38 427 läst ·
282 svar
38k läst
282 svar
Dra kabel i skorstenen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Tack, jag finns kvar. Derbyboy och Staffan2000 har dock bränt sina skepp till att få någon hjälp i framtiden.
Diskussionen tog verkligen en tråkig vändning. Det var aldrig min mening att trampa någon på fötterna. Hade hoppats på att det var högre i tak och att det gick att ifrågasätta, diskutera och bolla de olika frågorna.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Fast denna tråden har ju inte handlat om något ifrågasättande, utan mer hur kan vi bända på reglerna så kabeln får dras i skorstenen. Oavsett vad som skrivits så har man försökt att vända och vrida på det för att det ska passa.
Får hålla med om att man ställde en fråga som ytterst genomgående har svarats på, även goda hänvisningar till svaren är presenterade men trots detta så vill man inte acceptera att reglerna är som det är.
Med det sagt, dra kabel/rör där du känner.
Ska vi vända och vrida på detta mer så kanske vi även ska gå in på om du får göra installationen över huvud taget?
Får hålla med om att man ställde en fråga som ytterst genomgående har svarats på, även goda hänvisningar till svaren är presenterade men trots detta så vill man inte acceptera att reglerna är som det är.
Med det sagt, dra kabel/rör där du känner.
Ska vi vända och vrida på detta mer så kanske vi även ska gå in på om du får göra installationen över huvud taget?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Så är det, om man ska vara petig så får han inte göra det själv...Henrik.woll skrev:
Fast denna tråden har ju inte handlat om något ifrågasättande, utan mer hur kan vi bända på reglerna så kabeln får dras i skorstenen. Oavsett vad som skrivits så har man försökt att vända och vrida på det för att det ska passa.
Får hålla med om att man ställde en fråga som ytterst genomgående har svarats på, även goda hänvisningar till svaren är presenterade men trots detta så vill man inte acceptera att reglerna är som det är.
Med det sagt, dra kabel/rör där du känner.
Ska vi vända och vrida på detta mer så kanske vi även ska gå in på om du får göra installationen över huvud taget?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ni andra glada som e kvar i tråden kanske har tips på ett pansarrör som är lätt att böja?
Jag behöver ju ha en liten böj för att komma in i pipan och sen eventuellt en böj för att gå ut igen 1,2 meter upp.
Jag behöver ju ha en liten böj för att komma in i pipan och sen eventuellt en böj för att gå ut igen 1,2 meter upp.
Som sagts tidigare ta vanliga VP-rör som du bockar med fjäder eller om du vill kan du ta färdiga böjar till dem också. Vill du tvunget ha metallrör får välja färdiga böjar om du inte är van vid lite gammaldags rörmokeri och då kanske din olycksbroder Staffan kan ge tips. Metallrör i elbranschen kallas numera SM motsvarande gamla pansarrör SP eller en kraftigare variant OM tidigare OPG om du vill söka efter dem.
