanför stigen genom att titta ned i skorstenenBo.Siltberg skrev:
Ahhh ahhh Bo.Bo.Siltberg skrev:
Jag citerar.
Derbyboy och Staffan2000 har dock bränt sina skepp till att få någon hjälp i framtiden.
Hur skall du ha det. Här har jag känt mig utvald, men så verkar det bara vara tomma löften.
Staffan (den utvalde?)
Sluta nu Staffan, alla får va me även de som ett tag inte ville va me.Staffan2000 skrev:
Nu e vi alla glada och hjälps åt att göra min installation så säker som möjligt.
En vacker dag tar jag dit min elektriker och frågar om han vill dra ner lite kablar i det vi tillsammans har spånat fram. Då får vi någon form av facit. Tills dess måste vi hålla ihop!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag erbjöd endast ett utdrag ur reglerna vilket givetvis står fast, dock ingen hjälp med att tolka dem och bedöma detta specifika fall...
Aha, är det en kabel där redan nu?D Derbyboy skrev:Min vänner! Nu äntligen kan jag presentera en bild på den aktuella pipan.
Jag lös ner i pipan och det ser ut som att pipan endast är öppen ner till strax under utloppet i badrummet.
Därav tror jag inte det blir så varm i aktuell pipa.
[bild]
Hopps Bo fortfarande kikar in i tråden så han får se den. Kan ju vara kul med bild. Något råd kan man ju tyvärr inte förvänta sig![]()
Jajjemen!
En tv-antennkabel. Ska givetvis dra upp den vid tillfälle och studera hur plasten klarat UV-ljuset mm men framförallt (eventuell) värme.
Den kan ha suttit där i 50 år. Ska forska lite kring det....känns spontant för vit för att ha suttit där sålänge.
Dock har den suttit där i minst 15 år så den har utsatts för eldning i de båda aktiva piporna.
En tv-antennkabel. Ska givetvis dra upp den vid tillfälle och studera hur plasten klarat UV-ljuset mm men framförallt (eventuell) värme.
Den kan ha suttit där i 50 år. Ska forska lite kring det....känns spontant för vit för att ha suttit där sålänge.
Dock har den suttit där i minst 15 år så den har utsatts för eldning i de båda aktiva piporna.
Utdrag från reglerna är per definition en hjälp. Du skulle inte hjälpa (enligt tidigare inlägg) så nu när du redan brutit detta så kan du lika väl hjälpa till av bara sjutton. Blir bästa så för alla!Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag tar tillbaka mitt erbjudande... Jag såg ett halmstrå av hopp att du skulle ta chansen och göra detta på rätt sätt, men jag hade fel. Du får försöka snylta på andras blåögda välvilja att vägleda dig här.
Va!? vad hände nu.....
Det ena utesluter väl inte det andra?
Jag vill göra rätt och jag vill ha vägledning.
Har du ändrat dig igen nu @Bo.Siltberg? Nu vill du helt plötsligt inte hjälpa till längre pga av du återigen känner att jag skrivit något som inte passar dig.
Jag har för fan bara försökt lätta upp stämningen och samtidigt fortsätta med min utredning av om det kan vara farligt att dra en ledning i en skortstenspipa.
Det ena utesluter väl inte det andra?
Jag vill göra rätt och jag vill ha vägledning.
Har du ändrat dig igen nu @Bo.Siltberg? Nu vill du helt plötsligt inte hjälpa till längre pga av du återigen känner att jag skrivit något som inte passar dig.
Jag har för fan bara försökt lätta upp stämningen och samtidigt fortsätta med min utredning av om det kan vara farligt att dra en ledning i en skortstenspipa.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag tror att du uttryckte sig lite plumpt. Eftersom du redan låg på minus.D Derbyboy skrev:
Men jag Ska inte sitta och berätta hur någon annan tänker.
