Staffans2000
GK100 GK100 skrev:
Det enda som skulle kunna vara negativt för dem utomhus vore solljusets UV och det har du knappast i kanalen du använder.
UV-påverkan tror jag du kan ignorera. Jag har mina liggandes utomhus och några är säkerh tio år. Men någon solpåverkan kan jag inte se. Men som sagts. Det är dåligt med solljus i en skorsten. Alternativet är kopparrör, men i ditt fall skulle även jag använt VP:rör.
 
Förstår inte..... Solen lyser väl jättebra i en skorsten:p
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Min vänner! Nu äntligen kan jag presentera en bild på den aktuella pipan.

Jag lös ner i pipan och det ser ut som att pipan endast är öppen ner till strax under utloppet i badrummet.

Därav tror jag inte det blir så varm i aktuell pipa.

Bild på insidan av en sotig skorsten som visar begränsad öppning nära badrumsutloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hopps Bo fortfarande kikar in i tråden så han får se den. Kan ju vara kul med bild. Något råd kan man ju tyvärr inte förvänta sig :(
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har fått "expertrådet" att undvika eller reda ut alla förutsättningar.
Jag citerar mig själv här. Du har tagit det första steget till att utreda förutsättningarna för att gå utanför stigen genom att titta ned i skorstenen (y). Fortsätt så och gör bedömning av samtliga punkter i reglerna. Jag kan erbjuda dig ett utdrag av de 100 A4-sidorna som är aktuella.
 
Staffans2000
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack, jag finns kvar. Derbyboy och Staffan2000 har dock bränt sina skepp till att få någon hjälp i framtiden.
Ahhh ahhh Bo.

Jag citerar.
Derbyboy och Staffan2000 har dock bränt sina skepp till att få någon hjälp i framtiden.

Hur skall du ha det. Här har jag känt mig utvald, men så verkar det bara vara tomma löften.


Staffan (den utvalde?)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ahhh ahhh Bo.

Jag citerar.
Derbyboy och Staffan2000 har dock bränt sina skepp till att få någon hjälp i framtiden.

Hur skall du ha det. Här har jag känt mig utvald, men så verkar det bara vara tomma löften.


Staffan (den utvalde?)
Sluta nu Staffan, alla får va me även de som ett tag inte ville va me.

Nu e vi alla glada och hjälps åt att göra min installation så säker som möjligt.

En vacker dag tar jag dit min elektriker och frågar om han vill dra ner lite kablar i det vi tillsammans har spånat fram. Då får vi någon form av facit. Tills dess måste vi hålla ihop!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag erbjöd endast ett utdrag ur reglerna vilket givetvis står fast, dock ingen hjälp med att tolka dem och bedöma detta specifika fall...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Min vänner! Nu äntligen kan jag presentera en bild på den aktuella pipan.

Jag lös ner i pipan och det ser ut som att pipan endast är öppen ner till strax under utloppet i badrummet.

Därav tror jag inte det blir så varm i aktuell pipa.

[bild]


Hopps Bo fortfarande kikar in i tråden så han får se den. Kan ju vara kul med bild. Något råd kan man ju tyvärr inte förvänta sig :(
Aha, är det en kabel där redan nu?
 
D
Jajjemen!

En tv-antennkabel. Ska givetvis dra upp den vid tillfälle och studera hur plasten klarat UV-ljuset mm men framförallt (eventuell) värme.

Den kan ha suttit där i 50 år. Ska forska lite kring det....känns spontant för vit för att ha suttit där sålänge.

Dock har den suttit där i minst 15 år så den har utsatts för eldning i de båda aktiva piporna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag erbjöd endast ett utdrag ur reglerna vilket givetvis står fast, dock ingen hjälp med att tolka dem och bedöma detta specifika fall...
Utdrag från reglerna är per definition en hjälp. Du skulle inte hjälpa (enligt tidigare inlägg) så nu när du redan brutit detta så kan du lika väl hjälpa till av bara sjutton. Blir bästa så för alla!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
D Derbyboy skrev:
Utdrag från reglerna är per definition en hjälp. Du skulle inte hjälpa (enligt tidigare inlägg) så nu när du redan brutit detta så kan du lika väl hjälpa till av bara sjutton. Blir bästa så för alla!
Touche'!
1 poäng till Derbyboy!:D

Staffan
 
Jag tar tillbaka mitt erbjudande... Jag såg ett halmstrå av hopp att du skulle ta chansen och göra detta på rätt sätt, men jag hade fel. Du får försöka snylta på andras blåögda välvilja att vägleda dig här.
 
  • Gilla
  • Haha
Henrik.woll och 4 till
  • Laddar…
D
Va!? vad hände nu.....

Det ena utesluter väl inte det andra?

Jag vill göra rätt och jag vill ha vägledning.

Har du ändrat dig igen nu @Bo.Siltberg? Nu vill du helt plötsligt inte hjälpa till längre pga av du återigen känner att jag skrivit något som inte passar dig.

Jag har för fan bara försökt lätta upp stämningen och samtidigt fortsätta med min utredning av om det kan vara farligt att dra en ledning i en skortstenspipa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Vi är inte dom enda, han har blivit purken förr.
 
D Derbyboy skrev:
Utdrag från reglerna är per definition en hjälp. Du skulle inte hjälpa (enligt tidigare inlägg) så nu när du redan brutit detta så kan du lika väl hjälpa till av bara sjutton. Blir bästa så för alla!
Jag tror att du uttryckte sig lite plumpt. Eftersom du redan låg på minus.
Men jag Ska inte sitta och berätta hur någon annan tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.