Tack, jag finns kvar. Derbyboy och Staffan2000 har dock bränt sina skepp till att få någon hjälp i framtiden.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Diskussionen tog verkligen en tråkig vändning. Det var aldrig min mening att trampa någon på fötterna. Hade hoppats på att det var högre i tak och att det gick att ifrågasätta, diskutera och bolla de olika frågorna.
 
Fast denna tråden har ju inte handlat om något ifrågasättande, utan mer hur kan vi bända på reglerna så kabeln får dras i skorstenen. Oavsett vad som skrivits så har man försökt att vända och vrida på det för att det ska passa.

Får hålla med om att man ställde en fråga som ytterst genomgående har svarats på, även goda hänvisningar till svaren är presenterade men trots detta så vill man inte acceptera att reglerna är som det är.

Med det sagt, dra kabel/rör där du känner.
Ska vi vända och vrida på detta mer så kanske vi även ska gå in på om du får göra installationen över huvud taget?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Fast denna tråden har ju inte handlat om något ifrågasättande, utan mer hur kan vi bända på reglerna så kabeln får dras i skorstenen. Oavsett vad som skrivits så har man försökt att vända och vrida på det för att det ska passa.

Får hålla med om att man ställde en fråga som ytterst genomgående har svarats på, även goda hänvisningar till svaren är presenterade men trots detta så vill man inte acceptera att reglerna är som det är.

Med det sagt, dra kabel/rör där du känner.
Ska vi vända och vrida på detta mer så kanske vi även ska gå in på om du får göra installationen över huvud taget?
Så är det, om man ska vara petig så får han inte göra det själv...
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Mikael_L
Just det kanske är rätt onödigt att dra upp i denna tråd. Vi har väl hakat upp oss på mer diskutervärda saker?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just det kanske är rätt onödigt att dra upp i denna tråd. Vi har väl hakat upp oss på mer diskutervärda saker?
Absolut. ..
 
D
Ni andra glada som e kvar i tråden kanske har tips på ett pansarrör som är lätt att böja?

Jag behöver ju ha en liten böj för att komma in i pipan och sen eventuellt en böj för att gå ut igen 1,2 meter upp.
 
Staffans2000
Strunta i skyddsröret. Kabeln dras redan i ett "rör". Annars blir det "rör i rör", fast med el.

Staffan, den bannade :-).
 
D
Glad men bannad! lite som jag :)

måste ha något att dra kabeln i sen när den fortsätter i väggen som ska ställas mot murstocken.
 
Som sagts tidigare ta vanliga VP-rör som du bockar med fjäder eller om du vill kan du ta färdiga böjar till dem också. Vill du tvunget ha metallrör får välja färdiga böjar om du inte är van vid lite gammaldags rörmokeri och då kanske din olycksbroder Staffan kan ge tips. Metallrör i elbranschen kallas numera SM motsvarande gamla pansarrör SP eller en kraftigare variant OM tidigare OPG om du vill söka efter dem.
 
D
Haha min olycksbroder Staffan han e alltid redo!

Perfekt att köra VP-rör utomhus, för en skorstenspipa måste väl räknas som utomhus?
 
Staffans2000
VP:rör blir kanon.
 
Utvändigt pipan skyddar du kabeln om det behövs bäst med vanliga galvade U-formade kabelskydd.
 
D
Tänker att det inte behövs på utsidan av skorstenen. Kabeln får gå direkt in i kopplingsboxen.
 
D Derbyboy skrev:
Perfekt att köra VP-rör utomhus, för en skorstenspipa måste väl räknas som utomhus?
Det enda som skulle kunna vara negativt för dem utomhus vore solljusets UV och det har du knappast i kanalen du använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.