Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja!
Så enkelt är det inte. Eller rättare sagt, det blir väldigt tungrott och fyrkantigt att slaviskt följa varenda regel till punkt och pricka.
Regler uppstår inte av en slump. Lika lite är det praktiskt att blindt styras av dem, eftersom de är generella och inte beskriver det exakta tillvägagångssättet i varje enskilt fall. Detta känner naturligtvis regelmakarna till, därför ger de utrymme för tolkningar. Svårare än så är det faktiskt inte.
Det skulle faktiskt förvåna mig rejält ifall du aldrig av praktiska skäl böjt på reglerna lite grann, för att få en lika säker, men betydligt mer lättrodd installation.

Det går naturligtvis utmärkt att diskutera bilkörning, även om man inte själv har körkort.

Staffan
Tja vi tycker inte om alla regler och lagar som finns. Vi kör för fort kör över heldraget.
Finns många regler vi bryter emot. Det innebär inte att reglerna är fel.
Nu gäller det el reglerna. Jag kan erkänna, jag leker med el så ofta jag får chansen. Fast jag inte får. Jag gör det både på arbetstid och hemma. Det är något som jag bestämt mig för att bryta. Trots det så är jag noga med att följa de regler som finns. Just för att det är viktigt att allt blir rätt. Alltså det står en fritt att själv välja hur man vill förhålla sig till reglerna som finns.
Dock så kan det stå en dyrt om man bryter mot vissa lagar och regler.
Men om det är sån liten bit som du säger. Då kan man bryta mot den regeln om man vill. Men ska man börja diskutera den biten måste man sätta sig in i vad som gäller. Det finns så mycket runt omkring som är viktigt. Själv kan jag inte säga någonting om regeln eftersom jag inte har läst inläggen så noga. Antingen följer man reglerna eller så gör man det inte.

Japp hela detta inlägg är fylld med dubbelmoral.:p:cool:
 
Hisschakt är ett roligt utrymme där inga andra kablar än de som har med hissen får vara.

Ändå hittar man ofta i schakt fult med kablar.


Skulle det vara okej att använda ett tidigare schakt för sopor att dra kabel i? Detta används inte till någonting? Kom och tänka på det bara. Spontant så är det bara ett runt rör modell soppåse stor.
Vi förutsätter att luckorna inte går att öppna.
Jag är bara nyfiken på vad som gäller. Skulle nätverkskablar vara och att dra där i annars?
 
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Skulle det vara okej att använda ett tidigare schakt för sopor att dra kabel i? Detta används inte till någonting? Kom och tänka på det bara. Spontant så är det bara ett runt rör modell soppåse stor.
Vi förutsätter att luckorna inte går att öppna.
Jag är bara nyfiken på vad som gäller. Skulle nätverkskablar vara och att dra där i annars?
Väldigt vanligt att sopschakten används för senare nätverksdragning i dessa äldre hus, jag ser det "hela tiden".
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Väldigt vanligt att sopschakten används för senare nätverksdragning i dessa äldre hus, jag ser det "hela tiden".
Spontant så känns det okej. Men jag vart nyfiken.
 
I sopschaktet kan du även dra installationskablar bara du klarar att fäst/avlasta kablarna, enligt dom regler som finns, så att dom inte hänger fritt.
När det gäller nätverkskablar är det helt andra regler.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
När det gäller nätverkskablar är det helt andra regler.
Typ inga alls ... :crysmile: :cool:



edit
Eller jo, visst finns det regler, såsom att de inte fär klamras eller fästas med buntband, kardborreband gäller. Max tillåten kraft vid dragning, min böjradie osv osv.
Men hur det sen går till i verkligheten ... tja ... :crysmile:
 
Och dom reglerna kommer enbart från tillverkarna och måste följas om man tex ska få 25 års garanti.
 
D
Jag hade sotaren över för konsultation. Det är alltså någon form av tjänst man kan köpa av den lokala sotaren. Protokoll upprättas över de råd som ges osv.

Sotaren hade inga problem med att dra "kabel" i den pipa som inte används. Jag frågade därefter om sotaren hade problem med att jag drog en elkabel i pipan och svaret blev nej.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Vi leker med tanken att min elektriker inte ser något problem med att dra kabel i murstocken........

Det är möjligt att han har rätt doningar i sin bil men jag vill inte chansa.

Vilken värmetålig kabel ska jag använda?

Jag tänker att jag drar en flexslang från toppen av pipan (utomhus) genom pipan ner i en badrumsvägg och ut i hallen till en apparatdosa. Från apparatdosan fortsätter flexslangen till centralen.
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Vi leker med tanken att min elektriker inte ser något problem med att dra kabel i murstocken........

Det är möjligt att han har rätt doningar i sin bil men jag vill inte chansa.

Vilken värmetålig kabel ska jag använda?

Jag tänker att jag drar en flexslang från toppen av pipan (utomhus) genom pipan ner i en badrumsvägg och ut i hallen till en apparatdosa. Från apparatdosan fortsätter flexslangen till centralen.
SIHF är nog bland det värmetåligaste, 180°C
https://www.elbutik.se/product.html/silikonkabel-sihf?

Men vad tror du det egentligen kan bli för temp egentligen. Du ska ju inte i någon kaminpipa, kanske inte ens emot en sådan på utsidan.

Visst är det låg och känd belastning på kabeln? (endast en liten fläkt).
 
D
Tror inte det blir jättevarmt. Ska mäta tempen nästa gång jag eldar rejält.

jag förbereder bara för fläkt i framtiden. Dvs gör alla dragning och sen om det behövs sätter jag dit en fläkt. Har ganska låg skorsten och tror att en fläkt blir lösningen.

men sån här drar ca 50w.

https://ventilation.se/systemair-ro...fgliZg3dSlTo4CerfBFG0V-ufPkbRxNhoCUBEQAvD_BwE

stora problemet är att vanlig flexslang enbart tål 60-100 grader. Skulle nog vilja ha en annan slang att dra kabeln i.
 
Du behöver inte tänka på materialvalet öht i ditt fall i princip vad som helst går att använda. Tar du tex vanlig kabel typ EKK, EXQ osv och sen för sakens skull även använder rör eller slang är det bra.

Tråden blir mer och mer absurd, grunden tidigare var tex för min del att som vanligt belysa lite regler och praxis för fallet. När du nu ändå vill göra dragningen i pipan är det bara att göra det utan att snöa in i fler steg. Tex vad har en sotare normalt att tillföra här kanske ungefär lika mycket som mäster S2000 som verkar ha ett specialintresse av detta.

Är det pga att du är osäker och allvarligt funderar kring det så här jag förståelse för det. Men om det bara tuggar runt och inte kommer till skott så gör en egen bedömning som varit på tal tidigare. Gör sen jobbet vettigt och material är okritiskt lägg mer omsorg på utförandet tex att kablar är fastgjorda, avlastade om de behöver hänga ett stycke och tåliga delar där det är utsatt utvändigt osv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte tänka på materialvalet öht i ditt fall i princip vad som helst går att använda. Tar du tex vanlig kabel typ EKK, EXQ osv och sen för sakens skull även använder rör eller slang är det bra.

Tråden blir mer och mer absurd, grunden tidigare var tex för min del att som vanligt belysa lite regler och praxis för fallet. När du nu ändå vill göra dragningen i pipan är det bara att göra det utan att snöa in i fler steg. Tex vad har en sotare normalt att tillföra här kanske ungefär lika mycket som mäster S2000 som verkar ha ett specialintresse av detta.

Är det pga att du är osäker och allvarligt funderar kring det så här jag förståelse för det. Men om det bara tuggar runt och inte kommer till skott så gör en egen bedömning som varit på tal tidigare. Gör sen jobbet vettigt och material är okritiskt lägg mer omsorg på utförandet tex att kablar är fastgjorda, avlastade om de behöver hänga ett stycke och tåliga delar där det är utsatt utvändigt osv.
Jag tuggar runt en hel del. Har många funderingar och idéer som av en eller annan anledning aldrig blir av. Ibland är det ekonomi, ibland är det tid men allt som oftast är det orken som tryter vid själva utförandet. Jag väljer en enklare lösning. Jag siktar mot stjärnorna men hamnar vid trädtopparna är nog en ganska bra sammanfattning.

Att jag öht inte behöver fundera på materialvalet är ju bara nonsens när det kommer till att dra en kabel i en aktiv murstock. Till och med jag fattar att det är olämpligt att välja en kabel som är specad för 60c-70c.

Angående sotaren så påtalades det inledningsvis att just denna skulle kunna ha synpunkter på aktuell kabeldragning. Sotaren var där i annat ärende och jag passade på att ställa frågan med anledning av vad som tagits upp i den här tråden.

Jag vill eventuellt dra kabeln i pipan men det behöver ju inte betyda att jag i övrigt vill göra en dålig installation. Jag vill göra det bästa möjliga av situationen vilken torde vara en ganska lämplig utgångspunkt.
 
D
Att göra det bästa möjliga av situationen torde vara att:

-Välja lämplig kabel som åtminstone klarar mer en 60-70c

-Välja lämplig flexslang som åtminstone klarar mer än 60-70c

Jag tycker en s k RHH kabel låter tilltalande.
 
Det finns skyddsslang av metall typ E 1411864 och Anacondaslang E 1409519 plastöverdragen stålslang. Samt tillbehör som tex anslutningsdetaljer. Dom tål i princip samma temperatur som smälter stål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.